Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, kordan gå fram når svigerinne med liten baby syns det er innafor å drikk sprit med babyen i bæresele, og ingen i omgangskretsen eller familien stusser eller reagerer nok til å ta ubehaget som med å si ifra?

Jeg har sagt ifra en gang, kommer til å fortsette med det når jeg e vitne til situasjoner som ikke er innafor etter min meining, men det er kun jeg som sier noe, og det virker ikke som det går inn. Jeg er ikke avholds, men syns ikke babyer/barn og alkohol (i større mengder) høre sammen... noen tanker? Har tatt mange runder på om jeg er for prippen, men føler sterkt at det her ikke er ålreit, selv for en så konfliktsky som meg..

Anonymkode: aa3ab...8c1

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det snakk om en kveld der hun har drukket én hjemmelaget drink med baby i bæresele? Eller er det slik at hun drikker masse rundt baby eller at dette skjer titt og ofte?

Jeg hadde klistremerkebaby av dimensjoner i starten. Han bodde på meg første 3 månedene. Da han var 2 måneder gikk jeg rundt med han i sele kl 20 på kvelden mens han sov. Familien satt rundt bordet og koste seg med litt vin og spill, og svigermor tilbydde meg et lite glass mens jeg gikk rundt der. Dette drakk jeg (sakte vel og merke) med baby i bæresele. Jeg anser ikke det som noe problem.

Det er selvfølgelig noe helt annet og drikke seg beruset foran baby. Det å være påvirket av alkohol i nærheten av baby er jo ikke ok. 

Anonymkode: 72d22...da0

• Liker 29
Skrevet (endret)
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Endret av mangolassie
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det snakk om en kveld der hun har drukket én hjemmelaget drink med baby i bæresele? Eller er det slik at hun drikker masse rundt baby eller at dette skjer titt og ofte?

Jeg hadde klistremerkebaby av dimensjoner i starten. Han bodde på meg første 3 månedene. Da han var 2 måneder gikk jeg rundt med han i sele kl 20 på kvelden mens han sov. Familien satt rundt bordet og koste seg med litt vin og spill, og svigermor tilbydde meg et lite glass mens jeg gikk rundt der. Dette drakk jeg (sakte vel og merke) med baby i bæresele. Jeg anser ikke det som noe problem.

Det er selvfølgelig noe helt annet og drikke seg beruset foran baby. Det å være påvirket av alkohol i nærheten av baby er jo ikke ok. 

Det e en veldig enkel og rolig baby som sover mye uten å bæres, så det er ikke snakk om klistremerke. Og det e ikke bare den eine gangen, det er stadig vekk drikking som «kos», det er slik kulturen deres er i familien. Flere med historikk med rusproblemer i familien og virke for meg som de ikke har heilt oversikt over hva som er vanlig og hva som er mye.. blir usikker selv, men det de syns er vanlig, syns jeg er mye.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det e en veldig enkel og rolig baby som sover mye uten å bæres, så det er ikke snakk om klistremerke. Og det e ikke bare den eine gangen, det er stadig vekk drikking som «kos», det er slik kulturen deres er i familien. Flere med historikk med rusproblemer i familien og virke for meg som de ikke har heilt oversikt over hva som er vanlig og hva som er mye.. blir usikker selv, men det de syns er vanlig, syns jeg er mye.

Meld til BVT. Om hele familien er slik, så blir det ikke tatt tak internt. De trenger veiledning.

Anonymkode: 21c50...d3e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Meld til BVT. Om hele familien er slik, så blir det ikke tatt tak internt. De trenger veiledning.

Okey? Kanskje mest ryddig å snakke med henne først eller? 

Anonymkode: 78e83...dcc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tenke også det e litt drastisk, men har som sagt snakka med henne ein gang og hun stilte seg uforstående til det jeg sa. Kommer til å være litt meir på vakt og si ifra igjen når jeg ser d neste gang, men det e ikke enkelt..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du virkelig at noen som drikker såpass mye med ungen i bæresele vil endre standpunkt av at en svigerinne påpeker det? Skjer ikke, i hvert fall ikke i et miljø som TS beskriver.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts har jo alleree sagt ifra 

Anonymkode: b2703...ecb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er galt med drikking som «kos»? Det er jo mengden det kommer an på, ikke om man koser seg eller ikke. Jeg drikker lett et glass eller to som «kos», så lenge jeg ikke blir beruset ser jeg ikke problemet. Du virker veldig dømmende. 

Anonymkode: dd3a0...fde

• Liker 12
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er galt med drikking som «kos»? Det er jo mengden det kommer an på, ikke om man koser seg eller ikke. Jeg drikker lett et glass eller to som «kos», så lenge jeg ikke blir beruset ser jeg ikke problemet. Du virker veldig dømmende. 

Det fremgår jo som om det er mye og ofte.

Det er ikke bare å stemple «kos» på problematisk adferd, så er alt greit...

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

E ikke det at det er kos innimellom som e problemet tenker jeg, men når det alltid må være alkohol for at det skal være kos. Men lagde denne tråden for å høre andres tanker rundt problemstillinga, så takk for innspillet ditt

ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

E ikke det at det er kos innimellom som e problemet tenker jeg, men når det alltid må være alkohol for at det skal være kos. Men lagde denne tråden for å høre andres tanker rundt problemstillinga, så takk for innspillet ditt

ts

Jeg mener mengden spiller en stor rolle. Jeg er selv oppvokst i en familie som stort sett alltid drikker vin/øl til maten i helgene og i sosiale settinger, men de har alltid begrenset seg. Har aldri sett mamma og pappa beruset som liten og aldri tenkt over at de har drukket fordi det har alltid bare vært et glass eller to som kos.. Så for å kunne mene noe om saken er jo din definisjon av "ofte" og "mye" relevant. For noen er vin hver helg ofte, for andre er det helt normalt. 

Men er det slik at familien drikker seg høylytte og tydelig beruset foran barn/baby er det selvfølgelig ikke innenfor.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener mengden spiller en stor rolle. Jeg er selv oppvokst i en familie som stort sett alltid drikker vin/øl til maten i helgene og i sosiale settinger, men de har alltid begrenset seg. Har aldri sett mamma og pappa beruset som liten og aldri tenkt over at de har drukket fordi det har alltid bare vært et glass eller to som kos.. Så for å kunne mene noe om saken er jo din definisjon av "ofte" og "mye" relevant. For noen er vin hver helg ofte, for andre er det helt normalt. 

Men er det slik at familien drikker seg høylytte og tydelig beruset foran barn/baby er det selvfølgelig ikke innenfor.

Ja ser poenget ditt. Babyen e bare 9 uker, så hvor mye og ofte de drikker seg tydelig beruset foran baby har jeg ikke belegg for å uttale meg om ennå. Har reagert på et par anledninger hvor det virka unødvendig å drikk flere store drinker (Bf og alle andre i nær familie til babyen drakk også) på en vanlig hverdag mens babyen sov i bæresele. Familien drikk seg generelt høylytt og tydelig beruset (før babyens ankomst), har følt meg veldig ubekvem rundt dem v en del anledninger på grunn av fyll. Men tror jeg må se d an framover, kan godt hende jeg har vært ekstra var pga tidligere opplevelser m dem.

• Liker 1
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slike foreldre har jeg vokst opp med også. Bodd i Sør-Europa endel år også, så alkohol er en naturlig og ufarlig del av hverdagen, men jeg så de aldri tydelig beruset før jeg var myndig selv!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, maskinisten skrev:

Slike foreldre har jeg vokst opp med også. Bodd i Sør-Europa endel år også, så alkohol er en naturlig og ufarlig del av hverdagen, men jeg så de aldri tydelig beruset før jeg var myndig selv!

Ja d er absolutt mulig m et uproblematisk forhold til alkohol i familie m barn. I dette tilfellet har både mor og far til baby historie med tungt rusmisbruk/avhengighet, og jeg  opplever de forholder seg til alkohol som om d var brus (Sammenlignet m kokain, amfetamin og div piller de har brukt tidligere). Så situasjon her e litt annerledes enn typisk «middelhavs-drikkekultur»

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

ts

Grunnen til at folk spør om detaljer er jo at det betyr noe for svaret.

Anonymkode: b2703...ecb

Skrevet

Spedbarn og alkohol hører overhodet ikke sammen. Jeg håper hun ikke ammer, så barnet unngår å få i seg alkohol via brystmelken.

Å drikke alkohol når man ammer eller gir MME, er i mine øyne forkastelig. Når en får barn skal en sette barnet først, og det betyr å avstå fra å drikke alkohol så lenge en har et spedbarn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det høres virkelig ikke greit ut, dette, men jeg tror ikke dine kommentarer vil endre noe. Det jeg ville gjort, var å drøfte dette med barneverntjenesten, om så anonymt. 

Anonymkode: 3695a...2b2

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...