AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #1 Del Skrevet 3. juli 2020 Studerer til å bli ingeniør og studiet inkluderer også prosjektstyring og faglig ledelse. Den generelle ledesebiten er helt grei, men prosjektfaget har jeg fått langt opp i halsen. Mye av grunnen er elendig undervisning med alt for stort omfang. Jeg gjør det jo bra i faget, men hater det. Synes det er alt for mye fokus på skjemaer, der mange av de er totalt uviktige. Ellers har jeg bare lært hvor mye jeg hater å jobbe i grupper med folk der jeg, som er interessert i å få en god karakter, ender opp med å gjøre mesteparten av arbeidet alene, og i tillegg rette opp det lille de andre gjør fordi det er så lav kvalitet på arbeidet deres. Dessverre er jo prosjektingeniør/prosjektleder veldig relevante stillinger for meg, i tillegg er det ofte slike stillinger ledige i bransjen jeg vil jobbe i, men jeg er mildt sagt skeptisk til å ta på meg en sånn jobb når den tid kommer, takket være erfaringene fra dette forferdelige faget som heter prosjektstyring. Er det noen her som har jobbet med prosjekt som har lyst til å snakke opp arbeidet litt sånn at jeg kanskje ser litt mer positivt på det? (Det finnes jo heldigvis flere andre relevante jobber jeg kan søke på, så jeg mener ikke at jeg har valgt feil studie altså. Vil bare gi prosjektarbeid en sjanse før jeg utelukker det helt.) Anonymkode: b6cbb...2de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #2 Del Skrevet 3. juli 2020 Du sier ikke noe om hvilken bransje du tar utdanning innen, men siden min erfaring er fra byggebransjen sier jeg litt om det. Jeg jobber med prosjektstyring, ledelsesstilling med personalansvar. Synes det er kjempegøy! Nå hadde jeg ikke dette faget på skolen (studerte egentlig konstruksjonsteknikk), så kan ikke si noe om hvordan skolefaget er i forhold til realiteten i arbeidslivet. Arbeidsdagen til en gjennomsnittlig prosjektingeniør er veldig variert. Det er sjeldent man gjør det samme to dager på rad. Du er innom alt fra HMS til økonomi til oppfølging både på kontor og ute på prosjekt. Skjema-regimet kommer veldig an på hvordan entreprenøren du er ansatt hos fungerer. De små har generelt ikke så veldig mye byråkrati, mens de større (hvor jeg jobber), har et enormt byråkrati. Vi har rutiner og prosedyrer for det meste, og selv om mye av det kan virke unødvendig handler det om å være så forberedt som mulig på det meste som potensielt kan skje. Spesielt HMS-delen er stor, av naturlige grunner. Som en nyansatt prosjektingeniør kan du bli satt til alt fra prosjektering til HMS-leder til formann/driftsleder. Sistnevnte er det jeg ville anbefalt en nyutdannet. Da er virkelig ingen dag lik, og du får en unik erfaring på hvordan en byggeplass faktisk funker. Så for å svare: det er ikke kjedelig for meg ihvertfall, særlig ikke når du har din egen ''baby'' som skal flyte, et prosjekt som er ditt og som du være ansvarlig for at fungerer. Som nyansatt er det sjelden du får ansvar for rutiner og prosedyrer. Du skal bare være svampen som lærer alt på nytt. Min erfaring, etter 13 år i denne bransjen, er at de aller, aller fleste er ''drivere'', altså de er opptatt av at prosjektet skal gå bra. Og da blir du ikke belemret med folk som ikke bryr seg om jobben sin, eller gjør den bare halvveis. Som oftest er det også tydelige ansvarsskiller og da er det ikke så enkelt å surfe på andres kompetanse, og det er heller ikke forventet at du skal ta tak i andres dårlige arbeid og gjøre det bedre. Anonymkode: 97c65...5f1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #3 Del Skrevet 3. juli 2020 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ellers har jeg bare lært hvor mye jeg hater å jobbe i grupper med folk der jeg, som er interessert i å få en god karakter, ender opp med å gjøre mesteparten av arbeidet alene, og i tillegg rette opp det lille de andre gjør fordi det er så lav kvalitet på arbeidet deres. Jeg tenker at du kanskje ikke er den beste kanditaten til å jobbe som prosjektleder? Anonymkode: f9643...e81 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #4 Del Skrevet 3. juli 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du sier ikke noe om hvilken bransje du tar utdanning innen, men siden min erfaring er fra byggebransjen sier jeg litt om det. Jeg jobber med prosjektstyring, ledelsesstilling med personalansvar. Synes det er kjempegøy! Nå hadde jeg ikke dette faget på skolen (studerte egentlig konstruksjonsteknikk), så kan ikke si noe om hvordan skolefaget er i forhold til realiteten i arbeidslivet. Arbeidsdagen til en gjennomsnittlig prosjektingeniør er veldig variert. Det er sjeldent man gjør det samme to dager på rad. Du er innom alt fra HMS til økonomi til oppfølging både på kontor og ute på prosjekt. Skjema-regimet kommer veldig an på hvordan entreprenøren du er ansatt hos fungerer. De små har generelt ikke så veldig mye byråkrati, mens de større (hvor jeg jobber), har et enormt byråkrati. Vi har rutiner og prosedyrer for det meste, og selv om mye av det kan virke unødvendig handler det om å være så forberedt som mulig på det meste som potensielt kan skje. Spesielt HMS-delen er stor, av naturlige grunner. Som en nyansatt prosjektingeniør kan du bli satt til alt fra prosjektering til HMS-leder til formann/driftsleder. Sistnevnte er det jeg ville anbefalt en nyutdannet. Da er virkelig ingen dag lik, og du får en unik erfaring på hvordan en byggeplass faktisk funker. Så for å svare: det er ikke kjedelig for meg ihvertfall, særlig ikke når du har din egen ''baby'' som skal flyte, et prosjekt som er ditt og som du være ansvarlig for at fungerer. Som nyansatt er det sjelden du får ansvar for rutiner og prosedyrer. Du skal bare være svampen som lærer alt på nytt. Min erfaring, etter 13 år i denne bransjen, er at de aller, aller fleste er ''drivere'', altså de er opptatt av at prosjektet skal gå bra. Og da blir du ikke belemret med folk som ikke bryr seg om jobben sin, eller gjør den bare halvveis. Som oftest er det også tydelige ansvarsskiller og da er det ikke så enkelt å surfe på andres kompetanse, og det er heller ikke forventet at du skal ta tak i andres dårlige arbeid og gjøre det bedre. Anonymkode: 97c65...5f1 Takk for svar! Synes det høres mye bedre ut enn det jeg har fått inntrykk av på skolen. Jeg har erfaring fra verftsindustrien, og det er der jeg kunne tenke meg å fortsette karrieren etter studiene. Håper ikke det er så forskjellig fra det du opplever i din bransje 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker at du kanskje ikke er den beste kanditaten til å jobbe som prosjektleder? Anonymkode: f9643...e81 Og det mener du fordi jeg ikke setter pris på å slite ræva av meg for å oppnå en god karakter mens resten av gruppa gjør absolutt minimum og får samme karakter som meg på arbeid som jeg har gjort? Ja vel... Anonymkode: b6cbb...2de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #5 Del Skrevet 3. juli 2020 7 minutter siden, AnonymBruker said: Og det mener du fordi jeg ikke setter pris på å slite ræva av meg for å oppnå en god karakter mens resten av gruppa gjør absolutt minimum og får samme karakter som meg på arbeid som jeg har gjort? Ja vel... Anonymkode: b6cbb...2de Ting er annerledes i arbeidslivet. Jeg vet om flere "late" studenter som knapt var på forelesninger og som hadde C'er og D'er på vitnemålet. De er utrolig dyktige i arbeidslivet. Mange av de er prosjektledere nå, faktisk. Ikke alle er opptatt av å prestere maks under studiene. Anonymkode: 39f92...bab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #6 Del Skrevet 3. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ting er annerledes i arbeidslivet. Jeg vet om flere "late" studenter som knapt var på forelesninger og som hadde C'er og D'er på vitnemålet. De er utrolig dyktige i arbeidslivet. Mange av de er prosjektledere nå, faktisk. Ikke alle er opptatt av å prestere maks under studiene. Anonymkode: 39f92...bab Fint for dem, men det er jo ikke det dette handler om? Har aldri tvilt på at de også kan gjøre en god jobb i det virkelige liv, men det har jeg til gode å se på skolen. Har ofte følt at det er jeg som virkelig drar lasset i gruppa og at B-en fort hadde blitt en D om ikke jeg la inn så mye innsats som jeg har pleid å gjøre. Det må det være lov å frustrere seg over. Uansett var det ikke en diskusjon rundt dette temaet jeg var ute etter da jeg opprettet emnet. Anonymkode: b6cbb...2de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2020 #7 Del Skrevet 14. juli 2020 Flere erfaringer? Anonymkode: b6cbb...2de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå