AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #1 Del Skrevet 3. juli 2020 Jeg er utdannet bilmekaniker og har jobbet med faget i 5 år. Trives mindre og mindre, selv etter å ha byttet til en annen arbeidsplass. Tror det er oppgavene og måten ting blir organisert på som er problemet. Dessuten går det mye i det samme. Hva annet kan jeg jobbe med? Jeg har søkt jobber som landbruksmekaniker og industrimekaniker, men ingen napp foreløpig. Kunne godt tenkt meg offshore eller på skip, men det blir noen ekstra kurs og på skip må man gjerne ha marin utdannelse. Kunne også tenkt å ta noe videreutdanning som gjorde meg mer attraktiv, men er ikke interessert i å være ingeniør. Hadde neppe klart skolen + jeg er mer praktiker enn teoretiker. Noen tips? Anonymkode: 1f135...7b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #2 Del Skrevet 3. juli 2020 https://www.offshoreutdanning.no/hjelp/om-aa-jobbe-offshore/yrkesguide/mekaniker/ Anonymkode: e4438...59b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #3 Del Skrevet 3. juli 2020 https://e24.no/olje-og-energi/i/XgQA7n/bilmekaniker-daniel-26-blir-offshorearbeider-paa-tre-uker får ikke lest den men kan virke relevant for deg Anonymkode: e4438...59b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 3. juli 2020 #4 Del Skrevet 3. juli 2020 Det er ingen formelle krav til å bli reparatør på skip, men du må ha sikkerhetskurs (Det som tidligere ble kalt IMO 60). Hvis du bekoster kurset og helseattest selv, kan du jo søke som vikar i f.eks Color Line. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.B. Skrevet 3. juli 2020 #5 Del Skrevet 3. juli 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er utdannet bilmekaniker og har jobbet med faget i 5 år. Trives mindre og mindre, selv etter å ha byttet til en annen arbeidsplass. Tror det er oppgavene og måten ting blir organisert på som er problemet. Dessuten går det mye i det samme. Hva annet kan jeg jobbe med? Jeg har søkt jobber som landbruksmekaniker og industrimekaniker, men ingen napp foreløpig. Kunne godt tenkt meg offshore eller på skip, men det blir noen ekstra kurs og på skip må man gjerne ha marin utdannelse. Kunne også tenkt å ta noe videreutdanning som gjorde meg mer attraktiv, men er ikke interessert i å være ingeniør. Hadde neppe klart skolen + jeg er mer praktiker enn teoretiker. Noen tips? Anonymkode: 1f135...7b0 Maskinist og Cnc operatør ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #6 Del Skrevet 3. juli 2020 Fagskole? Det er vel mer praktisk enn teoretisk. Anonymkode: e6767...00c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #7 Del Skrevet 4. juli 2020 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Fagskole? Det er vel mer praktisk enn teoretisk. Anonymkode: e6767...00c Det stemmer ikke. Teknisk fagskole er kun teori, og den linja som er relevant for ts er ingeniørlinje med en del tunge fag som fysikk, matematikk, kjemi, mekanikk, statikk og termodynamikk for å nevne noen. Går der selv. 15 timer siden, K.B. skrev: Maskinist og Cnc operatør ? Maskinist er også toårig fagskoleutdanning, og man trenger både relevant fagbrev og nok fartstid om bord for å komme inn. CNC-operatør er i tilfelle et helt annet fagbrev. 15 timer siden, Knirke skrev: Det er ingen formelle krav til å bli reparatør på skip, men du må ha sikkerhetskurs (Det som tidligere ble kalt IMO 60). Hvis du bekoster kurset og helseattest selv, kan du jo søke som vikar i f.eks Color Line. Å få jobb maritimt er veldig vanskelig uten formell kompetanse, da det er stor konkurranse om jobbene og mange med relevant utdanning. Jeg bor midt i den maritime klyngen på Vestlandet hvor det er kort mellom store offshorerederi og selv her er det i en sånn situasjon vanskelig å få jobb med mindre man har gode kontakter. Det er utrolig kjedelig å betale så mye for sikkerhetskurset med lave sjanser for å få jobb, spesielt i disse koronatider når markedet er på bunn. Anonymkode: fc673...18f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 4. juli 2020 #8 Del Skrevet 4. juli 2020 On 7/3/2020 at 3:23 PM, K.B. said: Maskinist og Cnc operatør ? Maskinist er en høyskoleutdanning. Evt fagskole, men da må man ha fagbrev som motormann i bånn. Bilmekaniker er noe helt annet. 11 hours ago, AnonymBruker said: Å få jobb maritimt er veldig vanskelig uten formell kompetanse, da det er stor konkurranse om jobbene og mange med relevant utdanning. Jeg bor midt i den maritime klyngen på Vestlandet hvor det er kort mellom store offshorerederi og selv her er det i en sånn situasjon vanskelig å få jobb med mindre man har gode kontakter. Det er utrolig kjedelig å betale så mye for sikkerhetskurset med lave sjanser for å få jobb, spesielt i disse koronatider når markedet er på bunn. Anonymkode: fc673...18f Tja... Color Line har kjempemangel på folk for tiden, sies det. Alle ringevikarer fant seg annet arbeid under coronatiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #9 Del Skrevet 4. juli 2020 Du kan få jobb som operatør på automatiske anlegg. Drive med vedlikehold, feilsøking og reparasjoner. Kjenner flere bilmekanikere som har fått seg jobb innen automasjon uten å være automatiker. Ville sjekket ut det. Hvor i landet holder du til? Anonymkode: 7e8ed...8ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Husholdning1 Skrevet 4. juli 2020 #10 Del Skrevet 4. juli 2020 Jeg gikk over til å bli snekker. Betydelig mindre stress og jag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gidavmeg Skrevet 4. juli 2020 #11 Del Skrevet 4. juli 2020 Kjenner en som jobber på nav hjelpemiddelsentralen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2020 #12 Del Skrevet 5. juli 2020 17 timer siden, Knirke skrev: Maskinist er en høyskoleutdanning. Evt fagskole, men da må man ha fagbrev som motormann i bånn. Bilmekaniker er noe helt annet. Tja... Color Line har kjempemangel på folk for tiden, sies det. Alle ringevikarer fant seg annet arbeid under coronatiden. Det vanligste er jo å gå fagskole om man skal bli maskinist, i følge denne linken: https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/maskinist Fartstid må man uansett ha for å få sertifikat, så man kommer ikke unna praksis på sjø. Kanskje får han et vikariat med Color Line, men det er jo ikke akkurat noe å satse på om man ønsker noe langsiktig. Anonymkode: fc673...18f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 5. juli 2020 #13 Del Skrevet 5. juli 2020 4 hours ago, AnonymBruker said: Det vanligste er jo å gå fagskole om man skal bli maskinist, i følge denne linken: https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/maskinist Fartstid må man uansett ha for å få sertifikat, så man kommer ikke unna praksis på sjø. Anonymkode: fc673...18f For å bli maskinist, ja. En reparatør er ikke en maskinist. Som jeg skrev: Det er ingen formelle krav for å bli reparatør. Godt betalt er det også, derfor er det mange om beinet, men det er langt ifra umulig for en flink bilmekaniker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå