Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er utdannet bilmekaniker og har jobbet med faget i 5 år. Trives mindre og mindre, selv etter å ha byttet til en annen arbeidsplass. Tror det er oppgavene og måten ting blir organisert på som er problemet. Dessuten går det mye i det samme.

Hva annet kan jeg jobbe med? Jeg har søkt jobber som landbruksmekaniker og industrimekaniker, men ingen napp foreløpig. Kunne godt tenkt meg offshore eller på skip, men det blir noen ekstra kurs og på skip må man gjerne ha marin utdannelse. 

Kunne også tenkt å ta noe videreutdanning som gjorde meg mer attraktiv, men er ikke interessert i å være ingeniør. Hadde neppe klart skolen + jeg er mer praktiker enn teoretiker. Noen tips?

Anonymkode: 1f135...7b0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ingen formelle krav til å bli reparatør på skip, men du må ha sikkerhetskurs (Det som tidligere ble kalt IMO 60). Hvis du bekoster kurset og helseattest selv, kan du jo søke som vikar i f.eks Color Line. 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er utdannet bilmekaniker og har jobbet med faget i 5 år. Trives mindre og mindre, selv etter å ha byttet til en annen arbeidsplass. Tror det er oppgavene og måten ting blir organisert på som er problemet. Dessuten går det mye i det samme.

Hva annet kan jeg jobbe med? Jeg har søkt jobber som landbruksmekaniker og industrimekaniker, men ingen napp foreløpig. Kunne godt tenkt meg offshore eller på skip, men det blir noen ekstra kurs og på skip må man gjerne ha marin utdannelse. 

Kunne også tenkt å ta noe videreutdanning som gjorde meg mer attraktiv, men er ikke interessert i å være ingeniør. Hadde neppe klart skolen + jeg er mer praktiker enn teoretiker. Noen tips?

Anonymkode: 1f135...7b0

Maskinist og Cnc operatør ?

AnonymBruker
Skrevet

Fagskole? Det er vel mer praktisk enn teoretisk.

Anonymkode: e6767...00c

AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fagskole? Det er vel mer praktisk enn teoretisk.

Anonymkode: e6767...00c

Det stemmer ikke. Teknisk fagskole er kun teori, og den linja som er relevant for ts er ingeniørlinje med en del tunge fag som fysikk, matematikk, kjemi, mekanikk, statikk og termodynamikk for å nevne noen. Går der selv.

 

15 timer siden, K.B. skrev:

Maskinist og Cnc operatør ?

Maskinist er også toårig fagskoleutdanning, og man trenger både relevant fagbrev og nok fartstid om bord for å komme inn. CNC-operatør er i tilfelle et helt annet fagbrev.

 

15 timer siden, Knirke skrev:

Det er ingen formelle krav til å bli reparatør på skip, men du må ha sikkerhetskurs (Det som tidligere ble kalt IMO 60). Hvis du bekoster kurset og helseattest selv, kan du jo søke som vikar i f.eks Color Line. 

Å få jobb maritimt er veldig vanskelig uten formell kompetanse, da det er stor konkurranse om jobbene og mange med relevant utdanning. Jeg bor midt i den maritime klyngen på Vestlandet hvor det er kort mellom store offshorerederi og selv her er det i en sånn situasjon vanskelig å få jobb med mindre man har gode kontakter. Det er utrolig kjedelig å betale så mye for sikkerhetskurset med lave sjanser for å få jobb, spesielt i disse koronatider når markedet er på bunn.

Anonymkode: fc673...18f

Skrevet
On 7/3/2020 at 3:23 PM, K.B. said:

Maskinist og Cnc operatør ?

Maskinist er en høyskoleutdanning. Evt fagskole, men da må man ha fagbrev som motormann i bånn. Bilmekaniker er noe helt annet.

11 hours ago, AnonymBruker said:

Å få jobb maritimt er veldig vanskelig uten formell kompetanse, da det er stor konkurranse om jobbene og mange med relevant utdanning. Jeg bor midt i den maritime klyngen på Vestlandet hvor det er kort mellom store offshorerederi og selv her er det i en sånn situasjon vanskelig å få jobb med mindre man har gode kontakter. Det er utrolig kjedelig å betale så mye for sikkerhetskurset med lave sjanser for å få jobb, spesielt i disse koronatider når markedet er på bunn.

Anonymkode: fc673...18f

Tja... Color Line har kjempemangel på folk for tiden, sies det. Alle ringevikarer fant seg annet arbeid under coronatiden.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan få jobb som operatør på automatiske anlegg. Drive med vedlikehold, feilsøking og reparasjoner. Kjenner flere bilmekanikere som har fått seg jobb innen automasjon uten å være automatiker. Ville sjekket ut det. 
Hvor i landet holder du til?

Anonymkode: 7e8ed...8ed

Skrevet

Jeg gikk over til å bli snekker. Betydelig mindre stress og jag.

Skrevet

Kjenner en som jobber på nav hjelpemiddelsentralen

AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, Knirke skrev:

Maskinist er en høyskoleutdanning. Evt fagskole, men da må man ha fagbrev som motormann i bånn. Bilmekaniker er noe helt annet.

Tja... Color Line har kjempemangel på folk for tiden, sies det. Alle ringevikarer fant seg annet arbeid under coronatiden.

Det vanligste er jo å gå fagskole om man skal bli maskinist, i følge denne linken: https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/maskinist Fartstid må man uansett ha for å få sertifikat, så man kommer ikke unna praksis på sjø. 

Kanskje får han et vikariat med Color Line, men det er jo ikke akkurat noe å satse på om man ønsker noe langsiktig.

Anonymkode: fc673...18f

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Det vanligste er jo å gå fagskole om man skal bli maskinist, i følge denne linken: https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/maskinist Fartstid må man uansett ha for å få sertifikat, så man kommer ikke unna praksis på sjø. 

Anonymkode: fc673...18f

For å bli maskinist, jaEn reparatør er ikke en maskinist. Som jeg skrev: Det er ingen formelle krav for å bli reparatør. Godt betalt er det også, derfor er det mange om beinet, men det er langt ifra umulig for en flink bilmekaniker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...