AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #1 Skrevet 3. juli 2020 Eller er det ganske uvanlig? Har ikke hørt om det før, men jeg har ikke lyst å være fadder. Liker ikke barn. Anonymkode: c91fd...1df 4
Gjest Dævendøtte Skrevet 3. juli 2020 #3 Skrevet 3. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Eller er det ganske uvanlig? Har ikke hørt om det før, men jeg har ikke lyst å være fadder. Liker ikke barn. Anonymkode: c91fd...1df Klart du kan si nei, si det på en høflig og pen måte. Har selv sagt nei, men det gikk mest på at jeg ikke ønsket å stå som fadder i en kristen dåp. Der er ikke jeg i det hele tatt. Hadde sagt nei uansett nå om jeg hadde blitt spurt igjen, enten det var i kirken eller uten prest.
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #4 Skrevet 3. juli 2020 Klart du kan. Men ikke bare si «njæææ tror ikke det» Anonymkode: 0e795...42b 3
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #5 Skrevet 3. juli 2020 Selvfølgelig er det helt greit å si nei til et sånt ansvar. Hvis du vil kan du begrunne det i usikkerhet i troen din, eller lignende. Det vil sannsynligvis bli tatt bedre i mot enn hvis du sier rett ut at du ikke liker barn, da foreldre flest oppfatter det som at man ikke liker (nettopp) deres barn. Anonymkode: 73e0e...edc 14
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #6 Skrevet 3. juli 2020 Håper ikke det er til tantebarn eller noe du sier nei for, da er du verdens verste menneske. Synes det er utrolig respektløst og frekt å si nei til noe sånt. Hadde vært dritt flau hvis noen sa nei til å være fadder for barnet mitt. Skamme seg Anonymkode: 9c62a...269 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #7 Skrevet 3. juli 2020 Bare å takke nei ☺️ Anonymkode: d03a0...aed 4
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #8 Skrevet 3. juli 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Håper ikke det er til tantebarn eller noe du sier nei for, da er du verdens verste menneske. Synes det er utrolig respektløst og frekt å si nei til noe sånt. Hadde vært dritt flau hvis noen sa nei til å være fadder for barnet mitt. Skamme seg Anonymkode: 9c62a...269 Jeg ble ganske trist når vi fikk nei. Det ødela mye. Anonymkode: 3e07b...147 7
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #9 Skrevet 3. juli 2020 Just now, AnonymBruker said: Jeg ble ganske trist når vi fikk nei. Det ødela mye. Anonymkode: 3e07b...147 Men det er mitt problem, ikke de som sa nei. Anonymkode: 3e07b...147 14
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #10 Skrevet 3. juli 2020 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Håper ikke det er til tantebarn eller noe du sier nei for, da er du verdens verste menneske. Synes det er utrolig respektløst og frekt å si nei til noe sånt. Hadde vært dritt flau hvis noen sa nei til å være fadder for barnet mitt. Skamme seg Anonymkode: 9c62a...269 Eg er ein av dei som måtte ha takka høflig nei ved forespørsel om å vere fadder. Eg har eit anna utgangspunkt enn ts da. Eg er ikkje medlem av statskyrkja, så eg trur ikkje eg ville blitt godkjent som fadder, men eg ville ikkje ha takka ja til oppgåva dersom eg hadde blitt akseptert. Eg er ikkje troende, og det kunne aldri ha falt meg inn å love at eg vil bidra i trosopplæringa. Nå er vel det å vere fadder mest ein formalitet, og fleirtalet er vel ikkje med på å lære barnet å be, men eg vil likevel ikkje lyge. Eg ser på det som langt meir respektøst og frekt! Har ei søster som kjenner til mine tankar rundt dette. Ho har ikkje barn enda. Har ikkje stor familie, så dette blir nok ikkje eit problem her. Skjønner godt at det er vanskelig å seie nei dersom foreldre forventer at man stiller opp. 🙂 Anonymkode: 7130c...a2f 13
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #11 Skrevet 3. juli 2020 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Håper ikke det er til tantebarn eller noe du sier nei for, da er du verdens verste menneske. Synes det er utrolig respektløst og frekt å si nei til noe sånt. Hadde vært dritt flau hvis noen sa nei til å være fadder for barnet mitt. Skamme seg Anonymkode: 9c62a...269 Må legge til at viss det er slik at ts ikkje liker barn, så er det vel ikkje det at ts takker nei til å vere fadder som er det mest øydeleggande i forholdet til barnet. Ts vil trolig ikkje få eit nært forhold til barnet uansett (?) så det vil nok vere til det beste for alle parter at foreldra finn ein annan som kan vere fadder, tenker eg 🙂 Anonymkode: 7130c...a2f 18
Pillarguri Skrevet 3. juli 2020 #12 Skrevet 3. juli 2020 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Håper ikke det er til tantebarn eller noe du sier nei for, da er du verdens verste menneske. Synes det er utrolig respektløst og frekt å si nei til noe sånt. Hadde vært dritt flau hvis noen sa nei til å være fadder for barnet mitt. Skamme seg Anonymkode: 9c62a...269 Jeg er helt uenig med deg i at det frekt å takke nei. Det er en voksen og ansvarlig handling som er nøye gjennomtenkt. Sannsynligvis mye bedre gjennomtenkt enn de som bare smiler og sier ja uten å tenke seg om. Som fadder er du med på å love å oppdra barnet til den kristne tro. Hvis du da ikke tror på noen gud, skal du da stå foran alteret og lyve? Det er fullt mulig å være en god omsorgsperson for et tantebarn uten at man skal være fadder. 30
Hulderen Skrevet 3. juli 2020 #13 Skrevet 3. juli 2020 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Håper ikke det er til tantebarn eller noe du sier nei for, da er du verdens verste menneske. Synes det er utrolig respektløst og frekt å si nei til noe sånt. Hadde vært dritt flau hvis noen sa nei til å være fadder for barnet mitt. Skamme seg Anonymkode: 9c62a...269 Jeg anser det som en ære å bli spurt om å være fadder. Men om en person ikke har noe ønske/interesse av å følge opp barnet, så er det mye bedre å si nei. Det er en ærlig sak, og ikke noe å skamme seg over. Det er mye bedre for foreldrene å da kunne finne en bedre kandidat, enn å irritere seg over likegyldige faddere senere. Selv har jeg stor glede av å følge opp mine egne fadderbarn. 10
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #14 Skrevet 3. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Håper ikke det er til tantebarn eller noe du sier nei for, da er du verdens verste menneske. Synes det er utrolig respektløst og frekt å si nei til noe sånt. Hadde vært dritt flau hvis noen sa nei til å være fadder for barnet mitt. Skamme seg Anonymkode: 9c62a...269 Skal jeg si ja bare fordi det er familie? JEG HAR IKKE VALGT FAMILIEN MIN SELV, jeg ble født inn i den. Anonymkode: c91fd...1df 8
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #15 Skrevet 3. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Håper ikke det er til tantebarn eller noe du sier nei for, da er du verdens verste menneske. Synes det er utrolig respektløst og frekt å si nei til noe sånt. Hadde vært dritt flau hvis noen sa nei til å være fadder for barnet mitt. Skamme seg Anonymkode: 9c62a...269 Enda flauere å tvinge en inn i fadder rolle. Det er da man bør skamme seg. Er det ikke flaut at faddere til barna ikke bryr seg og ikke liker barn? Betyr vel bare at du har gjort en elendig jobb med å velge faddere. Anonymkode: c91fd...1df 8
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #16 Skrevet 3. juli 2020 Det er helt symbolsk. Du forplikter deg ikke til noe mer enn å stille opp i kirka når barnet blir døpt. Anonymkode: 2c7e9...c69 3
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #17 Skrevet 3. juli 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er helt symbolsk. Du forplikter deg ikke til noe mer enn å stille opp i kirka når barnet blir døpt. Anonymkode: 2c7e9...c69 Dei fleste tar nok lett på fadder-oppgåva, ja. (Mange foreldre lar jo også babyen bli døypt sjølv om dei ikkje trur på Jesus) Men eg føler at det blir heilt feil å lyge til presten. Eg kunne ikkje ha takka ja til eit ansvar når eg ikkje har tenkt å følge opp. Eg har meldt meg ut av statskyrkja, så det er ikkje aktuelt å bli fadder, men kunne ikkje ha takka ja før eg melde meg ut heller. Anonymkode: 7130c...a2f 9
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #18 Skrevet 3. juli 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Håper ikke det er til tantebarn eller noe du sier nei for, da er du verdens verste menneske. Synes det er utrolig respektløst og frekt å si nei til noe sånt. Hadde vært dritt flau hvis noen sa nei til å være fadder for barnet mitt. Skamme seg Anonymkode: 9c62a...269 Man er ikke verdens verste menneske bare fordi man takker nei til en fadder-rolle! Skam deg selv! Anonymkode: 8dabe...453 18
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #19 Skrevet 3. juli 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Håper ikke det er til tantebarn eller noe du sier nei for, da er du verdens verste menneske. Synes det er utrolig respektløst og frekt å si nei til noe sånt. Hadde vært dritt flau hvis noen sa nei til å være fadder for barnet mitt. Skamme seg Anonymkode: 9c62a...269 For noe tull. Som ateist har jeg da null interesse av å bidra til å gi noen en kristen oppdragelse, så hvorfor i alle dager skulle jeg ønske å være fadder? Anonymkode: 5501a...f48 11
Gullik Skrevet 3. juli 2020 #20 Skrevet 3. juli 2020 Du kan selvsagt si nei, men vil da i såfall brukt en hvit løgn. Ikke den grunnen du oppga i åpningsposten 😀 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå