Gå til innhold

Sende datter på 13 på ferie med venninne m/familie?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hadde dere latt barnet/ungdommen på 13,5 bli med venninna med familie, på 9 dagers tur til Lofoten? 

Datteren min kjenner venninna godt, vært bestevenner i 4 år. Overnatter masse hos hverandre i helger og ferier. Jeg kjenner ikke mor og far så godt, men har snakket med de flere ganger, og har godt inntrykk. Hadde så klart satt meg ned med dem før en evt ferietur og gått gjennom planer, regler etc. 

Anonymkode: 0999d...de5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge foreldrene og barna har lyst og du har råd til det, ser jeg ingen grunn til å nekte. Invitér familien på middag en av de nærmeste dagene, så blir dere bedre kjent.  

Anonymkode: 846ac...49d

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde gjort det, under forutsetning at jeg kjente jeg stolte på foreldrene. Tenk for en opplevelse for datteren din!

Anonymkode: c25ef...322

• Liker 2
Skrevet

Ja, selvfølgelig. Hvorfor tror du noen ville sagt nei? 

Skrevet

Så lenge hun har lyst, ja.

Ville selvfølgelig blitt litt kjent med foreldrene og sånn som du skriver. Det vil bli en fantastisk opplevelse for de to jentene!

Jeg hadde selv med en venninne da jeg reiste til syden på den alderen, og det var utrolig gøy. 
Kanskje er det lettere for foreldrene til denne jenta å få henne med/være positiv dersom venninnen er med? Vinn-vinn. :) En sur tenåring på ferie er ganske trasig..

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Absolutt. Vi dro på ferier med venner og foreldrene hele tiden da vi var små. 

Anonymkode: bff4b...3d4

AnonymBruker
Skrevet

Ja! Men snakk med foreldrene først, og send med penger til å dekke mat og opplevelser, det er ikke gratis å feriere i Norge, og det er hyggelig av de å ta henne med.

Anonymkode: fc282...b0b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ja, men jeg hadde ikke satt meg ned å hørt om planer

Anonymkode: 3d8e3...de1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg stusset også på det punktet. 

Anonymkode: 4cfd6...c97

Gjest Dævendøtte
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hadde så klart satt meg ned med dem før en evt ferietur og gått gjennom planer, regler etc. 

Hadde sagt ja uten å nøle. Men hadde ikke blandet meg inn i planer og regler, de kjenner hverandre godt, virker det som. La de reise og kose seg, senk skuldrene og finn på noe moro selv :) 

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun mener sikkert ikke at hun ønsker seg en detaljert oversikt over alle aktiviteter og alt mulig. Men hun ønsker nok å vite avreisedato, dato for hjemkomst, priser på ulike aktiviter de skal gjøre og slike ting. Hvordan skal hun ellers vite hvor mye penger hun skal sende med eller overføre til foreldrene? 

Anonymkode: 846ac...49d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var med ei venninne og hennes familie på ferie flere ganger :) ser jo nå at mye av grunnen var at foreldrene var klar over at mamma (som var enslig med meg) hadde dårlig råd og ikke kunne ta meg med på noe særlig. Men vi hadde det kjempefint på de feriene. 

Anonymkode: 68455...4ae

• Liker 2
Skrevet

Det har vi gjort flere ganger; jentene våre har vært med venninner på ferie og vi har hatt med jentene sine venninner på ferie. Både på ferie i utlandet og i Norge.

Såklart er en forutsetning at vi kjenner foreldrene, men det gjør vi jo etter at barna våre har vært venner i flere år. 

Egentlig er det en veldig god deal for oss foreldre som har med barnas venner på ferie når de er i ungdom/tenåringsalder pga da klager de ikke hvor kjedelig det er uten venner, og man slipper å ha dårlig samvittighet over det. Det er enklere for barna å finne ferievenner å leke med når de er små, da løper de bare bort til andre barn og blir kjent uavhengig av hvor i verden de kommer fra, trenger ikke snakke samme språk for å leke sammen. Men når de blir 12/13-år så er det ikke helt det samme og ikke like lett å bli kjent med andre ungdommer på tur. En tenåring løper ikke bare bort til ukjente på samme alder og spør om de blir med å bade f.eks

Så ved å ha med venninne eller en venn på tur så har de selskap og noen å henge med i ferien, og det blir mye kjekkere for både ungdommen selv og de voksne. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, hvorfor ikke? Min datter var med venninna og familien til Tyrkia når hun var 7 år 

Anonymkode: 8b0f5...ca0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...