AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #1 Skrevet 3. juli 2020 Hvilken taxi i Oslo er det som er billigst? Anonymkode: 08227...036
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #2 Skrevet 3. juli 2020 For to dager siden trådde nye regler i kraft, og pirattaxi er nå blitt lovlig. Dermed kan du hoppe inn i hvilken som helst bil som stopper og vil ha deg med. På egen risiko, selvfølgelig. Du behøver ikke bestille drosje gjennom en sentral. Piratttaxi er sannsynligvis rimeligere enn drosje gjennom et av de velronemerte sentralene, men kvaliteten og sikkerheten er jo på langt nær like god. Du risikerer også at pirattaxien tar høyere pris enn du forventet, så det kan være lurt å avklare dette på forhånd. Anonymkode: 073d8...8a1 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #3 Skrevet 3. juli 2020 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvilken taxi i Oslo er det som er billigst? Anonymkode: 08227...036 Lei heller en elsparkesykkel, det er både billigere og raskere enn taxi. Anonymkode: 8485d...ac7
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #4 Skrevet 3. juli 2020 Oslotaxi. Da slipper du å bli svindlet. Ellers bruker jeg Asker og Bærum taxi hvis de er å finne i Oslo. De andre vil jeg helt klart styre unna. Anonymkode: bdec9...4e2 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #5 Skrevet 3. juli 2020 Bruk Oslo Taxi. De har mest, hva skal jeg si, stabil kvalitet. Det er jevnt over bra. Hos de andre selskapene syns jeg det varierer mye mer. Noen sjåfører er gode, mens andre... Du skjønner hva jeg mener. Det er ikke så store forskjeller i pris heller. Anonymkode: 6ef37...070
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #6 Skrevet 3. juli 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bruk Oslo Taxi. De har mest, hva skal jeg si, stabil kvalitet. Det er jevnt over bra. Hos de andre selskapene syns jeg det varierer mye mer. Noen sjåfører er gode, mens andre... Du skjønner hva jeg mener. Det er ikke så store forskjeller i pris heller. Anonymkode: 6ef37...070 Jo, det er prisforskjell ved at de kjører omveier. Dette opplevde jeg ofte hos andre aktører enn Oslo taxi og Asker og Bærum taxi. Hilsen en som tar taxi hver dag. Anonymkode: bdec9...4e2
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #7 Skrevet 3. juli 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Oslotaxi. Da slipper du å bli svindlet. Ellers bruker jeg Asker og Bærum taxi hvis de er å finne i Oslo. De andre vil jeg helt klart styre unna. Anonymkode: bdec9...4e2 Dette er de tryggeste valgene for kundene. Oslo taxi har i alle år hatt de strengeste kravene i Oslo til sine sjåfører, i tillegg til den kjentmannsprøven som det tidligere var krav fra politiet at en drosjesjåfør måtte bestå før han fikk kjøreseddel, hadde Oslo taxi også en egen kjentmannsprøve. Asker og Bærum taxi har også strenge krav til sine sjåfører. De har som policy at de alltid kjører kunden selv på korte turer, eller turer som gir dem lav inntjening som f.eks. pasientreiser. Begge taxisentralene gir sine sjåfører kurs i førstehjelp, samt opplæring i hvordan sjåføren best kan bistå funksjonshemmede, barn som reiser alene eller andre kunder med spesielle behov. Samt fokus på miljøvennlig kjøring/bilpark. Så vidt jeg vet har begge sentralene planer om å fortsette med sine strenge krav til sjåførene. Disse to sentralene er også de beste valgene hvis man bryr seg om sjåførens ve og vel. Sjåførene tilknyttet disse sentralene får en lønn de kan leve av, gode kolleger og et godt arbeidsliv. De nye hobby-sjåførene/piratsjåførene (som Regjerinen har åpnet opp for fom. 1. juli) vil ikke få den samme gode arbeidssituasjonen som disse. En utrygg arbeidssituasjon vil gjerne medføre at sjåføren er stresset, og det vil kunne gå utover deg som kunde, f.eks. ved at sjåføren kjører for fort eller uvørent i håp om å komme frem raskere slik at han kan rekke flere turer og dermed tjene litt mer den dagen. Dette, kombinert med at en del av de nye hobby-/piratsjåførene er uerfarne i trafikken (det er nå fra 1.juli kun krav om at sjåføren er 20 år eller eldre og at han har hatt sertifikat i to år eller mer) medfører høyere risiko for deg som passasjer. I tillegg vil det nå bli lettere å "låne ut" kjøreseddel og bil til en fetter eller en god venn. Dette har allerede vært et problem i flere år hos drosjesentralene med dårligere renomé enn Oslo taxi og Asker og Bærum taxi. For å tjene tilstrekkelig til å kunne leve av lønnen, vil dette sannsynligvis bli enda vanligere fremover. Det skaper en utrygg og potensielt farlig situasjon for kunden ettersom man da ikke på noe vis kan være trygg på sjåførens identitet. Det har f.eks. vært noen tilfeller der kvinnelige pasasjerer har blitt voldtatt av sjåføren, og når kunden anmelder dette viser det seg at politiet ikke klarer å finne sjåførens identitet fordi den egentlig sjåføren hadde lånt ut bilen til noen andre. Det har også vært tilfeller der bilen har vært lånt ut til personer uten lovlig oppholdstillatelse i Norge, og sågar også til personer uten sertifikat. Så det er altså en rekke ulike årsaker til hvorfor man bør velge en av de store, kjente drosjesentralene. Anonymkode: 073d8...8a1 3
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #8 Skrevet 3. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Lei heller en elsparkesykkel, det er både billigere og raskere enn taxi. Anonymkode: 8485d...ac7 Med 30 liter backpacker-sekk og et kattebur? Ja, særlig. Anonymkode: 08227...036
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #9 Skrevet 3. juli 2020 Tusen takk for mange svar, da prøver jeg Oslo taxi. Anonymkode: 08227...036
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #10 Skrevet 3. juli 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: For to dager siden trådde nye regler i kraft, og pirattaxi er nå blitt lovlig. Dermed kan du hoppe inn i hvilken som helst bil som stopper og vil ha deg med. Anonymkode: 073d8...8a1 Det er helt feil. Regelendringen er utsatt til 1. november, men når den blir innført må man fortsatt ha løyve for å kjøre taxi. Hovedendringen er at det blir lettere å få det. Anonymkode: 88021...5c2 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #11 Skrevet 3. juli 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Oslotaxi. Da slipper du å bli svindlet. Ellers bruker jeg Asker og Bærum taxi hvis de er å finne i Oslo. De andre vil jeg helt klart styre unna. Anonymkode: bdec9...4e2 Samme her. Anonymkode: be334...e31
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #12 Skrevet 3. juli 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Jo, det er prisforskjell ved at de kjører omveier. Dette opplevde jeg ofte hos andre aktører enn Oslo taxi og Asker og Bærum taxi. Hilsen en som tar taxi hver dag. Anonymkode: bdec9...4e2 Anbefaler også å bestille taxituren via Svippr Taxi app (for asker og bærum taxi, oslotaxi i bruker kanskje annen app). Da får man oppgitt en maxpris ved bestilling - viser taksameteret mindre på slutten av turen betaler man det som står på taxameteret. Anonymkode: be334...e31
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #13 Skrevet 3. juli 2020 2 hours ago, AnonymBruker said: Hvilken taxi i Oslo er det som er billigst? Anonymkode: 08227...036 OsloTaxi. Anonymkode: cf92a...7c7
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #14 Skrevet 3. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dette er de tryggeste valgene for kundene. Oslo taxi har i alle år hatt de strengeste kravene i Oslo til sine sjåfører, i tillegg til den kjentmannsprøven som det tidligere var krav fra politiet at en drosjesjåfør måtte bestå før han fikk kjøreseddel, hadde Oslo taxi også en egen kjentmannsprøve. Asker og Bærum taxi har også strenge krav til sine sjåfører. De har som policy at de alltid kjører kunden selv på korte turer, eller turer som gir dem lav inntjening som f.eks. pasientreiser. Begge taxisentralene gir sine sjåfører kurs i førstehjelp, samt opplæring i hvordan sjåføren best kan bistå funksjonshemmede, barn som reiser alene eller andre kunder med spesielle behov. Samt fokus på miljøvennlig kjøring/bilpark. Så vidt jeg vet har begge sentralene planer om å fortsette med sine strenge krav til sjåførene. Disse to sentralene er også de beste valgene hvis man bryr seg om sjåførens ve og vel. Sjåførene tilknyttet disse sentralene får en lønn de kan leve av, gode kolleger og et godt arbeidsliv. De nye hobby-sjåførene/piratsjåførene (som Regjerinen har åpnet opp for fom. 1. juli) vil ikke få den samme gode arbeidssituasjonen som disse. En utrygg arbeidssituasjon vil gjerne medføre at sjåføren er stresset, og det vil kunne gå utover deg som kunde, f.eks. ved at sjåføren kjører for fort eller uvørent i håp om å komme frem raskere slik at han kan rekke flere turer og dermed tjene litt mer den dagen. Dette, kombinert med at en del av de nye hobby-/piratsjåførene er uerfarne i trafikken (det er nå fra 1.juli kun krav om at sjåføren er 20 år eller eldre og at han har hatt sertifikat i to år eller mer) medfører høyere risiko for deg som passasjer. I tillegg vil det nå bli lettere å "låne ut" kjøreseddel og bil til en fetter eller en god venn. Dette har allerede vært et problem i flere år hos drosjesentralene med dårligere renomé enn Oslo taxi og Asker og Bærum taxi. For å tjene tilstrekkelig til å kunne leve av lønnen, vil dette sannsynligvis bli enda vanligere fremover. Det skaper en utrygg og potensielt farlig situasjon for kunden ettersom man da ikke på noe vis kan være trygg på sjåførens identitet. Det har f.eks. vært noen tilfeller der kvinnelige pasasjerer har blitt voldtatt av sjåføren, og når kunden anmelder dette viser det seg at politiet ikke klarer å finne sjåførens identitet fordi den egentlig sjåføren hadde lånt ut bilen til noen andre. Det har også vært tilfeller der bilen har vært lånt ut til personer uten lovlig oppholdstillatelse i Norge, og sågar også til personer uten sertifikat. Så det er altså en rekke ulike årsaker til hvorfor man bør velge en av de store, kjente drosjesentralene. Anonymkode: 073d8...8a1 Enig! Jeg hadde uansett tatt Oslo taxi eller Asker og Bærum, hvis de skulle finne på å sette opp prisene. Mest pga service og sikkerhet som du skriver her. Det har flere ganger skjedd at jeg venter på drosjeholdeplassen selv om det allerede stod flere biler der fra andre selskaper og de maser om at jeg kan ta deres bil. Anonymkode: bdec9...4e2 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå