Gjest brudgom Skrevet 5. juli 2005 #1 Skrevet 5. juli 2005 vi skal ha bryllup og tenkte å dele denne dagen med flest mulig av familier og venner. middag og festen blir holdt på et sted der man må kjøpe mat og drikke. opprinnelig tenkte vi å ha 70 middag 30 kaffegjester = 65 700,- med 1 velkomsdrink, 3 retters med 2.gangsservering og 3 vin til maten og kaffe avec og en bong til festen samt nattmat. men hva om vi inviterer alle 100 til middag, 3 retters 2.gangsservering, 1 vin til maten og kaffe avec samt nattmat = 63 500,- det første alternativet er det færre gjester, men mere gratis drikke, mens den andre er flere gjester men med mindre drikke. noen synspunkter eller andre forslag, hjelp ønskes.
Gjest Gjest Skrevet 5. juli 2005 #2 Skrevet 5. juli 2005 Jeg ville definitivt valg det alternativet hvor dere får samlet flest mulig lengst mulig. Gratis alkohol betyr da ikke så mye Jeg ville jo mye heller kommet i et bryllup og vært der under middagen og hele pakken og da betalt noen drinker selv enn å bli invitert som kaffegjest og likevel ikke få så mye drikke... Hvis du skjønner?
Gjest brud i sommer Skrevet 6. juli 2005 #3 Skrevet 6. juli 2005 Pass bare på at dette kommuniseres til samtlige gjester. Var i et bryllup hvor det var "betal selv" etter middagen. Ingen hadde fått beskjed om dette :o , og det resulterte i at festen døde fort ut... Veldig kjedelig når man først investerer så mye penger og energi på en fest.. Vi kjører 2 bonger og subsidiert bar etterpå. Det koster, men jeg tror at det vil være vel verdt pengene. Viktig at festen "tar litt av" syntes nå jeg.. Vi er jo ikke 60 år gamle kjerringer som skal feire rund dag heller... Da er det kaffeslabbedas.. Lykke til med beslutningen. Jeg ville nok vurdert å investere litt i festen etter middagen også..
Tusenfryd Skrevet 6. juli 2005 #4 Skrevet 6. juli 2005 Vi hadde alle til middag! Mye heller det og gå ned på pris på mat, og å få samlet alle. Om jeg hadde måttet servere "ertesuppe" så skulle alle til middag. Og skal folk betale alkohol selv, gi klar og tydelig beskjed allerede i invitasjonen.
Coria Skrevet 6. juli 2005 #6 Skrevet 6. juli 2005 For det første ville jeg spørre meg om det virkelig er nødvendig å invitere så mange som 100 i bryllupet. Vi var 60 i vårt, og jeg var helt uslitt etter å prøve å snakke med så mange som mulig (og da prioriterte jeg ikke mannens familie). Det er hyggeligere å faktisk få snakket med de som er der, og bare invitere de som faktisk betyr noe for deg. Hvis dere vil ha løsningen der alle får middag, så ville jeg heller ha kuttet ut 2. gangsservering av hovedrett og nattmat (man pleier jo sjelden å være sulten etter en tre retters middag og sikkert også kake), og heller satset på mer å drikke. Enig i at 1 glass til maten er altfor lite. Og det er vel neppe så aktuelt å ha vinsalg under middagen.
aprilbrud Skrevet 6. juli 2005 #7 Skrevet 6. juli 2005 Vi hadde også alle til middag, og vil absolutt anbefale det! Men hvis 1 vin til maten betyr et glass til hver, så synes jeg det er alt for lite. Man sitter tross alt mange timer ved bordet og det er mye skåling. Heller mer vin enn to serveringer av hovedretten spør du meg! Vi var 75 personer, ca 10 drakk ikke alkohol (barn, gravide osv), og det gikk 70 flasker rødvin til maten. I tillegg gikk det ganske mye øl og mineralvann. Og alle hadde fått rikelig med musserende før middagen. Høres kanskje ut som et fyllekalas, men det var det ikke! Bare veldig god stemning.
tommeline Skrevet 6. juli 2005 #8 Skrevet 6. juli 2005 Syns også det høres lite ut med en runde med vin. En middag for 100 personer med taler og sanger tar fort 3-4 timer, og da er ikke 1 glass vin særlig mye (folk vil etterhvert ikke ha noe å skåle i). Ville heller kuttet nattmaten, spesielt hvis alle er til middag.
Gjest brudgom Skrevet 6. juli 2005 #9 Skrevet 6. juli 2005 for et dillemma, vil jo dele dagen med flest mulig familie, slekt og venner. men det koster jo mye for kun middagen, vi må itillegg ha alt det andre, som brudekjole, dress, pynt, hårklipp, fotograf, leiebil osv. Da snakker vi om snart 100 000 klassen. Men hva med å ha 100 gjester med middag og 4 glass vin. Dette utgjør 66 000,- og resten må folk stå for selv, men det blir jo stusselig å verken ha velkomstdrink eller nattmat? hva synes dere om å ikke ha velkomstdrink eller nattmat?
Tusenfryd Skrevet 6. juli 2005 #10 Skrevet 6. juli 2005 Velkomstdrink hører liksom med. Nattmat er ikke nødvendig om dere har godt med snacks som peanøtter og chips. Det er godt med noe salt utpå natten etter kaker og søtt og når man får i seg noen drinker. Men dere behøver jo ikke gjøre dette veldig dyrt. Ertesuppe sa jeg litt fleipete lenger opp. Hvor "fin" middagen MÅ være, er jo opp til hver enkelt, men en rimeligere meny kan være vel så godt. Ertesuppe til nattmat behøver faktisk ikke koste så mye. Kjør posesuppe - hvor mange trenger du til 100 pers? 15 - 20? Hvor mye koster de pr stykk? en tier. Vi snakker om få hundre kroner. Poenget mitt er at dere trenger ikke ha noe "billig" bryllup ribbet for det dere har lyst til, selv om dere har et lavt budsjett. Faktisk skulle kanskje flere tenke litt på hva ting faktisk koster av hva man får igjen...
Gjest Melk Skrevet 6. juli 2005 #11 Skrevet 6. juli 2005 Jeg synes 1 glass vin til maten er for lite, på en dag med mange skåler og flere retter. Ville heller droppet andre gangs servering. Jeg synes det er greit å betale selv etterpå, men det bør gis klar beskjed til gjestene. De fleste bryllup jeg har vært i har ikke nattmat, savner det heller ikke. Velkomstdrikk synes jeg hører med, men man kan jo ta den alkoholfri. Selv er jeg glad vi ikke hadde 100 gjester, fikk knapt nok snakket med de 55 vi hadde.
Gjest brudgom Skrevet 6. juli 2005 #12 Skrevet 6. juli 2005 hehe ertesuppe som nattmat, blir mye fising og proming etter noe/mye inntak av alkohol slik at folk er fri for hemninger. hehe Helt enig at velkomstdring er et must, derfor blir det velkomstdring, men da må vi gå ned til kun 3 vin/drikke til maten. Men det hadde jo vært kjekt også med nattmat da, huff jeg vil ha pose og sekk. hjelp.
Tusenfryd Skrevet 6. juli 2005 #13 Skrevet 6. juli 2005 hehe ertesuppe som nattmat, blir mye fising og proming etter noe/mye inntak av alkohol slik at folk er fri for hemninger. hehe Men da bruker du betasuppe da. Torohyllen er full av andre alternativer...
Angelheart Skrevet 6. juli 2005 #14 Skrevet 6. juli 2005 Om man skal ha nattmat eller ikke kommer jo litt an på hvor sent middagen er. Vi hadde middag som var ferdig først kl 21:30 og hadde ikke noe nattmat, men vi satte frem snacks litt utpå natta så folk fikk litt salt til drikket sitt. Støtter også hun som sa at man bør passe seg for ikke å få for mange gjester. Selv hadde vi 74 stk totalt og jeg følte det var mange jeg ikke fikk snakket skikkelig med. Det ble mest overfladig "har alle det bra" o.l. før jeg hastet videre til neste bord (Rakk ikke å danse engang!!). Vi hadde derimot de fleste til brunsj dagen derpå og da fikk jeg mye bedre tid. Ett glass vin til maten er helt klart alt for lite, spesielt hvis det er mye taler og sanger. Vi hadde 3 glass og det holdt bra.
Gjest ikke innlogget Sissi Skrevet 6. juli 2005 #15 Skrevet 6. juli 2005 Har litt problemer med konsentrasjonen i dag - ergo svarer jeg selv om jeg verken har hatt stort bryllupp eller vært i så mange Men - jeg har vært i en god del middager.... Og da vil jeg si: at hovedretten "går" to ganger er unødvendig. De fleste blir gode og mette på tre-rettersmiddag med en runde hovedrett. Dere skal vel ha kaker etterpå også?? 1 glass vin til maten er definitivt for lite. Vinen trenger ikke å flomme - men det er kjipt å sitte lenge med tomt vinglass fordi det ikke kommer mer. Det er også kjipt å måtte betale vin ved bordet. Et tips er forøvrig å sette fram vannkanner med vanlig vann og f.eks. sitron/lime skiver. Dersom det er nok vann, drikker folk mindre alkohol, og vann er gratis. Pass bare på at muggene ikke går tomme.... Velkomstdrink er et must. Det har noe med at når man står og "henger" og venter på at det hele skal starte, føles det mye mer komfortabelt med et glass i hånden. Bør ikke være sterkt og trenger ikke være dyrt, men noe bør det være. Som andre også har påpekt - hvor nødvendig er det med nattmat? Og - si fra om at det må betales for drikke på festen. Og nettopp derfor bør det være mer enn 1 gl til maten (dessuten - 1 glass til forrett + 2 ganger hovedrett - det ser billig ut det.....) lykke til - jeg inbiller meg at det er fullt mulig å ha et toppers bryllup uten at det må koste skjorta....
Gjest brudgom Skrevet 6. juli 2005 #16 Skrevet 6. juli 2005 tusen takk for alle innlegg, litt artig at det er brudgommen som er så engasjert. hehehe. (må vise at jeg tar ansvar og initiativ i forholdet) har snakket med kjøkkensjefen, og hennes anbefaling til 100 gjester: 1 velkomstdrink (vin/musserende vin) 3 retters (bare tull med 2.gangsservering) med 1 hvitvin til forrett og 2 rødvin til hovedrett kaffe avec til kaker resten av kvelden må gjestene stå for selv nattmat mente hun var unødvendig, da alle gjestene var til middag, folk er enno mette etter kaker osv. Dette forslaget gir kvalitet til 100 gjester, slik at vi ikke går på bekostning av færre middagsgjester eller drinker. Men hele sulamitten kommer seg på ca 70 000, men da er alt inkludert som lokale, servitør, pådekning, vask, rydding osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå