AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #1 Skrevet 3. juli 2020 Sønnen min har i mange år ønsket seg en sau. Tror dere det hadde vært en mulighet å kjøpe en sau som kunne bo med andre sauer på en gård? Anonymkode: 427fa...765
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #2 Skrevet 3. juli 2020 De er jo på beite hele sommeren da. Er det ikke bedre å kjøre innom den lokale besøksgården i blant? Sauer er jo ikke kosedyr. Ville hellere hatt en geit enn en sau, eller enda bedre: vanlig husdyr som hund eller katt eller kanin. Anonymkode: 0aa5b...7bf 3
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #3 Skrevet 3. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: De er jo på beite hele sommeren da. Er det ikke bedre å kjøre innom den lokale besøksgården i blant? Sauer er jo ikke kosedyr. Ville hellere hatt en geit enn en sau, eller enda bedre: vanlig husdyr som hund eller katt eller kanin. Anonymkode: 0aa5b...7bf Han vil ha sau. Vet de ikke er kosedyr, me også derfor den måtte bodd på gård med andre sauer. Anonymkode: 427fa...765
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #4 Skrevet 3. juli 2020 Du kan høre om de får et kopplam og så kan han ta på seg ansvaret for å mate det men da må han komme dit hver dag da.. Anonymkode: c383f...1a5 3
trøndermann38 Skrevet 3. juli 2020 #5 Skrevet 3. juli 2020 Jeg har hatt sau som barn, hadde det hjemme, det spiste av plenen, det fungerte veldig bra. 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #6 Skrevet 3. juli 2020 Jeg skulle hatt en del kompensasjon om ditt barn skulle hatt sau hos meg. Der betyr jo at dere ville vært i mitt fjøs og forstyrret mitt arbeid på gården. Kanskje dere finner en tålmodig og ensom bonde som hadde satt pris på ofte besøk? En sau er heller ikke en engangskostnad. Det er mye jobb og styr med de. Om dere bor landlig til kan jo dere gjerde inn et område og ha kopplam der. Anonymkode: 6afd5...489 5
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #7 Skrevet 3. juli 2020 Hvorfor vil han ha en sau? Støtter ideen om besøksgård. Man kan ikke få alt man peker på. Anonymkode: 4fb76...2c8 7
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #8 Skrevet 3. juli 2020 Regner med at dere vil ta utgiftene ved klipping av ull, foring, veterinærutgifrter m.m. Anonymkode: 65638...0fa 4
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #9 Skrevet 3. juli 2020 På våren kan dere høre om det er et kopplam dere kan ha ansvar for/ta med hjem. Vi fikk tilbud om det i år fra en bonde vi kjenner. (Men vi takket nei, vi orker ikke være hjemme hele tiden) Anonymkode: c467d...712 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #10 Skrevet 3. juli 2020 Det har de siste årene kommet svært stenge hygienekrav til dyrehold. På bakgrunn av dette er det i utgangspunktet ikke lengre mulig at utenforstående stikker innom i fjøsene. Forhør deg med en bonde i området, kan jo hende hun/han synes det er greit. Anonymkode: 7ae29...fc2 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #11 Skrevet 3. juli 2020 Forstår ikke helt hva man lærer barnet med å si at man kan kjøpe en sau, men få noen annen til å ivareta det. Anonymkode: 28ada...128 4
nomore82 Skrevet 3. juli 2020 #12 Skrevet 3. juli 2020 Når jeg var liten hadde jeg ekstremt lyst på en sjimpanse. Foreldrene mine var lure nok og sa nei. Man kan altså ikke få alt man peker på. Men dersom dere er inne på tanken på at dette er ok så må dere være forberedt på at dere skal slite med å finne en bonde som vil ha en sau hos seg på foring. Hvertfall gratis. De skal ha mat, stell og tilsyn de så som alle andre dyr på en gård. Alternativt kan dere jo se på muligheten for å gi sønnen deres muligheten for å faktisk drifte en liten minigård da? For sau er jo gårdsdyr og dersom det er det som er interessen og dere har mulighet til å gi sauen et godt miljø så er det jo en fantastisk mulighet. Men dere må da ha den inngjerdet, sørge for tak over hodet til den, for, stell, merking, klipping og alt det andre som trengs rundt. Men om ikke det er realistisk så får dere si nei. 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #13 Skrevet 3. juli 2020 Skal han (dermed dere) også ta ansvar for å betale for vaksinering, klipp, mat etc også da? Anonymkode: f917e...661 1
spegel Skrevet 3. juli 2020 #14 Skrevet 3. juli 2020 Sånn har det altså blitt. Hvis sønnen ønsker seg sau, så må han vel få det?? Herregud... 😅 NEI! Dra på gårdsbesøk, se på sauer på beite og kos dere med det. 5
Apis Skrevet 3. juli 2020 #15 Skrevet 3. juli 2020 Kopplam, de blir helt ubrukelige på en god måte, du trenger ikke plystre for at de skal komme løpende, samtidig så er nedsiden at de gjerne slaktes på høsten
Sensi Skrevet 3. juli 2020 #16 Skrevet 3. juli 2020 Kan dere ta kontakt med en går som har sauer og spørre om dere kan få komme på besøk. Fortell om sønnen din. Og at han har lyst å lære mer om sauer. Kan jo hende dere får lov.
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #17 Skrevet 3. juli 2020 Hei, sauene lever jo ikke lenge, de blir jo slaktet. Anonymkode: 447c4...6ee
Karve Skrevet 3. juli 2020 #18 Skrevet 3. juli 2020 1 time siden, Sensi skrev: Kan dere ta kontakt med en går som har sauer og spørre om dere kan få komme på besøk. Fortell om sønnen din. Og at han har lyst å lære mer om sauer. Kan jo hende dere får lov. Jeg kjenner to sauebonder som hadde blitt veldig glad for å bli spurt om dette. Begge ville med stor sannsynlighet invitert gutten på besøk jevnlig og latt han hjelpe til med sauene, kose på lammene og kjøre traktor med han. Den ene har noen barn på besøk fra tid til annen, og disse barna har fått hvert sitt lam oppkalt etter seg. 4
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #19 Skrevet 3. juli 2020 Det kommer nok helt an på bonde og kor stor gård dette er snakk om? Men eg er litt skeptisk. Kor lenge lever eigentlig ein gjennomsnitts sau? På enkelte småbruk hender det jo at dei har ein "kosesau" som får leve lenge. Men viss bonden ikkje skal få ekstraarbeid med dette, vil vel sauen bli behandla som alle andre, og då blir den nok slakta når det ikkje er lønnsomt å ha den lenger... Det er dessuten risiko for at den aldri kommer igjen fra beite. Korleis vil barnet reagere da? Eg trur du må snakke med bønder i området. Dei gir nok bedre svar enn KG 🙂 Anonymkode: c80e0...380 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #20 Skrevet 3. juli 2020 Har son din forresten sett på Sauen Shaun? Det er favoritten til jenta mi. Eg har fått kjenningsmelodien på hjernen.☺️ Sauar er koselige dyr. Håpar de får ønsket dykkar oppfylt 😊 Anonymkode: c80e0...380
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå