AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #1 Skrevet 2. juli 2020 Hei, ungen min er 18 mnd og starter i barnehagen etter sommeren. Hvor mange sett av vinterdresser/parkdresser/regntøy/ullgensere/fleecetøy/ullundertøy/skovarianter/sokker/bodyer/votter/forskjellige luer bør til en hver tid være i barnehagen (eller på lur hjemme)? Tenker nå i starten og frem mot vinteren. Jeg har ikke så mange med erfaring jeg kan spørre. Barnet er 86 cm, bruker strl 92 nå, og ca 23 i joggesko og Sandler nå. Bør jeg fortsette å kjøpe samme størrelsen i forskjellige dresser og sett? Ønsker å se om jeg kan finne noen kupp brukt, har dere noen gode erfaringer med merker som reima tec, polarn og pyret, wheat, stormberg, didrikson? Evt er det gode alternativer som er litt billigere men også opplevd kvalitet og behagelig for barnet? F. Eks lindex/kappahl/nameit? 😊 Vet dere hva forventningene barnehagen har til ferdighetsnivå ift å spise/drikke selv? Og er det mange barn som er pottetrent når de starter eller er rundt 18 mnd? Så mye jeg lurer på!!, 😱🤯😅 Anonymkode: 53088...8cf
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #2 Skrevet 2. juli 2020 Bruk søkefunksjonen og du vil finne en haug med tråder som kan gi deg svar😊 Anonymkode: 6e44e...51a
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #3 Skrevet 2. juli 2020 15 minutter siden, AnonymBruker said: Bruk søkefunksjonen og du vil finne en haug med tråder som kan gi deg svar😊 Anonymkode: 6e44e...51a Jeg har selvsagt gjort det, men jeg fant ingen etter å ha bladd og bladd gjennom alt som handler om bhg.. Anonymkode: 53088...8cf
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #4 Skrevet 3. juli 2020 I utgangspunktet holder det med en vinterdress/et sett regntøy, men jeg har alltid valgt å ha dobbelt opp, spesielt vinterdressen tar jo litt tid å tørke etter vask. Men da har jeg kjøpt en billigere/brukt variant som reserve. Velg todelt regntøy, mye mer praktisk enn heldress, ofte bruker de bare buksa. Barnehagen har sikkert et skriv eller informerer om hvor mange skift barnet trenger å ha liggende, som regel 2 gensere/body, 2 bukser, 2 par sokker osv. Parkdress er fint til høsten. Størrelser må du nesten bare prøve, men ofte er parkdresser og vinterdresser romslige i størrelsen, skal jo ikke være altfor stort heller 😊 Angående merker så duger det meste, man må ikke alltid ha vinterdress til 2000kr. Jeg jobber i barnehage, og et år så var det en gutt som hadde vinterdress fra Ullared til 200kr, og han ble ikke våt igjennom selvom han badet i vanndammene. Fint å kjøpe brukt også, jeg personlig er veldig glad i Reima, men leiter alltid på salg og har fått tak i billigere dresser, eller brukt. De er myke, tåler mye vann, og er romslige i størrelsen. Ellers funker det helt fint med dress fra KappAhl eller name it også. Kanskje ikke like vanntett, men jeg har ikke prøvd selv altså. De forventer ikke at en på 18måneder har slutta med bleie 😊 Angående spising og drikking selv så klarer vel barnet å spise brødskive og drikke av en tutekopp selv? Varmmat/grøt er det forståelig at de ikke alltid kan selv i den alderen, men det får de øvd seg på i barnehagen. Anonymkode: dea95...12f 4
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #5 Skrevet 3. juli 2020 Veldig greit å kjøpe brukt i denne alderen, gode erfaringer både med Reima, PoP og Didriksson; dette er det også mange som selger svært pent brukt. Ville aldri kjøpt dress/regntøy på fullpris i disse merkene, det er helt unødvendig 92 passer nok, med mindre ungen får en vekstspurt, men da kan du heller kjøpe større over nyttår e.l. Jeg ville også hatt en ekstra dress eventuelt bukse/jakke, siden det tar litt tid å tørke det, og eventuelt ekstra regntøy. Sko ville jeg ventet med å kjøpe ut over joggesko/sandaler før til høsten, da de vokser en del i beina på sommeren. Vi hadde vintersko fra Viking og Dock boots, pluss gummistøvler til mildere vær. Anonymkode: f41ca...668 3
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #6 Skrevet 3. juli 2020 Du får sikkert informasjon frå barnehagen om kva slags type klede som er lurt å ha, og kor mange skift dei ønsker å ha liggande. Kan vere greitt å ha ein ekstra dress ja. Men det er trolig ikkje nødvendig. Det kommer an på kor raskt kle tørkar hos deg og i barnehagen (nokre barnehagar har tørkeskap). Det er forskjell på klima i ulike deler av landet. I enkelte område er det jo knapt kundegrader om vinteren. Og så er det forskjell på kor mykje barna er ute. I vår barnehage er dei minste barna ute i korte periodar. (I tilvenningstida var dei inne i fleire veker.) Vanskelig å anbefale merke. Smak og behag. Eg har ikkje mange plagg av dei dyre merka. Finn mykje på sport outlet, og får ull i gåve frå familiemedlemmer. (Eg likar godt litt mjukare og tynnare ull enn den frå Outlet) Hadde Kappahl vinterdress første vinteren. Det funka fint i snø,men usikker på om den er heilt tett i sørpe, så kjøper andre merke no. Likar godt nameit softshelldress. Den blir mykje brukt! (Milde vintrar her, så kort periode med vinterdressen) Vi har eitt sett "vanlige" regnkle, og eitt sett med fôr. Jenta mi starta i barnehage då ho var 2. Det store fleirtalet brukte bleie. Det gikk fint å ete halve brødskiver med pålegg sjølv (å la skorpa ligge igjen er lov her). Men vi kunne godt ha øvd på å drikke av vanlig glass og kopp før barnehagestart. Her var 1-åringane og 2-åringane på samme avdeling, og ho vart til å begynne med plassert ved bordet til 1-åringane fordi ho brukte tutekopp. (Eg hadde ingen aning om at det vart forventa at ein toåring har lagt bort tutekoppen. Førstegangsmamma 😄) Anonymkode: 970e9...96a 3
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #7 Skrevet 3. juli 2020 Angående regntøy, jeg har aldri hatt behovet for fôret regntøy, og det kan være upraktisk på en liten som bader mye. (Fleecetøyet inni suger vannet oppover) Og på sommeren må man uansett ha ufôret. Men den vinteren her som har vært så innmari våt (på Østlandet) så kjøpte jeg fôret regntøy til 5åringen, og det ble brukt mye. For å spare vinterdressen for å vaskes hver dag, når det uansett var plussgrader og gjørme, og ikke snø 😅 Anonymkode: dea95...12f 2
-venter- Skrevet 3. juli 2020 #8 Skrevet 3. juli 2020 Jeg elsker Reflex til ungene. Både regntøyet, fordi det er litt tykkere og tåler mere, og dressene for de er tette og gode. Billigere enn mye annet også😀 Jeg hsr tidligere sverget til Reima, men gått «ned» til Reflex. 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #9 Skrevet 3. juli 2020 Noe som er ekstremt viktig å huske på, som både gagner dere, barnet og de ansatte: merk alt av klær av utstyr med navn!! Uansett hva! Jeg er så LEI av klær som flyter i garderoben uten navn og vi må forstyrre barna i samling feks for å spørre hvem som eier en genser, støvel, solhatt osv. Det er kjempekjedelig hvis du kjøper noe til ditt barn til bruk i barnehagen, men det var ikke navnet, en annen forelder tok det med hjem ved et uhell, og borte er det for alltid. Føler vi ansatte har meget god oversikt over det meste barna har med seg, men det er både slitsomt og et irritasjonsmoment at ikke ting er navnet. Det var dagens utblåsning 😂 hilsen pedagog og småbarnsmor. Anonymkode: 7ded5...4c8 5
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #10 Skrevet 3. juli 2020 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noe som er ekstremt viktig å huske på, som både gagner dere, barnet og de ansatte: merk alt av klær av utstyr med navn!! Uansett hva! Jeg er så LEI av klær som flyter i garderoben uten navn og vi må forstyrre barna i samling feks for å spørre hvem som eier en genser, støvel, solhatt osv. Det er kjempekjedelig hvis du kjøper noe til ditt barn til bruk i barnehagen, men det var ikke navnet, en annen forelder tok det med hjem ved et uhell, og borte er det for alltid. Føler vi ansatte har meget god oversikt over det meste barna har med seg, men det er både slitsomt og et irritasjonsmoment at ikke ting er navnet. Det var dagens utblåsning 😂 hilsen pedagog og småbarnsmor. Anonymkode: 7ded5...4c8 Helt enig angående merking av klær, skjønner ikke at foreldre ikke bryr seg mer om tingene sine når de ikke gidder merke. Men hvorfor må dere spørre barna akkurat i samlingsstund da?😉 😂 Anonymkode: dea95...12f 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #11 Skrevet 3. juli 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helt enig angående merking av klær, skjønner ikke at foreldre ikke bryr seg mer om tingene sine når de ikke gidder merke. Men hvorfor må dere spørre barna akkurat i samlingsstund da?😉 😂 Anonymkode: dea95...12f Det var et eksempel å måtte spørre i samling, da det er de gangene barna er samlet. Spør selvsagt ikke midt i samlingen, men gjerne på starten eller slutten. En forstyrrelse er det jo uansett 🙄 Anonymkode: 7ded5...4c8
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #12 Skrevet 3. juli 2020 Tusen hjertelig takk for kjempemange nyttige tips! Driver og styrer for å gjøre klart litt iallefall=) det her er på sør-Østlandet så det er jo ikke godt å si om man får en skikkelig kald og snørik vinter eller våt og mild.. Trodde foret regntøy var litt stivt, men skal absolutt tenke på å gi det et forsøk hvis det blir en mild vinter igjen! Virker som om mulighetene for å kjøpe vintersesong på salg gradvis ebber ut nå. Er det generelt noen gode tips for NÅR på året man bør være ekstra på hugget for å kapre gode kvalitetsplagg? Er det noen nettbutikker dere sverger til? Har et annet, kanskje litt dumt spm. Jeg arvet en vogn som jeg tenkte å bruke som sovevogn. En britax b-agile gammel modell. Ryggen kan legges ned, men beina tipper liksom fortsatt ned, jeg får ikke beina opp. Kan barn sove i slike vogner med beina hvilende i nedoverbakke? Er vant til ergonomisk sittedel, så der blir det liksom motsatt. Setter pris på all hjelp 😃 Anonymkode: 53088...8cf
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #13 Skrevet 3. juli 2020 Jenta mi starter i bhg når hun er 17 mnd, så jeg er ingen ekspert, men jeg har handlet inn en del ting etter å ha lest litt rundt på nettet. Har kjøpt et uforet todelt regnsett fra Kattnakken (hørt og lest positive ting om det merket) og et foret regnsett fra Reima. Har også kjøpt sydvest og 2 par regnvotter, 4 forskjellige luer, hals, høst og vintervotter, 1 parkdress og høstjakke - alt fra Reima, har handlet på salg! Vi har også fått 3 vinterdresser fra Reima til jul og bursdag i størrelse 80, 86 og 92. Vi fikk også en parkdress fra Wheat i gave. Har som sagt ikke testet disse tingene/merkene enda. Men de har masse salg ihvertfall, så sjekk det ut Barnihagen har jo f.eks salg på vinterting nå. Anonymkode: a64c1...3ef 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #14 Skrevet 3. juli 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Tusen hjertelig takk for kjempemange nyttige tips! Driver og styrer for å gjøre klart litt iallefall=) det her er på sør-Østlandet så det er jo ikke godt å si om man får en skikkelig kald og snørik vinter eller våt og mild.. Trodde foret regntøy var litt stivt, men skal absolutt tenke på å gi det et forsøk hvis det blir en mild vinter igjen! Virker som om mulighetene for å kjøpe vintersesong på salg gradvis ebber ut nå. Er det generelt noen gode tips for NÅR på året man bør være ekstra på hugget for å kapre gode kvalitetsplagg? Er det noen nettbutikker dere sverger til? Har et annet, kanskje litt dumt spm. Jeg arvet en vogn som jeg tenkte å bruke som sovevogn. En britax b-agile gammel modell. Ryggen kan legges ned, men beina tipper liksom fortsatt ned, jeg får ikke beina opp. Kan barn sove i slike vogner med beina hvilende i nedoverbakke? Er vant til ergonomisk sittedel, så der blir det liksom motsatt. Setter pris på all hjelp 😃 Anonymkode: 53088...8cf Jeg kjøpte fôret regntøy fra Jollyroom, Nordbjørn het merket. Det var veldig mykt og ikke stivt ihvertfall! Men det ville jeg heller sett ann, bedre å ha vanlig regntøy, og heller ullundertøy og ulldress under. 😊 Anonymkode: dea95...12f
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #15 Skrevet 3. juli 2020 Romjulssalg eller januarsalg er etter min erfaring de beste tidspunktene å kjøpe vinterklær på. De fleste kjøper om høsten, og de første salgene med 25 - 30 % avslag dukker opp overraskende tidlig i vintersesongen. Ved juletider blir det kanskje 50 % avslag, senere mer også, men først når de begynner å bli utsolgt for en del varer. 92 er nok til at et barn på 86 cm har mye vokseplass, ytterklær er gjerne store i størrelsene også. Det er vanskelig for småtasser å bevege seg ordentlig hvis klærne er alt for store, så jeg ville definitivt ikke kjøpt noe større enn det. Når det gjelder sko, ville jeg ha ventet noen måneder med vintersko. Føttene kan vokse i rykk og napp, og det er vanskelig å forutsi hvilken størrelse du trenger. Anonymkode: 323e8...e19 3
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #16 Skrevet 3. juli 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Trodde foret regntøy var litt stivt, men skal absolutt tenke på å gi det et forsøk hvis det blir en mild vinter igjen! Anonymkode: 53088...8cf Eg synes også ein del regntøy er stivt, både fôra og ufôra. (Treng ikkje ha samanheng med pris, etter det eg har sett) Nokre vinterdressar kan også føles stive, så eg likar å ta og føle på dette, ikkje kjøpe på nett. Eg sjekka merke på vårt regntøy som er fôra . Har navigare, kjøpt i ein stor klespakke frå finn som eg var veldig heldig med, og stormberg. Begge desse er mjuke og behagelige. Men det er eit minus at det trekker ein del vatn oppover på innsida av buksebein og ermer, som ein annan skriv i tråden. Eg vrenger kleda og heng dei til tørk på badet. Men det er ikkje alltid regnkle med fôr er tørre til dagen etter. Ullfleece er supert under ufôra regnkle når det er kaldt. Veit ikkje merke eller kven som sel dette. Følgde med i brukt klespakke. Anonymkode: 970e9...96a
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #17 Skrevet 3. juli 2020 3 hours ago, AnonymBruker said: Tusen hjertelig takk for kjempemange nyttige tips! Driver og styrer for å gjøre klart litt iallefall=) det her er på sør-Østlandet så det er jo ikke godt å si om man får en skikkelig kald og snørik vinter eller våt og mild.. Trodde foret regntøy var litt stivt, men skal absolutt tenke på å gi det et forsøk hvis det blir en mild vinter igjen! Virker som om mulighetene for å kjøpe vintersesong på salg gradvis ebber ut nå. Er det generelt noen gode tips for NÅR på året man bør være ekstra på hugget for å kapre gode kvalitetsplagg? Er det noen nettbutikker dere sverger til? Har et annet, kanskje litt dumt spm. Jeg arvet en vogn som jeg tenkte å bruke som sovevogn. En britax b-agile gammel modell. Ryggen kan legges ned, men beina tipper liksom fortsatt ned, jeg får ikke beina opp. Kan barn sove i slike vogner med beina hvilende i nedoverbakke? Er vant til ergonomisk sittedel, så der blir det liksom motsatt. Setter pris på all hjelp 😃 Anonymkode: 53088...8cf Vi har en slik britax-vogn. Null stress, begge barna har sovet godt! Men ville nok ha foretrukket å unngå dette, da barna har tatt beina (inkludert vognposen) opp på bøylen... Ser en kan kjøpe et slags universal fotbrett å montere på vognen. https://www.mimmis.no/easygrow-universalt-fotstotte-til-barnevogn Jeg har kjøpt foret regndress fra Ellos. Veldig fornøyd med den. Myk og behagelig. Anonymkode: 6a0a0...112 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #18 Skrevet 3. juli 2020 Jeg elsker regntøyet fra Kattnakken. Særlig er vinter regndressen er stor favoritt. Har Reima vinterdress også, men den fra Kattnakken blir brukt mest. Bor rett utenfor Oslo. Anonymkode: 3b9d0...037 3
Luckiness Skrevet 3. juli 2020 #19 Skrevet 3. juli 2020 Dette er hva vi hadde når vårt barn begynte. Det samme brukes fortsatt. Men selvsagt er en del ull, vinterdress, vintersko og slikt lagt bort. 1 sett regntøy (nameit, veldig fornøyd), vinterdress (husker ikke merket akkurat nå) parkdress (reima, veldig fornøyd). 5 sett ulldresser (mellomlag) 3 sett ullbukser/genser (hjemmestrikket, fått i gaver) 2 vinterluer, 2 tynnere luer, 2 solhatter 1 tynne ullvotter, 1 vintervotter, 1 foret regnvotter (brukt de i reserve dersom vintervottene ble våt og evt med de tynne ullvottene inni) 1 vintersko (superfit, veldig fornøyd), 1 dock boots (veldig fornøyd) 1 joggesko, 1 Gore tex fritidssko (ikke prøvd de enda, så vet ikke hvordan de er). Skal kjøpe vanlige støvler også da dock bootsene er varme nå om sommeren, men heldigvis ikke vært så mye regn enda). Har ikke tall på antall bodyer, sokker og div klær. Men dette kommer an på hvor mye du orker å vaske. Foreslår at dere heller kjøper mer dersom dere ser behov for det. I byttetøyet har vi alltid 2 bodyer, 2 strømpebukser, 1bukse, 1genser, 1ulldress, 2 par sokker, ullsokker, smekker. Nå om sommeren har vi også lagt oppi en skjorts og tskjorte. Vårt barn ble matet i starten til frokost. Hadde med grøtpakke. Fikk servert skive med pålegg der og pleide å spise det. Men hadde grøt i bakhånd dersom ikke annen mat gikk ned. Tror ingen på rundt 18mnd er pottetrent på vår avd. Vi har foreløpig kun trengt et sett av hver type utedress. Tar heller med oss hjem dersom vi vet vi skal ut senere på dagen. Tar alltid alt hjem til helgen. Dressene henges i tørkeskapet i barnehagen hvis de er blitt våt ute. Dersom vi har måtte vasket de hjemme en hverdag så har vi gjort det med en gang vi kommer hjem, hengt opp og tørket på badet. Har stort sett rukket å bli tørt. Hvis ikke har vi bare spurt pent om morgenen om de kan la den henge i tørkeskapet.
Luckiness Skrevet 3. juli 2020 #20 Skrevet 3. juli 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Tusen hjertelig takk for kjempemange nyttige tips! Driver og styrer for å gjøre klart litt iallefall=) det her er på sør-Østlandet så det er jo ikke godt å si om man får en skikkelig kald og snørik vinter eller våt og mild.. Trodde foret regntøy var litt stivt, men skal absolutt tenke på å gi det et forsøk hvis det blir en mild vinter igjen! Virker som om mulighetene for å kjøpe vintersesong på salg gradvis ebber ut nå. Er det generelt noen gode tips for NÅR på året man bør være ekstra på hugget for å kapre gode kvalitetsplagg? Er det noen nettbutikker dere sverger til? Har et annet, kanskje litt dumt spm. Jeg arvet en vogn som jeg tenkte å bruke som sovevogn. En britax b-agile gammel modell. Ryggen kan legges ned, men beina tipper liksom fortsatt ned, jeg får ikke beina opp. Kan barn sove i slike vogner med beina hvilende i nedoverbakke? Er vant til ergonomisk sittedel, så der blir det liksom motsatt. Setter pris på all hjelp 😃 Anonymkode: 53088...8cf Vi har brukt vanlig regntøy og heller hatt tykkere ulldress som mellomlag under. Fikk anbefalt det av en barnehagelærer. Hun opplevde at de med for «sugde» til seg vann dersom barnet er uheldig å gå i en litt for dyp dam, plaske med hender/armer e.l. Jeg synes det er salg hele tiden. Men kan ikke huske når på året det er ekstra salg på sesongklær dessverre. Vet at Coop har pleid å ha salg på Janus ull tidlig på høsten tror jeg. De har også jevnlig 40% tilbud. ang sovevogn har jeg ikke anelse. Men vil tro det kan bli litt ubehagelig med bena nedover? Til noen vogner finnes det tilbehør som fotstøtte. Sjekk om det finnes til den vognen. Evt om en fra annet type merke har. Mener babyjogger har. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå