Gå til innhold

Normalt å sende partneren en melding når man er på fest?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som jeg skrev lenger ned så kan voksne mennesker sette grenser for seg selv og ikke tilby seg å bli utnytta. Og 1-2 ganger i året er veldig spesielt å si at man blir utnytta. Og her har det vært snakk om å låne en seng og reise da man har stått opp. Veldig sjeldent frokost hvis ikke det er snakk om å stikke til bakeren sammen før man kjører hjem. 

Dull og dall aner jeg ikke hva er en gang. 

Anonymkode: 975e3...ddc

Men du ser jo bare de 1-2 gangene du selv overnatter. Du ser ikke om det er flere som ber den samme familien om å overnatte. 

Dessuten er det ikke opp til gjesten å bestemme hva som oppleves som snylting, det er opp til verten å bestemme det. 

Hvis man hele tiden er «studenten» som besøker sine venner i et stort hus med deilig seng og masse mat, uten å gjøre gjengjeld, og gjør det for å spare penger, da er det uten tvil utnytting. 

Anonymkode: 3e155...3cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Praktisk for DEG, ja. Ikke sikkert de du vil overnatte hos, synes det. 

Nå er det da ofte jeg som tilbyr gjester å overnatte. Plass har jeg nok av, på en sofa, eller en madrass på et gulv, rikelig med mat i kjøleskapet så de kan få frokost og vaskemaskin som fint greier ta et ekstra sett sengetøy nå og da.

Vennene mine er heldigvis like avslappede som meg.

Anonymkode: fbbc9...f4f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men du ser jo bare de 1-2 gangene du selv overnatter. Du ser ikke om det er flere som ber den samme familien om å overnatte. 

Dessuten er det ikke opp til gjesten å bestemme hva som oppleves som snylting, det er opp til verten å bestemme det. 

Hvis man hele tiden er «studenten» som besøker sine venner i et stort hus med deilig seng og masse mat, uten å gjøre gjengjeld, og gjør det for å spare penger, da er det uten tvil utnytting. 

I min verden er dette en utrolig sær holdning til venner og gjestfrihet (eller mangelen på gjestfrihet må man vel heller si).

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå er det da ofte jeg som tilbyr gjester å overnatte. Plass har jeg nok av, på en sofa, eller en madrass på et gulv, rikelig med mat i kjøleskapet så de kan få frokost og vaskemaskin som fint greier ta et ekstra sett sengetøy nå og da.

Vennene mine er heldigvis like avslappede som meg.

Men det er jo noe helt annet enn de fleste som skriver i tråden, og som vi andre skriver om. 

At du ønsker folk på besøk er helt ok.

Å bare ta for gitt at det er ok for folk at man kommer på besøk, og blir over natta, eller ta for gitt at det er ok for partner at man blir borte, er noe helt annet. Som jo er det vi andre diskuterer her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I min verden er dette en utrolig sær holdning til venner og gjestfrihet (eller mangelen på gjestfrihet må man vel heller si).

Som før nevnt har jeg allerede hørt den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når man er på festligheter, så er det trist med de som sitter med nesen i mobilen og chatter med partneren sin. Enkelte så mye at de faktisk bare kunne holdt seg hjemme. Hender at jeg sender et par meldinger i løpet av kvelden i dopauser, men kan også være at jeg ikke gjør det. Jeg prater jo så mye med han ellers. Han får uansett beskjed på slutten om når jeg kommer hjem. Han pleier ikke å lure på om jeg er utro eller om jeg ikke er glad i han lenger. I såfall får han spørre hvis han lurer. Vi viser hverandre mye kjærlighet og er trygge på hverandre. Og jeg slipper å betale flere 1000 i taxiregning om jeg heller vil kræsje i gjestesengen til ei venninne. Men liker best å våkne i egen seng da 😊

Anonymkode: c3175...c2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er jo noe helt annet enn de fleste som skriver i tråden, og som vi andre skriver om. 

At du ønsker folk på besøk er helt ok.

Å bare ta for gitt at det er ok for folk at man kommer på besøk, og blir over natta, eller ta for gitt at det er ok for partner at man blir borte, er noe helt annet. Som jo er det vi andre diskuterer her. 

Jeg tar det også for gitt at jeg kan overnatte hos venner og både jeg og samboeren min tar det for gitt at det er greit for den andre av oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som før nevnt har jeg allerede hørt den.

Og likevel forstår du ikke at det er du som har en meget spesiell holdning, og at det faktisk er helt normalt for voksne mennesker å overnatte hos andre innimellom?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og likevel forstår du ikke at det er du som har en meget spesiell holdning, og at det faktisk er helt normalt for voksne mennesker å overnatte hos andre innimellom?

Forstår og forstår. Jeg ser rett gjennom manipulasjonen.

Men...

Jeg føler at nå går argumentasjonen i ring.

Jeg er fullt klar over at enkelte mennesker elsker å ta seg til rette i andre menneskers fine store hjem, andre menneskers kvalitetssenger, andre menneskers digre overfylte kjøleskap, for å spare penger.

Jeg er også klar over at noen mennesker er så ensom at de gjør hva som helst for å få besøk, om det så betyr at de alltid må re opp, alltid må betale, alltid må lage mat, alltid må øse ut av sin godhet, uten å få noe igjen.

Jeg er også klar over det evige argumentet om at vi som ikke biter på, må være en kald kynisk og gjerrig person.

Vel, det må man av og til være for å ikke være dørmatte.

Jeg er heller ikke lengre like sjokkert over at så mange her inne, enten mangler sosiale antenner selv, eller forbarmer seg over noen som gjør det. 

Så altså, i stedet for å ta diskusjonen enda flere ganger, så blir dette det siste fra meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men...

Jeg er fullt klar over at enkelte mennesker elsker å ta seg til rette i andre menneskers fine store hjem, andre menneskers kvalitetssenger, andre menneskers digre overfylte kjøleskap, for å spare penger.

Jeg er også klar over at noen mennesker er så ensom at de gjør hva som helst for å få besøk, om det så betyr at de alltid må re opp, alltid må betale, alltid må lage mat, alltid må øse ut av sin godhet, uten å få noe igjen.

Jeg er også klar over det evige argumentet om at vi som ikke biter på, må være en kald kynisk og gjerrig person.

Jeg er heller ikke lengre like sjokkert over at så mange her inne, enten mangler sosiale antenner selv, eller forbarmer seg over noen som gjør det. 

Så altså, i stedet for å ta diskusjonen enda flere ganger, så blir dette det siste fra meg. 

😂

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Både jeg og samboeren min pleier å sende melding hvis vi veit at det blir veldig sent. Hender seg at vi sender en snap eller to utover kvelden også med stemningsbilde. Mer kontakt enn det føler vi ikke er nødvendig 🤷🏼‍♀️ Dette er bare noe vi gjør uten at det ligger en «avtale» om å sjekke inn. Siden vi bor litt avsides til kjører/henter vi den av oss som skal ut dersom det ikke er andre i nærheten som skal samme vei, så det er naturlig at vi sier ifra om hvor vi er og om vi vil hjem tidligere/senere enn først avtalt. 

Anonymkode: 37631...ae2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi snakkes rett før han/jeg drar (fra jobb), og det er vanlig at vi ikke meldes noe mer enn det.

Anonymkode: bdc88...e6a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som regel sender jeg kun en god natt melding utenat jeg forventer noe svar tilbake 😊

Anonymkode: 1c0bc...b32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Praktisk for DEG, ja. Ikke sikkert de du vil overnatte hos, synes det. 

Man må klare å si nei om man ikke ønsker overnattingsbesøk.

Anonymkode: 85b23...d17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, AnonymBruker said:

Er det normalt å sende partneren en melding ila kvelden når man drar rett fra jobb til fest og den andre er hjemme? Eller er det mer normalt at man ikke snakkes før neste dag? 

Anonymkode: 47a9b...4b4

Hva har det å si hva som er normalt eller ikke? Dere må finne ut hva som funker for dere, uavhengig av hva som funker for andre. Men jeg synes ikke det høres ut som at det er "nødvendig", nei. Mange par vil gjerne ha denne kontakten, mens andre er mere "selvstendige", uten at jeg mener det hverken positivt eller negativt noen av veiene. Jeg synes det er fint, koselig og hyggelig, og ha kontakt med partner i løpet av dagen og uken. Men orker ikke å tvinge det frem. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man må klare å si nei om man ikke ønsker overnattingsbesøk.

Anonymkode: 85b23...d17

Igjen, les de andre innleggene.

Der står det forklart nøye at det er dette som skiller mellom de unge og voksne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er jo nettopp derfor jeg mener at dette er sjeldnere kost blant voksne mennesker. Det er fordi voksne mennesker tør å si fra, og dermed kipper kjipe mennesker ut av livene sine i større grad når de er voksne. 

1-2 ganger i året er mer enn nok dersom dette gjelder mange nok som vil overnatte. Om man i det minste hadde gjort opp for seg, men her i tråden går det jo tydelig frem at det er for å spare penger. 

Altså, hvis du som enkeltperson tilbyr alle du kjenner overnatting hele tiden så er det jo din egen skyld, du kan ikke kalle de andre personene kjipe, da må du nesten gi deg selv skylda.

Og selvfølgelig er det for å spare penger, det er da ingen som vil betale 1500 kr i taxi for å være med på en fest, de fleste hadde vært hjemme. 

Jeg hadde fint gjort dette for en venninne selv, og ser da absolutt ikke på dette som at hun utnytter meg.

Det koster da meg mer at venninnen kommer på besøk å får kaffe og kake, enn at ei venninne låner en seng en natt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

det er da ingen som vil betale 1500 kr i taxi for å være med på en fest, de fleste hadde vært hjemme. 

Igjen, dette er skillet mellom fattig student (ung) og deltaker i arbeidslivet med egen familie å ta vare på dagen etter (voksen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men...

Så en venn som overnatter på gjesterommet en natt og reiser da han våkner er grov utnytting av deg, ved å manipulere deg til dette.. Du er litt merkelig. 

Hvis man som voksen tilbyr overnatting selv om man Ikke ønsker overnatting, da er det den voksne selv som har problemet. Ærlig talt. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså, hvis du som enkeltperson tilbyr alle du kjenner overnatting hele tiden så er det jo din egen skyld, du kan ikke kalle de andre personene kjipe, da må du nesten gi deg selv skylda.

Nei, jeg gjør ikke det. Jeg er voksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...