Gå til innhold

La barn (3 og 8) hilse på alvorlig sykt familiemedlem?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har dere gjort det og hvordan gikk det? Vi har to barn som er ganske følelsesmennesker. Nå er farmoren deres alvorlig syk og vi vet ikke om det vil gå bra selv om hun nå er klar i hodet. Men hun har endel nåler i armen, slange i nesen og ser sliten ut. 

Antageligvis vil de få sjansen senere også, når vi vet om dette går bra eller ikke. Ville du allikevel latt de hilse på nå? Man vet jo aldri 100%. 

Vi tenker i så fall fortelle de hva som er saken og se om de selv ønsker se henne, vi vil ikke gi de valget (i alle fall ikke eldste) i tilfelle de sier nei og det ikke går bra - så var det plutselig de som bestemte at de ikke skulle se farmor en siste gang. Da får det være vår avgjørelse i stede (men ingen tvinges hvis de ikke vil). 

Hva hadde du gjort?

Anonymkode: 5c3eb...daa

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville latt dem se henne. Det er ikke farlig for barn å kjenne på sorg/bli lei seg. Jeg ville tro det er verre for dem hvis farmor dør og de ikke fikk se henne en siste gang. 

Anonymkode: d86c2...5ec

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Vil og orker farmor det selv? 

Jeg tenker at sykdom er en del av livet og ville tatt med mindre barn på sykehuset hvis det gjaldt deres besteforeldre.

Hvis du bestemmer deg for besøk, så ville jeg ikke gitt de valget. Men selvsagt fortalt dem at nå skal dere besøke farmor, hun er syk og forklart hvordan hun ser ut. Man kan ikke beskytte barn mot alle naturlige følelser, men prøve å lære dem å takle dette på en god måte for dem. 

Anonymkode: 17cfe...b0f

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Helt greit å la de se henne, men forbered de godt og vær to voksne, så den ene voksne kan gå ut med et eller begge av barna hvis de vil. 

Anonymkode: 7bc01...2d5

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde latt barna treffe henne en siste gang.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

La de treffe henne. Jeg sa til min da 10åring,vent til farmor blir bedre,snart skal vi besøke henne. Så fikk hun hjerneslag helt uavhengig av sykdommen hun først hadde,og døde brått. Nå er hun 14 og tenker enda på at hun aldri fikk møtt farmor når hun var syk,selv om barn ikke sier direkte farvel,er det noe med å møte de for siste gang. 3åringen tenker kanskje ikke på samme måte,men en 8åring har ganske voksne tanker..

Anonymkode: 95b00...226

AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt må de få treffe henne. Dere må snakke med barna om slanger, medisiner og lukter slik at de er forberedt. Min mamma døde dessverre nylig og hun fikk død hjemme i lag med meg, mine barn , hvor yngste er 5 og mellomste 10 var daglig på små visitter og fikk se henne når hun var død. De var godt forberedte og sitter igjen med gode minner❤️

Anonymkode: 422d8...23e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hva vil farmor? Det er det viktigste..

Anonymkode: f94ed...1b6

• Liker 3
Skrevet

Jeg husker min mor ta meg med for å ta farvel med sin onkel. Han hadde hatt slag og var døende. Men han var bevisst....jeg må ha vært..5 år? Minnet har brent seg fast; en ru, svær arbeidsneve som strøk meg på kinnet. Så vidt jeg rakk opp til senga. 
Jeg er så glad for at mamma tok meg med. Kan enda huske følelsen på kinnet. Dette var en god mann som var svært glad i barn. Hadde ingen selv. Husker ikke mye fra når han var frisk, men husker den kjærlige berøringen. Det ble et godt minne om gammelonkel, om det gir mening. Selv om det var en trist situasjon.

Forbered barna godt, slik at de vet hva de kan se. Vær ærlig om at dere ikke vet utfallet. Ikke gi de et direkte valg, bare si at nå skal vi besøke bestemor. Men ingen må tvinges så klart.
Barn har ofte en praktisk måte å forholde seg til sykdom og død på. Min eldste pynta kateterposen til sin bestefar med klistremerker da han lå på intensiven. 
Da mormor lå på det siste arrangerte minstemann «teparty» på rommet. Da mormor lå og døste og ikke tok mot plastkopp med liksomte, satte han den like godt fra seg på skulderen hennes. Hun var inkludert! Selv om han bare var tre da hun døde, har han minner om henne som han av og til forteller om.
Glemmer ikke de siste ordene hun på 13 sa til mormor: «Ha det bra, og lykke til» Dette var siste ettermiddagen.

Vi gjør barna en tjeneste ved å ta dem med på livets realiteter.

Gode tanker til dere og farmor, håper det beste!

• Liker 11
Skrevet

Glemte å si at det er nok fra 8-åringen dere kan vente å få den største reaksjonen, vær forberedt på det. 
3-åringer har vel ikke helt kapasitet til å skjønne alvoret i situasjonen, så det går mest sannsynlig helt greit...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Forberede de på hva de vil møte, hvordan hun kan se ut.. osv. Kan tenke meg farmor ønsker å se barnebarna for (kanskje) siste gang. 

Anonymkode: c1a44...84a

AnonymBruker
Skrevet

Forbered de og la dem møte henne.

Og husk at bildene de selv lager seg ofte er mye verre enn virkeligheten. Er selv i en situasjon med alvorlig sykdom og vi får ros for åpenheten vi har, barna får være med, se og spørre. Noe reagerer de som sagt på, men da er gode samtaler gull!

Anonymkode: 470a8...d42

AnonymBruker
Skrevet

Ville latt de møte henne. Forklar at hun er syk og at slangene og alt utstyret er for å hjelpe henne, at hun skal føle seg litt bedre. Lurer dere på hvordan dere skal forberede barna så snakk med sykepleierne og legene som har ansvaret for henne.

Vær to voksne sånn at de kan velge å gå ut av rommet hvis de vil. Ha med tegnesaker i veska f.eks og «avled» dem med å tegne noe til henne f.eks mens dere er der.

Gi dem rom for å reagere etterpå, en reaksjon kan komme senere.

Anonymkode: ebddb...411

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For å forberede dem kan du finne et bilde på Google som viser en person med slange i nesa osv, så de vet litt om hvordan det ser ut før de kommer. Vanskelig for dem å forestille seg på forhånd. Treåringen kommer kanskje til å tro det er en levende slange 😂

Anonymkode: 9cb57...d6f

AnonymBruker
Skrevet

Takk for mange gode innspill! Vi landet på å si «når vi reiser i dag skal vi innom sykehuset» og begge barna spurte med en gang om de kunne få besøke henne, så det var jo greit. Det gikk fint, eldste tok det ganske tungt men det gledet farmoren stort og var nok riktig og fint selv om det sikkert blir noen vanskelige følelser i ettertid. 

Anonymkode: 5c3eb...daa

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...