Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Fant ut at jeg har blitt gravid, og vi har et barn på tre år. For et par uker siden fikk vi en liten hamster inn i familien. Treåringen er blitt kjempeglad i den lille, og den lille pelsklumpen er blitt veldig glad i jenta vår 😊 det er så hyggelig! 

Pappaen er ikke veldig begeistra for hamsteren, og betingelsen var jo at jeg skulle passe på med stell og vask og sånt. 

Vi ha prøvd i to år å bli gravide, og vi gav egentlig opp for et par måneder siden. 

Så leste jeg om at hamster og andre smågnagere kan bære et virus som kan føre til alvorlige fosterskader, krybbedød og abort. 

Det sikreste er jo å gi bort den lille søte hamsteren, men barnet vårt vil bli knust 💔 jeg er blitt veldig glad i den hamsteren selv, hun er jo så søt og sosial!! 

Hva skal jeg gjøre 😭

Anonymkode: 5af04...ecb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Folk med både hamster, kanin, katt, hest, ku og hund blir jevnt og trutt gravide. Mulig du tuller, noe jeg tror du gjør, men du kan seriøst ikke gi bort dyret fordi du vil ha baby. Det er bare slemt 

Anonymkode: 13e1c...3da

• Liker 47
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk med både hamster, kanin, katt, hest, ku og hund blir jevnt og trutt gravide. Mulig du tuller, noe jeg tror du gjør, men du kan seriøst ikke gi bort dyret fordi du vil ha baby. Det er bare slemt 

Anonymkode: 13e1c...3da

Ok så jeg burde ta abort mener du? 😂

Jeg tuller ikke, les om ljungan viruset. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen som sier man bør kvitte seg med hamster om man blir gravid. Bruk hansker om du skal håndtere det. 

Anonymkode: 460da...57f

• Liker 33
AnonymBruker
Skrevet

Haha. Vi har hamster og jeg er 5mnd på vei. Hverken jordmor eller lege har nevnt dette viruset me ett eneste ord. Og begge har hørt om hamsteren vår, som for øvrig går løs når vi er hjemme. 

Anonymkode: 0e9b8...f82

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet

Tipper du er redd for «toxiplasmose».

Jeg har hørt mest om dette i sammenheng med katter og det å rense sandkassen deres.

Du kan lese litt om hva det er her: https://www.fhi.no/nettpub/smittevernveilederen/sykdommer-a-a/toksoplasmose---veileder-for-helsep/

Men gjerne snakk med legen om det neste gang du er innom :) 

Trist når et dyr mister et hjem når det kanskje ikke trenger det.

Anonymkode: 8c075...873

• Liker 2
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok så jeg burde ta abort mener du? 😂

Jeg tuller ikke, les om ljungan viruset. 

Bruk hansker og eventuelt munnbind ved rense av bur hvis du er redd . 👍

• Liker 12
Gjest Kirsebæra
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 2.7.2020 den 23.27):

Endret av Kirsebæra
Slettet
AnonymBruker
Skrevet

Bruk hansker når du rengjør buret. Vi fant også ut at vi ventet barn, akuratt rett etter vi fikk oss kattunge. Brukte hansker når jeg tømte kattedoen.

Anonymkode: a729e...623

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Bruk hansker når du rengjør buret. Vi fant også ut at vi ventet barn, akuratt rett etter vi fikk oss kattunge. Brukte hansker når jeg tømte kattedoen.

Pluss håndvask etterpå såklart.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, Kirsebæra skrev:

Nei, jeg tror hun mente du skulle vurdere alternativer slik at du kunne beholde hamsteren tross graviditeten. 

Håper det

Har virkelig ikke lyst til å gi bort hamsteret vårt ❤️ hvis det er bare det som skal til, med litt hygienetiltak, så er det en stor lettelse. 

Vi trives alle sammen med det nye familiemedlemmet vårt! 

Trenger kanskje ikke sniffe henne i nakken da.. 

AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha. Vi har hamster og jeg er 5mnd på vei. Hverken jordmor eller lege har nevnt dette viruset me ett eneste ord. Og begge har hørt om hamsteren vår, som for øvrig går løs når vi er hjemme. 

Anonymkode: 0e9b8...f82

Det er jo litt betryggende å tenke på ❤️ fant forsåvidt bare to troverdige kilder på dette, lommelegen linket til en artikkel fra tv 2, og da blir jeg stressa med en gang. 

Er kanskje verre med sandkassa ute som er fylt med kattebæsj

AnonymBruker
Skrevet

Du har langt større sjanse for å bli smittet gjennom mat enn dyr om det er toxoplasmose du er redd for.

Neste gang du skaffer et dyr så tenk på alle mulige scenarioer. Dyret fortjener bedre.

Anonymkode: 4f0b2...918

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Fant ut at jeg har blitt gravid, og vi har et barn på tre år. For et par uker siden fikk vi en liten hamster inn i familien. Treåringen er blitt kjempeglad i den lille, og den lille pelsklumpen er blitt veldig glad i jenta vår 😊 det er så hyggelig! 

Pappaen er ikke veldig begeistra for hamsteren, og betingelsen var jo at jeg skulle passe på med stell og vask og sånt. 

Vi ha prøvd i to år å bli gravide, og vi gav egentlig opp for et par måneder siden. 

Så leste jeg om at hamster og andre smågnagere kan bære et virus som kan føre til alvorlige fosterskader, krybbedød og abort. 

Det sikreste er jo å gi bort den lille søte hamsteren, men barnet vårt vil bli knust 💔 jeg er blitt veldig glad i den hamsteren selv, hun er jo så søt og sosial!! 

Hva skal jeg gjøre 😭

Vaske hendene. Helt seriøst, det å vaske hendene er løsningen mot de aller fleste smittsomme sykdommer. Så vask hendene når du har stelt hamsteret og lær treåringen det samme.

Anonymkode: fb27e...1c3

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vaske hendene. Helt seriøst, det å vaske hendene er løsningen mot de aller fleste smittsomme sykdommer. Så vask hendene når du har stelt hamsteret og lær treåringen det samme.

Anonymkode: fb27e...1c3

Okey takk ❤️

AnonymBruker
Skrevet

Jeg håper ikke du har så lett for å gi fra deg alle dyrene du har/hatt. 

Dyr er ikke noe du bare sender videre når det ikke passer lenger, det er derfor man skal tenke seg nøye om før man tar til seg et dyr. 

Jeg har to katter, to hunder og hest, og jeg er gravid. Ikke en eneste gang var jeg inne på tanken på å kvitte meg med dyra mine bare fordi jeg er gravid. Det finnes da tiltak man kan gjøre, og det går an å spørre om hjelp. 

Jeg blir ordentlig provosert og trist av å lese om slike ting som dette. Dyr er ikke noe bruk og kast, når skal folk skjønne det? 

Anonymkode: 15ffd...f77

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har langt større sjanse for å bli smittet gjennom mat enn dyr om det er toxoplasmose du er redd for.

Neste gang du skaffer et dyr så tenk på alle mulige scenarioer. Dyret fortjener bedre.

Anonymkode: 4f0b2...918

Enig. Jeg er drittlei mennesker som bare kaster fra seg dyr så de blir gravide, skal på ferie eller pga noe annet idiotisk tull. 

Anonymkode: c8af1...44d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Herregud slapp av, tror dere jeg har lyst til å gi fra meg dyret vårt?? Jeg bare lurte om noen har vært i samme situasjon og om det noengang har vært noe tema. Er det slik at det mest sannsynlig går fint, er det bra ❤️ 

Helt utrolig at noen kaller meg et fælt menneske og at jeg tar så lett på et dyreliv, det er utrolig sårende. 

Jeg elsker dyr og det er jo derfor jeg spør her hva folk egentlig gjør i slike situasjoner. 

Hjelper det å bare vaske hender og gjøre hygienetiltak er det fantastisk. 

Det må da være lov å spørre?? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Altså, det KAN være farlig hvis du rengjør buret og koser på dyret for så å putte fingrene i munnen feks. Det er derimot ikke farlig så lenge du har forholdsregler. Bruk engangshansker om du må rengjøre buret, dette burde mannen kunne ta seg av syns jeg da. Vask deg på hendene så fort du har hatt kontakt med bur og dyr. Smitten virrer ikke rundt i lufta 😛 

Anonymkode: 71abf...f29

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Altså, det KAN være farlig hvis du rengjør buret og koser på dyret for så å putte fingrene i munnen feks. Det er derimot ikke farlig så lenge du har forholdsregler. Bruk engangshansker om du må rengjøre buret, dette burde mannen kunne ta seg av syns jeg da. Vask deg på hendene så fort du har hatt kontakt med bur og dyr. Smitten virrer ikke rundt i lufta 😛 

Anonymkode: 71abf...f29

Det var det jeg trodde, at det var luftbåren. Jeg har aldri vært borti dette før nemlig. 

Er glad for at det er andre alternativer enn å gi henne fra oss, for det har jeg ikke lyst til. 💔

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...