Gå til innhold

Når kan man forvente endring?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei dere

I vinter la jeg på meg, spesielt rundt magen, og denne overvekten har jeg hatt lyst til å kvitte meg med en stund. Jeg gikk treningslei i vinter og korona gjorde at jeg bare satt hjemme i 3 måneder. Jeg har nok ikke vært så flink med kostholdet heller. Jeg er 39 år, har litt høyt stoffskifte (bekreftet hos lege) og har vært ganske slank frem til nå. Jeg er 160cm og veier minst 10kg for mye. 

For 6 uker siden la jeg om kostholdet på en slik måte at jeg lager maten selv og begrenser inntaket av sukker. Jeg har alltid spist for mye sukker og dette klarer jeg nok ikke helt å slutte med. Men jeg spiser mindre. Jeg loggfører i Lifesum og ligger på ca. 1500 kcal om dagen. Dette følger jeg nok ikke slavisk ettersom jeg noen dager spiser mer og andre dager forbrenner mer.

De siste ukene har jeg begynt med løping. Jeg har løpt mye før men er jo ikke i form lengre. Så jeg har begynt med c25k. I går fullførte jeg w4/d3, det vil si en intervall på 3min jogging/2 min gåing, 5min jogging/2 min gåing x2, deretter 3 min løping/2min gåing. Dette går fint, men jeg må presse meg en del. Klokka viser at jeg bruker ca 30 min (inkludert 10 min oppvarming rask gange) og forbrenner omtrent 260kcal. I tillegg går jeg 1-2 turer i uka på 1 mil. 

Men bollemagen og puppene er jo fremdeles der? Er jeg for utålmodig? Er det noe jeg gjør galt her? Jeg tenker kostholdet men det er jo forbedret (men ikke perfekt). Hva kan jeg forvente av vektnedgang med opplegget mitt? 

Tar i mot alle konstruktive råd jeg kan få her. Jeg ønsker faktisk ikke å gå mer opp i vekt ❤️ 

Anonymkode: 55f27...412

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Har ikke så mange råd, men så bra at du er i gang! Jeg digger C25K og bruker det hver gang jeg har gått en periode uten å jogge (pga. skade eller noe) og skal i gang igjen. Jeg brukte LifeSum i fjor og gikk ned 7 kilo med kaloritelling. Nå har jeg gått litt opp og vil gjerne ned, men denne gangen har jeg begynt med Whole30 (kutte ut alt sukker, korn og belgfrukter i 30 dager). Jeg har egentlig ikke noe problemer med gluten eller lignende, men magen er mitt problemområde (har absolutt litt bollemage!) og håper at noen uker helt uten sukker og korn vil hjelpe. Jeg vil ikke kalle det lavkarbo, for man kan spise en hel del frukt og så mye grønnsaker man ønsker, så jeg spiser poteter, søtpoteter osv. Jeg skal innrømme at det er vanskelig (jeg ELSKER sjokolade, knekkebrød osv.) men det fine er at jeg ikke må telle kalorier, ikke trenger å tenke på moderasjon osv., noe som er vanskelig for meg.

Kunne du vurdert noe lignende, for eksempel kutte ut brød, godteri osv.? Jeg ser at veldig mange på Whole30 blir slankere rundt magen, selv de som kun gjør det for helse (allergier osv.) og ikke for å gå ned i vekt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, Aranciata skrev:

Hei! Har ikke så mange råd, men så bra at du er i gang! Jeg digger C25K og bruker det hver gang jeg har gått en periode uten å jogge (pga. skade eller noe) og skal i gang igjen. Jeg brukte LifeSum i fjor og gikk ned 7 kilo med kaloritelling. Nå har jeg gått litt opp og vil gjerne ned, men denne gangen har jeg begynt med Whole30 (kutte ut alt sukker, korn og belgfrukter i 30 dager). Jeg har egentlig ikke noe problemer med gluten eller lignende, men magen er mitt problemområde (har absolutt litt bollemage!) og håper at noen uker helt uten sukker og korn vil hjelpe. Jeg vil ikke kalle det lavkarbo, for man kan spise en hel del frukt og så mye grønnsaker man ønsker, så jeg spiser poteter, søtpoteter osv. Jeg skal innrømme at det er vanskelig (jeg ELSKER sjokolade, knekkebrød osv.) men det fine er at jeg ikke må telle kalorier, ikke trenger å tenke på moderasjon osv., noe som er vanskelig for meg.

Kunne du vurdert noe lignende, for eksempel kutte ut brød, godteri osv.? Jeg ser at veldig mange på Whole30 blir slankere rundt magen, selv de som kun gjør det for helse (allergier osv.) og ikke for å gå ned i vekt.

Takk for konstruktivt svar. Jeg tror nok at jeg har mye å vinne på å kutte ut sukker, men jeg tviler på at jeg er viljesterk nok. Jeg regner forresten med at det er godteri du mener? Det er jo sukker i nesten all mat som kommer i forpakning for tiden. Jeg har kuttet ut vanlig yoghurt med smak og spiser vesentlig mindre brød. Men brødet har jeg byttet ut med havregrøt og det er fremdeles korn.. I følge Lifesum spiser jeg mye karbohydrater og lite protein, så det kanhende jeg må endre kostholdet mitt ytterligere. 

Skrevet

Ryddet for innlegg om matinntak under 1500 kcal, og svar til dette. 

_popcorn_, mod

• Liker 1
Skrevet

Jeg har som deg nettopp startet på prosjekt få bort fettet 😂😅 Men jeg går på lavkarbo, noe som jeg trodde skulle bli veldig vanskelig for meg siden jeg er alt for glad i søtt 😅 men etter et par dager så forsvant suget og jeg følte meg mye bedre. Men dette er jo ikke for alle så klart☺️ Mistet nesten 7kg siden jeg startet for 5 uker siden 🙌🏼 Ikke sulter jeg, og vil jeg ha noe søtt så tar jeg litt søtt innimellom 🤓

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Forever22 skrev:

Jeg har som deg nettopp startet på prosjekt få bort fettet 😂😅 Men jeg går på lavkarbo, noe som jeg trodde skulle bli veldig vanskelig for meg siden jeg er alt for glad i søtt 😅 men etter et par dager så forsvant suget og jeg følte meg mye bedre. Men dette er jo ikke for alle så klart☺️ Mistet nesten 7kg siden jeg startet for 5 uker siden 🙌🏼 Ikke sulter jeg, og vil jeg ha noe søtt så tar jeg litt søtt innimellom 🤓

Godt jobbet! Jeg har vurdert lavkarbo men liker ikke smaken av fet mat. Man nå vel ha i seg en del fett for å klare å spise lavkarbo? Jeg tror fremdeles lav-sukker er veien å gå for meg :)

Skrevet

Gratulerer med å ha kommet i gang! Nå er neste utfordring å gjennomføre helt til målet du har satt deg. 

Den store utfordringen er helt klart å holde ut lenge nok. Du har begynt og holdt på i 6 uker. Det er helt supert! Jeg tenker at veien til målet ikke er så viktig så lenge du klarer å gjennomføre det. Om du klarer å spise 1500 kalorier om dagen er det en god måte å gjøre det på. Det tar derimot tid å endre kroppen. Har du tatt noen mål av deg selv, bilder og vekt fra starten av? Det gjør det lettere å se fremgangen. Det er vanskelig å se endringene når man ser seg selv hver dag, men ved å sammenligne bilder er det lettere å se at kroppen har forandret seg. 

Jeg er fan av C25K! Men tenk på vektnedgangen på samme måte som kondisen. Du ser kanskje ikke de store forandringene fra trening til trening, men fra økt 1 uke 1, til økt 3 uke 4 har du faktisk fått mye høyere kapasitet i løpingen!

Lykke til videre! 

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Godt jobbet! Jeg har vurdert lavkarbo men liker ikke smaken av fet mat. Man nå vel ha i seg en del fett for å klare å spise lavkarbo? Jeg tror fremdeles lav-sukker er veien å gå for meg :)

Jeg spiser ikke så mye fett som anbefalt. Jeg klarer det ikke 😅 men husk at fettkilder ikke kun er bacon, smør og fløte. 
jeg spiser en del avokado, nøtter og fisk ☺️ men jeg fokuserer mer på karbohydratene og sukkeret ☺️

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville kuttet på karbohydratene, eventuelt tenkt på alternativer. Det er noe som heter smart-karbo som kanskje kunne vært noe for deg? Må også sies at vekttap går i bølger, det kan ha med vannansamling å gjøre og. Jeg veide 4 kg mer når varmen var som verst, fikk vann i kroppen. De kg forsvant med gang det ble litt kjøligere.

det finnes mange gode alternativ til sukker, produkter laget med polyoler/sukkeralkohol som stevia/erythiol er overalt- i iskrem bla. 

Anonymkode: 0026b...1cd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, Note skrev:

Gratulerer med å ha kommet i gang! Nå er neste utfordring å gjennomføre helt til målet du har satt deg. 

Den store utfordringen er helt klart å holde ut lenge nok. Du har begynt og holdt på i 6 uker. Det er helt supert! Jeg tenker at veien til målet ikke er så viktig så lenge du klarer å gjennomføre det. Om du klarer å spise 1500 kalorier om dagen er det en god måte å gjøre det på. Det tar derimot tid å endre kroppen. Har du tatt noen mål av deg selv, bilder og vekt fra starten av? Det gjør det lettere å se fremgangen. Det er vanskelig å se endringene når man ser seg selv hver dag, men ved å sammenligne bilder er det lettere å se at kroppen har forandret seg. 

Jeg er fan av C25K! Men tenk på vektnedgangen på samme måte som kondisen. Du ser kanskje ikke de store forandringene fra trening til trening, men fra økt 1 uke 1, til økt 3 uke 4 har du faktisk fått mye høyere kapasitet i løpingen!

Lykke til videre! 

Takk for oppmuntrende ord! Jeg håper og tror at endringene jeg har gjort kan føre til endring i formen og på vekta også :) Jeg har en vei å gå, men jeg hadde jo mine uvaner da jeg var 10kg tynnere også. Apropos vekt så er klærne fortsatt trange og jeg vet at jeg er tyngre enn jeg ønsker å være, så jeg vil ikke på vekta helt ennå.  Da jeg begynte for 6 uker siden tok jeg riktignok mål av bryst, midje, hofter og lår. Det slutta jeg med fordi jeg ble litt oppgitt over å ikke kunne måle noe fremgang. Får se om jeg tar jeg tar en ny målerunde så snart jeg er på rett side av den månedlige syklusen (jeg blir alltid så stor og oppblåst av det). 

Det jeg merker størst endring på er løpingen. Jeg begynte for 6 uker siden og da gikk og løp jeg i 1 minutts intervaller. Det er nesten så jeg må le av det nå. Jeg løp meg en tur i går og holdt 5 min jogging ganske lett. Jeg drev mye med løping som ung så jeg er sikker på at grunnformen er god på akkurat denne treningsformen. Igjen, takk for snille ord ❤️ 

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville kuttet på karbohydratene, eventuelt tenkt på alternativer. Det er noe som heter smart-karbo som kanskje kunne vært noe for deg? Må også sies at vekttap går i bølger, det kan ha med vannansamling å gjøre og. Jeg veide 4 kg mer når varmen var som verst, fikk vann i kroppen. De kg forsvant med gang det ble litt kjøligere.

det finnes mange gode alternativ til sukker, produkter laget med polyoler/sukkeralkohol som stevia/erythiol er overalt- i iskrem bla. 

Anonymkode: 0026b...1cd

Ja, jeg tror du har rett. Jeg blir veldig "bollete" i kroppen èn gang i måneden og lurer på om jeg blir det av visse matvarer også. Så klart væskeansamling og slikt spiller inn, det er viktig å huske på. Jeg skal sjekke smart-karbo, forresten. Takk for tipset hva sukker også angår :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tatt oppfordringen med å måle meg ettersom jeg ikke ennå er helt klar på å gå på vekta. Her er den siste målingen og målingen jeg har gjort i dag: 

14. mai 2020

Lår: 61 cm
Hofte: 107 cm
Midje: 77 cm
Bryst: 91 cm

12. juli 2020

Midje: 73 cm
Bryst: 89 cm

Altså, liten eller ingen forskjell etter mindre sukker i kostholdet og løping nesten annenhver dag :(

AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tatt oppfordringen med å måle meg ettersom jeg ikke ennå er helt klar på å gå på vekta. Her er den siste målingen og målingen jeg har gjort i dag: 

14. mai 2020

Midje: 77 cm
Bryst: 91 cm

12. juli 2020

Midje: 73 cm
Bryst: 89 cm

Altså, liten eller ingen forskjell etter mindre sukker i kostholdet og løping nesten annenhver dag :(

Du er jo kjempe heldig og flink. Du har gått ned 5 cm rundt midjen. Alle vil jo bevare fasongen og krympe midjen. Hurra!

Anonymkode: c6eb3...30a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er jo kjempe heldig og flink. Du har gått ned 5 cm rundt midjen. Alle vil jo bevare fasongen og krympe midjen. Hurra!

Anonymkode: c6eb3...30a

Takk! Men jeg er redd for at midjemålet bare skyldes endringer pga. syklus, vannvekt og til tider dårlig fordøyelse :(

Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk! Men jeg er redd for at midjemålet bare skyldes endringer pga. syklus, vannvekt og til tider dårlig fordøyelse :(

Og det tror du ikke vekta påvirkes av? 🤔 Du ser spøkelser på klar dag og er unødvendig negativ ovenfor deg selv. 5 cm i midja er veldig bra 😊

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nylig gått ned ca 10 kg ved å kutte ut godteri/ potetgull, og ved å innføre mye mer grønnsaker i kostholdet mitt. Jeg har fremdeles en liten bollemage, men den tror jeg ikke jeg kan bli kvitt. Den er nesten borte på morgenen, men det er så mye mat jeg blir litt oppblåst av så da dukker den opp litt utover dagen 😄  (jeg har vel hatt den magen helt siden to tette graviditeter m/ stor vektøkning en del år tilbake)  

Anonymkode: f9b15...0ce

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har nylig gått ned ca 10 kg ved å kutte ut godteri/ potetgull, og ved å innføre mye mer grønnsaker i kostholdet mitt. Jeg har fremdeles en liten bollemage, men den tror jeg ikke jeg kan bli kvitt. Den er nesten borte på morgenen, men det er så mye mat jeg blir litt oppblåst av så da dukker den opp litt utover dagen 😄  (jeg har vel hatt den magen helt siden to tette graviditeter m/ stor vektøkning en del år tilbake)  

Anonymkode: f9b15...0ce

10kg er jo kjempebra - godt jobbet :) Hvor lang tid tok det og trener du noe? 

Jeg jobber med kostholdet men foruten sukker så vet jeg nesten ikke hva mer jeg kan kutte. Jeg drikker ikke alkohol eller brus, spiser ikke potetgull eller nøtter og rører ikke annet godteri enn sjokolade. Ikke er jeg kakemons heller. Jeg tror foresten også at jeg blir oppblåst og forstoppet av en del matvarer, men noe må jeg jo tross alt spise også. Ikke lett, dette. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...