Gå til innhold

Ikke bagatelliser Corona hos unge mennesker

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Det er høy immunitet i befolkningen mot influensa, som skyldes gjennomgått influensainfeksjon. Dersom alle vaksinerer seg, så oppnår man kun kortvarig immunitet dersom mot spesifikke virus. Dersom man da bommer på hvilke virus sesonginfluensavaksinen beskytter mot(noe som skjer ganske ofte), risikerer man større utbrudd av influensa pga dårlig immunitet i befolkningen.

Det er derfor det kun er risikogruppene som anbefale influensavaksine. Ingen grunn til å gi dårlig samvittighet til de som ikke vaksinerer seg mot sesonginfluensa. Hadde man vært sikker på at det var bedre å vaksinere slle, så hadde nok anbefalingene vært vaksine til alle. 

Anonymkode: 18399...524

Unnskyld meg, men du er på bærtur her.

Man får jo naturligvis ikke et større utbrudd av influensa, selv om vaksinen skulle treffe dårlig i forhold til de virusene som blir mest dominante i en gitt sesong.

Jeg er ikke i noen risikogruppe, men influensavaksinerer meg hvert år. Rett og slett fordi jeg ikke synes det er noe moro å ligge utslått i en uke, når det kan unngås.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

What? Har det kommet en sykdom som også kan ramme unge? Guess what, fetteren min har testikkelkreft og fikk utsatt første cellegiftbehandling med seks uker på grunn av koronatiltakene. Hvis du drar den "en 19-åring jeg traff er bare 75 % frisk av covid-19 og kan faktisk få varige skader"-sangen foran han tror jeg ikke du får mye gehør. 

Alle vet at covid-19 er litt dritt, men det er det det er også. Litt dritt. 

Anonymkode: 165a5...713

Men det er jo nettopp på grunn av pasienter som fetteren din at det er viktig å ikke bagatellisere covid-19!

For det første kan han og andre mennesker i samme situasjon komme til å måtte vente enda lenger på behandling hvis sykehusene fyller seg opp av unge og eldre covid-pasienter. 

For det andre vil han ha nedsatt immunforsvar i behandlingsperioden, og covid-19 kan da være svært farlig for han. 

Det TS ønsker er ikke å skremme, men å oppfordre til smittevern. 

Anonymkode: 438a7...1ce

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Krantz95 skrev:

Har du ikke sett grafene for smittede/døde for de fleste landene i Europa? Smittetoppen ble nådd i mars/april for de aller fleste landene.

Koronaviruset er på retur.

Smittetoppen var 1. Juli din uvitende gjøk

Anonymkode: b2555...1fa

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Smittetoppen var 1. Juli din uvitende gjøk

Så smittetoppen i Europa var 1. juli i følge deg? Skulle likt å vite hvordan du har funnet ut det....

Og hva sier du til at de fleste europeiske landene åpnet sine grenser den 1. juli?

Man åpner selvfølgelig ikke grensene akkurat når man er på smittetoppen...

Tenker vi med sikkerhet kan si det er du som er den uvitende gjøken her 🙂 

AnonymBruker
Skrevet

Det er viktig å ikke glemme senskader som vil oppstå av korona. Det er ikke bare snakk om dødsfall her. Nok en grunn til å ta dette på alvor. 

Anonymkode: 644d0...ed6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, Krantz95 skrev:

Så smittetoppen i Europa var 1. juli i følge deg? Skulle likt å vite hvordan du har funnet ut det....

Og hva sier du til at de fleste europeiske landene åpnet sine grenser den 1. juli?

Man åpner selvfølgelig ikke grensene akkurat når man er på smittetoppen...

Tenker vi med sikkerhet kan si det er du som er den uvitende gjøken her 🙂 

Beklager - blingsa. Det var 2. Juli, altså i går, som var dagen med høyest smittetall iflg worldometer. Over 208 000 nye smittetilfeller i går.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er jo nettopp på grunn av pasienter som fetteren din at det er viktig å ikke bagatellisere covid-19!

For det første kan han og andre mennesker i samme situasjon komme til å måtte vente enda lenger på behandling hvis sykehusene fyller seg opp av unge og eldre covid-pasienter. 

For det andre vil han ha nedsatt immunforsvar i behandlingsperioden, og covid-19 kan da være svært farlig for han. 

Det TS ønsker er ikke å skremme, men å oppfordre til smittevern. 

Anonymkode: 438a7...1ce

Ts her. 

Jeg ønsker ikke å skremme men å informere og oppfordre til smittevern.  Det er jo ikke sånn at Nrk/Tv2 informerer oss om alle yngre mennesker som har blitt Coronasyke, det er mange vi ikke vet om. 

Grunnen til at jeg skrev dette innlegget, var at jeg ble så overrasket når to unge jenter som ikke er i risikogruppen, fortalte meg at de hadde vært skikkelig syke og at den ene hadde fått beskjed om at det var usikkert om hennes lunger og andre organer kom til å få senskader. 

Anonymkode: 3a4b6...b32

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beklager - blingsa. Det var 2. Juli, altså i går, som var dagen med høyest smittetall iflg worldometer. Over 208 000 nye smittetilfeller i går.

Tipper @Krantz95 hopper av glede fordi jeg ikke brukte Europatallet, men verdenstallet. Det er fordi det er helt idiotisk å si at en pandemi er på retur bare fordi den ikke øker akkurat nå, akkurat her, samtidig som den eksploderer på verdensbasis. I min kommune er det ingen smitte, og har ikke vært det siden mai. Men det er helt uinteressant i den store sammenheng. Det er det globale tallet som sier noe om pandemiens utvikling.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er jo dere som sier det ikke er farlig som er ekkokammeret - denne tråden oppfordret til å se litt annerledes på det, men likevel kommer dere og messer på den samme gamle visa

?? Har du lest noe som helst her inne? En enkelt tråd? Hvilken da, vil gjerne se den..

Anonymkode: 3b6e0...3a4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

?? Har du lest noe som helst her inne? En enkelt tråd? Hvilken da, vil gjerne se den..

Jeg har lest veldig mye her inne. Altfor mye faktisk.

Er det så utenkelig for deg at man både kan følge med OG ha et annet syn enn deg?

AnonymBruker
Skrevet
50 minutter siden, Krantz95 said:

Har du ikke sett grafene for smittede/døde for de fleste landene i Europa? Smittetoppen ble nådd i mars/april for de aller fleste landene.

Koronaviruset er på retur.

Interessant hvordan du bytter fram og tilbake mellom å mene at alle kommer til å bli smittet og at viruset er stoppet, avhengig av hva som passer.

Anonymkode: e5e4d...c3d

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Interessant hvordan du bytter fram og tilbake mellom å mene at alle kommer til å bli smittet og at viruset er stoppet, avhengig av hva som passer.

Ja, jeg diskuterer for å diskutere 🙂 

Eller kanskje det er slik at smittetoppen for det meste inneholder de som hadde symptomer, mens de aller fleste har blitt eller blir smittet uten symptomer? Hvem vet?

Denne artikkelen om temaet hos VG er fin:

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/P9Kw45/endelig-gode-nyheter-sverige

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Krantz95 said:

Ja, jeg diskuterer for å diskutere 🙂

Det kalles å trolle, ikke diskutere.

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det kalles å trolle, ikke diskutere.

Ok, jeg troller litt innimellom. Men for det meste inneholder postene mine mange bra meninger om temaet.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Krantz95 said:

Svenskene er i hvert fall gode på å være optimistiske. De trodde de skulle ha oppnådd flokkimmunitet i løpet av mai også. I Bergamo har 57% antistoffer, så det skal godt gjøres at så mange som 50% er immune bare gjennom T-celler.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Krantz95 skrev:

Ok, jeg troller litt innimellom. Men for det meste inneholder postene mine mange bra meninger om temaet.

Egentlig ikke

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lest veldig mye her inne. Altfor mye faktisk.

Er det så utenkelig for deg at man både kan følge med OG ha et annet syn enn deg?

Har jeg sagt det??
Jeg har også lest ganske mange tråder og har fortsatt ikke sett noen som er et ekkokammer for folk som mener covid-19 ikke er farlig. Så hvis det er din oppfatning av forumet må du iallfall ha lest helt andre tråder enn meg. Hvilke?
Enten det, eller så mener du at det er et ekkokammer så fort minst to personer er uenige med deg. I så fall kaster du stein i glasshis her.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har jeg sagt det??
Jeg har også lest ganske mange tråder og har fortsatt ikke sett noen som er et ekkokammer for folk som mener covid-19 ikke er farlig. Så hvis det er din oppfatning av forumet må du iallfall ha lest helt andre tråder enn meg. Hvilke?
Enten det, eller så mener du at det er et ekkokammer så fort minst to personer er uenige med deg. I så fall kaster du stein i glasshis her.

Hvordan skal jeg vite hvilke tråder jeg har lest, som du ikke har lest? Har du tenkt å gi meg en liste over tråder du ikke har lest??

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan skal jeg vite hvilke tråder jeg har lest, som du ikke har lest? Har du tenkt å gi meg en liste over tråder du ikke har lest??

Nei. Jeg spør etter et eksempel på en tråd som er et ekkokammer av folk som mener covid.19 er ufarlig. Eller kanskje heller flere, siden du har lest så mange og mener at det er typisk. Det er da helt uvesentlig for deg å vite om jeg har lest samme tråd eller ikke.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Svenskene er i hvert fall gode på å være optimistiske. De trodde de skulle ha oppnådd flokkimmunitet i løpet av mai også. I Bergamo har 57% antistoffer, så det skal godt gjøres at så mange som 50% er immune bare gjennom T-celler.

Har 57% antistoffer?? Det er jo er vilt høyt tall! Det er jo aldri sånn at 100% av en befolkning blir smittet av et virus. 

Anonymkode: 5cc61...e8c

• Opprett ny...