AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #1 Skrevet 2. juli 2020 I dag snakket jeg tilfeldigvis med to jenter, den ene er 19 den andre er 23, de er venninner fra Østlandet. Begge to har hatt korona med sterke symptomer. Begge to er godt trent, friske og raske og er ikke i risikogruppen! Hun ene var innlagt på sykehuset noen dager med pusteproblemer, hun slet med lungene i flere uker. Så var hun frisk et par uker før hun ble tungpustet igjen. Etter 2 mnd av og på syk føler hun seg nå 75 % frisk. Puster som en kols pasient, sa hun. Sykehuset sier hun trolig har fått varige skader i lungene og nyrene. Skummelt😬 Anonymkode: 3a4b6...b32 9
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #3 Skrevet 2. juli 2020 Korona er mindre farlig enn vanlig influensa for unge mennesker. Anonymkode: ac6df...712 5
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #4 Skrevet 2. juli 2020 En kollega av meg (28 år) ble smittet i mars, og hadde feber hver eneste dag i 4 uker, og slet med pusten lenge. Hun forteller at å bare gå en tur nå er slitsomt. Rart hvor mange som ønsker å fornekte at dette er et farlig virus som ikke oppfører seg som vanlige virus hvor man hangler noen dager, og så blir bedre. Ja, det rammer folk ulikt, men det er faktisk mange unge også som har blitt svært syke av det. Vi har bare så lave smittetall i Norge at folk nekter å ta innover seg realitetene at det kan være farlig. Anonymkode: 38840...3ab 18
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #5 Skrevet 2. juli 2020 Og jeg kjenner en på over 50 som veier rundt 150 kg. og som har vært veldig mye syk tidligere (han har blant annet astma) som fikk korona i vår. Han fikk feber og pustebesvær, men overlevde og er frisk nå. Det er nok liten sannsynlighet for at unge får varige skader av det senere. Det kan selvsagt skje, men stort sett ikke. Anonymkode: 2602c...1a8 4
Madebyme94 Skrevet 2. juli 2020 #6 Skrevet 2. juli 2020 Lagde du denne tråden her for å skremme andre? Fleste folk har stor respekt for korona! Men å drive å skrive dette bare pga å skremme andre er helt unødvendig. Det er mange som sitter her inne å sliter med dødsangst/helseangst. Troll 4
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #7 Skrevet 2. juli 2020 6 minutter siden, AnonymBruker said: Og jeg kjenner en på over 50 som veier rundt 150 kg. og som har vært veldig mye syk tidligere (han har blant annet astma) som fikk korona i vår. Han fikk feber og pustebesvær, men overlevde og er frisk nå. Det er nok liten sannsynlighet for at unge får varige skader av det senere. Det kan selvsagt skje, men stort sett ikke. Anonymkode: 2602c...1a8 Alt er relativt. Sjansen for at barn og unge under 21 får varige skader er mye større enn for å få narkolepsi av Pandemrix. https://www.thelancet.com/journals/eclinm/article/PIIS2589-5370(20)30177-2/fulltext Anonymkode: e5e4d...c3d 4
Krantz95 Skrevet 2. juli 2020 #8 Skrevet 2. juli 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alt er relativt. Sjansen for at barn og unge under 21 får varige skader er mye større enn for å få narkolepsi av Pandemrix. https://www.thelancet.com/journals/eclinm/article/PIIS2589-5370(20)30177-2/fulltext Anonymkode: e5e4d...c3d Ok, vi får stenge ned absolutt alt og ødelegge Norge for å være sikre på at ingen unge får noen som helst skader... 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #9 Skrevet 3. juli 2020 9 timer siden, Krantz95 skrev: Ok, vi får stenge ned absolutt alt og ødelegge Norge for å være sikre på at ingen unge får noen som helst skader... Hvorfor må det være alt eller ingenting? Hva skjedde med den gyldne middelvei? Hvis alle følger de generelle smittevernsrådene, og holder avstand til andre, kan man både redusere risikoen for alvorlig sykdom hos unge og eldre, OG slippe stenge ned absolutt alt og ødelegge økonomien og arbeidsplasser. Med en bitteliten innsats fra oss alle går det an å få i pose og sekk. Anonymkode: 4e171...1cc 12
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #10 Skrevet 3. juli 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Troll. Anonymkode: 8f162...e67 Jeg er ikke troll. Vet du ikke at flere unge her i landet har vært dårlig av corona? Ts Anonymkode: 3a4b6...b32 6
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #11 Skrevet 3. juli 2020 10 timer siden, Madebyme94 skrev: Lagde du denne tråden her for å skremme andre? Fleste folk har stor respekt for korona! Men å drive å skrive dette bare pga å skremme andre er helt unødvendig. Det er mange som sitter her inne å sliter med dødsangst/helseangst. Troll Skrev det ikke for å skremme, kun faktaopplysninger. Ts Anonymkode: 3a4b6...b32 3
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #12 Skrevet 3. juli 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke troll. Vet du ikke at flere unge her i landet har vært dårlig av corona? Ts Anonymkode: 3a4b6...b32 Noen unge kan bli ganske syke av korona ja, men det er jo dessverre ingen nyhet. Men det er anekdoter, statistikken tilsier at for de aller, aller fleste unge går det faktisk veldig bra. Anonymkode: 002c4...c9c 4
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #13 Skrevet 3. juli 2020 What? Har det kommet en sykdom som også kan ramme unge? Guess what, fetteren min har testikkelkreft og fikk utsatt første cellegiftbehandling med seks uker på grunn av koronatiltakene. Hvis du drar den "en 19-åring jeg traff er bare 75 % frisk av covid-19 og kan faktisk få varige skader"-sangen foran han tror jeg ikke du får mye gehør. Alle vet at covid-19 er litt dritt, men det er det det er også. Litt dritt. Anonymkode: 165a5...713 3
maskinisten Skrevet 3. juli 2020 #14 Skrevet 3. juli 2020 Jeg kjenner unge, friske folk som nesten har dødd av vanlig lungebetennelse. Ingen tiltak ble gjort i samfunnet av den grunn. 4
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #15 Skrevet 3. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Noen unge kan bli ganske syke av korona ja, men det er jo dessverre ingen nyhet. Men det er anekdoter, statistikken tilsier at for de aller, aller fleste unge går det faktisk veldig bra. Anonymkode: 002c4...c9c Er dette også anekdoter? https://www.thelancet.com/journals/eclinm/article/PIIS2589-5370(20)30177-2/fulltext Det gikk dårlig med en mindre andel av de som fikk Pandemrix, men det har likevel gitt mange fullstendig panikk for nye vaksiner. Anonymkode: e5e4d...c3d 1
Krantz95 Skrevet 3. juli 2020 #16 Skrevet 3. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det gikk dårlig med en mindre andel av de som fikk Pandemrix, men det har likevel gitt mange fullstendig panikk for nye vaksiner. Anonymkode: e5e4d...c3d Når det gjelder vaksiner må man veie fordeler mot ulemper. Vaksiner mot farlige sykdommer lønner det seg å ta. Men for mindre farlige sykdommer lønner det seg kanskje ikke. For eldre og syke lønner det seg å ta influensavaksine, men for unge og friske er det ikke sikkert det lønner seg.
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #17 Skrevet 3. juli 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er dette også anekdoter? https://www.thelancet.com/journals/eclinm/article/PIIS2589-5370(20)30177-2/fulltext Det gikk dårlig med en mindre andel av de som fikk Pandemrix, men det har likevel gitt mange fullstendig panikk for nye vaksiner. Anonymkode: e5e4d...c3d Jeg snakket ikke om medisinering av koronatilfeller kontra de som ikke blir medisinert, men de som pådrar seg korona generelt uten behandling. For de aller fleste går det bra, selv om noen dessverre kan bli svært syke, slik det er med svært mange sykdommer som det ikke er god immunitet for i befolkningen fra før. Anonymkode: 002c4...c9c
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #18 Skrevet 3. juli 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noen unge kan bli ganske syke av korona ja, men det er jo dessverre ingen nyhet. Men det er anekdoter, statistikken tilsier at for de aller, aller fleste unge går det faktisk veldig bra. Anonymkode: 002c4...c9c Ja det gjør det, men det er ingen grunn til å slappe av med smittevern for det. I USA hvor det er ille er det mange unge friske som blir skikkelig dårlig og flere dør. Ts Anonymkode: 3a4b6...b32 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #19 Skrevet 3. juli 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja det gjør det, men det er ingen grunn til å slappe av med smittevern for det. I USA hvor det er ille er det mange unge friske som blir skikkelig dårlig og flere dør. Ts Anonymkode: 3a4b6...b32 Nei, man skal selvsagt ikke slappe av med smittevern, det er noe man bør gjøre uansett, og det er jo egentlig ganske enkelt i de fleste tilfeller bortsett fra på kollektivtransport. Men rent tallmessig går det altså bra med flesteparten, særlig av unge. Selv om "mange" unge blir syke i USA, så er de prosentvis en minoritet av alle unge der borte. Husk at USA har nesten 330 mill. innbyggere, så det er selvfølgelig langt større tall enn i Norge vi snakker om. Anonymkode: 002c4...c9c 4
missmcbeal Skrevet 3. juli 2020 #20 Skrevet 3. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Noen unge kan bli ganske syke av korona ja, men det er jo dessverre ingen nyhet. Men det er anekdoter, statistikken tilsier at for de aller, aller fleste unge går det faktisk veldig bra. Anonymkode: 002c4...c9c Nei, statistikken viser de som overlever, den viser ikke hvem som får varige skader her til lands (som uansett kan være vanskelig å si noe om allerede nå). Mange nyanser rundt dette viruset, men død er faktisk ikke eneste målestokk for hvor farlig dette viruset er. Varige skader er noe som vil forfølge mange resten av livet og som vil koste helsevesenet enormt. All grunn til å ta slike anekdoter på alvor. Særlig når man ikke får fasiten før senere. Det har blitt ganske mange av disse dessverre knyttet til lang sykdomsforløp og tidlige skader, og da er det bedre å være førevar enn å ta for lett på det. Jeg på ingen måte redd for å få viruset mtp. å bli alvorlig syk og dø, men jeg sier som Anne Spurkland: Dette viruset vl jeg absolutt ikke ha, da det fucker opp med immunsystemet. Jeg er ikke keen på å utsette meg for varige skader på organer. 9
Anbefalte innlegg