Gjest Kjartan-s Skrevet 5. juli 2005 #1 Skrevet 5. juli 2005 Hei! Jeg er en ung mann som har lyst til å forandre litt på kostholdet mitt. Har egentlig en "maskulin" bygning, men har begynt å få litt mage. Problemet er at jeg har så dårlige vaner. Når jeg er trett om morningen så orker jeg bare å spise det som er godt. På hverdager så går det mest i søte havrekjeks, masse brelett og kokt skinke. Eller italiensk salat. Sammen med et glass sjokolademelk. Det samme til kvelds. I helgene er det mest ferske grove rundstykker med masse smør, skinke og italiensk salat. Ofte spsier jeg frokost tidlig og middag sent, så da blir det også litt sjokolade. Er det noen som kan gi noen gode tips til f.esk ost som er mager og smaker godt og eventuelt hva jeg kan ha de på. Er egentlig ikke så glad i alt for grove ting. Hva med magerost som det heter og wasa frokst knekkebrød?
Gjest Kjartan-s Skrevet 5. juli 2005 #2 Skrevet 5. juli 2005 Finnes det snop i vanlige butikker som ikke er "farlig" å spise? Tekte for å ha noe å tygge på hvis jeg blir snopesyk.
Gjest Gjesta Skrevet 5. juli 2005 #3 Skrevet 5. juli 2005 Du bør nok legge om kostholdet ditt ganske drastisk...For meg virker det som om du er blitt avhengig av raske karbohydrater i form av sukker for å fungere, og dette kan lett bli en vond sirkel. Forsøk å spis ting som egg, kokt skinke, usøtet yoghurt osv til frokost-kort sagt proteiner, så unngår du at blodsukkeret svinger og søtbehovet kommer snikende. Hvis du absolutt føler at du trenger noe søtt, kan du starte dagen med Firkornblanding med banan, rosiner og melk til, eller cottage cheese og syltetøy. Og la være å ha søte ting som kjeks og sjokomelk i huset i det hele tatt.
Gjest Gjesta Skrevet 5. juli 2005 #4 Skrevet 5. juli 2005 Finnes det snop i vanlige butikker som ikke er "farlig" å spise? Tekte for å ha noe å tygge på hvis jeg blir snopesyk. Nøtter er relativt sunt fordi det inneholder endel proteiner og sunt fett. Men ikke spis store mengder, for nøtter er samtidig veldig kaloririke. Bra hvis du vil opp i vekt.
Gjest Gitte Skrevet 5. juli 2005 #5 Skrevet 5. juli 2005 finnes jo haugevis med ekstra-drops o.l som i det minste er sukkerfritt, hvis søtsuget skulle bli for ille.
SuperNova Skrevet 5. juli 2005 #6 Skrevet 5. juli 2005 Jeg vil ikke umiddelbart anbefale sukkertøy med kunstig søtningsstoff mot "sungerhunger" - det kan faktisk føre til at suget blir sterkere. Grunnen er at man lurer kroppen fordi hjernen oppfatter at det kommer noe søtt (gjennom smakssansen), men får ikke det forventede sukker-boostet. En annen ting er at mange av de sukkerfrie dropsene inneholder nesten like mye energi som de med sukker, det kommer an på hvilket søtningsstoff man bruker. Blant annet er de som slutter på -ol (f eks sorbitol og xylitol) ganske energirike. Men en pastilleske av og til gjør jo ingen skade, det er ikke det jeg mener Jeg tror nok desverre at hvis man virkelig vil gjøre noe med kostholdet sitt, må man akseptere at man ikke kan spise masse digg hver dag. Godteri kan man spise i helgen - med god samvittighet. Tror du at du kan lære deg å kose deg med frukt eller bær? Jeg vet det høres kjedelig ut, men en kurv med jordbær eller noen moreller er faktisk veldig godt. Prøv!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå