AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #1 Skrevet 2. juli 2020 Jeg har lagt på meg over 20 kg på litt over et år (av ulike grunner). Alt er tungt, kroppen fungerer dårlig, jeg er ofte trøtt og sliten, og har lite energi til hverdagens gjøremål. Vet at dette i seg selv burde vært motivasjon til å klare å gå ned i vekt, men jeg strever likevel veldig med motivasjonen. Er gjerne flink i et par uker i slengen, men så "faller jeg av lasset". Derfor ønsker jeg å høre litt hva som motiverte deg til å gjennomføre en vektnedgang. Hva er dine beste tips? Og eventuelt hvilken metode fungerte bra for deg, din hverdag, din kropp, din helse, dine vaner og rutiner, ditt kosthold, osv. Anonymkode: 43ff1...a39
addict Skrevet 2. juli 2020 #2 Skrevet 2. juli 2020 Det startet med å skulle passe inn i en brudekjole, og plutselig så skjønte jeg at jeg faktisk bestemmer selv hvordan jeg ønsker å ha det med meg selv og hvordan jeg ønsker å se ut. Jeg ønsket heller ikke å falle tilbake til gamle vaner, og begynte derfor å refleltere veldig mye over hvorfor jeg var overvektig. Jeg begynte å ta ansvar for mine egne handlinger og holde meg selv ansvarlig for valgene jeg tok. Samtidig så var tallene på vekta motivasjon. Er ca 30 kilo lettere nå, og skal ned 5 kilo til ca 😊 Har skrevet og reflektert litt rundt det i dagboka mi her inne, kan linke hvis det er av interesse (du finner den evt under Generelle dagbøker under A). 3
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #3 Skrevet 2. juli 2020 For min del handler det om et ønske om å ta vare på seg selv. Ta gode valg som gir meg bedre livskvalitet. Det er ikke motivasjon nok å "være tynn." Men jeg vet så godt at å holde meg aktiv, ikke overspise godteri og junkfood, lage god mat sunn mat som gir meg energi, i stede for å føle meg tung og stappa. Det er å være snill med seg selv. Da smaker godisen ekstra godt på helg også. Anonymkode: b9191...afe
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #4 Skrevet 2. juli 2020 Bare det å kunne bruke alle klærne mine Har gått opp 5-7 kg et sted de siste to årene pga sykdom, og da vil jeg ned de igjen. Ikke noe mer dramatisk. Anonymkode: d0acb...e4c
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #5 Skrevet 2. juli 2020 Jeg er dedikert. Det her skal jeg klare, basta bom. De dagene jeg ikke har motivasjon, tenker jeg at det hjelper ikke, jeg MÅ fortsette. Jeg SKAL fortsette. Ferdig med den saken. Anonymkode: 3c168...c48 2
Bayley Skrevet 3. juli 2020 #6 Skrevet 3. juli 2020 Aller først helsa. Har ikke hatt problemer før, men nærmer meg 40 år, og med 40 kg overvekt er/var det vel bare et spørsmål om tid. Vil være våken og aktiv og frisk og tilstede. Jeg ELSKER livet mitt, og har egentlig alt jeg trenger (verdens beste jobb, nydelige barn, fantastisk mann og gode venner) og min aller største skrekk er at helseplager skal komme inn å ødelegge. På 2. plass er det uten tvil alle de kule klærne jeg vil passe inn i, før jeg blir for gammel. Altså; kule jeans, skinnjakke, bluser, kjoler. Ååå, gleder meg SÅNN 🤩🤩🤩 I følge appen min er jeg i mål i februar 🤞🏻🤞🏻🤞🏻 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #7 Skrevet 3. juli 2020 Utseendet. Det er dessverre min eneste motivasjon. Må ned 10 kilo for å være normalvektig, og trives mye bedre på den vekta enn nåværende vekt. Har gått ned 40 kilo hittil. Det som virkelig fikk meg til å skjønne hvor stor jeg var, er at jeg så video av meg selv bakfra. Glemmer ikke det fryktelige synet! Det ga motivasjon til å gå ned. Grøss. Anonymkode: 346af...e9c 5
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #8 Skrevet 3. juli 2020 Utseende, helse og selvtillitt hos meg. Men har første mål 5 kg ned i vekt, så kan du gi deg selv en liten belønning. Så når du har gått ned 5 kg til, så gir du deg selv en ny belønning. Belønning kan være hva som helst. Føler det er lettere å tenke på de fem kiloene fremfor mange kilo. Da føles det lettere på en måte. Kanskje du kan prøve det? Anonymkode: 6a2d3...0fa
Forever22 Skrevet 3. juli 2020 #9 Skrevet 3. juli 2020 mest helsemessig for min del. Jeg var lei av å konstant ha lite energi, humørsvingninger osv. Ville være bedre for barna mine 🙌🏼 Men så klart også utseende. Jeg har født 2 barn på under 2 år så det setter sine spor.. jeg har jo kun 8 kg som skal vekk men uansett! barna ble min motivasjon! ☺️ så kjøpte jeg meg en kjole i to str mindre, haha! 😂 den er så fin og jeg SKAL inn i den 😅 Begynte på lavkarbo for snart 5 uker siden. Har mistet 4-5 kg. Syns lavkarbo er veldig enkelt, masse god mat og kroppen føles veldig bra ☺️
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #10 Skrevet 3. juli 2020 I forrige uke ble jeg spurt om jeg var gravid, og det er ikke første gangen! 😄 Frem til ca. 5 år siden hadde jeg veid det samme i åresvis, og var fornøyd med det, men så begynte jeg å legge på meg og endte med å være 8 kilo over det som hadde vært vekten min lenge. Så i fjor gikk jeg ned 7 kilo og var fornøyd med det. Nå har jeg gått opp et par kilo igjen, og ble da altså spurt om jeg var gravid, så jeg tenkte det var på tide å gjøre noe. Likte heller ikke å se meg bakfra i prøverommet på H&M... Vil gjerne ned 4-5 kilo og bli kvitt søtsug osv. Anonymkode: 6a58f...731
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #11 Skrevet 3. juli 2020 Jeg la på meg 25 kilo etter graviditet, og 2 mnds opphold på sykehus Har siden januar gått ned 11 kilo. Det som gjorde at jeg fikk nok var da jeg så bilder av meg selv fra barnedåpen til jenta mi, pluss at jeg oppdaget at jeg veide mye mer enn det jeg hadde gjort ved fødsel. Det var da det løsnet i hodet mitt. Skammet meg sånn og måtte derfor ta noen grep. Men det tok flere måneder før jeg kom til det punktet. Anonymkode: 54dae...3b8
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #12 Skrevet 3. juli 2020 Vet ikke om jeg har noen supergode tips akkurat, men jeg startet med å kutte ut flytende kalorier (drikker kun vann, Farris, te eller kaffe uten sukker eller melk). Begynte også å spise moderat lavkarbo, kuttet ut brød og bakst, pasta og ris. Heller ikke nedpå med fett, men har erstattet brød og slikt med grønnsaker. Middager her består ofte av kjøtt, salat og grønnsaker, tilsetter gjerne en eller to ss med saus. Det er også viktig å krydre maten. Det skal sies at jeg ramlet fullstendig av lasset da samfunnet stengte ned, men jeg tok grep igjen for et par uker siden og jeg merker at klærne sitter litt løsere. Anonymkode: 54dae...3b8
lysestake Skrevet 3. juli 2020 #13 Skrevet 3. juli 2020 3 timer siden, Bayley skrev: Aller først helsa. Har ikke hatt problemer før, men nærmer meg 40 år, og med 40 kg overvekt er/var det vel bare et spørsmål om tid. Vil være våken og aktiv og frisk og tilstede. Jeg ELSKER livet mitt, og har egentlig alt jeg trenger (verdens beste jobb, nydelige barn, fantastisk mann og gode venner) og min aller største skrekk er at helseplager skal komme inn å ødelegge. På 2. plass er det uten tvil alle de kule klærne jeg vil passe inn i, før jeg blir for gammel. Altså; kule jeans, skinnjakke, bluser, kjoler. Ååå, gleder meg SÅNN 🤩🤩🤩 I følge appen min er jeg i mål i februar 🤞🏻🤞🏻🤞🏻 Elsker innstillingen din 👍💪 bra 😊
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #14 Skrevet 3. juli 2020 Leve lenger enn til 68-70. Unngå Alzheimer, kreft og hjerte sykdommer. All dritten som følger med å være overvektig. Sånn i det daglige er motivasjon å kunne leke med barna, fjellturer, hoppe på trampoline og føle seg noe verdt. I mitt eget hode er man ikke stort verdt som overvektig. Jeg føler meg ikke som en verdig person slik jeg ser ut. Anonymkode: 13b74...d36
Ellam Skrevet 3. juli 2020 #15 Skrevet 3. juli 2020 Jeg så en bekjent som kommenterte på en sak i VG om en dame som hadde dødd av korona, og der familien skrev at de var i sjokk siden hun var såpass ung. Min bekjente skrev i kommentarfeltet at det kunne jo ikke komme som noen overraskelse da man har kunnskap om farene ved overvekt og korona. Under intervjuet med de pårørende altså, der alle andre hadde kommentert med hjerter og kondolanser😥 Utrolig frekt kommentert og kommentaren ble heldigvis slettet. Men for meg gjorde denne til at jeg tenkte «ikke f... heller om noen skal gi meg «skylda» hvis noe hender meg. Idiotisk (og trist) motivasjon, men her er jeg helt ærlig. Har gått fra en bmi på over 30, til å nå ha igjen 5 kg til bmi er på normal. Min bekjente har jeg helt mistet respekten for😡 4
Aranciata Skrevet 3. juli 2020 #16 Skrevet 3. juli 2020 58 minutter siden, Ellam said: Jeg så en bekjent som kommenterte på en sak i VG om en dame som hadde dødd av korona, og der familien skrev at de var i sjokk siden hun var såpass ung. Min bekjente skrev i kommentarfeltet at det kunne jo ikke komme som noen overraskelse da man har kunnskap om farene ved overvekt og korona. Under intervjuet med de pårørende altså, der alle andre hadde kommentert med hjerter og kondolanser😥 Utrolig frekt kommentert og kommentaren ble heldigvis slettet. Men for meg gjorde denne til at jeg tenkte «ikke f... heller om noen skal gi meg «skylda» hvis noe hender meg. Idiotisk (og trist) motivasjon, men her er jeg helt ærlig. Har gått fra en bmi på over 30, til å nå ha igjen 5 kg til bmi er på normal. Min bekjente har jeg helt mistet respekten for😡 Folk er helt ville! Så utrolig stygt! Det har skremt meg litt i koronatiden hvordan mange ser ut til å ha en helt annen innstilling til livene til de som er overvektige, eldre, har kroniske sykdommer eller funksjonshemminger. Liker det ikke! (Ikke overrasket, men det har virkelig kommet ut i lyset disse månedene.) 3
Yoshi1987 Skrevet 3. juli 2020 #17 Skrevet 3. juli 2020 Motivasjonen min var egentlig at jeg ikke vil at barna mine skal være flau over meg og at mannen min fortjener ei lekker dame. Han tar veldig godt vare på seg selv, og jeg føler meg så dvask og og lite fin i forhold til han. Er ikke såååå overvektig (bmi på 29), men det å se bilder av meg er like fælt hver gang 🙈 Er en grunn til at jeg alltid passer på å være den som tar bildet, og ikke blir tatt bilde av. Og sånn skal det ikke være lenger 🙌 gått ned 4,8 kg på 4 uker, og mer skal det bli!!
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #18 Skrevet 4. juli 2020 Jeg kan ikke stole på at motivasjonen min skal være på topp hele tiden hvertfall. For meg handlet det bare om å bestemme seg og bite tenna sammen. Det hjalp å bruke Lifesum slavisk, jeg liker tall og det var veldig tilfredsstillende å se kiloene forsvinne en etter en. For meg var det nok også litt viktig at det gikk relativt raskt, så jeg la inn mindre kalorier om dagen enn dersom jeg skulle brukt lengre tid. Det hjalp også å være aktiv i gruppen her inne som heter «vi som skal ned i vekt før sommer» feks. Legge inn mine tall hver uke osv. For meg var det kun utseendemessig jeg ønsket å slanke meg. Var allerede innenfor normal bmi, så var ikke helseskadelig i utgangspunktet. Anonymkode: e4960...7ce
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #19 Skrevet 4. juli 2020 Et brudd. For meg hjalp trening meg mentalt med avkobling og ble en del av hverdagen. I tillegg var det vanskelig å få i seg stort når man er så lei seg. Jeg har alltid elsket godis, men alt forsvant helt nesten over natten. Anonymkode: 8ed73...b44
Gjest Fallabella Skrevet 4. juli 2020 #20 Skrevet 4. juli 2020 Enkelt forklart: kroppen min er som lego, jeg kan forme den slik jeg vil hvis jeg vil. Å jeg vil gjerne ha en sterk veltrent kropp så lenge jeg kan. Det er en investering i min helse mange år fremover. Overvekt og inaktivitet gir meg depresjon og mye smerter.. Det motsatte er så mye bedre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå