Gjest Anonymus Notarius Skrevet 14. mai 2021 #21 Del Skrevet 14. mai 2021 Litt usikker på om du snakker om Fagforbundet eller om fagforeninger generelt. Er selv med i et av forbundene i Akademikerne, har inntrykk av at de er veldig individuelt orienterte og egentlig ikke kan tilby så mye. Har bedre inntrykk av LO-forbundene. Definitivt lurt å være medlem av en fagforening, spesielt dersom man jobber i et "utsatt" yrke. Høyt utdannede folk med høye lønninger som snakker om at det er unødvendig med fagforeninger er litt misforstått - det er jo ikke dere fagforeningene hovedsakelig er til for. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #22 Del Skrevet 14. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 2.7.2020 den 20.40): Alle sier man burde være medlem. Jeg mener det wr oppskrytt.. Får sjeldent hjelpen man trenger. Hva mener dere? Anonymkode: 6fd76...239 Veldig bra fagforbund fagforbundet. ❤️ Redda jobben min for 11år tilbake ved å stå for mine rettigheter og arbeidsgivers oppfølgelse av regelverket. Anonymkode: fa2d7...316 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #23 Del Skrevet 14. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 3.7.2020 den 7.09): merkelig. man har karantene i 2 eller 3 måneder etter innmelding Anonymkode: 00ac5...630 Nei, det har man normalt ikke. AnonymBruker skrev (På 3.7.2020 den 11.28): Fagforbundet / LO bruker mye ressurser på å fremstå som et godt og flott valg for å få arbeidere til å betale mye av lønnen hver måned i "tilfelle" noe skulle skje og man trenger hjelp. Men når du faktisk trenger hjelp, så får du ikke hjelp. Enten det gjelder oppsigelse, permisjoner eller uansett. Da skinner inkompetansen fram, du blir trenert, du får ikke hjelp. Hjelpen styres gjennom lokale tillitsvalgte, som oftest ikke vet mer enn deg selv når slike personalsaker oppstår. Jeg mener forbund er det aller mest oppskrytte man bruker penger på. Hvis du gjør litt innsats selv, så kan du representere deg selv 100 ganger bedre enn noen som sitter på andre siden av bordet med en flott perm, penn og kladdeark med Fagforbundet-logo. Anonymkode: 9905b...bb7 Helt uenig. For det første er det masse ressurser å trekke på hvis du opplever problemer i arbeidsforholdet (LO har det jeg vil kalle voldsomme ressurser. Det er ikke jus-studenter som googler akkurat.) For det andre er du med i fellesskapet blant ansatte ved å være organisert. Det er solidarisk. Anonymkode: a7830...611 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #24 Del Skrevet 15. mai 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Det der er piss. Fagforeningene har ansatte advokater, og f.eks. Advokatene i LO er blant de beste i landet. Det er absolutt IKKE jusstudenter som er juridisk hjelp i fagforeningene. Advokatene i foreningene kan hjelpe deg å føre saker for retten, det kan ikke studenter. Mange i arbeidstakerforeningene er dessuten brennende engasjert for nettopp arbeidstakersiden, og kunne ha tjent vesentlig mer på arbeidsgiversiden. Skjerpings. Anonymkode: b041b...aec Har alle fagforeninger gode advokater? Anonymkode: ccbab...683 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #25 Del Skrevet 15. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 2.7.2020 den 22.03): Ja men det er også det eneste man har. Forbundene gjør ingenting for dårlige arbeidsforhold, og er ingen støtte dersom man opplever problematiske forhold på arbeidsplassen. Anonymkode: 76c7d...cce Da er det jo problemer hos dere? jeg er selv tillitsvalgt å kjenner til masse saker både der jeg jobber og i min fagforening der de virkelig har stått på å hjulpet Anonymkode: adc09...53d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #26 Del Skrevet 15. mai 2021 On 7/3/2020 at 11:42 AM, Jolene said: Er ikke medlem av noen fagforening, og har ikke tenkt til det heller. Advokat har jeg råd til dersom jeg skulle trenge det, og såkalte goder har jeg råd til selv. Fagforeningene kan ikke tilby meg noe som jeg anser som en verdi, eller som jeg ikke kan fikse selv. Ja, jeg ser heller ikke noe særlig poeng i å være medlem. I min bransje forhandler man lønn selv, og jeg ligger langt over det som foreningen mener er riktig lønn... Har faktisk vært et hinder for meg akkurat det, da arbeidsgivere peker på den lønnen fagforeningen viser. Man har veldig bra goder med tanke på forsikringer pg boliglån, men man sparer jo ikke særlig når kontignenten på 450kr hver måned kommer i tillegg. Fagforening er sikkert bra for enkelte yrker, men det er lite vits i bransjer der det er arbeidstakers marked. Anonymkode: 90292...6eb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #27 Del Skrevet 15. mai 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Da er det jo problemer hos dere? jeg er selv tillitsvalgt å kjenner til masse saker både der jeg jobber og i min fagforening der de virkelig har stått på å hjulpet Anonymkode: adc09...53d Hvilken fagforening er det? Anonymkode: ccbab...683 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #28 Del Skrevet 15. mai 2021 Fagforening er bare oppskryt! Anonymkode: 83310...35c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #29 Del Skrevet 15. mai 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvilken fagforening er det? Anonymkode: ccbab...683 El og IT Anonymkode: adc09...53d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #30 Del Skrevet 15. mai 2021 Jeg er lærling og betaler 2% av min lønning som kontigent. I tillegg har jeg veldig gode forsikringer til en billig penge. de har hjulpet meg i veldig mange situasjoner da jeg tidligere jobbet i klesbutikk og de som styrte den lagde egne regler, utover hva som er lov. Så de hjelper deg med informasjon, hvilke rettigheter du har og det som trengs. Det er kanskje spørs hvor man er medlem, men jeg var først medlem i handel og kontor, mens nå er jeg med i fagforbundet. Anonymkode: 3203b...db7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2022 #31 Del Skrevet 20. januar 2022 Karve skrev (På 3.7.2020 den 11.35): Mye av lønnen? Kontigenten din varierer etter inntekt, og den øvre grensen er på 602 kr (+122 kr). For studenter er vel kontigenten på 250 kr halvåret, og for elever er det gratis, om jeg husker rett. Du synes ikke 600 i måneden er mye? Anonymkode: ccbab...683 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2022 #32 Del Skrevet 20. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 15.5.2021 den 18.23): Fagforening er bare oppskryt! Anonymkode: 83310...35c Enig. Anonymkode: ccbab...683 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mmd Skrevet 22. januar 2022 #33 Del Skrevet 22. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 20.1.2022 den 13.06): Du synes ikke 600 i måneden er mye? Anonymkode: ccbab...683 Alle betale samme prosent. Dvs om du har lav lønn betaler du mye mindre. Maxbeløpet er for de med de høyeste inntektene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #34 Del Skrevet 22. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 3.7.2020 den 11.28): Fagforbundet / LO bruker mye ressurser på å fremstå som et godt og flott valg for å få arbeidere til å betale mye av lønnen hver måned i "tilfelle" noe skulle skje og man trenger hjelp. Men når du faktisk trenger hjelp, så får du ikke hjelp. Enten det gjelder oppsigelse, permisjoner eller uansett. Da skinner inkompetansen fram, du blir trenert, du får ikke hjelp. Hjelpen styres gjennom lokale tillitsvalgte, som oftest ikke vet mer enn deg selv når slike personalsaker oppstår. Jeg mener forbund er det aller mest oppskrytte man bruker penger på. Hvis du gjør litt innsats selv, så kan du representere deg selv 100 ganger bedre enn noen som sitter på andre siden av bordet med en flott perm, penn og kladdeark med Fagforbundet-logo. Anonymkode: 9905b...bb7 Jeg er dessverre enig her for min egen del. Jeg er glad for fagforeningenes innsats generelt åpenbart - men for meg personlig opplevdes det som det ikke som nyttig når jeg ble gjort «overtallig». De gadd ikke engang sjekke om prosessen var riktig og argumenterte med momenter som overhodet ikke var relevant for min sak. Veldig merkelig. Anonymkode: 260e5...c01 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnomynBruker Skrevet 22. januar 2022 #35 Del Skrevet 22. januar 2022 Fagforeninger må vi ha. Men gud hjelpe meg hvor forbanna folk hadde blitt hvis de ble klar over hvor stor del av kontingenten som går til alkohol, resturantmat, hotellrom, taxi og fly. Det er MYE. Det mange feite og alkoholiserte tillitsvalgte i dette landet. Og det blir de på din kontingent. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #36 Del Skrevet 22. januar 2022 Å være medlem av et fagforbund, er klokt. Fagforbundet derimot, er ikke fornuftig for andre enn fagarbeidere. Ikke de med høyere utdanningsnivå. Fagforbundet jobber for eks. for at helsefagarbeidere og sykepleiere skal ha tilnærmet lik lønn - helt forbanna tragisk 😂 Går ikke an å ta de seriøst. Anonymkode: c36b5...c2e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #37 Del Skrevet 22. januar 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg er dessverre enig her for min egen del. Jeg er glad for fagforeningenes innsats generelt åpenbart - men for meg personlig opplevdes det som det ikke som nyttig når jeg ble gjort «overtallig». De gadd ikke engang sjekke om prosessen var riktig og argumenterte med momenter som overhodet ikke var relevant for min sak. Veldig merkelig. Anonymkode: 260e5...c01 Og siden man ikke får hjelp, er det like greit å bruke advokat om noe skulle dukke opp. Det blir like dyrt som årevis med medlemskapet. Anonymkode: ccbab...683 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #38 Del Skrevet 22. januar 2022 Jeg fikk hjelp av fagforbundet etter å ha vært medlem i 2 måneder. Da dukket det opp en stor greie på jobb med leder. Det ble fikset opp i ganske fort, selv om jeg er eneste på jobb som er medlem. Opplevde god støtte gjennom hele situasjonen. Anonymkode: e4c48...d63 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #39 Del Skrevet 23. januar 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg fikk hjelp av fagforbundet etter å ha vært medlem i 2 måneder. Da dukket det opp en stor greie på jobb med leder. Det ble fikset opp i ganske fort, selv om jeg er eneste på jobb som er medlem. Opplevde god støtte gjennom hele situasjonen. Anonymkode: e4c48...d63 Samtidig er de fleste kommentarene negative, i mange tråder Anonymkode: ccbab...683 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #40 Del Skrevet 23. januar 2022 Ganske deprimerende at så mange i tråden ikke virker å vite forskjell på Fagforbundet (en konkret fagforening) og fagforening generelt. Jeg er medlem av en fagforening fordi jeg mener det er historieløst å la være. I tillegg får jeg goder som god forsikring og ekstra lønn. Jeg er ikke medlem av Fagforbundet fordi de ikke passer meg og jobben jeg gjør. Fagforbundet er for folk med lav utdannelse. Anonymkode: 53196...eaf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå