Gå til innhold

Er fagforbundet oppskrytt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Alle sier man burde være medlem. 

Jeg mener det wr oppskrytt.. Får sjeldent hjelpen man trenger. Hva mener dere? 

Anonymkode: 6fd76...239

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Fagforbundet er stort sett elendig, så oppskrytt er kanskje ikke rett ord? Hvem skryter av fagforbundet, liksom?

Anonymkode: 02400...447

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De er ikke så bra. Bruker penger på stæsj med deres logo på, og tror det er dette medlemmene vil ha. 

Anonymkode: c43e0...d74

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er medlem av fagforbundet av prinsipp. Har aldri hatt bruk for det, og tror ikke jeg kommer til heller (er jeg heldig). Men jeg påstå det er historieløst ikke å støtte opp om Fagforbund. Kan jo ta en titt til USA å se hvordan det har gått der borte etter nedbygging av fagforbund. Arbeidstakerne står ikke særlig sterkt når de ønsker å forhandle om sine rettigheter, verken individuelt eller som gruppe.

Anonymkode: 48c10...466

• Liker 16
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

At folk er med i et fagforbund er grunnen til at mange av dere faktisk har tariffavtale. Freeriders kalles det...

AnonymBruker skrev (På 2.7.2020 den 21.11):

De er ikke så bra. Bruker penger på stæsj med deres logo på, og tror det er dette medlemmene vil ha. 

Anonymkode: c43e0...d74

Da har du misforstått ganske mye

Anonymkode: 00ac5...630

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At folk er med i et fagforbund er grunnen til at mange av dere faktisk har tariffavtale. Freeriders kalles det...

Ja men det er også det eneste man har. Forbundene gjør ingenting for dårlige arbeidsforhold, og er ingen støtte dersom man opplever problematiske forhold på arbeidsplassen.

Anonymkode: 76c7d...cce

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja men det er også det eneste man har. Forbundene gjør ingenting for dårlige arbeidsforhold, og er ingen støtte dersom man opplever problematiske forhold på arbeidsplassen.

Min erfaring er at man kan få ganske mye hjelp. Har selv stått i en sak der jeg har fått hjelp av advokat gjennom fagforbundet i en sak mot arbeidsgiver. Jeg hadde ikke hatt råd til å føre saken min selv. Og du skal se forskjellen på å ta med en fra fagforbundet i et møte enn å møte alene. Arbeidsgivere har respekt for fagforbundet. 

Anonymkode: 9f870...19a

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har fått mye hjelp fra fagforening! Ikke Fagbundet, men en annen fagforening. 

For min del har det vært gull verdt å ha fagforeningen med meg. Har vært medlem i en fagforening siden den dagen jeg ble lærling og er det fremdeles 20 år senere. 

Hvem som tar tillitsverv i foreningen, er veldig avgjørende! Mulig jeg har hatt flaks, men har alltid hatt godt utdanna og engasjerte tillitsvalgte i alle bedrifter jeg har vært i. Kan det ha noe å si at det har vært innen det private jeg har vært? Var innom det offentlige, men også der kom alle fra det private (vgs, yrkesfag).

Anonymkode: 7c5ed...2f9

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg byttet fra delta til fagforbundet. Veldig fornøyd med bytte. Fikk lite og ingen hjelp fra delta, mens fagforbundet fikset "problemet" innen to uker etter jeg ble medlem. Veldig fornøyd med innboforsikringen de har og. 

Anonymkode: 77553...3c5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mener du fagforening eller Fagforbundet? Sistnevnte er AP relatert 

Anonymkode: 230df...43e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 2.7.2020 den 22.03):

tull. vi fikk masse hjelp fra fagforbundet når det oppsto arbeidskonflikt mellom ansatte og leder. gode forsikringsavtaler har vi også. 

om du mener at tariffavtale "bare" er det eneste så kan du jo prøve å jobbe uten tariffavtale. da er det ingen regler for minstelønn, ingen regler for å stige i lønn ved annsienitet, tilleggene er dårlige osvosv. om ingen er organisert på arbeidsplassen din så får dere heller ingen tariffavtale og dermed dårlige arbeidsvilkår. 

AnonymBruker skrev (På 3.7.2020 den 1.23):

Jeg byttet fra delta til fagforbundet. Veldig fornøyd med bytte. Fikk lite og ingen hjelp fra delta, mens fagforbundet fikset "problemet" innen to uker etter jeg ble medlem. Veldig fornøyd med innboforsikringen de har og. 

Anonymkode: 77553...3c5

merkelig. man har karantene i 2 eller 3 måneder etter innmelding

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, samboer har fått god hjelp av Fagforbundet. Første jobb som nyutdannet ble kapret takket være en representant fra Fagforbundet, blant annet. For et par år siden opplevde han at sjefen hans ble tatt ganske kraftig av ledelsen etter at en lærling rapporterte et lovbrudd (tredje halvårs-lærlinger ble brukt som ordinære ansatte uten veiledning i Bemanningsenheten) inn til Fagforbundet. Selv har jeg ikke vært i en situasjon der jeg har behov fra hjelp fra dem, men nyter enn så lenge godt av fine priser på gode forsikringer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alle sier man burde være medlem. 

Jeg mener det wr oppskrytt.. Får sjeldent hjelpen man trenger. Hva mener dere? 

Anonymkode: 6fd76...239

Fagforbundet / LO bruker mye ressurser på å fremstå som et godt og flott valg for å få arbeidere til å betale mye av lønnen hver måned i "tilfelle" noe skulle skje og man trenger hjelp. 

Men når du faktisk trenger hjelp, så får du ikke hjelp. Enten det gjelder oppsigelse, permisjoner eller uansett. Da skinner inkompetansen fram, du blir trenert, du får ikke hjelp. Hjelpen styres gjennom lokale tillitsvalgte, som oftest ikke vet mer enn deg selv når slike personalsaker oppstår. 

Jeg mener forbund er det aller mest oppskrytte man bruker penger på. Hvis du gjør litt innsats selv, så kan du representere deg selv 100 ganger bedre enn noen som sitter på andre siden av bordet med en flott perm, penn og kladdeark med Fagforbundet-logo.

Anonymkode: 9905b...bb7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi må huske på hva fagforeningene har jobbet for opp gjennom tidene. Vi hadde ikke hatt  den 5 ferieuka hvis det ikke var for dem. Og det er viktig at forbundene er sterke for at vi skal beholde "godene" vi har i arbeidslivet. Tariff som noen nevner her, antall arbeidstimer, fri perioder ol. er noe av det de jobber for. For ikke å snakke om rettighet til fast ansettelse. De sørger for at du ikke går som vikar i årevis uten å få fast jobb. (du må jo selvfølgelig ta kontakt med tillitsvalgte selv) 

Jeg kjenner jeg blir provosert av dere som ikke vil være i et forbund. Dere som "gratis" seiler på godene fagforeningene har jobbet for. Får håpe dere aldri kommer i den posisjonen at dere trenger hjelp til noe. 

Anonymkode: 91988...5d2

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

tull. vi fikk masse hjelp fra fagforbundet når det oppsto arbeidskonflikt mellom ansatte og leder. gode forsikringsavtaler har vi også. 

om du mener at tariffavtale "bare" er det eneste så kan du jo prøve å jobbe uten tariffavtale. da er det ingen regler for minstelønn, ingen regler for å stige i lønn ved annsienitet, tilleggene er dårlige osvosv. om ingen er organisert på arbeidsplassen din så får dere heller ingen tariffavtale og dermed dårlige arbeidsvilkår. 

Trenger ikke å ha dårligere arbeidsvilkår uten tariffavtale.  Har jobbet i en bedrift uten tariffavtale. Vi hadde høyere lønn ,100 kroner timen over tariff , overtidsbetaling og 6 uker ferie. Jeg flyttet pga kjærligheten og måtte dessverre slutte i bedriften 

Anonymkode: 9ad47...978

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fagforbundet / LO bruker mye ressurser på å fremstå som et godt og flott valg for å få arbeidere til å betale mye av lønnen hver måned i "tilfelle" noe skulle skje og man trenger hjelp. 

Men når du faktisk trenger hjelp, så får du ikke hjelp. Enten det gjelder oppsigelse, permisjoner eller uansett. Da skinner inkompetansen fram, du blir trenert, du får ikke hjelp. Hjelpen styres gjennom lokale tillitsvalgte, som oftest ikke vet mer enn deg selv når slike personalsaker oppstår. 

Jeg mener forbund er det aller mest oppskrytte man bruker penger på. Hvis du gjør litt innsats selv, så kan du representere deg selv 100 ganger bedre enn noen som sitter på andre siden av bordet med en flott perm, penn og kladdeark med Fagforbundet-logo.

Mye av lønnen? Kontigenten din varierer etter inntekt, og den øvre grensen er på 602 kr (+122 kr). For studenter er vel kontigenten på 250 kr halvåret, og for elever er det gratis, om jeg husker rett.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du kan forhandle for deg selv eller ikke kommer an på posisjonen det, hvor viktig man er for bedriften, hva man jobber med osv. En del ansatte er en del av "mange", og har da individuelt ikke så mye å slå i bordet med. 

At det finnes noen tafatte tillitsvalgte stemmer jo, men løsningen er ikke å avvikle fagforeningene eller at ingen blir med, for da vil i hvert fall vilkårene for ganske mange ansatte forvitres. Løsningen er da å velge inn en tilltisvalgt med ryggrad eller stille til valg selv om man mener man kan gjøre en god jobb. 

Det er bare å se til land der fagforeningene har fått en mye mindre rolle de siste tiårene, og se hvordan mange ansatte har det nå. Storbritannia for eksempel, så har arbeidslivet blitt forvitret for ganske mange. 

Anonymkode: d71e0...0b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke medlem av noen fagforening, og har ikke tenkt til det heller. Advokat har jeg råd til dersom jeg skulle trenge det, og såkalte goder har jeg råd til selv. Fagforeningene kan ikke tilby meg noe som jeg anser som en verdi, eller som jeg ikke kan fikse selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 10 måneder senere...
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 3.7.2020 den 11.28):

Enig. Akkurat som Huseierne. Såkalt «juridisk hjelp» er bare jusstudenter med Google. 

Anonymkode: ccbab...683

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Enig. Akkurat som Huseierne. Såkalt «juridisk hjelp» er bare jusstudenter med Google. 

Anonymkode: ccbab...683

Det der er piss. Fagforeningene har ansatte advokater, og f.eks. Advokatene i LO er blant de beste i landet. Det er absolutt IKKE jusstudenter som er juridisk hjelp i fagforeningene. Advokatene i foreningene kan hjelpe deg å føre saker for retten, det kan ikke studenter. Mange i arbeidstakerforeningene er dessuten brennende engasjert for nettopp arbeidstakersiden, og kunne ha tjent vesentlig mer på arbeidsgiversiden. Skjerpings.

Anonymkode: b041b...aec

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...