AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #1 Skrevet 2. juli 2020 Hvordan opplevde dere den? Vil høre erfaringer. Anonymkode: a7a77...3e4 1
Arkana Skrevet 2. juli 2020 #2 Skrevet 2. juli 2020 Jeg synes barnehagetilvenningen gikk veldig fint med alle tre. De var alle over to år da de begynte. Mellomste gråt litt i starten, mens de to andre tok det på strak arm og syntes det var supert.
Gjest tranedatter Skrevet 2. juli 2020 #3 Skrevet 2. juli 2020 (endret) Hvorfor skulle den bli "helt jævlig", for deg eller barnet?! Merkelig innstilling, men skal svare. Begge mine to barn gikk det helt fint for. Den andre fikk litt mer problemer etter 3-4 uker, når det ikke var så spennende lengere. Men da tok jeg og pappan oss bare ekstra tid med leverering, så til at hun var trygg. I godt samarbeid med barnehagen. Endret 2. juli 2020 av tranedatter
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #4 Skrevet 2. juli 2020 Det gikk veldig fint hos oss, han var ett år da han begynte Hadde lang tilvenning med pappa de siste to ukene av pappapermen. Var lite gråt og tårer, og vi opplevde at han fikk mye ut av å være der, sosialt og språklig. Det eneste kjipe med barnehagestart var at han var utrolig mye syk. Han begynte i september, og hadde ikke to fulle uker i barnehagen uten sykdom før rett før Korona brøt ut Anonymkode: d2069...978
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #5 Skrevet 2. juli 2020 Litt jævelig med første i første barnehage som var dårlig. Der hev de foreldrene ut første dagen omtrent, før barna var blitt kjent med noen i barnehagen. Senere har vi hatt tilvenning i to gode barnehager (byttet den første, og har siden flyttet en gang der det ble helt ny tilvenning med lillesøster ) - og da gikk det helt fint.❤ Anonymkode: ee32c...22d
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #6 Skrevet 2. juli 2020 I første barnehage gikk det helt jævlig. Fikk raskt en dårlig magefølelse. Byttet etter en stund, ny tilvenning gikk som en drøm. Anonymkode: 8f49c...714
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #7 Skrevet 2. juli 2020 22 minutter siden, tranedatter skrev: Hvorfor skulle den bli "helt jævlig", for deg eller barnet?! Merkelig innstilling, men skal svare. Begge mine to barn gikk det helt fint for. Den andre fikk litt mer problemer etter 3-4 uker, når det ikke var så spennende lengere. Men da tok jeg og pappan oss bare ekstra tid med leverering, så til at hun var trygg. I godt samarbeid med barnehagen. Har du ikke lest skrekkhistoriene? Du ser jo en under her skrive at det var helt jævlig. Det er vel blandet, som med alt annet her. Anonymkode: 60e11...b00 6
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #8 Skrevet 2. juli 2020 Mi lille frøken begynte når hun va litt over 1 år (født i romjula å begynte 6 januar). Vi var på besøk i barnehagen 4 ganga før hun begynte der. Det blei anbefalt å gjøre. Vi har ei veldig sosial frøken så barnehage starten gikk veldig bra. 1 dagen så va jeg der sammen med hun fra klokken 9 til halv 11 ca. Dag 2 leverte jeg klokken 9 å va der sammen med hun i ca 30 min før jeg og ped leder gikk for å ha ett møte. Det tok ca 1 time å etter det dro jeg derifra. Da fikk hun være der å spise lunsj som er fra klokken 11. Hentet hun i 12 tida. Dag 3 leverte jeg henne klokken 9 å dro der ifra med en gang. Da skulle hun få sove i barnehagen så skulle jeg hente henne når hun va våken. Sovetid er fra 12.30 til 14.15. Jeg hentet hun 14.00. Hun gleder seg sånn til å dra i barnehagen hver dag å blir nesten litt sur når helgen kommer å barnehagen er stengt. 😁 Anonymkode: c29f8...c65
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #9 Skrevet 2. juli 2020 Føler jeg må inn med litt balanse her. Det er mye gråt fra de fleste barna den første tiden. Har observert få barn som tar det på strak arm uten å vise tegn til at det er tungt når foreldrene går. Vanlig å ha tårer i øynene når man forlater bhg. Men vit at det går seg til, barna får etterhvert venner og iallefall i vår bhg er personale helt fantastiske mennesker Anonymkode: a0757...72c 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #10 Skrevet 2. juli 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mi lille frøken begynte når hun va litt over 1 år (født i romjula å begynte 6 januar). Vi var på besøk i barnehagen 4 ganga før hun begynte der. Det blei anbefalt å gjøre. Vi har ei veldig sosial frøken så barnehage starten gikk veldig bra. 1 dagen så va jeg der sammen med hun fra klokken 9 til halv 11 ca. Dag 2 leverte jeg klokken 9 å va der sammen med hun i ca 30 min før jeg og ped leder gikk for å ha ett møte. Det tok ca 1 time å etter det dro jeg derifra. Da fikk hun være der å spise lunsj som er fra klokken 11. Hentet hun i 12 tida. Dag 3 leverte jeg henne klokken 9 å dro der ifra med en gang. Da skulle hun få sove i barnehagen så skulle jeg hente henne når hun va våken. Sovetid er fra 12.30 til 14.15. Jeg hentet hun 14.00. Hun gleder seg sånn til å dra i barnehagen hver dag å blir nesten litt sur når helgen kommer å barnehagen er stengt. 😁 Anonymkode: c29f8...c65 Ups! Jeg så en skrivefeil 🙈 sovetid er fra 11.30. Anonymkode: c29f8...c65
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #11 Skrevet 2. juli 2020 Min eldste var nesten 2 da han begynte (21 mnd) og han var mer enn klar 😅 han stortrivdes fra første stund og enset knapt om vi var der eller ei. Det var vanskeligere for han å bytte fra småbarnsavdeling til storebarnsavdeling husker jeg, tok et par uker før han var ok med det. Han både sov og spiste godt i barnehagen helt fra start. Vår yngste startet da hun var 13 mnd og det var litt verre. Hun gråt veldig da vi skulle gå og sånn holdt det på kanskje 3 ukers tid. Det gikk veldig fint når vi først var godt, fikk tilsendt bilder av henne hvor hun var i full lek. Men å overlevere henne på morgenen var veldig vanskelig. Hun skjønte tegninga allerede da vi var i garderoben og klamret seg til meg. Var tøft for oss begge. Men jeg visste jo at når jeg gikk så var det fort over. Hun hadde et godt fang å sitte på veldig erfarne lune voksne rundt seg. Etter de ukene så begynte hun å si hade til meg med en gang vi kom inn omtrent 😅 da var det plutselig helt greit at mamma gikk. Hun trivdes veldig godt og var i følge avdelingen alltid blid og glad. Nå har vi flyttet og lillemor skal på ny tilvenning i barnehage til høsten etter noen mnd hjemme med mor. Spent på hvordan det blir nå ☺️ Anonymkode: 1b48d...ec3
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #12 Skrevet 2. juli 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mi lille frøken begynte når hun va litt over 1 år (født i romjula å begynte 6 januar). Vi var på besøk i barnehagen 4 ganga før hun begynte der. Det blei anbefalt å gjøre. Vi har ei veldig sosial frøken så barnehage starten gikk veldig bra. 1 dagen så va jeg der sammen med hun fra klokken 9 til halv 11 ca. Dag 2 leverte jeg klokken 9 å va der sammen med hun i ca 30 min før jeg og ped leder gikk for å ha ett møte. Det tok ca 1 time å etter det dro jeg derifra. Da fikk hun være der å spise lunsj som er fra klokken 11. Hentet hun i 12 tida. Dag 3 leverte jeg henne klokken 9 å dro der ifra med en gang. Da skulle hun få sove i barnehagen så skulle jeg hente henne når hun va våken. Sovetid er fra 12.30 til 14.15. Jeg hentet hun 14.00. Hun gleder seg sånn til å dra i barnehagen hver dag å blir nesten litt sur når helgen kommer å barnehagen er stengt. 😁 Anonymkode: c29f8...c65 Men hvordan fikk de henne/han til å sove sånn plutselig? Hva gjør barnet når han blir trøtt? Strekker seg til de ansette som de ikke kjenner..? Forstår ikke at det går på dag 3 liksom.. Anonymkode: 60e11...b00
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #13 Skrevet 2. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: godt Gått 😂 Anonymkode: 1b48d...ec3
Gjest tranedatter Skrevet 2. juli 2020 #14 Skrevet 2. juli 2020 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du ikke lest skrekkhistoriene? Du ser jo en under her skrive at det var helt jævlig. Det er vel blandet, som med alt annet her. Anonymkode: 60e11...b00 Men hun skriver også at hele bhg gav dårlig magefølelse. Og byttet og da ingen problem. Når du ber om reisetips, sier du da " hvordan er det reise, eller er det helt jævlig?". Man spørs jo ikke om reisen med ran, sur servicepersonale, øsregn i 14 dager, krangling med gubben etc.
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #15 Skrevet 2. juli 2020 Akkurat nå, tranedatter skrev: Men hun skriver også at hele bhg gav dårlig magefølelse. Og byttet og da ingen problem. Når du ber om reisetips, sier du da " hvordan er det reise, eller er det helt jævlig?". Man spørs jo ikke om reisen med ran, sur servicepersonale, øsregn i 14 dager, krangling med gubben etc. At du sammenligner en ferie og barnehagestart er jo helt feil. For noen er faktisk barnehagetilvenningen HELT JÆVLIG. Det har jeg hørt før. Har du ikke noe å komme med, så kan du vennligst gå ut av tråden. Anonymkode: 60e11...b00
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #16 Skrevet 2. juli 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hvordan fikk de henne/han til å sove sånn plutselig? Hva gjør barnet når han blir trøtt? Strekker seg til de ansette som de ikke kjenner..? Forstår ikke at det går på dag 3 liksom.. Anonymkode: 60e11...b00 De spør deg ca når barnet pleier å sove, og så prøver de å legge barnet i vogn eller inne om barna sover inne. Smokk, kosedyr etc kan være med om barnet bruker det. Om det absolutt ikke går, så ringer de deg. Så prøver de igjen neste dag. Det går seg som regel fint til og ofte lettere enn foreldrene tror Anonymkode: 1b48d...ec3
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #17 Skrevet 2. juli 2020 Med oss gikk det supert. Vi var veldig bekymret og så for oss lang tilvenning, da lille hadde lite erfaring med små barn. Hun var over 1 år når hun begynte. Men, hun stortrivdes fra første stund. Vi satt mest og så på at hun lekte med leker og de andre barna, hun glemte helt at vi var der. Var litt stress med soving i starten, da hun ikke fant roen i rom sammen med de andre, men med en gang de forsøkte å la henne sove i vogn så var det null problem. Har opplevd svært sjeldent at hun har grått når hun blir levert og nå har hun gått der i ett år. Anonymkode: da2da...6e0
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #18 Skrevet 2. juli 2020 Gikk veldig bra med begge mine. De var 15 mnd og 11 mnd da de begynte med tilvenning. Både dag 2 og 3 enset ikke barna meg heller, så jeg leverte og dro hjem. Hentet etter dupp. Gikk strålende. Eldste gråt litt i en uke etter tilvenningen, men gråten stoppet med en gang jeg gikk ut døra. Minste på 11 mnd har ikke grått en gang heller. Nå er hun snart 2 år. Anonymkode: 9fefc...17a
Arkana Skrevet 2. juli 2020 #19 Skrevet 2. juli 2020 Selv om det mot formodning skulle bli "helt jævlig" som du kaller det så vil det gå seg til det også. Det er ikke sånn at tilvenningen må foregå på bare tre dager og deretter er det rett ut i 8-9-10 timers dager med slitne barn. Bruk den tiden dere trenger, ha korte dager den første tiden hvis det er mulig osv.
Gjest Albbas Skrevet 2. juli 2020 #20 Skrevet 2. juli 2020 Gikk veldig fint med første, da var han 13 mnd. Håper det går like greit med lillesøster.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå