AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #1 Skrevet 2. juli 2020 Kort fortalt, jeg har vært på reise. Så fort jeg kom tilbake til Norge testet jeg meg og testet negativt. Må jeg likevel i 10 dagers karantene? Ikke lag dårlig stemning, jeg bare lurer på hvordan jeg stiller meg til dette. Jeg måtte nemlig på butikken for å handle mat i dag men holdt gooood avstand. Anonymkode: 80c21...ff0
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #2 Skrevet 2. juli 2020 Nei. ikke så lenge du testet negativt. Anonymkode: 6e06f...f4b
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #3 Skrevet 2. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei. ikke så lenge du testet negativt. Anonymkode: 6e06f...f4b Er du sikker på dette? Jeg ville sagt at man uansett må sitte i karantene ut tiden. Om du er smittet, men sykdommen ikke har brutt ut enda vil du vel teste negativt. Man må derfor sitte tiden ut. Anonymkode: ef78f...ad7 3
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #4 Skrevet 2. juli 2020 TS her. Hvor kan jeg finne info at jeg slipper karantene? Anonymkode: 80c21...ff0
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #5 Skrevet 2. juli 2020 Jo må man ikke det da? Man tester jo ikke positivt hvis man er i inkubasjonstiden, og dermed kan du ha smitten i deg selv om testen akkurat nå er negativ. Derfor man skal ha karantene for å være litt sikrere på at man ikke har smitte i seg før man vandrer ut blant folk Anonymkode: a0588...234 4
Gåsemor Skrevet 2. juli 2020 #6 Skrevet 2. juli 2020 I følge folkehelseinstituttet skal alle som kommer fra utlandet utenom enkelte områder i Norden i 10 dager karantene, se utdrag vedlagt. 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #7 Skrevet 2. juli 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. ikke så lenge du testet negativt. Anonymkode: 6e06f...f4b Jo, det må man! Negativ test gjør ikke at man slipper karantene. Karantenen er der fordi viruset gjerne ikke slår ut før etter noen dager. Om man tar testen dag 2 etter hjemkomst og denne er negativ betyr ikke det at man ikke er smittet. Anonymkode: 7d4db...e1e 5
Gjest Blondie65 Skrevet 2. juli 2020 #8 Skrevet 2. juli 2020 Du kan ikke finne noe om unntak fra karantene fordi det ikke finnes. Du skal i karantene når du har vært i utlandet. Sitat Innreisekarantene Det er også pålagt karantene for personer som har vært på reise i utlandet. Det gjennomføres på samme måte som for nærkontakter, se over. Fra 1. juni åpner regjeringen for like karanteneregler for arbeidsreiser til og fra alle de nordiske landene. Nye karanteneregler (regjeringen.no) Fra 15. juni vil det ikke lenger være et krav om 10 dagers karantene ved adkomst til Norge etter besøk i områder i Norden med lav smitteforekomst. Smittevernråd for ferie og reise vedrørende koronavirus (covid-19) FHI om karantene
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #9 Skrevet 2. juli 2020 Du kan ringe koronatelefonen i morgen. https://www.helsedirektoratet.no/nyheter/helsedirektoratet-apner-informasjonstelefon-for-sporsmal-om-korona Anonymkode: ef78f...ad7
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #10 Skrevet 2. juli 2020 https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/fakta/avstand-karantene-og-isolering/?term=&h=1 Nederst i det blå diagrammet står det «Negativ test forkorter ikke karantene/oppfølging». Anonymkode: cef68...ca7 4
missmcbeal Skrevet 2. juli 2020 #11 Skrevet 2. juli 2020 Man har da lov å gå på butikken og handle mat når man er i karantene? Det er forskjell på karatene og isolasjon. Isolasjon er først når du tester positivt. Forsett med karantene du til tiden er gått ut, som flere nevner så kan en test bli tatt for tidlig, og du kan fortsatt være potensielt smittebærer, så vent ut karantenetiden. 2
Frøkensina Skrevet 2. juli 2020 #12 Skrevet 2. juli 2020 2 minutter siden, missmcbeal skrev: Man har da lov å gå på butikken og handle mat når man er i karantene? Det er forskjell på karatene og isolasjon. Isolasjon er først når du tester positivt. Forsett med karantene du til tiden er gått ut, som flere nevner så kan en test bli tatt for tidlig, og du kan fortsatt være potensielt smittebærer, så vent ut karantenetiden. Man kan gå på butikken hvis man må og ikke har noen alternativer, men bør unngå det når man er i karantene. De har ikke endret på det tror jeg. 3
Anbefalte innlegg