Gå til innhold

Vært utenlands, testet meg nå, må jeg likevel i karantene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kort fortalt, jeg har vært på reise.

Så fort jeg kom tilbake til Norge testet jeg meg og testet negativt.

Må jeg likevel i 10 dagers karantene?

Ikke lag dårlig stemning, jeg bare lurer på hvordan jeg stiller meg til dette.

Jeg måtte nemlig på butikken for å handle mat i dag men holdt gooood avstand. 

Anonymkode: 80c21...ff0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei. ikke så lenge du testet negativt. 

Anonymkode: 6e06f...f4b

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er du sikker på dette? Jeg ville sagt at man uansett må sitte i karantene ut tiden. Om du er smittet, men sykdommen ikke har brutt ut enda vil du vel teste negativt. Man må derfor sitte tiden ut. 

Anonymkode: ef78f...ad7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

TS her. Hvor kan jeg finne info at jeg slipper karantene?

Anonymkode: 80c21...ff0

AnonymBruker
Skrevet

Jo må man ikke det da? Man tester jo ikke positivt hvis man er i inkubasjonstiden, og dermed kan du ha smitten i deg selv om testen akkurat nå er negativ. Derfor man skal ha karantene for å være litt sikrere på at man ikke har smitte i seg før man vandrer ut blant folk

Anonymkode: a0588...234

• Liker 4
Skrevet

I følge folkehelseinstituttet skal alle som kommer fra utlandet utenom enkelte områder i Norden i 10 dager karantene, se utdrag vedlagt. 

Screenshot_20200702-192548_Samsung Internet.jpg

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det må man! Negativ test gjør ikke at man slipper karantene. Karantenen er der fordi viruset gjerne ikke slår ut før etter noen dager. Om man tar testen dag 2 etter hjemkomst og denne er negativ betyr ikke det at man ikke er smittet.

Anonymkode: 7d4db...e1e

• Liker 5
Gjest Blondie65
Skrevet

Du kan ikke finne noe om unntak fra karantene fordi det ikke finnes. Du skal i karantene når du har vært i utlandet.

Sitat

Innreisekarantene

Det er også pålagt karantene for personer som har vært på reise i utlandet. Det gjennomføres på samme måte som for nærkontakter, se over.

Fra 1. juni åpner regjeringen for like karanteneregler for arbeidsreiser til og fra alle de nordiske landene.

Nye karanteneregler (regjeringen.no)

Fra 15. juni vil det ikke lenger være et krav om 10 dagers karantene ved adkomst til Norge etter besøk i områder i Norden med lav smitteforekomst.

Smittevernråd for ferie og reise vedrørende koronavirus (covid-19)

FHI om karantene

Skrevet

Man har da lov å gå på butikken og handle mat når man er i karantene? Det er forskjell på karatene og isolasjon. Isolasjon er først når du tester positivt. 

Forsett med karantene du til tiden er gått ut, som flere nevner så kan en test bli tatt for tidlig, og du kan fortsatt være potensielt smittebærer, så vent ut karantenetiden. 

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, missmcbeal skrev:

Man har da lov å gå på butikken og handle mat når man er i karantene? Det er forskjell på karatene og isolasjon. Isolasjon er først når du tester positivt. 

Forsett med karantene du til tiden er gått ut, som flere nevner så kan en test bli tatt for tidlig, og du kan fortsatt være potensielt smittebærer, så vent ut karantenetiden. 

Man kan gå på butikken hvis man må og ikke har noen alternativer, men bør unngå det når man er i karantene. De har ikke endret på det tror jeg. 

• Liker 3
  • Opprett ny...