Gå til innhold

Tweens som ikke er i stand til å leke seg.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en sønn på 9 år som er en del av et firkløver som går i samme klasse og som også bor i samme nabolag. Disse er naturlig nok mye sammen både på skolen og fritiden. To av dem, min sønn samt en av disse kompisene leker fint sammen når de er her bare de to. Disse to er også av den ganske rolige sorten begge to. Da går det i alt fra lego til lekebiler i lang lang tid. De andre to derimot er rett og slett ikke i stand til å leke seg, overhode. Det blir bare herjing og bråk eller mas om iPad eller Playstation osv. Er de ute så sykler de bare rundt. De evner ikke å gjøre noe som helst konstruktivt og jeg merker jeg blir litt tullete av det.  En ting vi har lagt merke til er at det også er disse to som har fått spilt PS spill som Fortnite siden de var 6 år gamle. De andre to har ikke fått lov pga av aldersgrensen på 12. Sønnen vår har spilt Minecraft og Lego world der han har bygd seg hus, byer etc. og disse to andre guttene kjeder livet av seg når de skal spille her og det kommer flust av kommentarer som "kan legomennene banke hverandre?", "kan jeg rive huset du har laget" osv. Som sagt, det finnes ikke èn eneste konstruktiv tanke. 

Er dette her egentlig normalt? Er det virkelig slik at unger nå til dags har slutta å leke seg?? 

Anonymkode: 71222...082

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Les innlegget «hvorfor foreldre med rolige barn tror de har lykkes bedre med oppdragelsen» (eller noe sånt). Ligger som en av de øverste innleggene akkurat nå. Tydelig at du tror du har gjort en bedre jobb, fordi du ikke har aktive barn. 

Anonymkode: 06007...756

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Les innlegget «hvorfor foreldre med rolige barn tror de har lykkes bedre med oppdragelsen» (eller noe sånt). Ligger som en av de øverste innleggene akkurat nå. Tydelig at du tror du har gjort en bedre jobb, fordi du ikke har aktive barn. 

Anonymkode: 06007...756

Eller så er det ganske synlig at disse barna ble eksponert for mye skjerm tidlig, og ser filmer og spiller spill de ikke er modne nok for enda. Hvis du er vant til å bli underholdt av en skjerm store deler av dagen, blir det vanskelig å finne på noe selv. Det er ikke akkurat rakket-forskning. Det gjelder jo oss voksne også. Det ER lettere å scrolle på tlf i to timer etter at ungene er lagt, fremfor å starte med nye, kreative prosjekter.

Til TS: Det er nok ganske mange barn som er skjermavhengige, men det betyr ikke at det er umulig å aktivisere dem på andre måter. Hva med å legge bort ipad/data når de er på besøk, og forsøk å hjelpe dem igang med noe annet. Eller hjelp sønnen din å bli kjent med andre barn som likner han litt mer. 

Anonymkode: 9a9df...aad

• Liker 6
Skrevet

Tja, jeg har to sønner som elsker å spille Forrnite og ser ting kanskje fra en annen vinkel. Minstemann på snart  9 har lært så mye av det ‘ dumme ‘ spillet. Han snakker engelsk, og jeg ser masse positivt med spillet. Jeg ser det er noen få i klassen som ikke spiller, og de blir dessverre litt utenfor. De leker spillet ute, og er sammen når de spiller inne. 

Mine barn leker, men på en annen måte enn når jeg vokste opp. De samarbeider på et spill, og har store gleder og læring av det. Selvfølgelig aktiv i tillegg. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

OT, men har aldri før hørt uttrykket "å leke seg".

Ellers enig i at de nok trenger litt mer veiledning og hjelp for å sette igang med konstruktiv lek. Kanskje du kan foreslår at de sykler tur til et bestemt mål istedet for å bare sykle rundt? Eller at de kan spille fotball eller annen sport ute? At de ikke liker feks lego kan jo være personligheten like mye som at de ikke liker å leke/ikke er rolige, alle liker ikke alle typer leker. 

Anonymkode: 1f7ea...453

• Liker 2
Skrevet (endret)
2 timer siden, Skalperud skrev:

Tja, jeg har to sønner som elsker å spille Forrnite og ser ting kanskje fra en annen vinkel. Minstemann på snart  9 har lært så mye av det ‘ dumme ‘ spillet. Han snakker engelsk, og jeg ser masse positivt med spillet. Jeg ser det er noen få i klassen som ikke spiller, og de blir dessverre litt utenfor. De leker spillet ute, og er sammen når de spiller inne. 

Mine barn leker, men på en annen måte enn når jeg vokste opp. De samarbeider på et spill, og har store gleder og læring av det. Selvfølgelig aktiv i tillegg. 

Så de leker at de plaffer hverandre ned ute?! Sunt..

Endret av Monky
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Monky skrev:

Så de leker at de plaffer hverandre ned ute?! Sunt..

Vi lekte cowboy og indianer da jeg var liten - og plaffet hverandre ned. Det gjorde min far også. Hva bestefar lekte vet jeg ikke, men det var nok ganske voldsomt i og med at det fikk oldemor til å springe etter ham og brødrene med et kjevle. 

Så lenge ungene er ute og bruker fantasien, er det neppe direkte usunt.

Anonymkode: ab332...73c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo slik at ditt barn og den ene kameraten hans også er unger nå til dags, og de leker jo. 
Min 9-åring leker, og 12-åringen også til tider. De fleste av vennene deres leker, men ikke alle. Folk er forskjellige. 
"Normalt" er det jo i den forstand at noen er slik, særlig de som har for mye skjerm og spill (er mitt inntrykk). De med småsøsken leker mer enn de uten også. Normalt som normaloppførsel til flertallet av niåringer er det ikke. 

Anonymkode: 69ec5...0d9

Skrevet

Femåringen min snakker også engelsk (etter en lang tur til engelskspråklig land og språklek fra vår side), er flink med finnepålek, og leker med «univers» hentet fra barnelitteratur, historier hun har hørt fra gamledager, ting hun har plukket opp om historiske personer (Little People Big Dreams), fra barneTV (holder oss til NRKSuper). 

Det går helt fint an å lære alt man trenger og mer til fra kvalitetssikret innhold utenfor skjerm, og ikke minst fra DET MAN SKAPER SELV. #brannfakkel

Dersom barnet mitt begynte å «leke et spill», så ville jeg tatt det som et tegn på at hun trengte andre typer input på fritiden. Hun kommer ikke til å få lov til å drive på med spilling i den utstrekning som jeg ser enkelte unger gjør rundt oss før hun bor for seg selv og betaler selv. Det viktigste er dog ikke det at hun ikke får lov, men at vi fra dag én har oppdratt henne til å innse at det der, det kan man ha i bakhånd til en periode med beinbrudd eller byllepest. Ut over det har det ingenting på topp 40-lista å gjøre. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg har to gutter på 7 og 9 år, siste par årene har jeg vært irritert over at de ikke leker seg, for jeg sammenligner med min egen barndom, men så begynte jeg å tenke etter.. Hva gjorde jeg selv når jeg var 9 år, jo, jeg lekte riktignok med Barbie, men ellers var jeg ute å syklet, hoppet strikk, lekte gjemsel, spilte håndball og spilte Nintendo. Mine gutter hopper ikke strikk, men de hopper på trampoline, de sykler, spiller fotball, sparkesykler og de spiller Nintendo og bygger lego. Det er vel ikke så altfor ulikt egentlig. Vi tenker at alt var så mye bedre før i tia, men det er ikke sikkert at det var så utrolig mye bedre da heller. 

• Liker 3
Skrevet

Hva er galt med å sykle rundt? Min aktive åtteåring er ute og løper rundt. Konstruktivt? Kanskje ikke, men ikke galt heller?

Synes du trekker det litt langt med å sette verdi på guttenes forskjellige interesser. Klart det er roligere for meg om guttungen her har besøk av en venn som vil bygge lego og tegne, men de gjør da ikke noe galt ved å være ute og slenge seg i trærne heller? Det blir mer plastring og overvåking av sikkerhet for meg, men kan ikke påstå at de ikke «kan å leke» av den grunn?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har en sønn på 9 år som er en del av et firkløver som går i samme klasse og som også bor i samme nabolag. Disse er naturlig nok mye sammen både på skolen og fritiden. To av dem, min sønn samt en av disse kompisene leker fint sammen når de er her bare de to. Disse to er også av den ganske rolige sorten begge to. Da går det i alt fra lego til lekebiler i lang lang tid. De andre to derimot er rett og slett ikke i stand til å leke seg, overhode. Det blir bare herjing og bråk eller mas om iPad eller Playstation osv. Er de ute så sykler de bare rundt. De evner ikke å gjøre noe som helst konstruktivt og jeg merker jeg blir litt tullete av det.  En ting vi har lagt merke til er at det også er disse to som har fått spilt PS spill som Fortnite siden de var 6 år gamle. De andre to har ikke fått lov pga av aldersgrensen på 12. Sønnen vår har spilt Minecraft og Lego world der han har bygd seg hus, byer etc. og disse to andre guttene kjeder livet av seg når de skal spille her og det kommer flust av kommentarer som "kan legomennene banke hverandre?", "kan jeg rive huset du har laget" osv. Som sagt, det finnes ikke èn eneste konstruktiv tanke. 

Er dette her egentlig normalt? Er det virkelig slik at unger nå til dags har slutta å leke seg?? 

Anonymkode: 71222...082

Kjenner ingen barn i klassene til barna som leker lenger.Det sluttet de med når de gikk i 2.klasse.. 

Fotball ja. Trampoline ja. Sykle ja. Og sånne ting. 

Verden forandrer seg.

Og fortnite har 98% i klassene her. 

De er 9,10,11,12år. 

Har selv spilt spillet og det er ikke farlig eller skummelt. Og utrolig gøyt å sosialt å spille sammen med venner når det feks var koronatider og det var møteplassen for mange barn.

Alle får være med.

Er streng på aldersgrenser men fortnite kunne vært 10år. 

Prøv selv :)

Og vi er aktive og går tur i skog og mark og fjell. Har spilletid. Og det er ikke mye. Men ser venner på besøk som har tlf skjermen trykt inni trynet fra de kommer til de går med spill... Har sagt noen ganger høyt da om den personen skal spille hele tiden så kan barna mine være med andre. Da legger de vekk tlf.Og de leker og har det så kjekt!

Anonymkode: 0c065...a9a

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...