Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En kompis i gjengen har bursdag og vi har planlagt overraskelsesmiddag på en fancy restaurant. Eller rettere sagt, bestekompisen hans la opp til at vi skal spise middag der. Selskapsmeny til alle er allerede bestilt og prisen er 950 per person uten drikke. Dette er ikke hørt med oss andre fra før, men tenker det er greit så lenge det blir god middag. Ingen angrerett, om man ikke kommer, må man uansett betale (restaurant policy). Men så er det igjen automatisk lagt opp slik at alle skal spleise på hans mat, og greit nok det også... Men nå er det spørsmål om vi skal spleise på en gave til han, som bestevennene hans har funnet til han. Prisen på denne er 3000 kr. Altså, jeg skjønner at de nærmeste av han ønsker å skjemme han bort på bursdagen, men legger det opp slik at alle er med på planen. Sistnevnte gave er frivillig, men de spør i en felles chatterom der alle ser hvem som blir med på spleiselaget på gaven. Jeg synes det er ærlig talt det er dyrt med 950 kr for min egen mat + drikke, men i tillegg spandere for han PLUSS en dyr gave i tillegg? Synes det er fair å betale for maten hans, men hvordan kan jeg si at jeg ikke ønsker å være med på gaven uten å virke gjerrig?

Anonymkode: 05e38...cbd

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det kommer an på hvor mange dere er, om det er jubileum og i tilfelle jubileum hvor anmeldelse han blir. Er det en vanlig bursdag, er det nok med et par hundrelapper på hver.

Endret av Brunello
AnonymBruker
Skrevet

Hele greia blir 1400 kr til sammen per person. Han fyller 27 år, ikke noe jubileum. Dette er noe de nærmeste hans og han gjør for hverandre, det har aldri blitt gjort for meg hittil.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hele greia blir 1400 kr til sammen per person. Han fyller 27 år, ikke noe jubileum. Dette er noe de nærmeste hans og han gjør for hverandre, det har aldri blitt gjort for meg hittil.

Hadde jeg ikke gått med på 

Anonymkode: 54790...83d

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet

Han får ta det på sin kappe om noen ikke dukker opp. Han kan ikke bestille uten angrerett uten å høre om gjestene faktisk kan og har penger. 

Når det gjelder gave ville jeg sagt at jeg allerede har gave. Eller hørt med noen andre, noen du kjenner som ikke er bestekompisen? 

Anonymkode: ecb02...42d

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Det her hadde jeg meldt meg av og jeg hadde IKKE tatt regninga for avbestillinga. Arrangøren har tydeligvis så mye penger å avse at han ikke ser lenger enn sin egen nese rekker, så den tusenlappen hadde han fint klart å dekke selv. 

Anonymkode: 30d86...f72

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Takk for svar alle sammen.

Jeg ønsker å være med på middagen og spleise på hans del av den, men ønsker ikke å delta i spleisegaven... Synes det holder å bruke 1000 kr ++ på en restaurant. Hvordan si det uten å virke gjerrig?

Skrevet

Kan du ikke si sånn som en lengre opp foreslo: at du allerede har en gave? Og kjøp noe rimelig?hvis du ikke har råd til å kjøpe gave overhodet, og du tenker middagen er bra nok gave, så ville jeg sagt noe om at du faktisk ikke har råd til noe mer utover middagen.. hvis de synes du er gjerrig, så sier det mer om dem enn om deg. Men skjønner at det er kjipt å være den som bremser på galskapen, men ser ingen annen måte å gjøre det på.

• Liker 12
Gjest Nina1975
Skrevet

«Det blir en dyr bursdag, forstår jeg, så jeg synest at vi bør droppe fellesgaven»

Er dere mange, så er det helt sikkert flere som mener det samme, som vil henge seg på.  

AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke det var så ille. Mesteparten av pengene er jo god mat til en selv. 

Men om du har dårlig råd er det selvfølgelig helt greit å droppe å være med. 

Anonymkode: 2832a...11e

AnonymBruker
Skrevet

Dropp felles gaven.. spandert middag på han er mer enn nok gave når det er så dyrt fra før 

Anonymkode: 793dc...971

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken restaurant må man betale 1000 kr for mat, uten drikke? Statholdergaarden?

snobberi!!

Anonymkode: 31c35...30c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skyr spleisegaver som pesten! Det er bare en måte for noen å gi en dyrere gave enn de selv vil betale for, og likevel få all «æren». For hvem er det som får takken for gaven? Joda, den som kjøpte inn og overrakk gaven. 

Selv har jeg vært med på flerfoldige dusin spleisegaver, og har til dags dato aldri opplevd å bli takket personlig for mitt bidrag. Det er alltid kun takling og evt. gledesrus rettet mot den som kjøpte/overrakk gaven og en lunken felles «takk» ut over bordet. 

Si du alt har kjøpt gave og kjøp ei flaske vin.

Anonymkode: b3ecc...ce1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken restaurant må man betale 1000 kr for mat, uten drikke? Statholdergaarden?

snobberi!!

Anonymkode: 31c35...30c

Mange.

Egentlig de fleste som lager mat du ikke enkelt kan lage hjemme selv, og som byr på ulike smaksopplevelser og sammensetninger av retter. 

Anonymkode: 2832a...11e

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Har du egen gave så er vel ikke det noe problem. Bare skriv det i felles chat.  :)

Anonymkode: 26b6d...aff

AnonymBruker
Skrevet

Hele premisset vakler. 950 kroner per kuvert, pluss drikke, pluss spleise på bursdagsbarnets kuvert, pluss spleise på gave til bursdagsbarnet, og ikke avklare med alle på forhånd, er temmelig drøyt. Det ble jo en "overraskelse" på alle, ikke bare bursdagsbarnet. Mulig det er noen år siden jeg var 27, men en sånn prisklasse er hinsides selv nå som jeg er dobbelt så gammel. Da skal det virkelig være faen så god mat, tenker jeg.

Anonymkode: 5af23...d26

• Liker 10
Skrevet

For de fleste er 1400 kr for mye å betale for en kompis som blir 27. Du kan uten skam skrive i chatten at dette har du faktisk ikke råd til. Mat til han og at du stiller er mer enn nok. 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Er du permittert, TS? I så fall kan du skylde på at du har litt dårligere råd for tiden. Selv ville jeg sagt at jeg allerede har kjøpt gave (og kjøpt noe rimeligere), så blir ikke med på fellesgaven. 

Anonymkode: 6aab2...e79

AnonymBruker
Skrevet

Hadde vært helt uaktuelt for meg. Nå har jeg flere barn og familie, men skulle det vært prisen for hver gang jeg er ute vil ikke mine økonomiske hjul gå rundt. 

Anonymkode: 62e8d...f92

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Eg er singel, 30 år. Det der hadde ødelagt heile budsjettet for den mnd. . Ikkje alle har like god råd. Sei du har egen gave. Kjøp ei flaske vin eller sei til bursdagsbarnet at han får gaven seinare. 

Anonymkode: 77457...d02

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...