K@tt Skrevet 2. juli 2020 #1 Skrevet 2. juli 2020 Kjøpte en stor fikus (mulig bjørkefinken?) i høst som nå har begynt å miste bladene. De har ikke blitt gule eller noe, men de faller bare av. Hva skal jeg gjøre? Jeg har brukt å vanne den når jeg vanner de andre plantene, ca hver 3.dag men ser at det kanskje er litt for ofte. Noen gode råd? Den står på i et hjørne på et rom med vestvendt vindu, er et halvlyst rom.
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #2 Skrevet 2. juli 2020 Alt for mye vann og for lite lys. Anonymkode: 8d025...3ba
K@tt Skrevet 2. juli 2020 Forfatter #3 Skrevet 2. juli 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alt for mye vann og for lite lys. Anonymkode: 8d025...3ba skal de stå veldig lyst?
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #4 Skrevet 2. juli 2020 Den kan miste blader hvis den blir utsatt for trekk eller hvis den får for lite lys. Anonymkode: 479d8...ff5
Euphorbia Skrevet 2. juli 2020 #5 Skrevet 2. juli 2020 (endret) Ficus har gjerne bladfellingsperiode en gang eller to i året også, så kan være det om det ikke blir gule blader. Men du kan sikkert vanne litt sjeldnere. En gang i uka kanskje. Tåler å være litt tørr, men ikke knusk, i mellom vanningene. La den stå lyst men ikke i sterk sol nå på sommeren. Edit: den skal jo ikke miste alle bladene iløpet av ev fellingsperiode, så om det bare raser av, så er det nok noe med forholdene som ikke er optimalt. Endret 2. juli 2020 av Euphorbia
newman01 Skrevet 3. juli 2020 #6 Skrevet 3. juli 2020 Har du pottet den om eller gitt den næring siste halvåret? Jorden blir ganske utarmet etter en stund, så den trenger påfyll. Større potte er alltid kjekt.
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #7 Skrevet 3. juli 2020 Fikus mister også blader av «stress», f.eks når den blir flyttet på. Får blader igjen etterhvert. Tenker, siden du har nettopp kjøpt den. Anonymkode: 742d6...6fd
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #8 Skrevet 3. juli 2020 Lys er essensielt for planter. Hvis du vil ha planten stående i en mørk krok, fikser du det lett ved å sørge for lys, ved hjelp av sparepærer (lysstoffrør). Anonymkode: 7bd19...5c4
Havtorn Skrevet 3. juli 2020 #9 Skrevet 3. juli 2020 Fikuser mister som nevnt over blader 1-2 ganger i året. Det kan også være at den ikke har nok næring nå som sola har varmet mer intenst, den er ganske sensitiv for endringer, så hvis du ikke har byttet jord eller potte siden du fikk den, kan det være på tide. De står ofte i små nett/mindre potter rundt røttene som med fordel kan tas av. Jeg liker å blande 50/50 med gammel jord og en blanding av ny jord og perlitt (for å gjøre jorda luftigere).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå