Gå til innhold

Navn på søsken som må «passe»

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Syns det er så vanskelig å finne navnalternativer som passer med den vi har. Hvordan har dere gjort det? 
tenkte dere at navnene skulle passe, eller tok dere det dere likte?

Skriv gjerne hva barna heter/ noen dere kjenner om dere har navn som ikke nødvendigvis «matcher»😅

Anonymkode: 1d9cc...9f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan kan to navn passe, eller ikke passe? Passer for eksempel Tormod og Astrid? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det som er viktig er at navnet passer til etternavnet. 

Anonymkode: dc794...0d0

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, norw skrev:

Hvordan kan to navn passe, eller ikke passe? Passer for eksempel Tormod og Astrid? 

Nei altså eks Leander, Leonel, er jo litt annerledes enn feks Anders, Ole osv..

Astrid, Ingrid, er jo annerledes eller kanskje mer eldre navn enn feks Stella, Olivia, Emine..

kan man liksom blande gamle/ nye (mer spesielle) navn med de gamle tradisjonelle? Kan man blande korte og lange navn? Syns det er vanskelig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke henge seg altfor mye opp i matchingen, synes jeg.

Navnene trenger ikke være akkurat like lange og akkurat like moderne eller tradisjonelle, men jeg ville sikkert reagert litt hvis storesøster heter Estelle og lillesøster heter Oddrun, eller hvis storebror heter Andreas Nikolai Oliver (eller noe liknende veldig langt med flere navn) og lillebror heter Are. En viktig grunn til at søskennavn ofte matcher er sikkert at foreldrenes smak ikke går i absolutt alle retninger på en gang.  

Selv synes jeg at Ingrid og Olivia fint kan være søsken, for å bruke dine eksempler. Kontrasten er ikke SÅ stor. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gjør det så likt som mulig. Best med eneggede tvillinger, da kan du gjøre f.eks Kaja og Kaya. 

Anonymkode: 08d5a...398

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det blir nå navna passer sammen uansett. Det blir nå de to søsknene heter det. Er nå litt samme med de som skal vente med å finne ett navn til barnet til etter det er født, for barnet må passe til navnet. Barnet blir og eier sitt navn uansett om det får det før eller etter fødselen. Og navna på søsken passer sammen uansett, for de vil bli nevnt sammen ofte.  

Synes ikke like navn passer sammen da

Ine og ina, trine og trude, ole og ola..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Astrid, Ingrid, er jo annerledes eller kanskje mer eldre navn enn feks Stella, Olivia, Emine..

kan man liksom blande gamle/ nye (mer spesielle) navn med de gamle tradisjonelle? Kan man blande korte og lange navn? Syns det er vanskelig.

Jeg mener at man uansett bør unngå disse nye snåle navnene 😆

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noen ganger kan det være greit å tenke seg litt om når man finner navn til søsken, men alle må jo bare få gjøre som de vil selvfølgelig.

Syns dog det er litt rart når søsken heter Mercedés og Pål f.eks... 

Anonymkode: 0f17c...eaa

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjør det så likt som mulig. Best med eneggede tvillinger, da kan du gjøre f.eks Kaja og Kaya. 

Anonymkode: 08d5a...398

😂

Jeg vet om to tvillinger som heter Vanja og Sanja. Enten passer de veldig godt eller ikke i det hele tatt 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, norw skrev:

😂

Jeg vet om to tvillinger som heter Vanja og Sanja. Enten passer de veldig godt eller ikke i det hele tatt 😆

Vet om ei som fikk datter nummer to og så kalte hun begge to for Katarina... hehehe

Noen jeg kjenner har to gutter som heter Kristian og Stian... ikke veldig kreativt det heller egentlig. 

Anonymkode: 0f17c...eaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi valgte navn til nr 2 fordi vi likte det, men det var absolutt med i beregningen at det skulle passe med storebrors navn. Ikke matche, men passe. Begge navnene er korte, enkle og tradisjonelle og har noen av de samme bokstavene så de klinger fint sammen.

Anonymkode: d0a97...e2f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, de trenger ikke nødvendigvis «matche» da, men at de passer sammen syns jeg liksom er litt greit kanskje. Og at det passer med etternavn ja👍🏻

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Mens jeg ville sagt at Olivia passet fint med Ingrid og Astrid...

Anonymkode: 590cb...fa3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes bare det blir rart når navn blir for like i bokstavene, f.eks Leah og Ella eller Emil og Liam. 

Anonymkode: 8a0f5...600

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Yngste sønn på 3 år heter Kåre, eldste på 5 år heter Philip. Syns de navnene passet så bra sammen💙

Anonymkode: 50068...66e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg tenkte aldri på at navnene til ungene skulle passe sammen, og synes egentlig det er litt snodig å tenke sånn. (men jeg vet om en familie hvor alle navn skal begynne på E, og en familie hvor alle skal ha navn på tre bokstaver)  Vi tok kun utgangspunkt i hva vi likte, og barn nr.1 hadde jeg "bestemt" navnet på i tenårene 😄 Heldigvis var gubben enig.

Anonymkode: fff8b...9f6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mine heter Viljar og Vårin. Syns det passer😊

Anonymkode: 86f26...7d6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ellers kjenner jeg disse søskenflokkene som jeg syns passer: -Tobias, Jonatan og Simon. 

- Frida og Rebekka. 

- Ingrid og Sverre

- Aurora og Anna

- Daniel, Benjamin og Jonas

- Emil, Malin og Svenn

- Oda, Sigurd og Johanna

- Nora og Aron (tvillingpar) 

- Gunhild, Katrine og Ingebjørg

- Levi, Ruben og Sara

Jeg syns navn passer sammen hvis de enten har noe felles, f.eks samme opprinnelse/tidsepoke. Eventuelt samme ending, lengde eller forbokstav. 

Anonymkode: 86f26...7d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...