Gå til innhold

Hvordan få svigermor og mor til å slutte å kommentere mine valg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en mor og svigermor som kommer innom ofte og kommenterer det jeg gjør som nybakt mor. Jeg ble mamma for første gang for noen måneder tilbake, og siden har begge «mødrene» mine tatt helt av. De kommenterer de minste ting, f. eks at vi spiser ferdig skivet ost (det er så mye dyrere!), at jeg bruker tørketrommel på tøy, det sliter på tøyet, at det er rotete hjemme hos meg. At vi ikke har plantet blomster i balkongen :( De tar helt av! Det er ingen grenser for hva de skal blande seg oppi. 

Barnet mitt ble påvist litt skjevt hode på 3 måneders kontrollen. Da tok begge to helt av og de var tidlige ute med anklagene om at jeg og mannen er dårlige foreldre og lar ungen ligge hele dagen :( Dette var utrolig vondt å høre. Har heldigvis fått beskjed av fysioterapaut om at det ikke er ille i det hele tatt og kommer til å ordne seg. Men siden da har begge kommet på besøk annenhver dag for å gjøre øvelser med babyen, de stoler ikke på at jeg og mannen fikser dette på egenhånd. Mannen min synes denne innblandingen er helt innenfor og bare velment (vi har snakket mye om det). 

Hva skal jeg gjøre? Dette tar helt av og går på selvtilliten løs på meg. Og nei, jeg og mannen er ikke en uansvarlige tufser. Jeg har lang universitetsutdanning, god jobb og «alt på stell». Skulle tro jeg greier å oppfostre ett barn. 

Anonymkode: 94b7c...ddd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Si det til dem! På en rolig måte. De kan godt komme på besøk, men det skal avtales og ikke hver dag. De må ikke kommentere alt du gjør eller ikke gjør. Skal de komme på besøk skal det være koselig, ikke kritisering

Anonymkode: 6c15c...567

• Liker 6
Skrevet

Her må dere bare sette ned foten for mødrene. Gi beskjed om at de hver kan komme en gang i uka på besøk, og at klarer de ikke la være å kommentere ting, så kan det være de må vente to uker mellom hvert besøk. 

Hadde jeg fått en anklage om at jeg hadde påført barnet skjevt hode, hadde det blitt månelyst her. Da hadde trolig mor/svigermor ikke fått se barnebarnet på noen måneder.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

"du må gjerne plante blomster om du ønsker det, men det er ikke noe jeg har interesse av"

"dagens tørketromler er ikke det samme som de første generasjonene, skjønner du"

"er vi ikke heldige som har råd til å kjøpe den osten vi vil! Men jeg forstår ting må ha vært tøffere for deg da du var yngre."

Hadde rett og slett vært frekk, og sarkastisk, og besserwisser tilbake. 

Øvelsene må de gjerne gjøre, om det avlaster. Men enhver kommentar ville jeg parert direkte. 

Anonymkode: 385d8...0ed

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

De er vel litt på tuppa begge to nå da. Damer som har vært mødre og så tar instinktet litt overhånd for ro og logikk. 

Anonymkode: 10a99...dfd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...