Gå til innhold

Hvorfor må man ha på seg en viss type klær når man skal trene el.l.?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du da? Løpesko til løping og joggejakke til jogging?

Og ja, jeg har forskjellige sko til forskjellige formål. Sko til å løpe inne, til å løpe ute, fritidssko, penere sko til jobb, dressko, pene vintersko, praktiske vintersko, fotballsko, basketballsko, tursko. Og inneslippers og uteslippers.

Joggesko fungerer selvfølgelig fjell til alt om man er ufør og slikt.

Endret av maskinisten
AnonymBruker
Skrevet

Jaaaaa, det er nettopp det det handler om. Statusmarkering. Se, jeg har råd til å kjøpe meg alt dette utstyret! Jeg er ikke ufør, jeg er så rik, sporty og trendy. 
Jeg er langt fra ufør, men antagelig mye mer avslappet og komfortabel med meg selv enn deg. Jeg trenger ikke demonstrere med klær og utstyr hva jeg har.. liker et selvsikkert uttrykk. De aller rikeste gir fullt faen. Har du sett Den røde ulllua? 

Anonymkode: 50b28...474

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jaaaaa, det er nettopp det det handler om. Statusmarkering. Se, jeg har råd til å kjøpe meg alt dette utstyret! Jeg er ikke ufør, jeg er så rik, sporty og trendy. 
Jeg er langt fra ufør, men antagelig mye mer avslappet og komfortabel med meg selv enn deg. Jeg trenger ikke demonstrere med klær og utstyr hva jeg har.. liker et selvsikkert uttrykk. De aller rikeste gir fullt faen. Har du sett Den røde ulllua? 

Igjen, frøken fasit.

Nei, jeg har forskjellig utstyr til forskjellig bruk. Du kan godt slå inn en skrue med en hammer, men hvorfor ikke bruke en drill? Det er poenget.

Du anfører at du er trygg i deg selv. Vel, om du var så trygg så hadde du ikke hatt et iboende behov for å kritisere at andre lever livet sitt på annen måte enn deg.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
På 2.7.2020 den 15.49, Hoppetaujenta skrev:

Jeg har holdt på med litt forskjellige ting i vår og sommer, jeg gjør dette i mine vanlige behagelige romslige klær
som er gode å ha på og lette å vaske/tørker fort, men jeg er alene om å gå i "vanlige klær". Alle de andre har en eller
annen form for lik uniform på seg. Jeg forstår argumentet som om handler behagelig og bevegelighet, men det er det
mye annet som er også. Man  da ikke ha tettsittende klær på seg alltid, men...er det slik at når flertallet har det,
så kan man ikke skille seg ut i flokken? Er det virkelig så enkelt?
Blir det slik at når det en gang blir introdusert romsligere tøy av modeller og artister, så følger resten etter, en etter en?

Jeg fortsetter å skille meg ut på mitt vis og tar enkeltes blikk med et smil og bevegelsesglede. :nigo: 

Mine vanlige klær er stort sett gensere eller topper av silkeull eller lin, og skjørt. Evt kjoler. Det skjer også at jeg går i jeans. Det egner seg lite til å trene i. Jeg liker ikke å trene i vide klær - vide klær faller opp over hodet mitt hvis jeg står på hendene eller henger opp ned, de er i veien hvis jeg skal binde armene mine rundt kroppen i yoga eller prøver på en avansert armbalanse og de er i veien når jeg trener kampsport, motstanderen kan henge fast.

I yoga bør man ha tettsittende klær så instruktøren ser linjene i kroppen din. Om du løfter tungt og bruker speil er tettsittende klær lurt så du ser hva du selv gjør. I bryting må man ha tettsittende klær så ikke motstanderen skal henge fast.

Hva trener du, siden vide klær er mer behagelig for deg? Og hva slags klær går du med til vanlig, siden de er lette å vaske og tørker fort?

Når jeg trener alene trener jeg alltid i sportsbh og hotpants. Det er klart mest behagelig. Sammen med andre, stort sett tights og en tank topp, siden folk ikke kan passe sine egne saker og skal bry seg sånn med hva andre har på seg. T-skjorte er håpløst, når det stoffet er gjennomvått av svette blir det kaldt, stoffet utvider seg og siger og er genrelt ekstremt ubehagelig. Jeg hater de grelle fargene treningstøy vanligvis har. Svart er mest praktisk, for guds skuld ikke med tacky farge på sømmer eller lignende. Treningstøy må aldri aldri ha glidelås eller andre harde ting på seg, det gjør meg vondt i yoga og kan skade motstanderen i kampsport.

Men ellers er det da virkelig mye vide topper på treningsmote for tiden? Jeg bare skjønner ikke hvem som bruker det til å faktisk trene i. Kanskje folk som går på aerobic timer eller noe sånt?

Anonymkode: c9375...c63

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, maskinisten skrev:

Igjen, frøken fasit.

Nei, jeg har forskjellig utstyr til forskjellig bruk. Du kan godt slå inn en skrue med en hammer, men hvorfor ikke bruke en drill? Det er poenget.

Du anfører at du er trygg i deg selv. Vel, om du var så trygg så hadde du ikke hatt et iboende behov for å kritisere at andre lever livet sitt på annen måte enn deg.

Okey Chief. Du vet nok best. 

Jeg kan fortelle deg hvorfor, fordi jeg har en venninne som har samme behov for statusmarkering som deg, når det kommer til materielle ting. Hun må alltid komme med en kommentar, som «burde du ikke ta på deg treningsshorts?» hvis vi skal gå en liten tur og det irriterer meg så hrenseløst😂 Det er et større Fokus på å finne frem «riktig» utstyr, hva enn vi skal, enn på å bare kose seg og slappe av. Derfor har jeg gått helt i motsatt retning og konsekvent bruker mine vanlige klær når vi skal på GÅturer ute i naturen. Treningssenter er noe annet. Jeg er en trassig dame da, akkurat som deg.

• Liker 3
Skrevet

Du kan bruke hva du vil som treningstøy. JEG foretrekker tettsittene treningstøy og gode sko som passer til formålet. Det handler ikke om kropp (jeg har ingen drømmekropp), men jeg liker klær som sitter inntil kroppen og som puster, og jeg føler at klærne er "i ett med kroppen" hvis du skjønner hva jeg mener (uten at dette viser mye hud). Jeg har ikke problem med at andre tenker annerledes. Det viktigste er at folk er aktive og at vi alle støtter hverandre i å være det. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, maskinisten skrev:

Ville brukt skrutrekker. For å irritere deg 😂 

Hilsen frøken fasit 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Og dere som snakker on å gå tur etc, herregud, det er da ikke trening! Jeg går selvsagt tur i hva enn jeg har på meg det og da. (også fjellturer til min manns frustrasjon, han synes jeg er superteit når jeg går på fjellet i knelagt flagrende skjørt.

18 minutter siden, maskinisten skrev:

Og ja, jeg har forskjellige sko til forskjellige formål. Sko til å løpe inne, til å løpe ute, fritidssko, penere sko til jobb, dressko, pene vintersko, praktiske vintersko, fotballsko, basketballsko, tursko. Og inneslippers og uteslippers.

Joggesko fungerer selvfølgelig fjell til alt om man er ufør og slikt.

Hva er greia med å ditche uføre? Jeg er ufør. Jeg har da likevel treningsko til inne, fjellstøvler, lettere fjellsko, diverse støvletter, ballerinasko, pensko, fritidssko, støvler, ridestøvler, sporty sandaler, pensandaler etc.

Og jeg har egne tightser og treningstopper til yoga og kampsport, bruker ikke de samme da slitasjen og materiale-kravet er helt forskjellig. 

Fordomsfull much? Joggesko eier jeg faktisk ikke, da jeg ikke jogger.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri trengt noe annet enn en treningsdress når jeg går i fjellet eller skogen, bruker ikke masser av penger på goretex med mere, men jeg går veldig sjelden turer hvor jeg er mer enn en time eller to fra hytta jeg er på. Betyr ikke at jeg ikke går i timesvis, men skulle noe skje synes jeg det er greit å ikke være altfor langt unna. Jeg har et kne som kan lage trøbbel. Bruker som sagt vanlig treningsdress, type Adidas og polyester, slike man hadde på håndballen. Er det vind og surt tar jeg på to. To bukser går som regel kjempefint uten å gjøre noe mer og jeg regulerer varmen på overkroppen med glidelåsene. Går også lange turer hjemme i det samme. Orker ikke tanken på tights, føler meg overhode ikke vel i slike plagg. Trener jeg innendørs, shorts og tshirt. 

Anonymkode: 1750e...16e

• Liker 1
Gjest Fallabella
Skrevet

«Vanlig klær viser jo svette under armer og ikke minst mellom beina... 🤪 Svart tights i stoff som er egnet er det eneste som fungerer, andre får velge feks lysegrå tights 😂

Tettsittende topp er nødvendig for å holde pupper og mage på plass, fleskevom som kommer til syne når man strekker armene et ikke no særlig.

Er det sånn at det ser ut som jeg tror jeg er stilig fordi jeg velger disse løsningene? 

AnonymBruker
Skrevet
På 2.7.2020 den 16.13, Roci skrev:

Jeg vet ikke helt om jeg forstår spørsmålet ditt, TS, men jeg foretrekker å bruke egne treningsklær til trening. De klærne jeg bruker til daglig (jobb osv). egner seg !av ulike årsaker ikke til det. Jeg har både ettersittende og mer løstsittende treningstøy, det varierer med treningsform og vær (når jeg trener ute) hva jeg bruker. 

Samme her. 

Anonymkode: 2f30d...3c2

AnonymBruker
Skrevet
På 2.7.2020 den 15.49, Hoppetaujenta skrev:

Jeg har holdt på med litt forskjellige ting i vår og sommer, jeg gjør dette i mine vanlige behagelige romslige klær
som er gode å ha på og lette å vaske/tørker fort, men jeg er alene om å gå i "vanlige klær". Alle de andre har en eller
annen form for lik uniform på seg. Jeg forstår argumentet som om handler behagelig og bevegelighet, men det er det
mye annet som er også. Man  da ikke ha tettsittende klær på seg alltid, men...er det slik at når flertallet har det,
så kan man ikke skille seg ut i flokken? Er det virkelig så enkelt?
Blir det slik at når det en gang blir introdusert romsligere tøy av modeller og artister, så følger resten etter, en etter en?

Jeg fortsetter å skille meg ut på mitt vis og tar enkeltes blikk med et smil og bevegelsesglede. :nigo: 

Nå er vel hva du anser som «vanlige klær» kanskje ulikt hva jeg syns er vanlige klær? Jeg liker feks å med knelange, trange skjørt og blazer på jobb, men jeg syns ikke det er så greit å leke med barnehagebarna mine i dette antrekket, så jeg pleier å skifte til stram t-skjorte uten BH og vide bukser fra cubus når jeg kommer hjem. Når jeg skal trene på kvelden så syns jeg ikke det er optimalt med antrekket jeg bruker når jeg ligger på gulvet med barna, da det setter seg fast i kjedet på spinningsykkelen eller gjør at puppene danser fritt, så da skifter jeg til treningsBH, tights og treningstopp. 

Anonymkode: 2f30d...3c2

AnonymBruker
Skrevet
På 3.7.2020 den 21.23, AnonymBruker skrev:

Du da? Løpesko til løping og joggejakke til jogging? Det ER jo tullete. Lurer på om folk bruker de fargesprakende, glatte plaggene mest fordi det er praktisk, eller mest fordi de syns det er stilig eller føler de «må» ha «riktig» utstyr til riktig aktivitet. 
Hva er antrekket for å huske på barnehusker? 
Hilsen ujåla

Jeg har 10-15 ulike løpejakker, i alle farger og materialer.  Det å ha alt fra en lett og pustende overtrekksjakke, ulike vann- og vindtette varianter, vester, jakker med lett foring, jakker med hetter, jakker med flere luftemuligheter, og ekstra jakker når andre er til vask. Det gjør løpeturen ganske mye mer behagelig når man lever i et klima der det kan være fra +30 til -15 grader, og der det innimellom sludder sidelengs. 

Tanken på en løpetur i gore-tex jakke, regnjakke, ullgenser eller dunjakke, gir meg grøsninger. 

Jeg går forresten ut døra, løper 2 minutter, så er jeg på folketomme stier. 

Men selvfølgelig. Består fysisk aktivitet av en rusletur i nabolaget, gitt at været er behagelig, så forstår jeg at din innsikt i "riktig utstyr" er ganske begrenset. 

Og antrekk for å huske på barnehusker? Da må jeg nok skifte ut av chinos, silkebluse og blazer etter jobb, eller hverdagskjolen jeg bruker hjemme. Så da ender jeg raskt opp i treningstøyet, som tåler det meste, også å bli slengt i maskinen på 60vask etter å ha bistått med slott-bygging i sandkassa der katter og diverse også har vært innom i løpet av dagen. 

Anonymkode: f6634...586

Skrevet
På 4.7.2020 den 0.18, AnonymBruker skrev:

Okey Chief. Du vet nok best. 

Jeg kan fortelle deg hvorfor, fordi jeg har en venninne som har samme behov for statusmarkering som deg, når det kommer til materielle ting. Hun må alltid komme med en kommentar, som «burde du ikke ta på deg treningsshorts?» hvis vi skal gå en liten tur og det irriterer meg så hrenseløst😂 Det er et større Fokus på å finne frem «riktig» utstyr, hva enn vi skal, enn på å bare kose seg og slappe av. Derfor har jeg gått helt i motsatt retning og konsekvent bruker mine vanlige klær når vi skal på GÅturer ute i naturen. Treningssenter er noe annet. Jeg er en trassig dame da, akkurat som deg.

Nei, jeg vet ikke best, det er du som påstår at du sitter på fasit. Jeg prøver å forklare deg hvor tåpelig det er å legge seg borti andres valg.

Jeg finnes ikke trassig. Ikke tillegg meg meningene til venninna di. Du projiserer henne på meg, og tror at alle med mer klær enn deg oppfører seg som henne.

På 4.7.2020 den 0.26, AnonymBruker skrev:

Og dere som snakker on å gå tur etc, herregud, det er da ikke trening! Jeg går selvsagt tur i hva enn jeg har på meg det og da. (også fjellturer til min manns frustrasjon, han synes jeg er superteit når jeg går på fjellet i knelagt flagrende skjørt.

Hva er greia med å ditche uføre? Jeg er ufør. Jeg har da likevel treningsko til inne, fjellstøvler, lettere fjellsko, diverse støvletter, ballerinasko, pensko, fritidssko, støvler, ridestøvler, sporty sandaler, pensandaler etc.

Og jeg har egne tightser og treningstopper til yoga og kampsport, bruker ikke de samme da slitasjen og materiale-kravet er helt forskjellig. 

Fordomsfull much? Joggesko eier jeg faktisk ikke, da jeg ikke jogger.

Beklager, det var stygt sagt. Jeg skulle heller brukt ordet slask, for det var jeg mente. Ber om tilgivelse!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Husker med gru treningsklær fra barneskolen. Tette polyester-bukser og vide bomulls t-skjorter. Man ble varm og klam og våt og kald samtidig. Takk gud for ordentlige treningsklær! 

Anonymkode: 575fa...2de

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...