Gå til innhold

Hvorfor mange foreldre ser på det å ha rolige barn som en prestasjon

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det virker her inne som om de med rolige barn opplever at de er bedre foreldre enn de med andre typer barn. «Mitt barn står stille når andre maser». « mitt barn venter tolmodig i kø». «Mitt barn er superempatisk og hører alltid med en gang». 
har selv hatt ulike typer. Det rolige barnet mitt fikk så mye skryt: «hadde alle vært som deg», etc. Og folk så på meg som en supermor. Men nr 3 kom den urolige, og jeg fikk tips og råd fra andre foreldre som hadde rolige barn. Selv om jeg gjorde det samme. 

nei, man må rett og slett forstå at det å få et barn med rolig temperament ikke er en prestasjon, men flaks. Det betyr ikke at man er bedre foreldre.

Anonymkode: 629a1...7d6

• Liker 46
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Som i uttrykket "Chille foreldre får chille barn"? Det er tullete ja.

Heilt einig i at foreldre ikkje kan ta ære for at barnet er rolig: Eg trur det skyldes ein god slump flaks, i tillegg til at genetikk spelar inn. Eg er heldig som har ein treåring som alltid har vore veldig grei å ha med å gjere. Ho har arva temperamentet mitt. Gråt sjelden som baby, og eg har ikkje merka noko til trassalderen enno.

Eg føler meg ikkje betre enn andre foreldre av den grunn. Barn er veldig forskjellige. Foreldre kan gjere alt etter boka, og likevel få eit urolig barn.

Eg har aldri opplevd å få ros eller blitt sett på som ei  supermor fordi barnet er rolig og "grei" (da hadde eg blitt flau!). Eg har fått høyre nokon ganger at barnet er veldig lik meg som liten, da. Det kan jo vere både positivt og negativt. Greitt å ha barn som sit og puslar for seg sjølv innimellom så eg får tid til å ta ein kaffikopp ☺️,men samtidig er det leit å få tilbakemeldingar på at barnet ikkje hevdar seg sjølv i barnehagen , og er forsiktig i tilnærming til andre. Eg føler at normalen er utadvendte barn som ikkje er redd for å ta kontakt med barne og vaksne. Det har komme seg veldig andre året i barnehage da; treåringen er trygg og glad i barnehagen no heldigvis ☺️. (Eg seier ikkje at barn som er rolege av natur aldri er utadvendte altså. Det finst mange kombinasjonar av eigenskapar. )

Anonymkode: 01faf...892

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke disse menneskene forstår før de selv får et barn med futt i. Rett og slett. Kjenner flere med flere barn hvor feks 2 er rolige og en er full fres. Klart oppdragelse og miljø spiller en rolle, men mest av alt avhenger nok av barnets medfødte gemytt. Det ser jeg helt tydelig bare på mine egne barn. 

Anonymkode: a2d2a...f4e

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Både jeg og far var og er fremdeles rolige. Fikk et rolig barn. Tror det er litt flaks, litt genetisk og litt oppdragelse. Fått høre fra barnehage, skole og kjente at barnet er så rolig og oppfører seg fint. Kan være en dårlig egenskap også da hun fort kan bli oversett når hun fint venter på tur mens andre brøyter seg frem.

Vil ikke se på det som en prestasjon å ha et rolig barn, men barneoppdragelsen generelt er helt på styr hos mange. Ser barn som får herje helt fritt uten at foreldrene tar tak i det. 

Anonymkode: 9bdf2...079

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Enig i at slike foreldre som har rolige barn, fremstår litt nedlatende.

Selv har jeg en som er skikkelig frempå, med masse humor og selvtillit. Stolt av barnet mitt, selv om det blir litt lite ro. Jeg er sikker på at hun klarer å ordne seg her i livet. 

Anonymkode: b149c...f0a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Slitsomt med unger som ikke har lært normal folkeskikk, og forstår når de skal ta det litt med ro, vente på tur osv. Det er selvsagt foreldrenes feil, men det er jo barna det går ut over, fordi det er dem folk blir irritert på.

Anonymkode: e90ba...b6b

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som i uttrykket "Chille foreldre får chille barn"? Det er tullete ja.

Anonymkode: 01faf...892

Tullete? Du nevner jo selv at genetikk spiller inn. 

Anonymkode: e7d6e...944

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke bare bra å ha rolige barn. Misforstå meg rett. Det er kanskje best for foreldrene med barn som er lettvinte å ha med å gjøre. Men ett barn som aldri opponerer og aldri protesterer.. Høres jo ikke sunt ut det heller. Tror forsåvidt det handler om personlighet og lynne, som igjen er genetisk. Rart det der, alle foreldre ønsker seg rolige barn. Som voksen blir det å være ekstrovert idealet. 

Anonymkode: 79f0e...112

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke bare bra å ha rolige barn. Misforstå meg rett. Det er kanskje best for foreldrene med barn som er lettvinte å ha med å gjøre. Men ett barn som aldri opponerer og aldri protesterer.. Høres jo ikke sunt ut det heller. Tror forsåvidt det handler om personlighet og lynne, som igjen er genetisk. Rart det der, alle foreldre ønsker seg rolige barn. Som voksen blir det å være ekstrovert idealet. 

Jeg tenker likt som deg, og var litt urolig for mitt første barn pga dette. Hun var så medgjørlig, snill, og enkel å ha med å gjøre at jeg var redd for at det på sikt skulle skape problemer for henne/ bli utnyttet av andre. Heldigvis bekymret jeg meg uten grunn, og nå som hun er tenåring er det ikke noe å bekymre seg over på den fronten i alle fall 😄😜 

Anonymkode: 5bc03...d98

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å være rolig betyr ikke at man aldri opponerer, protesterer, eller er en introvert. 

Anonymkode: 3d2d0...0fe

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Slitsomt med unger som ikke har lært normal folkeskikk, og forstår når de skal ta det litt med ro, vente på tur osv. Det er selvsagt foreldrenes feil, men det er jo barna det går ut over, fordi det er dem folk blir irritert på.

Å huttetu 

Slitsomt med foreldre som skal dømme andre

Anonymkode: dc208...74f

• Liker 6
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Både jeg og far var og er fremdeles rolige. Fikk et rolig barn. Tror det er litt flaks, litt genetisk og litt oppdragelse. Fått høre fra barnehage, skole og kjente at barnet er så rolig og oppfører seg fint. Kan være en dårlig egenskap også da hun fort kan bli oversett når hun fint venter på tur mens andre brøyter seg frem.

Vil ikke se på det som en prestasjon å ha et rolig barn, men barneoppdragelsen generelt er helt på styr hos mange. Ser barn som får herje helt fritt uten at foreldrene tar tak i det. 

Dette er et godt eksempel på det HI prøver å si.

«Dårlig egenskap fordi ditt barn står rolig i kø , mens andre barn brøyter seg fram..»

innerst inne tror du at du har gjort noe riktig, mens andre foreldre har barn som bare brøyter seg fram i en kø for eksempel. Du anser disse barna til å ha dårlige gener og eller oppdragelse. (For meg lyser dette gjennom i ditt innlegg)

Vel, jeg har flere barn som er vidt forskjellige. De er oppdradd likt, kanskje til og med nøyere med det barnet som er «aktivt».

Vi trenger alle slags mennesker i et samfunn, heldigvis. Så dette med gutter og jenter som ikke sitter stille eller som ikke passer inn i den «boksen» samfunnet har satt som mal, burde endres og revurderes. 
Vi voksne er jo så forskjellige, hvorfor er ikke dette akseptert hos barn i like stor grad?

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, Sacramone skrev:

Dette er et godt eksempel på det HI prøver å si.

«Dårlig egenskap fordi ditt barn står rolig i kø , mens andre barn brøyter seg fram..»

innerst inne tror du at du har gjort noe riktig, mens andre foreldre har barn som bare brøyter seg fram i en kø for eksempel. Du anser disse barna til å ha dårlige gener og eller oppdragelse. (For meg lyser dette gjennom i ditt innlegg)

Vel, jeg har flere barn som er vidt forskjellige. De er oppdradd likt, kanskje til og med nøyere med det barnet som er «aktivt».

Vi trenger alle slags mennesker i et samfunn, heldigvis. Så dette med gutter og jenter som ikke sitter stille eller som ikke passer inn i den «boksen» samfunnet har satt som mal, burde endres og revurderes. 
Vi voksne er jo så forskjellige, hvorfor er ikke dette akseptert hos barn i like stor grad?

Er det dårlige gener å være aktiv altså? Det er ikke bra å ha et barn som er for rolig heller. Eksempelet med å brøyte seg frem går på folkeskikk. Selv om man har aktive og ivrige barn, må det da gå an å lære dem å stå i kø, vente på tur, ikke løpe rundt som apekatter i butikken osv.

• Liker 11
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er det dårlige gener å være aktiv altså? Det er ikke bra å ha et barn som er for rolig heller. Eksempelet med å brøyte seg frem går på folkeskikk. Selv om man har aktive og ivrige barn, må det da gå an å lære dem å stå i kø, vente på tur, ikke løpe rundt som apekatter i butikken osv.

Som jeg forsøkte å få frem så mener jeg ikke noe er dårligere eller bedre enn noe annet. Med forskjellige personligheter han man forskjellige egenskaper. Oftest er dette til nytte i samfunnet.

Ja, man må jo forsøke å oppdra det evt aktive barnet. Likevel slår det meg at du ikke vet hvordan det kan være å ha et slikt barn. Det ditt barn hadde lært når hen var så og så gammel kan være forskjellig fra når andre barn virkelig klarer å lære dette.

Hvorfor alltid tenke det værste??

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er akkurat mitt poeng- at det ofte ikke har noe med oppdragelse å gjøre... det er mye lettere å oppdra en rolig unge enn en mer urolig. Myten om at «oppdragelsen er på styr», er rett og slett ikke sann. 
ts

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette stemmer jo ikke i det hele tatt. Jeg setter 100% klare grenser, mye klarere enn vanlig pga min faglige bakgrunn. Men likevel er ett av tre av mine barn urolig, må minnes på å vente på tur etc. Det blir for snevert- rett og slett.

ts

• Liker 8
Skrevet

Jeg tror mange foreldre med rolige unger gir seg selv for mye kred for oppdragelsen. Det samme med foreldre til unger som ikke er kresne. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette stemmer jo ikke i det hele tatt. Jeg setter 100% klare grenser, mye klarere enn vanlig pga min faglige bakgrunn. Men likevel er ett av tre av mine barn urolig, må minnes på å vente på tur etc. Det blir for snevert- rett og slett.

ts

Jeg ser den. Nå tenkte jeg mer på disse foreldrene som nærmest skryter av at deres barn er så «frempå». Ofte er ikke disse barna noe annet enn frekke, noe som igjen er en følge av dårlig oppdragelse. 

• Liker 4
Skrevet

Barn er ulike, selv om foreldrene prøver så hardt de kan. 
barn som skriker og får ut frustrasjon har mindre indre trykk enn de stille barna. 
jobber i barnehage, og ingenting gleder meg mer enn att stille barn får et raseriutbrudd. Alle barn trenger å få det ut. 

AnonymBruker
Skrevet

Min søster som overhodet ikke forstår ordene grensesetting eller konsekvens, har tre barn hvorav to er ekstreme urokråker som har egne assistenter på skolen, og et av barna er kjempestille og rolig og får kjempegode karakterer. Hun får masse skryt for det rolige barnet, men det rolig barnet sier selv at den eneste grunnen til at hun er som hun er er fordi det ikke er plass til henne hjemme fordi de to andre tar all plassen/oppmerksomheten/omsorgen. Hun sier selv at hun kommer til å flytte ut så fort som mulig, og jeg har tilbudt henne å flytte til oss hvis det passer med VGS-linjen hun ønsker å gå på. Uansett er jeg veldig spent på hvordan hun blir når hun flytter hjemmefra, jeg tror vi får se en helt annet jente. Dette ble litt langt, men poenget mitt er at de rolige barna ikke alltid egentlig er rolige av natur. Det finnes jo også en del barn som kues til stillhet av en tyrannisk forelder, og som blir en helt annen når de kommer seg vekk fra hjemmet. 

Anonymkode: 057f7...854

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...