AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #1 Skrevet 2. juli 2020 Finnes det noen, så sant man klarer å opprettholde produksjonen? Fullammet førstemann i 6 mnd og så videre til 1,5 år - det er det verste 1,5 året i mitt liv. Jeg HATET å amme, ble aldri fortrolig med det og gråt av glede da vi endelig var ferdig. Grunnene til at jeg hatet det var mange, enorme smerter de første tre mnd, minimale muligheter for avlastning, hadde en baby som våknet hver 1,5 t om natta i 10 mnd for pupp - og ikke godtok pappaen osvosv. I tillegg til at jeg syntes det var ekstremt ekkelt. Altså ikke ekkelt som i «æsj pakk inn puppen» liksom, men jeg fikk en fysisk kvalmende og fæl følelse langt inn i ryggmargen hver eneste gang. Fikk heller aldri sove etter hver amming, så de første ti mnd gikk jeg på 3-4 timer søvn sammenlagt fordelt på 40 min dupper i døgnet, fordi baby våknet så hyppig, jeg alltid måtte ta han og så fikk jeg ikke sove igjen. Men pinte meg igjennom det, for det eneste som roet han var pupp og han nektet flaske med alle typer innhold (både mm og mme). Vi planlegger nå barn nr 2 og jeg nekter å amme denne 😅 Amming ødela hele babytiden for min del. Men jeg hadde rikelig med melk sist, og ønsker gjerne å gi morsmelk - så sitter å prøver og lese meg opp på fullpumping. Noen som har gjort det som har erfaringer? Det er helt sikkert slitsomt og vanskelig det og altså, det betviler jeg ikke, men vil så gjerne gi mm - men nekter å amme. Så da blir det alternativet 🙈 Anonymkode: cbd5f...d54 3
Vannmelon45 Skrevet 2. juli 2020 #2 Skrevet 2. juli 2020 Jeg fullpumpe meg i 3 mnd og deretter fikk baby en mme flaske om dagen og det gikk greit. Baby tok aldri pupp og jeg hadde masse melk, så bestemte meg for å pumpe så lenge jeg orket. Hadde først en enkeltpumpe fra Phillips, men gikk fort over til dobbeltpumpe fra Medela med en bh som holder pumpen på plass. Sparte mye tid og brukte mye batterier på den tiden 😅 Jeg pumpet i 10-15 min hver 3 time, men noen må pumpe lenger. Jeg satt meg opp delmål : 3 mnd skulle jeg klare, men når jeg hadde nådd 3 mnd så ville jeg fortsette, var ikke lei. En dag når baby rundet ca 6,5 mnd ble jeg akutt lei og trappet ned helt til jeg sluttet. Mitt råd: Medela dobbeltpumpe med pumpebh + ekstra pumpeutstyr(jeg hadde 3 ekstra). Forbered deg på litt stress mtp pumpingen når du skal noen plass, men ikke stress så mye at du blir lei og det går utover kosetid med baby. Få samboer til å vaske pumpeutstyr/flaskeutstyr når han kommer hjem fra jobb, slik du ikke bruker ekstra mye tid på det og det går utover kosetid med baby. Ikke få dårlig samvittighet om du bestemmer deg for å droppe pumpingen eller delpumpe etterhvert. Hver dag er en bragd og fullpumping er tøft, føl deg frem og gjør det som er riktig for deg. 4
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #3 Skrevet 2. juli 2020 Jeg prøvde å fullpumpe, da amming ikke gikk pga alle mulige problemer. Jeg ble fullstendig utslitt av fullpumping. Babyen min spiste mer enn jeg klarte å pumpe og det å skulle mate med flaske OG pumpe gjorde at alt tok mer tid. Hvert eneste ledige sekund gikk til å pumpe. For min del tok det slutt etter 3 mnd, da jeg etter råd fra legen på helsestasjonen skulle trappe ned før jeg pumpet meg selv i grøften 😅 Har det mye bedre nå som jeg har mer tid til å faktisk snakke og leke med baby, og kan slippe å tenke på å måtte pumpe dagen lang. Anonymkode: cbd0a...88d 4
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #4 Skrevet 2. juli 2020 Økt sjanse for tette melketenner/ betennelse. Men utenom det er det i minimøyne bare at det virker utrolig slitsomt. Anonymkode: 7cf4c...809
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #5 Skrevet 2. juli 2020 Jeg fullpumpet til mine tvillinger i starten. Jeg måtte gi ekstra mme ved siden av da de hadde enorm apetitt 😂 Men om jeg kun hadde hatt én baby, hadde jeg hatt nok melk. Pumpet 4-6 ganger i døgnet de første 3 månedene. Fra 3 til 4 måneder pumpet jeg 3 ganger og nå 2 (de er litt over 4 måneder nå). Ja, pumping er krevende fordi tiden det tar å mate, kommer i tillegg. Men på en annen side er det jo en helt annen frihet og pappaen/eventuelt andre, har muligheten til å avlaste. Du må bare finne ut av hva som fungerer for deg og hvor mange ganger i døgnet din kropp trenger å pumpe for å opprettholde produksjonen. Det er jo så forskjellig fra person til person Mine tips er å kjøpe Medela freestyle! Den er oppladbar og trådløs. Så om du kjøper en pumpe-bh, kan pumpen festes til bhen slik at man feks kan lage mat, henge opp klær eller hva enn, mens man pumper. Gull verdt altså! Da er du litt mer mobil også☺️ Lykke til!💓 Anonymkode: 7f14b...754 3
Gjest Albbas Skrevet 2. juli 2020 #6 Skrevet 2. juli 2020 Det kan være veldig slitsomt, det er den største ulempen. Og du må planlegge utflukter litt mer, alltid ha med melk etc, rengjøre utstyr og flasker. Hvis du har mye melk kan det gå greit, kanskje kan du pumpe sjeldnere enn du ville ammet. Umulig å forutsi. Skaff deg god dobbeltpumpe, pumpe-bh og nok flasker så det holder med sterilisering en gang i døgnet. Er det sykt slitsomt så gi mme i tillegg, det er fortsatt masse fordeler med morsmelk selv om du ikke fullammer (det kalles fullamming selv om du bare pumper), så ikke sett lista så uoppnåelig høyt!
Mrs Robinson Skrevet 2. juli 2020 #7 Skrevet 2. juli 2020 (endret) Fullpumpet til det gikk tomt. Synes det gikk aldeles strålende. Det er ikke mer slitsomt enn å gi MME på flaske. Mitt råd: pump så lenge det føles ok. Blir du lei, er det for slitsomt pga diverse årsaker, så slutt. Endret 2. juli 2020 av Mrs Robinson
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #9 Skrevet 3. juli 2020 Jeg fullpumpet til tvillingene i ti måneder. Gikk helt fint men er jo litt mer enn stress enn å bare vippe ut puppen. Bare pass på å ikke varme melken for mye så du ødelegger næringsstoffene, mm tåler mindre enn mme tror jeg. Jeg leide pumpe av apoteket. De man får kjøpt ble for svake og jeg ville bli fortere ferdig. Anonymkode: 9e12c...5e5 1
Anonym6789 Skrevet 3. juli 2020 #10 Skrevet 3. juli 2020 Største ulempen for meg var at det tok så mye tid, så til slutt ble det sjeldnere og sjeldnere helt til melken forsvant 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #11 Skrevet 4. juli 2020 Pga av div komplikasjoner klarte jeg ikke å amme barn nr 2. Fullpumpet derfor i 1 år. De tre første månedene var vi innlagt på sykehus og hadde fri tilgang til brystpumpe og pumpeutstyr. Sykehuset tok rengjøringen. Hjemme hadde jeg til slutt 8 (!) pumpesett. Dette for å slippe å rengjøre og sterilisere flere ganger per dag. Flere pumpesett gav frihet til å komme seg ut av huset uten at det gikk ut over pumpingen. Men! Det er slitsomt! Pumping tar lang tid og det er vanskelig å få tid til å både gi mat til barnet, pumpe, få barnet til å sove, rengjøring om. Det krever enormt med planlegging i forhold til å rekke avtaler, pumpe før, etter måltid/soving ol. Anbefaler det virkelig ikke med mindre det er umulig å få til amming. Ideelt sett bør en også pumpe om natten. Det kan blir veldig slitsomt hvis en i tillegg har et barn som er mye våkent. Hos oss tok mannen mye av vasking og sterilisering av utstyr. Gikk noen timer hver dag med det. Ammet mitt første barn og selv om han hang i puppen både natt og dag, var det mye bedre enn pumping. pumping er aldri en lettvint løsning. Anonymkode: 2ad54...10d 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #12 Skrevet 4. juli 2020 Jeg hae fullpumpet i 12 uker nå og synes det går strålende. Masse muligheter for avlasting og slipper å sitte stille i time etter time med baby på puppen. Husk langsom flaskemating! Og utstyr som gjør det enkelt å varme morsmelk og sterilisere flasker. Anonymkode: 3ce17...3fb
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #13 Skrevet 4. juli 2020 Jeg fullpumpet en periode, og det er jo tidkrevende. For vår del var det verdt det da jeg hadde masse melk og etter noen måneder klarte vi å gå over på fullamming. For å gjøre det lettere for deg selv burde du vurdere å kjøpe - dobbel pumpe som kan gå på batteri så du kan bevege deg. Jeg pumpet og vasket flasker samtidig (jeg kjøpte billig på finn og fikk med masse utstyr) - bh som du kan feste pumpesettet i, veldig greit med hendene fri. Har hørt at noen bare tok en treningsbh og klippet hull. Jeg kjøpte en fra medela på salg. -flere pumpesett så du slipper å vaske/koke etter hver gang -sterilisator! Det hendte mer enn en gang at vi sovnet fra gryta da vi skulle koke utstyret. Så mye bedre med en elektronisk sterilisator som skrur seg av når den er ferdig. Jeg har hørt mye bra om de som går i mikro også. -liten kjølebag. Medela har en som er tilpasset flaskene, jeg fikk den med da jeg kjøpte pumpen. Melk kan stå på benken i 6-8 timer, og da slipper du å varme opp. Anonymkode: 42a67...acf
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #14 Skrevet 4. juli 2020 Helpumpet i 1,5 år! Gikk kjempefint! Investert i en dobbelpumpe fra medela som het symphony tror jeg:) Anonymkode: 3c7cd...292
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2020 #15 Skrevet 5. juli 2020 På 2.7.2020 den 23.50, Pentagon skrev: Sjekk ut denne! Helt ny type pumpe Har sett den, men du hendelse for en pris 😱 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Pga av div komplikasjoner klarte jeg ikke å amme barn nr 2. Fullpumpet derfor i 1 år. De tre første månedene var vi innlagt på sykehus og hadde fri tilgang til brystpumpe og pumpeutstyr. Sykehuset tok rengjøringen. Hjemme hadde jeg til slutt 8 (!) pumpesett. Dette for å slippe å rengjøre og sterilisere flere ganger per dag. Flere pumpesett gav frihet til å komme seg ut av huset uten at det gikk ut over pumpingen. Men! Det er slitsomt! Pumping tar lang tid og det er vanskelig å få tid til å både gi mat til barnet, pumpe, få barnet til å sove, rengjøring om. Det krever enormt med planlegging i forhold til å rekke avtaler, pumpe før, etter måltid/soving ol. Anbefaler det virkelig ikke med mindre det er umulig å få til amming. Ideelt sett bør en også pumpe om natten. Det kan blir veldig slitsomt hvis en i tillegg har et barn som er mye våkent. Hos oss tok mannen mye av vasking og sterilisering av utstyr. Gikk noen timer hver dag med det. Ammet mitt første barn og selv om han hang i puppen både natt og dag, var det mye bedre enn pumping. pumping er aldri en lettvint løsning. Anonymkode: 2ad54...10d Her er det helt fullstendig uaktuelt å amme flere barn, aldri skal min pupp inn i en baby munn igjen 😅 Håper å fullpumpe, men hvis ikke blir det delpumping og mme, i «verste fall» kun mme Tusen takk for alle deres erfaringer og tips 🥰 Anonymkode: cbd5f...d54
Fuglemor Skrevet 5. juli 2020 #16 Skrevet 5. juli 2020 Jeg synes det var stress å pumpe de gangene jeg måtte være borte fra baby eller skulle til steder jeg ikke var komfortabel med å amme. Det jeg ville gjort i ditt tilfelle var å pumpe til du fikk mindre melk (kun når du har spreng) og fryst det ned og ha i maten ved fire mnd alder, og heller gitt mme istedet ❤️
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2020 #17 Skrevet 5. juli 2020 Jeg fullpumpet i 8 mnd, baby var prematur og klarte aldri å lære å die. Fikk melken i nesesonde de første 3 månedene. Leide en Medela symphony fra en babybutikk etter at vi kom hjem fra sykehuset, som kostet meg ca 1000 kr i måneden, men MME er ikke gratis det heller. Syns det gikk fint, men var ganske bundet til hjemmet. Hadde en manuell håndpumpe i tillegg som jeg tok med når jeg måtte ut lengre enn 3-4 timer. Hadde mange pumpesett og mange flaskesett. Anonymkode: b9acd...0b8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå