Gå til innhold

Mannegruppa Ottar og turnèen Nabovarsel

Anbefalte innlegg

Gjest PingPongRosadamm
Skrevet

De fleste har vel fått for seg hva den mye omtalte mannegruppa har fått for seg nå. Ironisk nok, som en gruppe hvor tema som kvinnemishandling og seksuell trakassering har vært/er grunnlaget for gruppen, har nå et medlem tatt på seg rollen som onkel Politi - rettet mitt ett tema, og kun ett tema. Ironisk nok (igjen) har også dette temaet vært grunnlag for vitser og latter i gruppen. 

Hva syns dere? Er dette innafor? 

Min personlige mening er nei. Jeg skjønner ikke hvordan det han gjør er lovlig. Jeg syns også måten går frem på er noe kleint, og han virker både uopplyst og naiv ut. Han ble tatt til avhør av politiet, og så sluppet fri = de har ikke grunnlag for noe. Han virker til å tro at politiet i Norge fungerer slik som NYPD etc, hvor en mistenkt blir tatt og fengslet på dagen. I tillegg anser han avisartiklene om ham som at han jobbes i mot/blir sabotert, og ikke det faktumet at aviser skriver artikler om det som skjer i byene/landet sitt på generelt grunnlag, at de vil ha lesere og klikk og da må skrive om det som er relevant for befolkningen. At han går over streken for hva som er lovlig kontra ikke, er urelevant. Har ikke sett en eneste unnskyldning for å henge ut feil mann, eller den syke moren til en av overgriperne. Ingen selvinnsikt i sikte. Saken kunne jeg støttet, men hele opplegget gir meg avsmak. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, lamorte skrev:

De fleste har vel fått for seg hva den mye omtalte mannegruppa har fått for seg nå. Ironisk nok, som en gruppe hvor tema som kvinnemishandling og seksuell trakassering har vært/er grunnlaget for gruppen, har nå et medlem tatt på seg rollen som onkel Politi - rettet mitt ett tema, og kun ett tema. Ironisk nok (igjen) har også dette temaet vært grunnlag for vitser og latter i gruppen. 

Min personlige mening er nei. Jeg skjønner ikke hvordan det han gjør er lovlig. Jeg syns også måten går frem på er noe kleint, og han virker både uopplyst og naiv ut. Han ble tatt til avhør av politiet, og så sluppet fri = de har ikke grunnlag for noe. Han virker til å tro at politiet i Norge fungerer slik som NYPD etc, hvor en mistenkt blir tatt og fengslet på dagen. I tillegg anser han avisartiklene om ham som at han jobbes i mot/blir sabotert, og ikke det faktumet at aviser skriver artikler om det som skjer i byene/landet sitt på generelt grunnlag, at de vil ha lesere og klikk og da må skrive om det som er relevant for befolkningen. At han går over streken for hva som er lovlig kontra ikke, er urelevant. Har ikke sett en eneste unnskyldning for å henge ut feil mann, eller den syke moren til en av overgriperne. Ingen selvinnsikt i sikte. Saken kunne jeg støttet, men hele opplegget gir meg avsmak. 

Hæ? 

• Liker 2
Gjest PingPongRosadamm
Skrevet
1 time siden, HalldirV2 skrev:

Hæ? 

Google er en fin start. 

Skrevet

Jeg er delt. Jeg er veldig for at vi skal ha et slags register, slik at man kan beskytte barn mot å oppleve nye overgrep. Hadde jeg hatt barn, og flyttet inn i et nabolag, og jeg visste at naboen var dømt for overgrep mot barn, så hadde jeg flyttet sporenstreks. Med slike folk tar man ingen sjanser, selv om de har sonet dommen sin og liksom skal være "rehabilitert". Man kan ikke stole på slike mennesker. Jeg mener at de som har misbrukt/voldtatt barn burde få livstid i fengsel, bl.a. slik at ofrene det gjelder kan ferdes trygt i verden uten å måtte leve i angstberedskap for å møte på overgriperen på gata. Det forringer livskvaliteten og går utover hele livet til den/de som er rammet. 

Jeg synes barnas trygghet og beskyttelse er viktigere enn overgriperens sjanse til å få et normalt liv igjen. Samtidig som jeg også får vondt av familien til overgriperen. Det må være ekstremt tøft å være pårørende til en overgriper, og attpåtil at det blir annonsert for hele landet. Jeg er ikke så sikker på om alle ofrene i sakene, barna, ville ønsket at det skulle komme ut til alle heller. Derfor er jeg litt delt. Ja, til trygge nabolag og trygge barn. Ja, til strengere straffer for seksualforbrytelser. Ja, til hjelp for ofrene slik at de kan føle seg tryggere utendørs. Nei, til at pårørende til overgripere skal kjenne på enda mer skam ved at hele Norge får vite at de er i familie med en overgriper. 

• Liker 7
Gjest PingPongRosadamm
Skrevet
16 timer siden, Uatskillelig skrev:

Jeg er delt. Jeg er veldig for at vi skal ha et slags register, slik at man kan beskytte barn mot å oppleve nye overgrep. Hadde jeg hatt barn, og flyttet inn i et nabolag, og jeg visste at naboen var dømt for overgrep mot barn, så hadde jeg flyttet sporenstreks. Med slike folk tar man ingen sjanser, selv om de har sonet dommen sin og liksom skal være "rehabilitert". Man kan ikke stole på slike mennesker. Jeg mener at de som har misbrukt/voldtatt barn burde få livstid i fengsel, bl.a. slik at ofrene det gjelder kan ferdes trygt i verden uten å måtte leve i angstberedskap for å møte på overgriperen på gata. Det forringer livskvaliteten og går utover hele livet til den/de som er rammet. 

Jeg synes barnas trygghet og beskyttelse er viktigere enn overgriperens sjanse til å få et normalt liv igjen. Samtidig som jeg også får vondt av familien til overgriperen. Det må være ekstremt tøft å være pårørende til en overgriper, og attpåtil at det blir annonsert for hele landet. Jeg er ikke så sikker på om alle ofrene i sakene, barna, ville ønsket at det skulle komme ut til alle heller. Derfor er jeg litt delt. Ja, til trygge nabolag og trygge barn. Ja, til strengere straffer for seksualforbrytelser. Ja, til hjelp for ofrene slik at de kan føle seg tryggere utendørs. Nei, til at pårørende til overgripere skal kjenne på enda mer skam ved at hele Norge får vite at de er i familie med en overgriper. 

Veldig fint beskrevet! Fullstendig enig i alt du skriver. 

Skrevet

Pedofile er det verste avskummet på jord, og jeg synes det er helt ok at de henges ut! Når det gjelder familien til pedoen, så er det han som burde tenkt på dem før han handlet som han gjorde. Synes også tryggheten til barn og at de skånes for pedofile, veier mer enn skammen pedoens familie kan føle.

• Liker 1
Gjest PingPongRosadamm
Skrevet
2 timer siden, Caram skrev:

Pedofile er det verste avskummet på jord, og jeg synes det er helt ok at de henges ut! Når det gjelder familien til pedoen, så er det han som burde tenkt på dem før han handlet som han gjorde. Synes også tryggheten til barn og at de skånes for pedofile, veier mer enn skammen pedoens familie kan føle.

Det er en litt for enkel tankegang, syns jeg. Det handler ikke om hva han burde tenkt på, men hvordan de også er skadelidende på grunn av et annet menneske. Jeg syns det er helt greit å vite hvem som har gjort hva mot mindreårige i området jeg bor, og jeg er for en form for register. Men jeg er ikke for en offentlig gapestokk, skapt av en mann med et ekstremt behov for oppmerksomhet og dårlig skriftspråk, som gjør narr av lokalaviser for å videreformidle hva som skjer i samfunnet. Som er så naiv og simpel at han tror at avisene saboterer for ham, ved å skrive om en veldig aktuell sak. Som er spydig og frekk mot alle som ikke heier ham opp og ned i mente. Poenget hans faller bort i den ekle atferden hans. 

• 2 måneder senere...
Skrevet (endret)
På 2.7.2020 den 14.12, lamorte skrev:

Det er ikke lovlig. Noe som også er relevant, forøvrig. De tar loven i egne hender og det er ikke OK. 

Jeg har litt samme innstilling ovenfor Barnas Trygghet, selv om jeg synes det er bra at de har gått igjennom en del endringer. 

Men på generelt grunnlag vil jeg si at jeg er ganske kritisk til selvtekt. Det kan fort skje mye feil. Saker som er under etterforskning kan komme til skade. Mennesker som ikke har gjort noe straffbart kan bli utsatt. Ikke minnst er det ikke helt sikkert at offentlig publisering i det hele tatt vil være garantert å beskytte barn, såvidt jeg er kjent med. Det sagt, så synes jeg helt klart at det bør gjøres mer for hvordan forebygge seksuelle overgrep. 

Folk som da spiller på frykt er det siste vi trenger. Men mennesker som kan finne frem til gode løsninger. Jeg har en opplevelse av at slike grupper spiller mer på følelser fordi at det er allerede såpass forhatt, det vi snakker om. 

Endret av Mari Y
  • Liker 2
Skrevet
På 4.7.2020 den 8.50, lamorte skrev:

Det er en litt for enkel tankegang, syns jeg. Det handler ikke om hva han burde tenkt på, men hvordan de også er skadelidende på grunn av et annet menneske. Jeg syns det er helt greit å vite hvem som har gjort hva mot mindreårige i området jeg bor, og jeg er for en form for register. Men jeg er ikke for en offentlig gapestokk, skapt av en mann med et ekstremt behov for oppmerksomhet og dårlig skriftspråk, som gjør narr av lokalaviser for å videreformidle hva som skjer i samfunnet. Som er så naiv og simpel at han tror at avisene saboterer for ham, ved å skrive om en veldig aktuell sak. Som er spydig og frekk mot alle som ikke heier ham opp og ned i mente. Poenget hans faller bort i den ekle atferden hans. 

Når du sier det finnes det land der det er private registre. Såvidt jeg vet hadde også Faktisk et innlegg om at fotlenke kan hjelpe 

• Liker 1
Skrevet
På 4.7.2020 den 6.40, Caram skrev:

Pedofili er i første omgang en tiltrekning. Det er alt det er, egentlig. Sjekk WHOs definisjon. En pedofil er først og fremst tiltrukket av barn. Så er det ikke nødvendigvis gitt at offentliggjøring skåner barn i noen vesentlig stor grad, heller. 

• Liker 1
Skrevet
På 2.7.2020 den 15.59, Uatskillelig skrev:

Sikker at dette ikke bare er noe du sier? Det er veldig mye arbeid og stress med å flytte.

Anonymkode: 9c91c...78a

Skrevet

Ja jeg heier på Aron! :) Pedofile blir altfor beskyttet i samfunnet vårt, selv under soning har de egne avdelinger og egne tider de luftens på så de ikke skal få juling. 
Helt Ok at de henges ut - men forstår at det er vondt for familien etc. Men de fleste forstår at familiene er uskyldige. 

Anonymkode: 968d9...bef

• Liker 1
Skrevet

I mars hadde de et intervju i podkasten sin med rapperen Skarrss som er tiltalt for voldtekt, fordi de mente at han skulle få en mulighet til å forsvare seg. Ikke måte på hvor kompiser de liksom ble med han. Litt dobbeltmoralistiske eller? 

Anonymkode: 5ab2c...c59

• Liker 4
Skrevet

Journalisten hadde en podcast som jeg synes var veldig lærerik. Om Barnas Trygghet og borgervern, pedofile og samfunnet. Nå skal det sies at BT, i motsetning til Nabovarsel, har endret en del metoder siden den gang. Selv om jeg fortsatt er kritisk(det var en sak der de tok loven i egne hender senest i 2019, samtidig som Nettavisen omtalte dem i mindre kritiske ordelag). Men da det startet opp var det full gapestokk. 

La det sies, først som sist, at seksuelle overgrep er uakseptabelt og helt feil. Jeg kjenner mange som har opplevd overgrep i barndommen. Det er utvilsomt noe samfunnet ikke kan eller skal akseptere. Men vi kan ikke rope på gapestokk og tro at det vil løse hele problemet. Vi vet jo fra andre deler av verden, som USA, f eks, at offentlige registre ikke nødvendigvis fungerer. Ta f eks Megans Law, som ble opprettet for at offentligheten skulle vite hvor en tidligere sex-overgriper bosetter seg: Har det hatt en god effekt? En del eksperter mener at det ikke har det, selv om jeg også har sett synspunkter som taler i motsatt retning. Og så finnes det mange muligheter som drøftes for å forebygge. Når risikoen er der for at uskyldige kan rammes, at barn kan mobbes på skolen osv, så synes jeg man bør se bedre løsninger. 

• Liker 3
Skrevet

Det er ikke bare overgriperens pårørerende som blir berørt av denne lynsjemobben.

Også ofre som ikke ha bedt om det kan bli eksponert i små lokalsamfunn, og få vonde saker rippet opp igjen av skruppelløse Rednecks tullinger på «signingsferd».

Hva om 2. klassingen kommer hjem og forteller at hele skolen har fått vite at pappaen som nå er 45 ble dømt for overgrep da han var 18?

Dette er fullstendig lovløst, og folk bør ta kraftig avstand fra slik bølle-oppførsel.

Anonymkode: 33caf...a27

• Liker 5
Skrevet
På 2.7.2020 den 14.12, lamorte skrev:

Les det jeg lenket til over her. Det er ganske interessant lesning. Jeg synes vi gjør oss en god tjeneste å stille spørsmålstegn ved hvilken effekt et slikt offentlig register kan ha. På godt og vondt. Og å hente kunnskap om temaet er nok uansett en fordel, for mange mener mye uten å ha satt seg særlig inn i det. 

Skrevet

Oisann. Tror vi har to tråder med samme tema.

Skal se om jeg finner innlegget 

Skrevet

'Men registrene brukes tydeligvis ikke bare av bekymrede foreldre som vil sikre barna sine; de benyttes også som angrepslister av folk som av en eller annen grunn vil hevne seg mot en seksualforbryter. En undersøkelse som Richard Tewksbury ved University of Louisville i delstaten Kentucky har gjennomført, viser at 50 prosent av mennene i registeret er blitt sjikanert, og at mer enn 25 prosent er blitt truet på telefon, i posten eller via e-post.— Vi har brukt mye tid og energi på å demonisere disse overgriperne, så det er forutsigbart at de blir ofre for vold fra folk som tar loven i egne hender, sier William Buckman, en forsvarsadvokat i New Jersey. Han sier til The Washington Post at huset til en av hans klienter ble brent til grunnen'. 

Bare tenke jeg skulle gi en input. 

Skrevet (endret)
På 30.9.2020 den 23.16, AnonymBruker skrev:

Ja jeg heier på Aron! :) Pedofile blir altfor beskyttet i samfunnet vårt, selv under soning har de egne avdelinger og egne tider de luftens på så de ikke skal få juling. 
Helt Ok at de henges ut - men forstår at det er vondt for familien etc. Men de fleste forstår at familiene er uskyldige. 

Anonymkode: 968d9...bef

Men har du tenkt et annet alternativ? At det kanskje er grunn til? At det i det hele tatt er sant? 

Man bruker skjermet avdeling for sedelighetsdømte, men der er det nok slik at en sedelighetsdømt kan være alt mulig rart. Forøvrig kan det også være fordi at de som blir straffet og dømt ikke ønsker å bli behandlet utifra samme utgangspunkt. Hvordan vet vi at det er behagelig for en person med en del ballast i bagasjen å måtte havne på samme celle som en som har begått de verst tenkelige forbrytelser? Jeg tenker at for noen kan det rippe opp sår. 

Og de spiller ingen rolle hva de fleste forstår eller ikke. Se hva jeg har lenket til over her. De fleste forstår også at vaksinasjon er nødvendig. Det gjør ikke mindretallet noe mindre farlig, selvsagt. De aller fleste forstår sikkert også at overfallsvoldtekter utøves av mindretallet, og derfor er det stort sett ikke noe farlig. Problemet er de som reellt sett tror at alle utledninger er farlige og det enda mer skvatt gale mindretallet, som ikke har vett i skolten til å tenke kritisk. 

I den grad guilt by association - antagelser knapt finnes kan forøvrig også diskuteres 

Endret av Mari Y

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...