Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lurer litt på hvilke forventninger du har til deg selv og hvilke forventninger partner har til deg? 

Merker jeg blir litt stresset hvis jeg ikke får gjort noe særlig hjemme, føler jeg burde det siden jeg går hjemme. Men igjen synes jeg det er slitsomt og kjipt å bruke sovetiden til baby på å rydde og vaske liksom.. ofte sover han heller ikke lenge om jeg legger han ned.

Prøver å kose meg med at han kan sove i armene mine og at vi kan sove sammen iblandt.. Når han er våken vil jeg jo helst snakke og «leke» med han. Men så føler jeg at jeg «burde gjøre noe» hjemme. Men de gangene jeg tar han i bæresele eller lar han pludre for seg selv på babygymmen så får jeg dårlig samvittighet for at jeg ikke har «kvalitetstid» med han og gir han oppmerksomhet.. Det er vel «slik det er å være mamma», tenker jeg? Dette er mitt 2. Barn så jeg både henter og leverer den eldste i bhg og prøver å ha middagen klar. Det er da vel mer enn bra nok det..? Føler dagene flyr unna..

Anonymkode: 2e836...3f5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hjemme med nummer 3 nå, og gjør akkurat så mye som jeg har lyst og gidder😅 Noen dager får jeg unna mye, andre dager ingenting. Gidder ikke å bruke permisjonen på å stri meg ihjel. Når baby er våken så leker hun for seg selv den tida hun har tålmodighet til det. Har ikke dårlig samvittighet, det blir masse kos og nærhet gjennom dagen allikevel. 

Anonymkode: de81f...c2e

• Liker 4
Skrevet

Hvor gammelt er barnet? Mitt er stort nok til å åle seg rundt og elsker å utforske ting. Mye enklere å gjøre husarbeid da, når han synes støvsugeren er superspennende, at oppvaskemaskinen er super klatreleke og koser seg med noen sokker på gulvet mens jeg bretter klær. Ingen problem, og mor får duppene på dagtid til sofasløving 😁 

Da han var yngre og måtte bæres rundt hele tiden var det svært varierende hvor mye jeg gjorde. Alt etter både min og hans form. Noen dager løftet jeg ikke en finger i huset, andre dager var jeg super effektiv. Måtte senke forventningene til meg selv tusen hakk, men etter jeg klarte det ble livet såå mye bedre. Partner har aldri hatt forventninger om at jeg skal gjøre særlig husarbeid hjemme, han vet det kan være sykt travelt. Men han godtar og takler rot og kaos mye bedre enn meg da, jeg liker vanligvis å ha det ryddig. Men dette er unntakstilstand 😅

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en forventning til meg selv om å fortsette med mine nåværende huslige plikter (støvsuge, vaske, rydde, vaske klær og lage middag). Har kjøpt bæresele, og så får vi se hvordan det går;) Hvilke forventninger partner har til meg vet jeg ikke.

Jeg har derimot en forventning til han om at han tar baby en times tid på kvelden så jeg får trent. Også når han jobber (14 timers dager). 

Anonymkode: 3d367...398

AnonymBruker
Skrevet

Hva jeg gjorde hjemme i permisjon: ammet, pumpet, ga melk på flaske, vasket flasker, koste med baby, strikket, gjorde yoga og calisthenics, tok ut av oppvaskmaskinen, laget klar middag, satte gjerne på en vaskemaskin. Gikk tur med hund og baby, enten vogn eller hvis vi var i stallen, i bæresjal.

Støvsuge, vaske og tørke støv er mannen sin jobb.

Det pleier ikke å være noe å rydde her egentlig - jeg er alt for lat til å rydde, så passer bare på å ikke rote. Det er jo faktisk ikke verre enn å alltid legge tilbake noe når man har brukt det. Har funket på ungen også hele veien, nå går hun på skole og de eneste gangene huset er rotete er hvis ungen har med venner hjem, for da sklir det fort litt ut det med å typ rydde på plass legoen før man finner frem utkledningstøyet etc. Så da samarbeider vi om å rydde med en gang gjestene har dratt, så er det jo ferdig på 10 minutter.

Hører stadig om folk som gjør husarbeid hele tiden, men jeg skjønner ikke hva det er å gjøre, med mindre man tramper inn med gjørmete sko hver dag og kaster fra seg alle ting overalt?

Anonymkode: 0caad...e93

AnonymBruker
Skrevet

Babyen min sover kun på meg. Helst mens jeg går rundt. Jeg gjør derfor lite. Har de to eldste alene morningen før barnehagen, helg eller ettermiddager. Nok å gjøre der. Når babyen omsider sover mens jeg får sitte er det tv eller hvile 

Anonymkode: 74c29...5b2

Skrevet

Jeg forventer at jeg skal være med babyen. Kanskje rekker jeg å vaske et bad eller å lese en bok. Jeg vil ikke gå rundt og stresse som jeg gjorde forrige gang. Ja, det ser ganske jævlig ut her til tider men det får vi bare leve med mens baby er under et år. Hun er tre måneder nå, sover strekker på 1.5 til 2 timer og innimellom får jeg vasket stua og. Men jeg gidder ikke legge press på meg selv, jeg synes det er mye bedre å lese litt og få slappet av (jeg stresser så jævlig med den amminga!) og spise godt eller å spille litt Animal Crossing. :) Så helt ærlig, jeg forventer ikke en dritt den gangen her. 
Samboer forventer ingenting heller.

AnonymBruker
Skrevet

Hverken jeg eller samboer har forventinger til at jeg skal gjøre husarbeid når jeg er alene, hvis jeg har sovet dårlig. Jeg prioriterer søvn først. Jeg syns allikevel det er veldig greit å få gjort unna det som kan gjøres når jeg har tid og overskudd, slik at vi kan hygge oss mest mulig sammen når pappaen kommer hjem fra jobb. Vi har innredet huset på en praktisk måte, og har robotstøvsuger, så det er begrenset hvor mye husarbeid som hoper seg opp her i løpet av en uke. F.eks har vi design-interiør, men ikke masse av det, så det er ikke så mye å tørke støv av. Støvtørken er mao ikke en stor jobb, og det er heller ikke klesvask( det gjør seg jo omtrent selv) og den lille støvsugingen vi må gjøre der roboten ikke kommer til. Gulvvask gjør vi sjeldent, da det er anbefalt å støvsuge mest mulig fremfor å vaske på gulvet vårt. Det som tar mest tid her er å vaske bad, med alt det innebærer, samt rydde, lage mat, vaske av benker og ordne oppvasken på kjøkkenet. Det er allikevel fullt gjennomførbart, men vi gjør ikke hver oppgave hver eneste dag. 

Anonymkode: 64694...6ed

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at jeg har permisjon fra jobben min for å ta meg av baby, ikke for å gjøre husarbeid. Jeg gjør det jeg kan når det passer seg sånn, men jeg stresser overhodet ikke med å gjøre unna ting som like gjerne kan gjøres når mannen kommer hjem eller etter ungene har lagt seg.

Anonymkode: 2a70b...416

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjorde så godt som ingenting. Brukte store deler av dagen på å få babyen til å sove, å når han endelig sov 20-30 minutter så brukte jeg den tiden på å spise. I slutten av permisjonen min så trengte jeg ikke bruke så lang tid på å få han til å sovne men han krevde tilsvarende tid med aktivisering. Så fikk ikke gjort så mye mer da heller. Hos oss var det egentlig bare kaos til baby begynte i barnehagen, da ordnet mye seg. Så i permisjonen var jeg skikkelig fornøyd om jeg hadde klart å ta ut av oppvaskmaskinen mens mannen var på jobb.

Anonymkode: 21840...7bd

AnonymBruker
Skrevet

Har robotstøvsuger, så den brukes overalt, bortsett fra trappa. Gulvet vaskes ved behov. Oppvaskmaskin går daglig, tømmes på morgenen når storebror spiser frokost, baby ligger som oftest ennå å sover eller i lekegrinda da. Badet vaskes når storebror bader, da ligger baby på gulvet på teppe i mens. Klesvask tas daglig, håndduker tromles, resten henges opp til tørk. Bretter klærne og har baby i sele da. Ikke mer pes med husvask/vanlige husholdningsplikter med baby nr 2 i hus, enn med kun storebror på 4:)

Anonymkode: 5f8f8...7a9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer helt an på. Baby er snart 2 måneder, flaskebarn, så det viktigste er at baby har rene flasker (må vaskes og steriliseres). Kjøkkenet tar jeg stort sett hver dag, det må være rent og ryddig. Noen dager støvsuger jeg begge etasjene, vasker badene, vasker flere maskiner med klær, tørker støv og rydder. Andre dager gjør jeg kanskje bare en av disse tingene. Andre dager ingenting, eller jeg går en trilletur. Kan telle på en hånd hvor mange ganger jeg har hatt middagen klar til samboer kommer hjem på disse ukene. Jeg liker ikke og lage mat men det gjør han. Så da prioriterer jeg heller og rydde eller vaske som han ikke liker. 

Anonymkode: a61e2...920

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...