AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #1 Skrevet 2. juli 2020 I går fikk vi med skriv hjem fra barnehagen at fra 1. august måtte foreldrene være med på å betale for såpe i barnehagen. Grunnen var at de ønsket å bruke en annen såpe enn den industri-såpen som er standard og heller bruke en som var bedre for barna og da ble dyrere for barnehagen. Jeg skjønner at man må betale for solkrem osv. , men såpe?! Det synes jeg barnehagen skal betale. Privat barnehage dette, selvfølgelig Hva tenker dere? Anonymkode: c6a7b...ab1 3
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #2 Skrevet 2. juli 2020 Du er ikke villig til å betale litt ekstra for at barna dine skal få vaske seg ned en god såpe som er bra for huden? Eller bare liker du å kverulere?🤔 Anonymkode: 9aeaf...ad3 12
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #3 Skrevet 2. juli 2020 Jeg er enig med ts, det er sært at de ikke har en god nok såpe som standard... Argumentet om at man må betale ekstra for noe som er bra for barnet kan jo brukes på hva som helst. "Vil du ikke betale litt ekstra for at barna skal ha flinke voksne i barnehagen?". Jeg ville sendt spørsmålet til FAU, og betalt. Anonymkode: e4045...6f2 27
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #4 Skrevet 2. juli 2020 Meget spesielt. Det er vel ikke første gangen barnehagen finner på et eller annet krumspring, formoder jeg? Anonymkode: cffd6...202 5
nomore82 Skrevet 2. juli 2020 #5 Skrevet 2. juli 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du er ikke villig til å betale litt ekstra for at barna dine skal få vaske seg ned en god såpe som er bra for huden? Eller bare liker du å kverulere?🤔 Anonymkode: 9aeaf...ad3 Men nå betaler en jo allerede for plassen, og driften av barnehagen skal da inkluderes i den prisen. Om barnehagen ønsker å kjøpe dyrere såpe som er bedre for barna så må de få til dette innenfor gjeldende budsjettrammer mener jeg. Eller? Hvor går evnt grensen? Neste måned skal de bytte underlaget under lekestativene og underlaget de har lyst på som er bedre for barnet koster mer - og derfor må alle være med å spleise? Toalettpapir? Stoler? Lyspærer? Og hvem skal vurdere hva som er bedre for barna? Og gjelder forbedringen for alle barna? 22
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #6 Skrevet 2. juli 2020 På min arbeidsplass bruker vi den dispensersåpen som er mildest for huden. Den er likevel for sterk for mange, noe vi har merket spesielt godt nå når barna har vasket seg oftere. De som ikke tåler denne, har da tatt med privat såpe merket med navn. Har selv et barn med atopisk eksem, og hen har hatt egen såpe i bhg og skole i flere år. Da kan vi kjøpe en såpe vi vet hen tåler, for de som har sensitiv hud tåler ikke nødvendigvis alle de milde produktene heller. Positivt at bhg ønsker å bruke en såpe som er mildere for flere, men feil at foreldrene skal betale. Anonymkode: 08dbb...9b2 9
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #7 Skrevet 2. juli 2020 Enig at det er teit men hva er alternativet? At barnet har såre hender fram til nytt budsjett blir lagt frem? Privat selskap vil ikke gå med tap og tilslutt bli ekstra utgifter uansett øke prisen. Anonymkode: bb6b1...3b2 1
Huset Skrevet 2. juli 2020 #8 Skrevet 2. juli 2020 Jeg synes såpe er noe barnehagen må klare å prioritere inn i budsjettet sitt, barnehagene får vel tilskudd som er ment å dekke den type utgifter. Vi har et barn som har hatt behov for å bruke spesielle såper for hender og stell, vår private barnehage har selv kjøpt inn disse til henne, og ikke bedt om ekstra betaling eller noe annet fra oss. Vi var forberedt på å måtte kjøpe inn dette selv, men de sa de brukte å kjøpe inn om noen trengte tilrettelegging. 7
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #9 Skrevet 2. juli 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enig at det er teit men hva er alternativet? At barnet har såre hender fram til nytt budsjett blir lagt frem? Privat selskap vil ikke gå med tap og tilslutt bli ekstra utgifter uansett øke prisen. Anonymkode: bb6b1...3b2 Private barnehager går sjeldent med underskudd, tro meg. Anonymkode: 88257...a56 15
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #10 Skrevet 2. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Private barnehager går sjeldent med underskudd, tro meg. Anonymkode: 88257...a56 Jobber i privat barnehage selv... At de som sitter på toppen tjener godt og har overskudd i bøtter og spann; JA. Vi opererer med grønne tall i den enkelte barnehagens budsjett, men det er på hengende håret, og det skal bare et havari på en oppvaskmaskin til før vi havner på røde tall. Private barnehager generelt har er rykte på seg for å være så godt stelt økonomisk, men selv der er budsjettene trange. Men med det sagt, så sponser vi bleier, solkrem, sinksalve med mer for barna, slik at barna skal slippe å ha med eget. Vi kjøper inn babygrøt og mme hvis det er behov for det. Såpe går inn under den daglige driften, og det skal ikke dere foreldre betale for. Med mindre det er et spesielt tilfelle der moren til Klara forlanger at barnehagen bruker Lano fordi at.... - da får moren til Klara kjøpe dette selv. Men vanlig såpe står barnehagen for. Anonymkode: 0c449...407 6
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #11 Skrevet 2. juli 2020 13 minutter siden, AnonymBruker said: Private barnehager går sjeldent med underskudd, tro meg. Anonymkode: 88257...a56 Det varierer veldig. Vår har omtrent røde tall. Anonymkode: fb1bf...634
Brunello Skrevet 2. juli 2020 #12 Skrevet 2. juli 2020 1 time siden, nomore82 skrev: Men nå betaler en jo allerede for plassen, og driften av barnehagen skal da inkluderes i den prisen. Om barnehagen ønsker å kjøpe dyrere såpe som er bedre for barna så må de få til dette innenfor gjeldende budsjettrammer mener jeg. Eller? Hvor går evnt grensen? Neste måned skal de bytte underlaget under lekestativene og underlaget de har lyst på som er bedre for barnet koster mer - og derfor må alle være med å spleise? Toalettpapir? Stoler? Lyspærer? Og hvem skal vurdere hva som er bedre for barna? Og gjelder forbedringen for alle barna? Tror du det du betaler er nok til å dekke driften av barnehagen? Dersom du gjør det, kan jeg informere om at foreldrebetalingen på en gjennomsnittlig avdeling knapt dekker lønn og sosiale kostnader for en ansatt i året. Resten dekker stat og kommune. Det er relativt stramme budsjetter i en barnehage. Dersom man skal ha noe som koster mer enn det som er budsjettert, må man dekke det selv. Ellers kjøper barnehagen det som er billig. 1
nomore82 Skrevet 2. juli 2020 #13 Skrevet 2. juli 2020 51 minutter siden, Brunello skrev: Tror du det du betaler er nok til å dekke driften av barnehagen? Dersom du gjør det, kan jeg informere om at foreldrebetalingen på en gjennomsnittlig avdeling knapt dekker lønn og sosiale kostnader for en ansatt i året. Resten dekker stat og kommune. Det er relativt stramme budsjetter i en barnehage. Dersom man skal ha noe som koster mer enn det som er budsjettert, må man dekke det selv. Ellers kjøper barnehagen det som er billig. Nei men nå er det dette foreldrene betaler for at barna skal gå i barnehagen, og dette skal da dekke de utgiftene barnehagen har i henhold til budsjettet. Barnehagene får i tillegg tilskudd fra staten for å dekke mellomlegget opp til det som det faktisk koster. 2
Brunello Skrevet 2. juli 2020 #14 Skrevet 2. juli 2020 1 minutt siden, nomore82 skrev: Nei men nå er det dette foreldrene betaler for at barna skal gå i barnehagen, og dette skal da dekke de utgiftene barnehagen har i henhold til budsjettet. Barnehagene får i tillegg tilskudd fra staten for å dekke mellomlegget opp til det som det faktisk koster. Og barnehagen dekker såpe. Men de skal ta inn en dyrere såpe dersom foreldrene er villige til å betale litt for den.
Gjest Albbas Skrevet 2. juli 2020 #15 Skrevet 2. juli 2020 Nei med mindre foreldrene sammen har bedt om denne dyrere såpa og sagt seg villige til å betale kan de så klart ikke kreve betaling for dette.
Ullvott Skrevet 2. juli 2020 #16 Skrevet 2. juli 2020 De har ikke lov til å kreve ekstra betalt for såpe. 3
nomore82 Skrevet 2. juli 2020 #17 Skrevet 2. juli 2020 4 minutter siden, Brunello skrev: Og barnehagen dekker såpe. Men de skal ta inn en dyrere såpe dersom foreldrene er villige til å betale litt for den. Men hvorfor skal de ha dyrere såpe? 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #18 Skrevet 2. juli 2020 Det tviler jeg på at de i det hele tatt har hjemmel i loven til. Det er kun kost som kan komme i tillegg utfra hva jeg kan lese. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2005-12-16-1478 § 1.Maksimalgrense for foreldrebetalingen Foreldrebetaling for en plass i barnehage skal ikke settes høyere enn en maksimalgrense. Betaling for kost kan komme i tillegg. Maksimalgrensen blir fastsatt i Stortingets årlige budsjettvedtak. Maksimalgrensen gjelder for et heldags ordinært barnehagetilbud innenfor gjeldende lov og forskrifter. Med heldagstilbud menes avtalt ukentlig oppholdstid på 41 timer eller mer. Anonymkode: efcba...c5a 3
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #19 Skrevet 2. juli 2020 De vil kanskje bruke dette: § 4.Unntak – Mulighet for å gå utover maksimalgrensen Foreldrebetalingen kan settes høyere enn den gjeldende maksimalgrensen når: a) barnehagen ellers vil bli nedlagt av økonomiske årsaker eller b) kvaliteten på barnehagetilbudet ellers vil rammes. For slikt unntak fra maksimalgrensen kreves det samtykke fra barnehagens foreldreråd. Ved avstemming i foreldrerådet gis én stemme for hvert barn, og vanlig flertallsvedtak gjelder. Barnehageeier må legge fram slik dokumentasjon at foreldrerådet kan etterprøve om vilkårene for å ta høyere foreldrebetaling er oppfylt og vurdere om det vil gi sitt samtykke. Ved vesentlige endringer i maksimalgrensen kreves det nytt samtykke. I slike tilfeller skal barnehageeier legge til rette for at nytt samtykke fra foreldrerådet kan gis innen rimelig tid etter at endringen i maksimalgrensen har trådt i kraft. Et slikt samtykke kan gis med virkning tilbake i tid. Men er dette en vesentlig endring? Det vil jeg faktisk ikke si at det er. Anonymkode: efcba...c5a
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #20 Skrevet 2. juli 2020 Betaler dere makspris? Isåfall kan de ikke be dere om å betale ekstra for dyrere såpe? Er satsene under makspris har de lov å øke. Da er det likegyldig om det er for å dekke såpe, lønninger, gressklipper eller ny lego.. Anonymkode: d2ba6...9e6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå