AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #1 Del Skrevet 2. juli 2020 Jeg håper noen kan svare meg på dette. Jeg har sagt til en person at hun ikke skal tenke på lading av mobilen, det ordner jeg. Så jeg lader den for henne når jeg er på besøk, og avslutter ladingen når jeg går. Men nå de siste gangene jeg har vært på besøk har jeg opplevd at mobilen står på lading når jeg kommer. Jeg avslutter ladingen da, men når jeg kommer neste gang står den på nytt på lading. Jeg har sagt i fra mange ganger om at hun ikke skal røre kontakten til laderen, men det går i glemmeboka med en gang jeg har sagt i fra. Jeg er redd for at dette kan skade batteriet, men vet ikke om det medfører riktighet. Noen som vet? Anonymkode: 92e76...173 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #2 Del Skrevet 2. juli 2020 Hva slags relasjon er dette, med slik manisk fokus på lading? Anonymkode: 50a62...122 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #3 Del Skrevet 2. juli 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva slags relasjon er dette, med slik manisk fokus på lading? Anonymkode: 50a62...122 Vil kontinuerlig lading skade batteriet slik at telefonen etterhvert vil bli ubrukelig? Ja, eller nei. Anonymkode: 92e76...173 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #4 Del Skrevet 2. juli 2020 Det stopper å lade når det kommer til 100%, men lading reduserer levetiden til batteriet mest når det er nærmest 100%. Siden det vil starte å lade igjen så snart det faller under 100% er det ikke helt optimalt å la mobilen stå lenge i laderen. Det aller beste for levetiden er å unngå å lade det til mer enn 70-80%, og ikke la det falle under 20-30%. Da kan det virke bra i flere ganger så mange år som hvis du ofte tapper til 5% og lader til 100. På Android finnes det apper som begynner å pipe når batteriet er over eller under et visst nivå, f.eks. Battery Charge Notifier. Du må skru av batterisparing for den appen for at det skal virke, men den bruker veldig lite batteri. Anonymkode: a2251...20c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #5 Del Skrevet 2. juli 2020 Takk for god og utfyllende informasjon. Jeg tenkte på laptoper, og hvordan de mister batterikapasitet etter en stund hvis de er tilkoblet lader hele tiden, og var redd for at det samme skjer med mobil. Det gjør det altså. Da må jeg finne en løsning på dette 🙂 Anonymkode: 92e76...173 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fantorang1 Skrevet 6. juli 2020 #6 Del Skrevet 6. juli 2020 Batteritypen i moderne mobiler skal helst ikke lades over 80% annet enn når du trenger å ha økt batterikapasitet. Kontinuerlig tilkoplet lading er kjent for å være skadelig for levetiden for batteriet, det taper seg merkabart raskere med dårlige ladevaner. Apple sier batteriene deres er designet for ca 400 fulle ladesykluser før det har tapt seg ca 20% fra nytt batteri. Dvs fra 0-100% x 400; fra 20-80% vil det ta ca 700 ladinger før batteriet er merkbart redusert i kapasitet. Det er kretser i mobilene nå som sier at den er full selv om det er plass til mer, for å beskytte og øke levetiden på batteriene. Man bør ikke fullade og la stå i lader hver natt, det beste er å lade bare en time hver dag, gjerne når man står opp og la det lade til ca 80-90% så man har strøm resten av dagen. Li-Ion batterier tåler godt klatt-lading. Apple anbefaler en fullstendig månedlig ladesyklus - lade helt til 100%, for så å la den gå fullstendig tom for strøm, da kalibreres strømmåler også, så reststrøm blir korrekt kalkulert og vist i display, altså den står ikke på 1% i en time før den slukker eller slukker på 5%. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå