AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #1 Skrevet 1. juli 2020 Jeg ønsker å være en relativt ung mor. Dersom jeg skal være "flink" og følge hele løpet med utdannelse, så noen år vikariater, så muligens fast jobb - vil jeg være over 30 når jeg får første barn. Dersom jeg "trosser systemet" og kjører på nå, så rekker jeg å være relativt ung mor (28 år). Hvis jeg skal nevne hva av dette som er uaktuelt, så er det å være over 30 før jeg får barn. Men jeg hører fra alle kanter at jeg må følge malen - jeg vet dette er det mest fornuftige men den biologiske klokka jobber meg imot å vente så lenge. Føler dette er et tveegget sverd. Hva gjør jeg? Anonymkode: 71958...fa4
Gjest bienvilleparish Skrevet 1. juli 2020 #2 Skrevet 1. juli 2020 Jeg føler jeg er for gammel til å få flere barn snart og jeg er 28
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #3 Skrevet 1. juli 2020 35 er ikke så gammelt? 😮 det er da ikke noe risiko svangerskap. Anonymkode: d118e...c4c 14
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #4 Skrevet 1. juli 2020 Er 29 år og føler meg for ung til å bli mor, men anser ikke 28 år som sånn ellers. Du må bere prioritere, hva sier partner? Du tar en del økonomisk risker med bli gravid før økonomi er på stell. Anonymkode: 174c9...0d0 8
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #5 Skrevet 1. juli 2020 Få barn under studietiden. Ordningene er gode nok hvis du er litt sparsom og har hjelp av partner/nettverk, det finnes rimelige familieleiligheter i mange studie byer. Du kanskje må vente et par år ekstra med å kjøpe bolig men det ordner seg. Anonymkode: a0df5...b1e 15
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #6 Skrevet 1. juli 2020 Jeg var fokuserte på karriere, og var derfor 31 når jeg fikk første. Er nå 35 og venter nr 2. Hadde ALDRI gjort det igjen. Angrer på at jeg ikke fikk barn som 28-åring. Når du får barn så kjenner du hva som egentlig betyr noe, og hvor lite viktig alt annet er. Det er ingen problem å være borte 0.5-1 år for å ta deg av barn. Vips så er du tilbake i gamet. Lover deg. Gjør det nå!! Anonymkode: 5d083...103 35
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #7 Skrevet 1. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: 35 er ikke så gammelt? 😮 det er da ikke noe risiko svangerskap. Anonymkode: d118e...c4c Nei. Hvem snakker om risiko? Om man er 35 ved første, så er man fort 40 før man er ferdig gravid. Selv om mange er spreke 30-40åringer, så er det ikke langt til 50. Glad jeg ikke er 50 år når barnet er 10... Man er mindre sprek uansett hvordan man vrir og vender på det. Man er vant til å kun tenke på seg selv, og barn blir fort et ork. En annen ting alder på besteforeldre. Anonymkode: 5d083...103 15
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #8 Skrevet 1. juli 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Få barn under studietiden. Ordningene er gode nok hvis du er litt sparsom og har hjelp av partner/nettverk, det finnes rimelige familieleiligheter i mange studie byer. Du kanskje må vente et par år ekstra med å kjøpe bolig men det ordner seg. Anonymkode: a0df5...b1e Kjenner en sterk dragning mot denne løsningen ja. Problemet er at jeg ønsker 2 barn, hvilket som betyr at jeg kommer til å ha veldig lang tid mellom endt utdanning til jeg endelig kommer i jobb. Nedturen er at det gjør meg direkte uattraktiv for fremtidige arbeidsgivere? Føler at selv om denne løsningen hadde vært optimal for mitt nåværende ønske og behov, så skyter jeg meg selv samtidig i foten... Blir glad hvis jeg tar feil, men gjør jeg det? Noen som vet? 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg var fokuserte på karriere, og var derfor 31 når jeg fikk første. Er nå 35 og venter nr 2. Hadde ALDRI gjort det igjen. Angrer på at jeg ikke fikk barn som 28-åring. Når du får barn så kjenner du hva som egentlig betyr noe, og hvor lite viktig alt annet er. Det er ingen problem å være borte 0.5-1 år for å ta deg av barn. Vips så er du tilbake i gamet. Lover deg. Gjør det nå!! Anonymkode: 5d083...103 Så trist at du angrer. Jeg føler det samme at jeg vil kjenne hva som egentlig betyr noe, men problemet er at jeg ikke har noe "game" å komme tilbake til. I motsetning til din daværende situasjon, så er jeg ikke engang i jobb åååå, jeg blir så frustrert... TS Anonymkode: 71958...fa4
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #9 Skrevet 1. juli 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. Hvem snakker om risiko? Om man er 35 ved første, så er man fort 40 før man er ferdig gravid. Selv om mange er spreke 30-40åringer, så er det ikke langt til 50. Glad jeg ikke er 50 år når barnet er 10... Man er mindre sprek uansett hvordan man vrir og vender på det. Man er vant til å kun tenke på seg selv, og barn blir fort et ork. En annen ting alder på besteforeldre. Anonymkode: 5d083...103 Det er vel risikoen med svangerskapet som de fleste tenker på? Det er vel relevant å nevne. Folk lever lengere nå enn for 50 år siden det du sier er ikke oppdatert siden da høres det ut som, nå har nok en mor på 35 like lang tid med barna, med god helse er ikke 80 pluss usannsynlig forventer levealder. Ungen er 40 da. Anonymkode: d118e...c4c 4
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #10 Skrevet 1. juli 2020 Jeg fikk barn som 26 åring og føler at det var riktig for meg da. Angrer ikke på det og føler at dagene fikk plutselig en helt annen mening. Ja jeg hadde sikkert kommet lengre karrieremessig, men nå var det aldri helt det som var målet mitt. Koser meg som mamma og jobber deltid. Nå er gutten min 3 år. Endte opp som alenemor, var ikke helt det som var planen. Jeg gjør det beste ut av det. Skal hoppe mer i gamet senere og studerer litt på si mens jeg kombinerer arbeid og barn. Utrolig hvordan systemet er oppsatt slik at man kan gjøre flere ting og forsørge barn. Har bare fått støtte fra arbeidsgiveren min hele veien. Du har mye å overveie. Jeg skal ikke skyve under et teppe at det er tøft. Men veldig givende ❤️ Anonymkode: 7ec9d...d05 4
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #11 Skrevet 1. juli 2020 Vi holder oss unge lenger. Jeg vet om damer født på 60-tallet som fikk første barn som 43. Jeg gikk i klasse med ei som ble født av 54 år gammel mor! Denne moren trodde ikke hun kunne bli gravid, men plutselig så 😛 men jeg husker at jeg så at hun var ei gammel mor ja. Tror ellers dette har med vår sosiale og biologiske alder. For noen er 35 nesten sent, mens for andre er det perfekt. Noen 35 åringer tilsvarer 27- åringer utseendemessig og innvendig.... Anonymkode: 09cb6...d51 3
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #12 Skrevet 1. juli 2020 Jeg var 26 når jeg fikk første og 29 med andre. Glad jeg fikk såpass tidlig og ikke i 30 åra.. men det passet meg og min situasjon da. Gjør det som passer best for deg. Anonymkode: d551c...270 6
Lønnesirup01 Skrevet 1. juli 2020 #13 Skrevet 1. juli 2020 Hvorfor er det snakk om enten 28 eller 35? Skal du begynne på et syvåring studium nå snart? Jeg tenker at ideell alder er et sted mellom de to. Så jeg ville tatt det litt som det kommer - gjør de tingene du vil gjøre, og start kanskje om et par år. Så lenge du og partner har ok økonomi, så får dere det til å fungere. Min mor var forøvrig student da hun fikk min søster (mens far var i jobb), og hun beskriver studentbarnehagen som kjempebra. I Norge har vi jo støttesystemer for alt, så det er ingen som går til grunne med ok forutsetninger. 3
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #14 Skrevet 2. juli 2020 Fikk barn da jeg var 28 og ble gravid på første forsøk. Da var jeg ferdig utdannet og hadde jobbet et par år. Jeg kunne aldri fått barn i studietiden. Det hadde absolutt ikke gått bra. Krevende studie og krevende baby. Nå er jeg 38 og har forsøkt på nr to i fire år med samme mann. Ser ut til at det blir med det ene barnet. 😔 Anonymkode: 35be4...3f4
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #15 Skrevet 2. juli 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Fikk barn da jeg var 28 og ble gravid på første forsøk. Da var jeg ferdig utdannet og hadde jobbet et par år. Jeg kunne aldri fått barn i studietiden. Det hadde absolutt ikke gått bra. Krevende studie og krevende baby. Nå er jeg 38 og har forsøkt på nr to i fire år med samme mann. Ser ut til at det blir med det ene barnet. 😔 Anonymkode: 35be4...3f4 Kan dere ikke forsøke prøverør? Anonymkode: 55bd1...79d
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #16 Skrevet 2. juli 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei. Hvem snakker om risiko? Om man er 35 ved første, så er man fort 40 før man er ferdig gravid. Selv om mange er spreke 30-40åringer, så er det ikke langt til 50. Glad jeg ikke er 50 år når barnet er 10... Man er mindre sprek uansett hvordan man vrir og vender på det. Man er vant til å kun tenke på seg selv, og barn blir fort et ork. En annen ting alder på besteforeldre. Anonymkode: 5d083...103 Jeg fikk første da jeg var 35 og tvillinger da jeg var 39. Prøvde å få barn da jeg var i midten av 20 årene, men sånn ble det. De minste er nå 10, og jeg fyller 50 i år. Er 100% alene med de og stortrives. Har også full jobb, og flere venner med barn på samme alder og foreldrene på samme alder som meg. Stortrives med det. Anonymkode: 3f28f...d6d 3
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #17 Skrevet 2. juli 2020 Har fått barn som 20, 23, 28 og nå snart 31 åring. Kan love at de tre første svangerskapene var som en dans på roser i forhold til dette svangerskapet 😊 Anonymkode: 9cc45...664 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #18 Skrevet 2. juli 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg ønsker å være en relativt ung mor. Dersom jeg skal være "flink" og følge hele løpet med utdannelse, så noen år vikariater, så muligens fast jobb - vil jeg være over 30 når jeg får første barn. Dersom jeg "trosser systemet" og kjører på nå, så rekker jeg å være relativt ung mor (28 år). Hvis jeg skal nevne hva av dette som er uaktuelt, så er det å være over 30 før jeg får barn. Men jeg hører fra alle kanter at jeg må følge malen - jeg vet dette er det mest fornuftige men den biologiske klokka jobber meg imot å vente så lenge. Føler dette er et tveegget sverd. Hva gjør jeg? Anonymkode: 71958...fa4 Jeg fikk første barnet da jeg var 26 neste 27 og sistemann da jeg var 33. Stor forskjell på formen. Jeg var ikke ferdig utdannet, men var i full jobb så hadde inntekt og var gift. Nydelig å ha store barn nå, har mange år igjen av voksenlivet før jeg blir gammel. Ser gråhårete menn og kvinner går rundt med babyer og det er for meg helt uforståelig. Anonymkode: 4d06d...e94 6
rebella81 Skrevet 2. juli 2020 #19 Skrevet 2. juli 2020 Fikk mine da jeg var 26 og 28. Er sjeleglad for at jeg fikk barn i 20-åra. Dersom det ikke blir for økonomisk/jobbmessig vsndkelig, anbefaler jeg å få barn når du er på denne alderen. 🥰 Rent fysisk er svangerskap og fødsel lettere jo yngre du er, du har mer overskudd til å takle søvnmangel o.l. Det er en klisjé, men for meg er barna meninga med livet. Jeg er ennå ikke 40 år, barna begynner å bli relativt store, og jeg er ikke så verst sprek og ungdommelig ennå selv 😅 Har venninner som får barn nå, og det ikke vært noe alternativ for meg. Å ha en 14-åring i en alder av 40 istedet for i en alder av 54 er to forskjellige ting.... 4
atropos Skrevet 2. juli 2020 #20 Skrevet 2. juli 2020 Jeg fikk første barn da jeg var 28, og heldigvis for det. Nå er jeg 36 og fikk tredje og siste barn da jeg var 34. Jeg utdanna meg tidlig og hadde fast jobb da jeg fikk barn, men mannen min var student da vi fikk første barn. Det var egentlig uproblematisk. Man får barnetillegg på stipend, så vi hadde det egentlig ganske greit økonomisk. Jeg ville gønna på hvis jeg var deg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå