AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #21 Skrevet 2. juli 2020 Med det alkoholforbruket TS har skissert opp, så må hun drikke mye mer for at babyen skal komme i nærheten av å være i faresonen etter fødsel. TS skriver at hun klarte å stoppe etter et glass vin igår. Fokuser på den mestringa, TS. Du var igang med å drikke - og stoppet! Kjempebra jobbet! Forsett med det. Det at du nå har fokus på dette er veldig bra. Om det du har skissert opp er det reelle alkoholforbruket du har, så er det generelt sett ikke et alkoholproblem, men et problem i svangerskapet. Svangerskapet varer ikke evig. Fokuser på alt du kan gjøre og drikke når det er over. Det kan være lysten og fokuset på å drikke er borte da, men det er veldig motiverende å ha noe å se fram til. Om du har problemer med å kutte ut en ting i løpet av svangerskapet - så er det enda vanskeligere å kutte ut to. Alkohol er det mest skadelige for fosteret. Om du i tillegg klarer å kutte ned på røyken, så er det supert Ønsker deg lykke til! Anonymkode: de814...69e 4
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #22 Skrevet 2. juli 2020 5 minutter siden, snødråpe skrev: Om du skal velge å bli fratatt barnet eller å ødelegge hele livet til et menneske, barnet, ved å gi det alkoholskader, så velger du å ødelegge det uskyldige livet? Du burde oppsøke hjelpe selv om det er fare for å bli fratatt barnet. Du kan ikke rettferdiggjøre å ødelegge livet til et annet menneske fordi du er redd for egen ræv. Helt enig. Vær så snill å oppsøke hjelp i dag! Du klarer å holde deg edru og nikotinfri fram til fødselen. Etter det kan du gå på fylla og kose deg så mye du vil, men det forutsetter at du adopterer vekk barnet. Hvis du ønsker å være mora til dette barnet må du bli edru og velge vekk alkoholen, i hvertfall så lenge barnet bor hjemme (men klarer du å slutte etter noen enheter mens barnet har barnevakt så kan du selvsagt drikke litt under oppveksten). Men du kan ikke både ha barn OG fyllekuler, man må velge en av dem. Men først og fremst, du MÅ holde deg edru resten av svangerskapet, her har du ikke valgmuligheter. Anonymkode: 85705...477 2
Embla82 Skrevet 2. juli 2020 #23 Skrevet 2. juli 2020 Når du er avhengig handler det ikke om viljestyrke. Det handler om at du ikke har lært andre mestringsstrategier på å håndtere følelser og alt som er vanskelig i hverdagen (sammen med genetikk selvfølgelig). Å skulle slutte på egen hånd er derfor en dårlig strategi. Du trenger hjelp til å lære nye strategier. Så du kan lære gode strategier videre til ditt barn (han/hun blir også voksen en gang, og du skal forme hens oppvekst). Å be om hjelp er det beste du kan gjøre for barnet ditt. Å tenke at du skal klare det selv er naivt, da velger du å beskytte egen sårbarhet foran barnets sårbarhet. Du skal bli mamma. En viktig del av å være mamma er å sette barnet først. En viktig del av å sette barnet først er å ta vare på seg selv så du mestrer foreldrerollen. Den skal ikke fakes. Det er ikke umulig, men det er ikke lett på egen hånd om man har bagasje. Ta imot hjelp. Bli den beste mammaen du kan være! Jeg har selv en kronisk sykdom, og kan ikke være på topp hele tiden. Å være klar over egen situasjon, planlegge rundt den og samarbeide ut fra situasjonen med andre voksenpersoner i barnets liv gjør at jeg kan gi barna mine en best mulig oppvekst ut fra sånn ting er her. Om jeg skulle latt som ingenting og forsøkt å være som alle andre så hadde det ikke funket i lengden. Det hadde ikke gagnet noen. 9
Gjest Blondie65 Skrevet 2. juli 2020 #24 Skrevet 2. juli 2020 (endret) TS, det at du skrev et innlegg her viser at du vet at du har et ansvar og jeg oppfatter det som et rop om hjelp. Jeg ville fokusert på alkoholen - det er noe med å ta det farligste først. Og der trenger du hjelp. Her er fastlegen din en resurs. Så tenker du: Hvis jeg innrømmer for fastlegen at jeg har et rusproblem er sjansen større for at barnet blir tatt fra meg. Jeg skal ikke late som om det ikke er sant. Men hva er verst: å føde et barn med skader som ikke kan repareres som så fratas deg, eller å få hjelp til å mestre problemet slik at barnet ditt kan bli frisk, men med en liten risiko for at barnet kan tas fra deg eller at du får støtte fra barnevernet til å bli en bedre mor? Søk hjelp, TS. Det er den eneste farbare veien her. Husk også på at når barnet er født så kommer en svært krevende tid med nattevåk og nye rutiner som skal læres og følges. Hvordan skal du mestre denne perioden hvis du ikke får hjelp til å løse alkoholproblemet ditt? Søk hjelp, nå, mens problemet er lite - med noen få enheter for dagen. Ikke vent til du sitter med en nyfødt eller et barn og har kommet opp i en flaske for dagen! Jeg heier på deg, TS. Første skritt i retning endring er å innrømme at det er et problem. Det skrittet har du alt tatt. Ofte er det et svært vanskelig skritt. Klem til deg - masse lykke til. Endret 2. juli 2020 av Blondie65
tussi84 Skrevet 2. juli 2020 #25 Skrevet 2. juli 2020 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helt enig. Vær så snill å oppsøke hjelp i dag! Du klarer å holde deg edru og nikotinfri fram til fødselen. Etter det kan du gå på fylla og kose deg så mye du vil, men det forutsetter at du adopterer vekk barnet. Hvis du ønsker å være mora til dette barnet må du bli edru og velge vekk alkoholen, i hvertfall så lenge barnet bor hjemme (men klarer du å slutte etter noen enheter mens barnet har barnevakt så kan du selvsagt drikke litt under oppveksten). Men du kan ikke både ha barn OG fyllekuler, man må velge en av dem. Men først og fremst, du MÅ holde deg edru resten av svangerskapet, her har du ikke valgmuligheter. Anonymkode: 85705...477 Er ting med alkohol virkelig så svart/hvitt etter at et barn blir født? En ting er selvfølgelig å ikke være full sammen med barnet, men enn kan fint som foreldere dra på en fest å drikke masse en sjelden gang så lenge man har barnevakt. Det går også fint ann å ta seg et par glass vin eller et par øl til maten selv om barnet er hjemme, da det er stor forskjell på dette vs å drikke seg full. Å få barn betyr ikke at du skal holde deg edru minst 16 til 18 år framover. Skulle tro du siterte en alkoholiker, men ts drikker egentlig lite. Eneste problemet her er at hun drikker i svangerskapet. 3
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #26 Skrevet 2. juli 2020 Jeg har ikke drukket mer enn det jeg har skrevet. Er så redd for at det blir mer. Jeg har tømt alt som er av alkohol i skap. Sitter og stresser med å ringe fastlegen eller ikke 😟 Anonymkode: 3b36c...b3f 1
Gjest Blondie65 Skrevet 2. juli 2020 #27 Skrevet 2. juli 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke drukket mer enn det jeg har skrevet. Er så redd for at det blir mer. Jeg har tømt alt som er av alkohol i skap. Sitter og stresser med å ringe fastlegen eller ikke 😟 Anonymkode: 3b36c...b3f Ikke stress - ring. Bare gjør det.
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #28 Skrevet 2. juli 2020 Ungen blir ikke retard av et glass vin eller 2. Anonymkode: 5033a...cdc 2
Gjest snødråpe Skrevet 2. juli 2020 #29 Skrevet 2. juli 2020 (endret) 18 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har ikke drukket mer enn det jeg har skrevet. Er så redd for at det blir mer. Jeg har tømt alt som er av alkohol i skap. Sitter og stresser med å ringe fastlegen eller ikke 😟 Anonymkode: 3b36c...b3f Ingen grunn til å ikke gjøre det. Legene er der for å hjelpe deg og de har vært bort i slike situasjoner før. De vet hvordan håndtere det og legger opp en plan sammen med deg slik at dere kan løse problemet. Selv om du klarer holde deg unna alkohol, så er legen der og støtter deg og kan henvise videre der du kan få hjelp fremover. Som andre sier så må barnet ha en funksjonell mor. Hjelper ikke være edru nå om du slår deg på flaska med en gang barnet er født. Hvem skal ta seg av den lille da? Det beste er å gå til legen nå og få all hjelp og støtte du kan slik at du kan skape et trygt og fint liv sammen med barnet ditt Endret 2. juli 2020 av snødråpe
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #30 Skrevet 2. juli 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke drukket mer enn det jeg har skrevet. Er så redd for at det blir mer. Jeg har tømt alt som er av alkohol i skap. Sitter og stresser med å ringe fastlegen eller ikke 😟 Anonymkode: 3b36c...b3f Du er så fokusert på dette at jeg tror du vil klare det. Men få med deg fastlegen på laget. Anonymkode: ee194...b78 1
Sirah Skrevet 2. juli 2020 #31 Skrevet 2. juli 2020 Jeg har jobbet med flere barn med alkoholrelaterte skader og dette er ikke noe du ønsker for barnet ditt TS. Du har allerede tatt det første steget med å lage en tråd her. Veldig bra jobba Første steg på veien er å innse at man har et problem. Nå tar du opp mobilen og ringer fastlegen din. Om ikke du gjør det for din egen del, så gjør det for babyens del. Det kommer til å bli vondt, slitsomt, utmattende og veldig frustrerende, men er det ikke verdt det for å få et friskt barn? Jeg ville i første omgang fokusert på alkoholen og ikke røyken selv om du optimalt så klart bør kutte ut begge deler. Du er supersterk som tar tak i problemene dine! Jeg vil bare sende deg en stor klem og ønske deg masse lykke til ❤️ Ring NÅ! Ikke utsett det. Bare gjør det ❤️ 4
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #32 Skrevet 2. juli 2020 Jeg underskriver de andre her, ring med en gang, TS. Jeg jobber med gravide og nybakte foreldre og vi ønsker å hjelpe barnet og foreldrene til å ha det best mulig. Det er virkelig en styrke å innrømme at man sliter, du vil få respekt og hjelp! Om du ringer fastlege eller helsestasjon spiller ingen rolle, men ring NÅ! Anonymkode: 884ac...352 5
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #33 Skrevet 2. juli 2020 Anbefaler å be fastlegen om hjelp. Men vit at du kanskje vil bli sendt til en klinikk for avrusing. Og at du må inn jevnlig for testing. Var nylig en sak i Rogaland om dette. En gravid kvinne som ikke drakk, men ble mistenkt av legen for å gjøre det. Forteller litt om den enorme oppfølgingen som gjøres i tilfeller med alkohol. Lykke til. Anonymkode: 94c75...fac 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #34 Skrevet 2. juli 2020 Hvis Ts ikke har drukket mer enn det hun har oppgitt her blir hun neppe innlagt. Du klarer dette, Ts! Fastlegen kan hjelpe deg. Jeg tenker som flere at du ikke trenger fokusere så mye på røyken i første omgang. Heia deg! Anonymkode: afb4c...c5c 4
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #35 Skrevet 2. juli 2020 58 minutter siden, tussi84 skrev: Er ting med alkohol virkelig så svart/hvitt etter at et barn blir født? En ting er selvfølgelig å ikke være full sammen med barnet, men enn kan fint som foreldere dra på en fest å drikke masse en sjelden gang så lenge man har barnevakt. Det går også fint ann å ta seg et par glass vin eller et par øl til maten selv om barnet er hjemme, da det er stor forskjell på dette vs å drikke seg full. Å få barn betyr ikke at du skal holde deg edru minst 16 til 18 år framover. Skulle tro du siterte en alkoholiker, men ts drikker egentlig lite. Eneste problemet her er at hun drikker i svangerskapet. Man trenger IKKE drikke mye for å være alkoholiker/ha et alkoholproblem. Det er hvorfor du drikker som er avgjørende. Anonymkode: c2b68...e1e 6
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #36 Skrevet 2. juli 2020 Jeg heier på deg, TS - virkelig! ❤ Jeg er selv barn av alkoholikere, og min mor både drakk og røyket diverse når hun gikk gravid med meg. Desverre har disse avhengihetsgenene "smittet" over på meg. Jeg er ikke alkoholiker, men jeg misbrukte alkohol i flere måneder før jeg ble gravid. Jeg tok graviditetstest dagen derpå, når samboer var på jobb. Den var positiv, og jeg ble helt satt ut. Det første jeg gjorde når den ble positiv (noe jeg aldri har delt med noen og ikke er stolt av) var å åpne en øl og ta to slurker. Etter det helte jeg ut hele ølboksen. I løpet av svangerskapet lurte jeg meg til slurker av øl på fest, uten at noen så det. Og jeg hadde et halvt glass vin da jeg var ute med venner, men sa det var alkoholfritt. Det ble med det, og jeg takker høyere makter for at jeg har ei frisk og sunn frøken på en liten måned i armene mine nå. Men det kunne gått så mye verre, og jeg skulle vært åpen med samboer, helsestasjon og fastlege om dette. Jeg har ikke rørt alkohol siden det halve vinglasset i desember, og jeg har ingen planer om å røre det igjen. Ihvertfall ikke på lang, lang tid! Ring fastlegen, kjære deg - og få hjelp. Det er så mye styrke i å vise at en er svak. Du er MYE sterkere enn meg som i det hele tatt har den selvinnsikten til å dele det her på Kvinneguiden. Det viser en enorm styrke, bare det! Få hjelp til å sortere vekk det som får deg til å drikke, så kommer du til å bli en fantastisk mamma 😊 Anonymkode: 3584e...b7f 3
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #37 Skrevet 2. juli 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Så rart, da jeg gikk gravid og sleit med å slutte. Ble sånn at når jeg måtte fokusere på å trappe ned, økte mengden seg i stede. Da sa legen at jeg Ikke måtte tenke på det, heller røyke normalt. Som da var ca 10 sig om dagen. Det var bedre en å stresse. Han sa til meg da at det ikke var sååå farlig faktisk. Men dette er nå 14 år siden da Anonymkode: bcd52...ba4 Jeg røykte 20 til 25 sig om dagen før jeg visste at jeg var gravid. Har prøvd nedtrapping jeg og, og jeg røyker jo mye mindre enn før jeg ble gravid, men får på en måte ikke til å kutte ut helt. Har hos fastlegen fått beskjed om at jeg burde så klart slutte helt (noe jeg vet selv), men at redusering er bedre enn ingenting. Så nå blir det mellom 4 og 7 stk per dag, noe som er altfor mye. Men det hender at jeg har hatt dager hvor jeg har sprekt skikkelig også. Det var derfor jeg spurte legen pent om å få kunne bruke nikotin erstatning, av erfaringer vet jeg da at halvparten ville vært borte, om ikke alle.. Anonymkode: 0b370...6c1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #38 Skrevet 2. juli 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg røykte 20 til 25 sig om dagen før jeg visste at jeg var gravid. Har prøvd nedtrapping jeg og, og jeg røyker jo mye mindre enn før jeg ble gravid, men får på en måte ikke til å kutte ut helt. Har hos fastlegen fått beskjed om at jeg burde så klart slutte helt (noe jeg vet selv), men at redusering er bedre enn ingenting. Så nå blir det mellom 4 og 7 stk per dag, noe som er altfor mye. Men det hender at jeg har hatt dager hvor jeg har sprekt skikkelig også. Det var derfor jeg spurte legen pent om å få kunne bruke nikotin erstatning, av erfaringer vet jeg da at halvparten ville vært borte, om ikke alle.. Anonymkode: 0b370...6c1 Må du få lov til å bruke nikotinplaster da? Kan du ikke bare kjøpe det på apoteket eller i butikk? Anonymkode: 01965...0fe 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #39 Skrevet 2. juli 2020 1 time siden, tussi84 skrev: Er ting med alkohol virkelig så svart/hvitt etter at et barn blir født? En ting er selvfølgelig å ikke være full sammen med barnet, men enn kan fint som foreldere dra på en fest å drikke masse en sjelden gang så lenge man har barnevakt. Det går også fint ann å ta seg et par glass vin eller et par øl til maten selv om barnet er hjemme, da det er stor forskjell på dette vs å drikke seg full. Å få barn betyr ikke at du skal holde deg edru minst 16 til 18 år framover. Skulle tro du siterte en alkoholiker, men ts drikker egentlig lite. Eneste problemet her er at hun drikker i svangerskapet. Man trenger ikke drikke 3 liter alkohol daglig for å være alkoholiker. TS har ikke klart å slutte, til tross for at hun er gravid, da er hun faktisk en alkoholiker. Fins fungerende alkoholikere også, som går på jobb daglig, men altså like fullt en alkoholiker. Anonymkode: f21e9...07f 9
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #40 Skrevet 2. juli 2020 1 time siden, tussi84 skrev: Er ting med alkohol virkelig så svart/hvitt etter at et barn blir født? En ting er selvfølgelig å ikke være full sammen med barnet, men enn kan fint som foreldere dra på en fest å drikke masse en sjelden gang så lenge man har barnevakt. Det går også fint ann å ta seg et par glass vin eller et par øl til maten selv om barnet er hjemme, da det er stor forskjell på dette vs å drikke seg full. Å få barn betyr ikke at du skal holde deg edru minst 16 til 18 år framover. Skulle tro du siterte en alkoholiker, men ts drikker egentlig lite. Eneste problemet her er at hun drikker i svangerskapet. Ok, da har jeg misforstått, trodde hun var alkoholiker. Men vil en person som har alkoholproblemer klare å stoppe etter 1-2 enheter til maten? Dersom man har barnevakt dagen derpå også så kan man bøtte nedpå, ja. Men å ha ansvar for et barn mens man er veldig fyllesyk er neppe gunstig for verken barnet eller foreldren, eller hva synes du? Bør folk i bakrus ha ansvar for barn? Anonymkode: 85705...477
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå