Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gruer meg skikkelig til å skrive dette, men jeg er gravid. Og jeg har vel et alkoholproblem. Jeg klarer ikke la være å drikke litt alkohol og heller ikke røyke. Det er mye mindre og de fleste dager går det greit, men det har gått skeis et par dager også.  

Jeg vil ikke bli tatt fra barnet og er livredd barnevernet skal bli blandet inn. Jeg må i alle fall slutte å drikke, har ikke drukket så mye, men i går drakk jeg et glass vin klarte heldigvis å beherske meg. For noen uker siden drakk jeg 3 glass vin før jeg stoppet og fikk panikk.  

Anonymkode: 3b36c...b3f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først av alt, så utrolig vond situasjon du er i. Skjønner at dette er skikkelig vanskelig.. Det er veldig bra du ser selv at dette ikke er bra, det er en veldig god start :) 

Ta kontakt med fastlegen din eller helsestasjonen og forklar situasjonen. Der kan du få hjelp til å kontrollere dette. 

• Liker 39
AnonymBruker
Skrevet

Oppsøk hjelp ts. Barnet vil ikke ha det bra i oppveksten med en mor med et alkoholproblem. Min venninne fikk hjelp i sin graviditet. Barnevernet ville bare at hun skulle få god behandling og bli kvitt alkoholproblemet. De var aldri ute etter å ta barnet fra henne. Vær åpen til fastlegen din og be om hjelp. For barnet i magen skyld må du gjøre det, det er en styrke å oppsøke hjelp og finne ut av de problemene man har. 

Lykke til

Anonymkode: c2b68...e1e

• Liker 45
Gjest Aniita
Skrevet

Hadde jeg funnet noe svar på å motstå alkoholtrang hadde jeg gjort det selv. Vet det er kjempevanskelig. Må bare avstå, uansett hvor vanskelig det er.

Når det gjelder røyking, så er ikke det like farlig som alkohol på fosteret. Før i tiden var det mange mødre som røyket under svangerskapet. Jeg sier IKKE at det er greit. Men bare for å skille de to tingene. Og jeg har prøvd å slutte å røyke, og det hjelper veldig med både plaster og tyggis. Uten det, hadde jeg aldri i verden klart det, for sterkt sug og abstinenser. Anbefaler det på det sterkeste.  

AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo google føtalt alkoholsyndrom....

Anonymkode: 250f5...86c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke barnevernet du burde bekymre deg over, men om barnet blir født med FAS. 

Anonymkode: db2cc...37e

Du tror ikke jeg bekymrer meg? 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du tror ikke jeg bekymrer meg? 

Hvorfor har du ikke oppsøkt hjelp da, om det er FAS du bekymrer deg for? 

Og det er virkelig skader på barnet du burde bekymre deg over, ikke barnevernet som hjelper barn som har blitt mishandlet fra unnfangelse, som du kommer til å gjøre om du ikke søker hjelp. 

Anonymkode: ac209...028

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har du ikke oppsøkt hjelp da, om det er FAS du bekymrer deg for? 

Og det er virkelig skader på barnet du burde bekymre deg over, ikke barnevernet som hjelper barn som har blitt mishandlet fra unnfangelse, som du kommer til å gjøre om du ikke søker hjelp. 

Anonymkode: ac209...028

Jeg bekymrer meg for alt!😟

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bekymrer meg for alt!😟

Da kan du 

A. Late som ingenting og fortsette i samme spor. 

B. Faktisk oppsøke hjelp og bli bedre/frisk. 

Anonymkode: c2b68...e1e

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes også det er litt spesielt at du nevner barnevernet i HI men ikke potensielle skader du påfører barnet ditt. Det er skader på barnet du bør være redd for, ikke barnevernet. Du MÅ oppsøke hjelp. Det er det eneste riktige å gjøre som gravid med alkoholproblemer. 

Anonymkode: ebbd1...882

• Liker 30
AnonymBruker
Skrevet

Babyen må da være motivasjon nok til å slutte med røyk og alkohol tenker jeg. Dra på ei hytte langt inni gokk uten bil eller kollektivt, så har du ikke mulighet til å få tak i 😅 Skjønner at det er lett for meg å si som ikke er alkoholiker, men du MÅ skaffe deg hjelp og gjøre alt du kan for å slutte! 

Anonymkode: f21e9...07f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må velge alkoholen eller barnet, hva er det viktigste for deg? Du kan ikke få begge deler. 

Anonymkode: b6721...667

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke hva jeg skal si, men jeg er nesten sjokkert over at ingen kommer med veldig dømmende kommentarer til ts siden hun både bruker alkohol og røyk under svangerskapet.

Det var en lignende tråd om noen som ikke klarte å stoppe med snus i svangerskapet bare for noen uker siden. Vedkommende fikk mye dømmende kommentarer på innlegget sitt. 

Jeg har selv ikke brukt alkohol i svangerskapet, men har ikke klart å slutte helt å røyke selv om jeg er i uke 26 snart. Jeg har spurt legen om å få tillatelse til å bruke nikotin plaster eller lignende, men får ikke lov. Har ikke viljestyrken på egenhånd dessverre, selv om jeg vet om risikoene. Er ikke stolt over det, men er heller ikke perfekt. 

Anonymkode: 0b370...6c1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gruer meg skikkelig til å skrive dette, men jeg er gravid. Og jeg har vel et alkoholproblem. Jeg klarer ikke la være å drikke litt alkohol og heller ikke røyke. Det er mye mindre og de fleste dager går det greit, men det har gått skeis et par dager også.  

Jeg vil ikke bli tatt fra barnet og er livredd barnevernet skal bli blandet inn. Jeg må i alle fall slutte å drikke, har ikke drukket så mye, men i går drakk jeg et glass vin klarte heldigvis å beherske meg. For noen uker siden drakk jeg 3 glass vin før jeg stoppet og fikk panikk.  

Uff, så vondt 💕  Men du må oppsøke hjelp. Det er større sjangs for at du blir tatt fra barnet om du ikke gjør noe. Klarer du å oppsøke hjelp viser du styrke og har langt bedre forutsetninger for å bli en god, nykter mor. Jeg er sikker på at det er mange som ønsker å hjelpe deg og at du klarer å kvitte deg helt med alkohol. Ring rundt i dag, helsestasjoner har ofte psykologer som står klar til å hjelpe deg. Masse lykke til, du har allerede klart å redusere inntaket, så dette klarer du med litt hjelp 💪

Anonymkode: a34ad...b7b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke hva jeg skal si, men jeg er nesten sjokkert over at ingen kommer med veldig dømmende kommentarer til ts siden hun både bruker alkohol og røyk under svangerskapet.

Det var en lignende tråd om noen som ikke klarte å stoppe med snus i svangerskapet bare for noen uker siden. Vedkommende fikk mye dømmende kommentarer på innlegget sitt. 

Jeg har selv ikke brukt alkohol i svangerskapet, men har ikke klart å slutte helt å røyke selv om jeg er i uke 26 snart. Jeg har spurt legen om å få tillatelse til å bruke nikotin plaster eller lignende, men får ikke lov. Har ikke viljestyrken på egenhånd dessverre, selv om jeg vet om risikoene. Er ikke stolt over det, men er heller ikke perfekt. 

Det er jo alltid litt tilfeldig hvilke mennesker som svarer i en tråd. Det er ikke alltid de samme som svarer. 

Anonymkode: ebbd1...882

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis du ikke har gjort det enda så prøv slike meditasjonsvideor på YouTube, les boken "the easy way to stop smoking", prøv damp med mindre nikotin og gå ned litt og litt på styrken. Erstatt røyken med noe annet, eks frukt og grønt som du kan knaske på eller kanelstang som du kan suge på. Skriv ned motivasjonen til å slutte og prøv å tenk nøye om hva røyken gir deg. De 3 første dagene er de værste, så blir det enklere 💕 

Synes det er rart at du ikke får plaster da det er langt færre giftstoffer i det enn røyk, men kanskje en annen årsak jeg ikke vet om. Masse lykke til 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så rart, da jeg gikk gravid og sleit med å slutte. Ble sånn at når jeg måtte fokusere på å trappe ned, økte mengden seg i stede. Da sa legen at jeg Ikke måtte tenke på det, heller røyke normalt. Som da var ca 10 sig om dagen. Det var bedre en å stresse. Han sa til meg da at det ikke var sååå farlig faktisk. Men dette er nå 14 år siden da

Anonymkode: bcd52...ba4

Gjest snødråpe
Skrevet

Om du skal velge å bli fratatt barnet eller å ødelegge hele livet til et menneske, barnet, ved å gi det alkoholskader, så velger du å ødelegge det uskyldige livet?

Du burde oppsøke hjelpe selv om det er fare for å bli fratatt barnet. Du kan ikke rettferdiggjøre å ødelegge livet til et annet menneske fordi du er redd for egen ræv. 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så rart, da jeg gikk gravid og sleit med å slutte. Ble sånn at når jeg måtte fokusere på å trappe ned, økte mengden seg i stede. Da sa legen at jeg Ikke måtte tenke på det, heller røyke normalt. Som da var ca 10 sig om dagen. Det var bedre en å stresse. Han sa til meg da at det ikke var sååå farlig faktisk. Men dette er nå 14 år siden da

Anonymkode: bcd52...ba4

Samme fikk jeg vite for 12 år siden, pga stress. Men i dag så sier de at stresset er bedre enn røykingen 😊 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...