AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #1 Skrevet 1. juli 2020 Jeg må spørre her - er det jeg som «overreagerer»? Jeg er alenemor til et barn på mellomtrinnet som skulle til sin bestemor noen dager i ferien. Etter mindre enn to dager etter mitt barn er reist til sin bestemor blir jeg oppringt av min mor. Hun forteller at en venn av henne hadde vært på besøk bare to-tre dager før mitt barn kom til bestemoren sin og er nå påvist smittet med koronaviruset. Vedkommende jobber og delvis bor i Norge og i Sverige og skulle derfor vært i karantene på fritiden sin her i Norge. Ved besøk hos min mor har vedkommende brutt karantenereglene, noe min mor var fullstendig klar over. Hadde jeg visst at vedkommende hadde vært på besøk hadde jeg aldri sendt mitt barn dit, og jeg opplever min mor med viten og vilje har tilbakeholdt informasjon - vel vitende om at barnebarnet aldri hadde fått komme til henne om hun hadde fortalt meg vedkommende hadde vært der i karanteperioden. Jeg er både skuffet, sint og sur noe jeg har fortalt min mor. At de kunne bryte loven på denne måten er så utrolig skuffende, men hun skal ha det til at det er jeg som overreagerer fordi de visstnok tok «forholdsregler» og ikke var «nær hverandre» da besøket var der. Jeg mener jeg har all rett til å være skuffet og sur, en ting er at barnet nå holdes hjemme i karantene i flere dager, jeg får ikke gått på jobb og vi har måttet avlyse en tur til Tusenfryd kommende helg med 50 andre som barnet hadde gledet seg masse til. Ferieavreise spøker også, det kan ta to uker fra man er utsatt for smitte til en har symptomer/er syk. Det som verre er er at min mor og denne personen kan, med deres oppførsel, ha medført økt smitte i samfunnet pga deres tankesløshet. Hvem vet hvem de kan ha utsatt for smitte, vi vet alle hvor alvorlig viruset er. Jeg opplever å få gehør fra helsemyndighetene når jeg har vært i kontakt med dem, men min mor avfeier og mener hun møter på forståelse fra helsemyndighetene selv og kommentarer som at «sånn skjer». Og, hun tar ingen selvkritikk og er verken sur på vedkommende eller bebreider denne (det er nå i og for seg greit, så vidt jeg skjønner har hun bedt vedkommende komme - vel vitende om at vedkommende skal være i karantene). Hun skal vel i det store og hele ha det til at jeg ikke har grunn til å være sint. Så hva synes dere? Er jeg urettferdig og urimelig, overreagerer jeg? Eller er det min mor og hennes besøk som bør legge seg padde flat og beklage herfra til evigheten? Må innrømme jeg vurderer å politianmelde, da blir trolig besøket bøtlagt med kr. 20.000. Anonymkode: deb95...456 13
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #2 Skrevet 1. juli 2020 Hadde GLATT politianmeldt! De risikerer livene til andre Anonymkode: 959b2...8be 35
cloudsinger Skrevet 1. juli 2020 #3 Skrevet 1. juli 2020 Jeg er helt enig med deg. Forferdelig uansvarlig, jeg hadde blitt rasende selv! 17
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 1. juli 2020 #4 Skrevet 1. juli 2020 Helt enig med deg, jeg hadde uten å nøle politianmeldt.
Ugle83 Skrevet 1. juli 2020 #5 Skrevet 1. juli 2020 Jeg hadde også blitt sint. Det er litt typisk den foreldregenerasjonen vår. Jeg syntes ikke de tar korona så alvorlig. Kjipt ovenfor barnet ditt. 20
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #6 Skrevet 1. juli 2020 Fullstendig uansvarlig av din mor! Anonymkode: 0f441...25c 15
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #7 Skrevet 1. juli 2020 Skjønner ikke disse stillingene at deres uaktsomhet fører til enorme utgifter for staten som må holde Norge stengt lenger? Og at disse pengene som blir brukt er din og ditt barns pensjon??? Anonymkode: 41daa...eb2 15
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #8 Skrevet 1. juli 2020 3 minutter siden, Ugle83 skrev: Jeg hadde også blitt sint. Det er litt typisk den foreldregenerasjonen vår. Jeg syntes ikke de tar korona så alvorlig. Kjipt ovenfor barnet ditt. Kan da legge til at vedkommende som var på besøk var min bror.. han har bare seg og sitt å tenke på (ingen barn) men er i midten av 40-årene. Han mener han liksom ikke er andre steder enn hjemme og en liten tur på butikken og skjønner ikke hvordan han kan ha blitt smittet 😫😥 Med så mye smitte i Sverige så er jo smitten «overalt», men at han er så uansvarlig er jo knapt til å tro. Han er heldigvis ikke alvorlig syk, men.. For å si det sånn har jeg ikke det beste forholdet hverken til min mor eller bror - og det blir ikke bedre av dette 😟 Mulig noen bekjente kjenner igjen meg/oss nå, det får bare være - det er ikke jeg som har gjort noe ulovlig her! Anonymkode: deb95...456 9
Fru Uperfekt Skrevet 1. juli 2020 #9 Skrevet 1. juli 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg må spørre her - er det jeg som «overreagerer»? Jeg er alenemor til et barn på mellomtrinnet som skulle til sin bestemor noen dager i ferien. Etter mindre enn to dager etter mitt barn er reist til sin bestemor blir jeg oppringt av min mor. Hun forteller at en venn av henne hadde vært på besøk bare to-tre dager før mitt barn kom til bestemoren sin og er nå påvist smittet med koronaviruset. Vedkommende jobber og delvis bor i Norge og i Sverige og skulle derfor vært i karantene på fritiden sin her i Norge. Ved besøk hos min mor har vedkommende brutt karantenereglene, noe min mor var fullstendig klar over. Hadde jeg visst at vedkommende hadde vært på besøk hadde jeg aldri sendt mitt barn dit, og jeg opplever min mor med viten og vilje har tilbakeholdt informasjon - vel vitende om at barnebarnet aldri hadde fått komme til henne om hun hadde fortalt meg vedkommende hadde vært der i karanteperioden. Jeg er både skuffet, sint og sur noe jeg har fortalt min mor. At de kunne bryte loven på denne måten er så utrolig skuffende, men hun skal ha det til at det er jeg som overreagerer fordi de visstnok tok «forholdsregler» og ikke var «nær hverandre» da besøket var der. Jeg mener jeg har all rett til å være skuffet og sur, en ting er at barnet nå holdes hjemme i karantene i flere dager, jeg får ikke gått på jobb og vi har måttet avlyse en tur til Tusenfryd kommende helg med 50 andre som barnet hadde gledet seg masse til. Ferieavreise spøker også, det kan ta to uker fra man er utsatt for smitte til en har symptomer/er syk. Det som verre er er at min mor og denne personen kan, med deres oppførsel, ha medført økt smitte i samfunnet pga deres tankesløshet. Hvem vet hvem de kan ha utsatt for smitte, vi vet alle hvor alvorlig viruset er. Jeg opplever å få gehør fra helsemyndighetene når jeg har vært i kontakt med dem, men min mor avfeier og mener hun møter på forståelse fra helsemyndighetene selv og kommentarer som at «sånn skjer». Og, hun tar ingen selvkritikk og er verken sur på vedkommende eller bebreider denne (det er nå i og for seg greit, så vidt jeg skjønner har hun bedt vedkommende komme - vel vitende om at vedkommende skal være i karantene). Hun skal vel i det store og hele ha det til at jeg ikke har grunn til å være sint. Så hva synes dere? Er jeg urettferdig og urimelig, overreagerer jeg? Eller er det min mor og hennes besøk som bør legge seg padde flat og beklage herfra til evigheten? Må innrømme jeg vurderer å politianmelde, da blir trolig besøket bøtlagt med kr. 20.000. Anonymkode: deb95...456 Hadde anmeldt 8
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #10 Skrevet 1. juli 2020 Jeg er 100% enig- jeg hadde anmeldt og tatt en liten pause fra både mor og bror. Dette kunne faktisk fått dødelige følger, så du overreagerer overhodet ikke. Anonymkode: 8567f...503 9
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #11 Skrevet 1. juli 2020 Jeg hadde blitt skikkelig såret. Hva om barnet ditt ble smittet og fått senskader av korona? Jeg hadde vert rasende hadde min mor og bror oppført seg på den måten..!! Har en bror selv som tar veldig lett på korona. Jeg møter ikke han før vi vet mer om sykdommen. Anonymkode: bb4bc...dbf 8
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #12 Skrevet 1. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde blitt skikkelig såret. Hva om barnet ditt ble smittet og fått senskader av korona? Jeg hadde vert rasende hadde min mor og bror oppført seg på den måten..!! Har en bror selv som tar veldig lett på korona. Jeg møter ikke han før vi vet mer om sykdommen. Anonymkode: bb4bc...dbf Takk skal du ha. Det er vel det jeg har tenkt også - at vi ikke skal ha noe kontakt med min bror så lenge han reiser frem og tilbake slik han gjør og før situasjonen er mer avklart. For jeg er ikke i tvil om at han tar lett på det, han uttalte i april at han kunne tenke seg å bli smittet så han kunne bli ferdig med det.. At min mor avfeier og mener deres såkalte forholdsregler var «godt nok» og unnlot å fortelle meg om besøket av min bror er et så stort tillitsbrudd at jeg ikke eier ord. Det er dessverre ikke første gang og dermed har vi svært lite kontakt. Jeg har tenkt min sønn likevel kan ha litt kontakt med henne, men etter dette så vet jeg ikke hvordan jeg skal kunne klare å stole på henne noensinne igjen. Hun velger å ta avgjørelser som ikke er opptil henne å ta eller vurdere, så ufattelig egoistisk. Jeg synes det er vanskelig å «slippe» dette, forhåpentligvis er verken hun eller min sønn smittet, men.. 😫 Anonymkode: deb95...456 14
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #13 Skrevet 1. juli 2020 Til opplysning er ikke du og ditt barn pålagt karantene da ditt barn ikke har vært i direkte kontakt med en som er smittet, men dere velger jo selv hvor strenge dere vil være på det. Ellers har du all rett til å være forbanna på mor og bror. Han har brutt loven og det burde få konsekvenser. Anonymkode: 2167e...506 11
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #14 Skrevet 2. juli 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Til opplysning er ikke du og ditt barn pålagt karantene da ditt barn ikke har vært i direkte kontakt med en som er smittet, men dere velger jo selv hvor strenge dere vil være på det. Ellers har du all rett til å være forbanna på mor og bror. Han har brutt loven og det burde få konsekvenser. Anonymkode: 2167e...506 I utgangspunktet har du rett, men min sønn ble testet for korona i går og vi fikk beskjed om at han er i karantene til testresultatet foreligger. Så han er i karantene, ikke jeg. Så er jeg vel der at han og jeg vil være forsiktige den kommende uken, til resultatet av min mors andre test foreligger forhåpentligvis på mandag.. Er hans test og hennes to tester negative kan han (vi) begynne å åpne opp igjen.. Takk for øvrig for støtten, godt å se at alle er enige med meg i forhold til dette. Det er bare hoderystende at de tok så lett på dette! Anonymkode: deb95...456 13
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #16 Skrevet 2. juli 2020 Skjønner det er snakk om mennesker i hytte-alderen, og det er etter min meining den gruppen som har oppført seg mest klagete/sutrete/egoistiske oppi dette.... Anonymkode: 3fa47...c38 5
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #17 Skrevet 2. juli 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk skal du ha. Det er vel det jeg har tenkt også - at vi ikke skal ha noe kontakt med min bror så lenge han reiser frem og tilbake slik han gjør og før situasjonen er mer avklart. For jeg er ikke i tvil om at han tar lett på det, han uttalte i april at han kunne tenke seg å bli smittet så han kunne bli ferdig med det.. At min mor avfeier og mener deres såkalte forholdsregler var «godt nok» og unnlot å fortelle meg om besøket av min bror er et så stort tillitsbrudd at jeg ikke eier ord. Det er dessverre ikke første gang og dermed har vi svært lite kontakt. Jeg har tenkt min sønn likevel kan ha litt kontakt med henne, men etter dette så vet jeg ikke hvordan jeg skal kunne klare å stole på henne noensinne igjen. Hun velger å ta avgjørelser som ikke er opptil henne å ta eller vurdere, så ufattelig egoistisk. Jeg synes det er vanskelig å «slippe» dette, forhåpentligvis er verken hun eller min sønn smittet, men.. 😫 Anonymkode: deb95...456 Jeg hadde også slitt veldig med å tilgi dette. Jeg hadde ikke latt min mor eller bror være alene med barnet før jeg følte de forstod alvoret og det å forstå at dette var IKKE deres avgjørelse å ta. Jeg hadde ikke kuttet kontakten med dem alså, så ikke misforstå meg. Men jeg hadde ikke latt dem passe barnet alene igjen. Ikke før de faktisk forstod alvoret i både smitte og det at det er du og far til barnet som bestemmer i slike situasjoner. At de skal ringe dere og spør hva dere synes er greit og ikke greit før de utsetter barnet for noe som helst. Anonymkode: bb4bc...dbf 5
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #18 Skrevet 2. juli 2020 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde også slitt veldig med å tilgi dette. Jeg hadde ikke latt min mor eller bror være alene med barnet før jeg følte de forstod alvoret og det å forstå at dette var IKKE deres avgjørelse å ta. Jeg hadde ikke kuttet kontakten med dem alså, så ikke misforstå meg. Men jeg hadde ikke latt dem passe barnet alene igjen. Ikke før de faktisk forstod alvoret i både smitte og det at det er du og far til barnet som bestemmer i slike situasjoner. At de skal ringe dere og spør hva dere synes er greit og ikke greit før de utsetter barnet for noe som helst. Anonymkode: bb4bc...dbf De kommer aldri til å forstå, det er vel det som er greia. Enten må jeg svelge denne kamelen også, eller så... Og, det har vært mange ulike kameler opp gjennom årene, og ganske mange store - og på sett og visst bebreider jeg meg selv for at jeg ikke spurte i forveien om broren min hadde vært der. Jeg kjenner jo lusa på gangen. Men nå har jeg virkelig lært. Å kutte kontakt har jeg i og for seg gjort fra før, men jeg tenkte at min sønn kanskje kan ha litt kontakt likevel selv om hennes og min relasjon er "over" - og det var derfor han var hos henne nå. At hun velger å ta vannvittige beslutninger over hodet på meg er ikke noe nytt, men at hun gjorde det igjen nå - det er så vannvittig og et så stort tillitsbrudd. Og, hun forstår altså ikke! Neste uke fyller hun rundt år, og jeg hadde planlagt å sende type morgenlevering, blomst på døren el.l. Det må jeg innrømme at jeg har fullstendig mistet lysten på å gjøre, hun vil jo trolig anta at jeg rekker ut en hånd og at jeg med det "innser at jeg tok feil og hun rett". Det er helt fullstendig galskap! Blæ altså, beklager at jeg legger ut her - men da får jeg sannelig ut litt frustrasjon også ;-) Ha, ha.. Anonymkode: deb95...456 9
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #19 Skrevet 2. juli 2020 Jeg ville ha sendt blomst på døra med en kort og kald gratulasjon, og ikke gjort noe mer. Anonymkode: 8567f...503 3
LilleOlga Skrevet 2. juli 2020 #20 Skrevet 2. juli 2020 Eg hadde blitt rasande. Greit at barn gjerne ikkje får det so hardt, men får barnet ditt det - så er jo du nesten garantert å få det og du kan bli steindårlig. Det er egoistisk av familien din. Ein veit ikkje kva seinskader korona kan føre med seg. Ein ser folk som har fått lungeproblemer og folk som har fått skadar på hjerne i form av hukommelsesproblemer og anna. Eg hadde nok ikkje kutta kontakt for alltid, men eg hadde tatt ein pause. når det er sagt syns eg det er fint å høyre (som person i risikogruppa) at det finst folk som tar dette seriøst. Syns så mange kimser av det. Eg krysser fingrene for at dokke slepp unna. God sommer !! ☺️ 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå