AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #1 Skrevet 1. juli 2020 Hva må man gjøre for å få sparken? Kan uheldige uttalelser føre til at man sparken uten at jeg går inn på det? Anonymkode: 441b9...6d7
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #2 Skrevet 1. juli 2020 Ja, jeg vil tro det. Spørs hva du har sag til hvem? Anonymkode: dc49f...6db
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #3 Skrevet 1. juli 2020 Tviler på det, vil vel bli ein advarsel først. Oppsigelsesvernet er sterkt Anonymkode: 2eba6...5c7 3
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #4 Skrevet 1. juli 2020 Helt avhengig av posisjon og hvilke typer uheldige uttalelser det er snakk om. Det sier seg selv at en seksuelt krenkende kommentarer eller rasistiske uttaler fra en leder kan føre til oppsigelse. Også direkte trusler til arbeidstakere. Blant arbeidere er det nok høyere terskel, men alikevel vurderer jeg slike type kommentarer som direkte til skriftlig advarsel. Men uttalelser fra arbeidere, her skal det mer til. Men også her kan uvørenhet medføre oppsigelse, f.eks at man røper hemmeligholdt informasjon. Anonymkode: e73fe...e99 4
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #5 Skrevet 1. juli 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helt avhengig av posisjon og hvilke typer uheldige uttalelser det er snakk om. Det sier seg selv at en seksuelt krenkende kommentarer eller rasistiske uttaler fra en leder kan føre til oppsigelse. Også direkte trusler til arbeidstakere. Blant arbeidere er det nok høyere terskel, men alikevel vurderer jeg slike type kommentarer som direkte til skriftlig advarsel. Men uttalelser fra arbeidere, her skal det mer til. Men også her kan uvørenhet medføre oppsigelse, f.eks at man røper hemmeligholdt informasjon. Anonymkode: e73fe...e99 Er det slik at man må få skriftlig advarsel før man får sparken? Jeg er ingen leder. Anonymkode: 441b9...6d7
Glitnir Skrevet 1. juli 2020 #6 Skrevet 1. juli 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det slik at man må få skriftlig advarsel før man får sparken? Jeg er ingen leder. Anonymkode: 441b9...6d7 Nei
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #7 Skrevet 1. juli 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det slik at man må få skriftlig advarsel før man får sparken? Jeg er ingen leder. Anonymkode: 441b9...6d7 Nei, ikke dersom man har gjort eller sagt noe grovt nok. Anonymkode: e73fe...e99
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #8 Skrevet 1. juli 2020 Jeg har vært ufin mot flere kollegaer. Det skapte dårlig stemning. Anonymkode: 441b9...6d7
Glitnir Skrevet 1. juli 2020 #9 Skrevet 1. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har vært ufin mot flere kollegaer. Det skapte dårlig stemning. Anonymkode: 441b9...6d7 På hvilken måte? Og hvorfor?
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #10 Skrevet 1. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har vært ufin mot flere kollegaer. Det skapte dårlig stemning. Anonymkode: 441b9...6d7 Det spørs jo hvor ufin du har vært, og mot hvem. Og hele situasjonen rundt dette. Det er fullt mulig å bli sparket pga det du kaller «uheldige uttalelser», hvis det i realiteten var ren trakassering e.l. Selv har jeg (som offer) dessverre erfart at oppsigelsesvernet står (altfor) sterkt, og at man heller beskytter den som trakasserer enn den som blir trakassert. Selv i det offentlige... Anonymkode: 4aac0...3d9
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #11 Skrevet 1. juli 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har vært ufin mot flere kollegaer. Det skapte dårlig stemning. Anonymkode: 441b9...6d7 Sparken skal mye til, men nedprioritert til du slutter er mer realistisk. I tillegg til du kan tilfeldigvis bli første til å gå om det er nedbemanning. Anonymkode: 6ff71...8fb
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #12 Skrevet 1. juli 2020 Akkurat nå, Glitnir skrev: På hvilken måte? Og hvorfor? Kan ikke fortelle, da blir jeg gjenkjent. Anonymkode: 441b9...6d7
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #13 Skrevet 1. juli 2020 Å være meg... Gjør endel feil (ikke med vilje), gråter mye (kan ikke for det, det er ikke akkurat morsomt at andre ser det), lærevansker (kan ikke for det heller), konflikter (ikke flink med sosiale koder, men burde sikkert vært bedre), angstproblemer. Men går man på nav er man en dovenpels så da er det bare slik det er. Anonymkode: c4ae5...b4e 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #14 Skrevet 1. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kan ikke fortelle, da blir jeg gjenkjent. Anonymkode: 441b9...6d7 Da kan du heller ikke få noen reell vurdering her. Anonymkode: d89a3...1ba 6
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #15 Skrevet 1. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Sparken skal mye til, men nedprioritert til du slutter er mer realistisk. I tillegg til du kan tilfeldigvis bli første til å gå om det er nedbemanning. Anonymkode: 6ff71...8fb Det vil si lavest mulig lønn, og de verste arbeidsoppgavene. Stemmer dette? Det har jeg fra før. Anonymkode: 441b9...6d7
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #16 Skrevet 1. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det vil si lavest mulig lønn, og de verste arbeidsoppgavene. Stemmer dette? Det har jeg fra før. Anonymkode: 441b9...6d7 De kan ikke senke lønnen din selv om de endrer oppgavene dine, men de kan la være å øke den. Anonymkode: c4ae5...b4e
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #17 Skrevet 1. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: De kan ikke senke lønnen din selv om de endrer oppgavene dine, men de kan la være å øke den. Anonymkode: c4ae5...b4e Vi har tariffavtale, men er jeg ikke organisert. Da må de vel øke den tilsvarende årlig prosent. Stemmer ikke det? Anonymkode: 441b9...6d7
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #18 Skrevet 1. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vi har tariffavtale, men er jeg ikke organisert. Da må de vel øke den tilsvarende årlig prosent. Stemmer ikke det? Anonymkode: 441b9...6d7 I teorien ja, men ikke uvanlig å prøve å tvinge ut uønskede ansatt. Tvilsomt at de tar kampen.. Anonymkode: 6ff71...8fb
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #19 Skrevet 1. juli 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: I teorien ja, men ikke uvanlig å prøve å tvinge ut uønskede ansatt. Tvilsomt at de tar kampen.. Anonymkode: 6ff71...8fb Er det ikke vanlig å ta kampen med å ut den uønskede ansatte? Anonymkode: 441b9...6d7
Ze.Xhx Skrevet 1. juli 2020 #20 Skrevet 1. juli 2020 I første omgang så får du ikke sparken såfremt det ikke er grovt. Hvis du vet du har bæsja på leggen, legg deg langflat og beklag i hytt og gevær. Ta eventuelt advarsel med strak rygg og etter dette oppfør deg som folk! I mange tilfeller er det dessverre vanskelig å bli kvitt folk, da det finnes en del knep som skaper trøbbel for bedriften. Jeg kommer ikke til å fortelle hva. Hvis arbeidsforholdet henger i en tynn tråd sier du opp selv og slipper derfor å ha en oppsigelse på CV'en. Og så tar du deg sammen i din neste jobb. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå