AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #1 Skrevet 1. juli 2020 Hallo Nevøen min har eksem, tror det er atopisk eksem. De har vært hos utallige hudleger og det har blitt konstantert. Det har forverret seg betraktelig og har nå masse små prikker på hele kroppen, ser ut som varmeutslett/meslinger (er nok ikke det, men utseendemessig) Han klør seg til blods, nekter å ha på seg klær. Han får medisiner, så det ikke klør på natten og de bruker masse kremer som hjelper for atopisk eksem. De røyker inne, også på soverommet der han sover. Og kostholdet er veldig dårlig, siden han bare liker kjeks og brus, og det er det han får. Nå vet ikke jeg hvor mye kostholdet har å si, men tviler på at passiv røyking er så bra. Det har jeg sagt til dem, siden de spør om råd.. Er det noen som har erfaring med forskjellig type eksem? Hva er det de kan gjøre så guttungen får det bedre? Anonymkode: 3f4c2...224
Slitenmamma Skrevet 1. juli 2020 #2 Skrevet 1. juli 2020 Smørr med krem og eventuelt våt kompress, har ikke behøvd å bruke det på mitt barn. Men lærte om det på eksem-skolen, er i regi av sykhuset her vi bor. Har egentlig ikke funnet noe særlig som hjelper når ungen hadde det som verst.
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #3 Skrevet 1. juli 2020 En familie her jeg bor måtte flytte til Spania med ungene fordi klimaet her gjorde det verre. Anonymkode: 2c935...5a8
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #4 Skrevet 1. juli 2020 Du kan lese på atopiker.no. Mitt barn har atopisk eksem, men mye mildere enn din nevø. Det viktigste er å jobbe preventivt, altså å smøre huden for å hindre utbrudd. Dernest å lindre utbrudd, og unngå å irritere huden. Vi bruker iblandt kortisonkrem for å knekke utbrudd. Vi bruker aldri ull på barnet fordi det gir irritasjon og utbrudd. Myke tekstiler i bomull og bambus, vasker klærne i vaskemiddel uten parfyme. Dårlig kosthold hjelper neppe. Og å røyke på soverommet til alle barn er hensynsløst, til atopikere slemt. Atopikere er mer utsatt for astma og allergi også. Be foreldrene til h... slutte å røyke inne av hensyn til sitt barn. Anonymkode: e9e87...f27
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #5 Skrevet 1. juli 2020 De kan slutte å røyke, gi ham tran, kle ham i utvasket bomull, gjøre alt hudlegen sier (best å holde seg til én som følger opp over år), dra sydover i vinterhalvåret, melde seg inn i Norges astma og allergiforbund, sjekke for all annen allergi, og bade/dusje ham sjelden og kort og kaldt, kun bruke oljebaserte såper. Du som tante/onkel kan si at å røyke på samme rom som han er barnemishandling, det vil gi ham astma i tillegg og forverrer eksemet. Dårlig ernæring er jo også dårlig omsorg og gjør det ikke bedre, men var jeg deg og ville hjelpe hadde jeg satt inn støtet mot røykinga først og fremst. Anonymkode: 1292a...daa
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #6 Skrevet 1. juli 2020 Jeg er over 30 og har hatt atopisk eksem siden jeg ble født. Det eneste som har vært til hjelp for meg var da jeg studerte i et ørkenland(!). Tørt klima gjorde at eksemen forsvant 100%. Ganske kjipt å bo i Norge med andre ord sånn ellers... Ellers sluttet jeg å spise sukker/snop, det har også mye å si for hudproblemene. Det hjalp veldig. Salven jeg er 100% avhengig av er Locobase repair, siden huden ikke produserer fett selv i stor nok grad. Ellers kortisonsalver ved ekstreme utbrudd. Eksem er noe dritt. Du har min største medfølelse! Anonymkode: 21775...487
Eneri Skrevet 1. juli 2020 #7 Skrevet 1. juli 2020 Jeg har ingen kjente allergier unntatt at jeg VET jeg reagerer på div insektsbitt. Men likevel får jeg av og til utbrudd av atopisk eksem. Ofte på hender, men har også har kløende utslett over store deler av kroppen. Jeg fikk forklart at man kunne se for seg at en atopiker har et allergibeger som fylles opp. Tre hovedkategorier, beklager om jeg gjengir litt upresist, er en stund siden jeg fikk forklart dette. Den ene kategorien er ytre påvirkning/ miljø: feks type stoff i klærne, vaskemiddel brukt på tøy/ hud/ husvask, pollen, støv, øvrig forurensning. Andre kategori er hva du spiser. En del matvarer inneholder allergener noen reagerer på, feks jordbær, div e-stoffer, nøtter osv , hva man får i seg av vitaminer mm Tredje kategori er psyken,; indre stress og press . Dårlig søvn påvirker negativt. Input fra alle disse kategoriene fyller begeret og når det er for fullt renner det over og gir eksem. Jeg er jo ikke så ikke plaget som den stakkars ungen du skriver om, men har forundret meg over å plutselig reagere på en matvare jeg ofte har spist uten problem. Nå har jeg lært at i perioder med dårlig nattesøvn og stress på jobb, må jeg være ekstra nøye med kostholdet. Da balanseres ting og jeg unngår eksem. Så: de må se på kosthold, passe på tran/ omega 3, sørge for et sunt innemiljø uten røyk!!! Parfymefrie produkter til klesvask og husvask, og følge legens råd med kremer osv. Ved bruk av kortison: la salven trekke inn i noen minutter først, og smør så med parfymefri krem a la Decubal el. Da holdes huden mykere og leges raskere. Unngå ulltøy rett på huden.
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #8 Skrevet 1. juli 2020 Tusen hjertelig takk for alt av svar. Da ble jeg også litt klokere. Det er mye å finne på nett, men det er noe annet å høre fra folk selv også.. Skal ta med meg videre å prøve å informere litt når de spør om råd igjen. De burde jo egentlig bare høre på legen. Synes det blir for dumt at de røyker inne der hvor barnet sover, det er jo ikke bra for ham når det fremkaller allergier og astma og diverse.. Skjønner ikke hvorfor barnet ikke er motivasjon nok til å ta røyken ut av huset (eller slutte) Anonymkode: 3f4c2...224
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå