AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #1 Skrevet 1. juli 2020 Det er delte meninger om dette skjønner jeg. Har en venninne som mener man aldri skal si til barnet at det bør be om unnskyldning, og jeg er uenig og mener barnet må lære dette og at det ikke kommer av seg selv. Jeg har alltid tenkt at det er lurt å forklare hvorfor den andre personen ble lei seg og hvorfor handlingen var dum. Jeg oppfordrer så til å si unskyld. Hvis barnet nekter, lar jeg det bare ligge, og lager ikke noe styr ut av det. barna er forresten 3. hva mener dere? Anonymkode: 22a14...493 3
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #2 Skrevet 1. juli 2020 Jeg tenker at det er ekstremt stor forskjell på 'jeg vil gjerne at du sier unnskyld til Lise for at du slo, hun fikk vondt og ble lei seg' og 'nå må du si unnskyld til Lise'. Anonymkode: 24b39...3bf 8
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #3 Skrevet 1. juli 2020 Barna skal lære seg folkeskikk tenker jeg. Å lære barn tidlig å si «takk» eller «unnskyld» hjelper dem senere. Mitt barn er 4 og sier ennå ikke takk eller unnskyld uoppfordrende, men jeg minner henne på det når det trengs. Anonymkode: 947d7...a0e 8
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #4 Skrevet 1. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg tenker at det er ekstremt stor forskjell på 'jeg vil gjerne at du sier unnskyld til Lise for at du slo, hun fikk vondt og ble lei seg' og 'nå må du si unnskyld til Lise'. Anonymkode: 24b39...3bf Jeg også! Og hvis de aldri blir oppfordret til å si unskyld, eller får høre om begrepet og hvorfor man bør si det, så kommer de jo ikke til å bruke ordet. ts Anonymkode: 22a14...493 2
Kittyfox Skrevet 1. juli 2020 #5 Skrevet 1. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker at det er ekstremt stor forskjell på 'jeg vil gjerne at du sier unnskyld til Lise for at du slo, hun fikk vondt og ble lei seg' og 'nå må du si unnskyld til Lise'. Anonymkode: 24b39...3bf Enig i dette. Å kreve at barnet sier unnskyld vil ikke nødvendigvis være en bra ting før barnet forstår hvorfor det må si unnskyld.
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #6 Skrevet 1. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg også! Og hvis de aldri blir oppfordret til å si unskyld, eller får høre om begrepet og hvorfor man bør si det, så kommer de jo ikke til å bruke ordet. ts Anonymkode: 22a14...493 Mnja, jeg ba aldri jentungen si 'takk' eller 'vær så snill', hun lærte det av at vi er flinke til det hjemme. Men det å forklare hva som skjedde og hva som er forventet respons er aldri feil - i tillegg til at det medfører at barnet som har fått vondt eller hva det måtte være opplever seg sett og forstått. Anonymkode: 24b39...3bf 3
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #7 Skrevet 1. juli 2020 Om barnet alltid slipper unna med å si unnskyld for noe barnet har gjort, så er det jo greit da å rope unnskyld, for å please foreldrene eller andre, også fortsette. Jeg tenker at de må mene det også, og forstå hva unnskyld betyr. Nå hadde jeg en alvorsprat med noen gutter via jobben min en gang, litt eldre, starten av barneskolen. Og ene gutten foreslo at de kunne si unnskyld,så var jo alt bra. Da kunne jeg fortelle de det, at unnskyld er fint å si det, om de mener det.men ikke bare for å få meg vekk, og for at jeg skal være fornøyd. De måtte mene det til hverandre. Da ble de litt lettere betenkt. Anonymkode: 71ea8...e5b 3
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #8 Skrevet 1. juli 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mnja, jeg ba aldri jentungen si 'takk' eller 'vær så snill', hun lærte det av at vi er flinke til det hjemme. Men det å forklare hva som skjedde og hva som er forventet respons er aldri feil - i tillegg til at det medfører at barnet som har fått vondt eller hva det måtte være opplever seg sett og forstått. Anonymkode: 24b39...3bf Det er jeg enig i når det gjelder «takk» og «vær så snill». Dette er ting som sies daglig og som barna da får masse trening på. «Unnskyld» er litt anderledes, det sies gjerne ikke daglig. Ellers er jeg enig i at det er viktig å forklare hva som skjedde og hvorfor det andre barnet ble lei seg etc. ts Anonymkode: 22a14...493 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #9 Skrevet 1. juli 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om barnet alltid slipper unna med å si unnskyld for noe barnet har gjort, så er det jo greit da å rope unnskyld, for å please foreldrene eller andre, også fortsette. Jeg tenker at de må mene det også, og forstå hva unnskyld betyr. Nå hadde jeg en alvorsprat med noen gutter via jobben min en gang, litt eldre, starten av barneskolen. Og ene gutten foreslo at de kunne si unnskyld,så var jo alt bra. Da kunne jeg fortelle de det, at unnskyld er fint å si det, om de mener det.men ikke bare for å få meg vekk, og for at jeg skal være fornøyd. De måtte mene det til hverandre. Da ble de litt lettere betenkt. Anonymkode: 71ea8...e5b Hvordan kan de «mene det» Og forstå hva unnskyld betyr når de aldri får forklart begrepet og når det er riktig å si? Hvis begrepet ikke introduseres for dem vil de heller ikke bruke det. Det at et unnskyld ikke alltid er ektefølt tenker jeg er et separat problem som forsåvidt gjelder både voksne og barn. ts Anonymkode: 22a14...493 5
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #10 Skrevet 1. juli 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan kan de «mene det» Og forstå hva unnskyld betyr når de aldri får forklart begrepet og når det er riktig å si? Hvis begrepet ikke introduseres for dem vil de heller ikke bruke det. Det at et unnskyld ikke alltid er ektefølt tenker jeg er et separat problem som forsåvidt gjelder både voksne og barn. ts Anonymkode: 22a14...493 Jeg ser an situasjonen litt. Eks om et barn var uheldig og slo til et annet barn,så forklarer jeg,og forteller at vi bruker å si unnskyld når en er uheldig. Men om to barn som er noe eldre krangler, og er uenige, så skal ikke den ungen som har oppført seg ugreit slippe enkelt unna fordi det så unnskyld. Fint om det sier unnskyld, men skal fortsatt høre at oppførselen ikke var grei. Anonymkode: 71ea8...e5b 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #11 Skrevet 1. juli 2020 Jeg tror det er mye mer effektivt å gå foran med et godt eksempel. Barna tar i stor grad etter oss. Mange går rundt og avtvinger andre barn et unnskyld. Viktigere å lære å tolerere og dessuten lære å tilgi. Anonymkode: a4341...324 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #12 Skrevet 1. juli 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ser an situasjonen litt. Eks om et barn var uheldig og slo til et annet barn,så forklarer jeg,og forteller at vi bruker å si unnskyld når en er uheldig. Men om to barn som er noe eldre krangler, og er uenige, så skal ikke den ungen som har oppført seg ugreit slippe enkelt unna fordi det så unnskyld. Fint om det sier unnskyld, men skal fortsatt høre at oppførselen ikke var grei. Anonymkode: 71ea8...e5b Mulig vi misforstår hverandre... Hvordan er det å «slippe enkelt unna?» det sitter jo langt inne for en grunn, nettopp fordi det ikke er så «enkelt». Det skal de vel alltid, uansett? ts Anonymkode: 22a14...493
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #13 Skrevet 1. juli 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror det er mye mer effektivt å gå foran med et godt eksempel. Barna tar i stor grad etter oss. Mange går rundt og avtvinger andre barn et unnskyld. Viktigere å lære å tolerere og dessuten lære å tilgi. Anonymkode: a4341...324 Ja, det er fint og viktig det, men ikke det alene. Hvitmalte ganger i løpet av en dag får du anledning til å være et eksempel for barnet ditt der du gir det eller andre et dypt og ektefølt «unnskyld?» å tvinge barn til å si unnskyld er det vel ingen som ivrer for? ts Anonymkode: 22a14...493
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #14 Skrevet 1. juli 2020 Jeg tenker det er helt meningsløst å tvinge et barn til å si "unnskyld". Hva lærer de av det? At hvis de bare tvinger fram en unnskyldning de ikke mener, så blir alt ok? Anonymkode: 277a8...6ac 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #15 Skrevet 1. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker det er helt meningsløst å tvinge et barn til å si "unnskyld". Hva lærer de av det? At hvis de bare tvinger fram en unnskyldning de ikke mener, så blir alt ok? Anonymkode: 277a8...6ac Det er ikke det tråden handler om. Les hi. Alle er enige om at tvang ikke er lurt. Ts Anonymkode: 22a14...493 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #16 Skrevet 1. juli 2020 Just now, AnonymBruker said: Det er ikke det tråden handler om. Les hi. Alle er enige om at tvang ikke er lurt. Ts Anonymkode: 22a14...493 Ah, beklager. Tråden var mer oppegående enn jeg tok for gitt. Jeg er enig i at det er lurt å prate om det til barna. "Når du sa X til henne, så ble hun lei seg. Hva tror du vi kan gjøre for å gjøre henne mindre lei seg?" Anonymkode: 277a8...6ac
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #17 Skrevet 1. juli 2020 Jeg har fra barnet var liten vært veldig på når det gjelder folkeskikk. Både faren og jeg sier Takk og Unnskyld når det trengs. Barnet mitt er 2,5 år og sier "Takk" når han får noe, han spør "kan jeg være så snill" og han sier unnskyld når han skal (hvis han velter ett glass med melk sier han f.eks "Oi, unnskyld) hvis barnet er skyld i at noen får vondt så gir han klem og sier unnskyld. Jeg mener at barnet selvsagt må lære seg unnskyld! Barnet må vite hva som er rett og galt, og dersom barnet gjør noe galt så er det bra at barnet klarer å si unnskyld. Det er hvertfall min mening. Anonymkode: 280aa...0ce 2
Ulrikke Skrevet 1. juli 2020 #18 Skrevet 1. juli 2020 Jeg har vært borti mange foreldre som maser om at barnet skal si "unnskyld", ungen slenger ut "unnskyld" uten å tenke over hva det innebærer eller hva han/hun sier unnskyld for. Det er fullstendig dustete. MEN: det betyr jo ikke at man ikke veileder barna i når det er på plass med en unnskyldning ellers. Blant annet går vi voksne foran med et godt eksempel, sier unnskyld hvis man dytter borti noen ved et uhell, hvis man sier noe dumt eller gjør noen lei seg hvis man er ubetenksom, for eksempel. Jeg er altså enig med dere begge på en måte. Man skal ikke lage en greie hvor ungen automatisk sier "unnskyld" hvis foreldrene sier "hva sier du nå?" for eksempel, men man må selvfølgelig lære barnet empati, om følelser og at det kan være godt å få en unnskyldning. Av og til føles det godt å be om unnskyldning også. Men målet er jo at dette skal komme naturlig og oppriktig fra barnet etter hvert som det blir litt eldre, ikke som en slags "kommando".... 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #19 Skrevet 1. juli 2020 7 minutter siden, Ulrikke skrev: Jeg har vært borti mange foreldre som maser om at barnet skal si "unnskyld", ungen slenger ut "unnskyld" uten å tenke over hva det innebærer eller hva han/hun sier unnskyld for. Det er fullstendig dustete. MEN: det betyr jo ikke at man ikke veileder barna i når det er på plass med en unnskyldning ellers. Blant annet går vi voksne foran med et godt eksempel, sier unnskyld hvis man dytter borti noen ved et uhell, hvis man sier noe dumt eller gjør noen lei seg hvis man er ubetenksom, for eksempel. Jeg er altså enig med dere begge på en måte. Man skal ikke lage en greie hvor ungen automatisk sier "unnskyld" hvis foreldrene sier "hva sier du nå?" for eksempel, men man må selvfølgelig lære barnet empati, om følelser og at det kan være godt å få en unnskyldning. Av og til føles det godt å be om unnskyldning også. Men målet er jo at dette skal komme naturlig og oppriktig fra barnet etter hvert som det blir litt eldre, ikke som en slags "kommando".... Litt OT, men; Har vært borti temmelig mange voksne som slenger ut et «unnskyld» uten å mene det så hjertelig også. Det smører sosiale situasjoner. ts Anonymkode: 22a14...493 1
Trolltunge Skrevet 1. juli 2020 #20 Skrevet 1. juli 2020 Barneoppdragelse blir merkeligere og merkeligere. Ja mine barn måtte tidlig lære seg å stå for sine feil og si unnskyld. Det var ingen vei utenom. Tvang? Tja, en konsekvens av egne handlinger og å erfare at de måtte ta ansvar for det de hadde gjort galt. 3 år... det husker jeg ærlig talt ikke, men husker godt at min sønn 6 år gammel gren, raste, tryglet og ville absolutt ikke levere tilbake noe han hadde stjålet og si unnskyld. Han visste veldig godt at det hadde vært galt av ham, men ville så gjerne slippe unna å innrømme og si unnskyld. Det slapp han ikke unna, og gjorde det til slutt. Det var en veldig lettet og stolt gutt som gikk derfra etterpå. Han erfarte at folk gjerne tar imot unnskyldning fint når man kommer og sier unnskyld. At det gikk bedre enn ventet, og føltes bedre enn å ha dårlig samvittighet. Han lærte seg dessuten at å gjøre noe dumt ikke er noe man bare kan feie bort. At man slipper unna konsekvenser. Om jeg fikk 20 unger til ville jeg ha vært like streng, uansett "trend" i samfunnet. Å lære å si takk og unnskyld er bare obligatorisk. Burde være det! 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå