AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #1 Skrevet 1. juli 2020 Hei Jeg er litt bekymret for nabogutten. Tror han er tre år, men han må ha en elr annen diagnose. Han flyr rundt med verktøy! Drill (mens den er på), skrutrekkere og andre ting man kan skade seg med. Foreldrene ser det, men ser ikke ut til å bry seg (de snur seg vekk). Jeg satt ute i går, og så det, så jeg sa ifra da. De tok fra ham verktøyet, uten å forklare ham noe som helst, han begynte å grine og han fikk da cola på flaske for å bli glad igjen (vet ikke om det var relevant men ja...). Har sett det flere ganger før, men torde ikke si noe før i går.. Idag så jeg det samme igjen. Løp rundt med verktøy. Foreldrene er opptatte med sitt. Da var klokka 23 om kvelden.. 😐 Jeg vil ikke være hun kjipe nabokona, men jeg blir jo genuint redd for den lille gutten da. Hva er det jeg kan gjøre?? Burde jeg ta en ordentlig prat med dem eller bare håpe det ikke skjer en ulykke? Anonymkode: 010d9...072
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #2 Skrevet 1. juli 2020 Du tror gutten har en diagnose???? Det er jo foreldrene som er helt ute å kjøre her. Anonymkode: 0b05b...a5d 22
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 1. juli 2020 #3 Skrevet 1. juli 2020 Det er ikke ungen som er problemet her, men foreldrene.
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #4 Skrevet 1. juli 2020 Typisk å komme med diagnosestemplet. Anonymkode: ca51e...ae7 4
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #5 Skrevet 1. juli 2020 Det er jo ikke Guttens feil nei!!! Og ja, jeg tror han har en diagnose. Ser nå at det var veldig teit å dra inn det, for det er jo helt irrelevant. Beklager. (men ja, de snakket om at de kanskje skal utrede ham) Anonymkode: 010d9...072 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #6 Skrevet 1. juli 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo ikke Guttens feil nei!!! Og ja, jeg tror han har en diagnose. Ser nå at det var veldig teit å dra inn det, for det er jo helt irrelevant. Beklager. (men ja, de snakket om at de kanskje skal utrede ham) Anonymkode: 010d9...072 De burde utredes selv. Alle barn hadde tilfredsstilt kriteriene for en eller annen diagnose med de foreldrene der. Ungen har jo ikke en sjanse. Tåpelig å individforklare det lille barnets atferd når omsorgen er så mangelfull. Anonymkode: 0b05b...a5d 5
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #7 Skrevet 1. juli 2020 Ganske vanskelig det der. Har du barn selv? Ofte hvis du ikke har barn selv kan foreldrene bli sure og mene at du ikke har peiling.. Har du barn selv kan de kanskje lytte til det du har å si. Skjønner du er bekymret. Det hadde jeg også vert. Tror jeg ville snakket med noen for å få råd til hva jeg kunne gjort (ikke kg). Om du har barn som går til helsesøster hadde jeg spurt henne om råd. Om du tilfeldigvis skal til legen snart hadde jeg spurt legen om råd. Har du ingen tror jeg at jeg kanskje hadde ringt til helsesøster bare for å spørre om råd der, eller faktisk barnevernet. Ikke for å melde, men for råd. (Det bekymrer meg en del at han løper rundt med drill som er på?!? Og at han er ute etter 23) Anonymkode: 15c75...d9f
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #8 Skrevet 1. juli 2020 Jeg tror jeg ville ringt barnevernet om naboene lot en treåring løpe rundt med en drill. Anonymkode: 7b836...951 5
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #9 Skrevet 1. juli 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ganske vanskelig det der. Har du barn selv? Ofte hvis du ikke har barn selv kan foreldrene bli sure og mene at du ikke har peiling.. Har du barn selv kan de kanskje lytte til det du har å si. Skjønner du er bekymret. Det hadde jeg også vert. Tror jeg ville snakket med noen for å få råd til hva jeg kunne gjort (ikke kg). Om du har barn som går til helsesøster hadde jeg spurt henne om råd. Om du tilfeldigvis skal til legen snart hadde jeg spurt legen om råd. Har du ingen tror jeg at jeg kanskje hadde ringt til helsesøster bare for å spørre om råd der, eller faktisk barnevernet. Ikke for å melde, men for råd. (Det bekymrer meg en del at han løper rundt med drill som er på?!? Og at han er ute etter 23) Anonymkode: 15c75...d9f Jeg har barn selv, hun er litt yngre da. Men de synes jeg er i overkant streng da jeg sa hun legger seg kl 1930.. Veit ikke om de tar meg seriøst uansett. Kanskje jeg skulle gjort det, bare tatt det opp neste gang vi er på en sånn offentlig etat greier. Har tenkt kanskje andre melder de inn hvis det er grunn til bekymring, men han går jo ikke i barnehage.. 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror jeg ville ringt barnevernet om naboene lot en treåring løpe rundt med en drill. Anonymkode: 7b836...951 Må jo snakke med dem først. 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: De burde utredes selv. Alle barn hadde tilfredsstilt kriteriene for en eller annen diagnose med de foreldrene der. Ungen har jo ikke en sjanse. Tåpelig å individforklare det lille barnets atferd når omsorgen er så mangelfull. Anonymkode: 0b05b...a5d Helt ærlig, etter å ha snakket med dem, tror ikke jeg det er noe diagnose, men et resultat av omsorgssvikt. Jeg vil ikke utbrodere for mye her, men dette er noe av det mildere jeg har hørt fra dem. Anonymkode: 010d9...072
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #10 Skrevet 1. juli 2020 Hei ts, bra du følger med og sa ifra til dem. Dette er jo noe alle oppegående voksne burde forstå, men allikevel, forklarte du dem at han kan bli drept eller hardt skadet (miste synet feks) hvis han snubler med drill eller skrutrekker? Jeg tror jeg ville tatt en ordentlig prat med dem ang. faren med verktøy, men også vurdert melding til barnevernet. Hvis de har så lite oversikt når det gjelder noe så farlig tyder det jo på at omsorgsevnene ikke er 100%.. Anonymkode: 551a7...b8c
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #11 Skrevet 1. juli 2020 Du sier selv det er omsorgssvikt i bildet her. Da ville jeg ringt barnevernet i morgen og spurt hva du kan gjøre. De er der for å hjelpe, og de kan hjelpe deg og råde deg til hvordan du skal snakke med dem. Ikke tenk på at alle andre kan ringe hvis det er omsorgssvikt. Hvis alle tenker sånn blir det mange vonde skjebner for små barn. Du vil dem bare godt, du vil bare barnet godt, ta opp telefonen i morgen og be om råd Du er god som bryr deg! Anonymkode: 15c75...d9f 6
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #12 Skrevet 1. juli 2020 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei ts, bra du følger med og sa ifra til dem. Dette er jo noe alle oppegående voksne burde forstå, men allikevel, forklarte du dem at han kan bli drept eller hardt skadet (miste synet feks) hvis han snubler med drill eller skrutrekker? Jeg tror jeg ville tatt en ordentlig prat med dem ang. faren med verktøy, men også vurdert melding til barnevernet. Hvis de har så lite oversikt når det gjelder noe så farlig tyder det jo på at omsorgsevnene ikke er 100%.. Anonymkode: 551a7...b8c Jeg sa ikke så detaljert, regner med at de forstår faren ved det å løpe med verktøy. Jeg sa noe slikt som "jeg ser at barnet deres løper rundt med en drill, jeg er redd han skal skade seg selv med den". De følger seriøst ikke med. Og en gang så jeg et de så det, men gjorde ingenting med det.. 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du sier selv det er omsorgssvikt i bildet her. Da ville jeg ringt barnevernet i morgen og spurt hva du kan gjøre. De er der for å hjelpe, og de kan hjelpe deg og råde deg til hvordan du skal snakke med dem. Ikke tenk på at alle andre kan ringe hvis det er omsorgssvikt. Hvis alle tenker sånn blir det mange vonde skjebner for små barn. Du vil dem bare godt, du vil bare barnet godt, ta opp telefonen i morgen og be om råd Du er god som bryr deg! Anonymkode: 15c75...d9f Jeg vet rett og slett ikke om det er omsorgssvikt, for jeg har ikke full oversikt, men har ei venninne som jobber med barn, og hun sier det at symptomer på autisme kan ofte være ganske like som symptomer på omsorgssvikt. Gutten har symptomer på barneautisme, men når jeg ser det jeg ser, tror jeg slett ikke at det er noen diagnose, men heller foreldrene som failer totalt. De snakker ikke med ungen, lar han være uten oppsyn, har aldri sett de leke med han (men, kan være at de gjør dette inne og at han faktisk har utfordringer).. Jeg vet ikke:/ Grunnen til at jeg tenkte noen andre kan melde, er pga helsestasjonsbesøk, legebesøk og at barnet har andre søsken. Skoler, helsestasjon og lege må jo se dette på barna at de ikke har det greit.. Og jeg vet at moren er syk og får jevnlig besøk fra hjemmesykepleie, så burde jo de se dette.. Men samtidig, jeg er jo bekymret, skal vurdere det litt sterkere etter denne tråden 😊 tusen takk ❤️❤️ Anonymkode: 010d9...072 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #13 Skrevet 1. juli 2020 Brukes verktøyet eller løpes det kun rundt med? Anonymkode: 7bf29...847
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #14 Skrevet 1. juli 2020 Dette er en familie du har skrevet om før, slektninger av deg? Nå må du melde i fra..dette er ikke greit. Anonymkode: 14a92...309 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #15 Skrevet 1. juli 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er en familie du har skrevet om før, slektninger av deg? Nå må du melde i fra..dette er ikke greit. Anonymkode: 14a92...309 Nei, det må være noen andre. Ingen i min familie holder på sånn. 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Brukes verktøyet eller løpes det kun rundt med? Anonymkode: 7bf29...847 Litt begge deler tror jeg 😐 Anonymkode: 010d9...072
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #16 Skrevet 2. juli 2020 Handler det om verktøyet eller om opplevd omsorgssvikt? Mine barn er over snittet opptatt av verktøy, og de har alle lekt med både drill og diverse når de var små. Jeg har da aldri sett på det som feil? De har tvert i mot lært mye av å få bruke disse tingene som en del av leken sin Men i hverdagen har vi da normale leggetider, og vi holder alltid et øye med hva ungene holder på med. Anonymkode: 71685...194 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #18 Skrevet 2. juli 2020 1 time siden, Salamandria skrev: Helt sikker på at det ikke er en leke? Det tenkte jeg også. Mange produsenter lager leke-kopier av produktene sine som nesten er helt like originalen, gjerne med lyd. Vi har en hel haug med slike leker pga to onkler som er snekkere. Anonymkode: a019c...498 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #19 Skrevet 2. juli 2020 2 timer siden, Salamandria skrev: Helt sikker på at det ikke er en leke? Ja, de drev og snekra hytte. Ingen leke. 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Handler det om verktøyet eller om opplevd omsorgssvikt? Mine barn er over snittet opptatt av verktøy, og de har alle lekt med både drill og diverse når de var små. Jeg har da aldri sett på det som feil? De har tvert i mot lært mye av å få bruke disse tingene som en del av leken sin Men i hverdagen har vi da normale leggetider, og vi holder alltid et øye med hva ungene holder på med. Anonymkode: 71685...194 Er noe annet hvis de er under oppsyn. Barn må få lov å røre og se så lenge det er trygt. Anonymkode: 010d9...072 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #20 Skrevet 2. juli 2020 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror jeg ville ringt barnevernet om naboene lot en treåring løpe rundt med en drill. Anonymkode: 7b836...951 En drill uten et skarpt borr på er ikke akkurat så farlig. Elektrisk verktøy generelt er farlig for unger, men en drill med bits eller betongborr er neppe en av dem. Da er jeg mere bekymret for cola drikking. Anonymkode: 802df...218
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå