Gå til innhold

Utleiemafiaen - Drittlei å betale de rike

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 time siden, Jon Are skrev:

Eller reduser skattene ved utleie og jeg lønnen til typiske kvinneyrker. det er ikke mye å tjene på å leie u bolig. 30 prosent skatt av utleie og skatt ved sekundær bolig vil jeg tro.  Du angriper feil mottaker het. Det er veldig få som har så mMge boliger at de kan leve på det. 

Que? Hvorfor i alle verden skulle utleie skattlegges lavere enn annen næringsvirksomhet og lønn? Kjøper du en leilighet for å leie den ut, skattlegges dette som kapitalinntekt (22 prosent). Det er kun overskuddet det betales skatt på. Alle utgifter kan trekkes i fra.

Tror du virkelig at leieprisene hadde gått ned om skattnivået var lavere? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, Brunello said:

Det er mange som leier som ikke blir flådd. Det er ingen menneskerett å få kjøpe billig bolig.

Det er en menneskerett å ikke bli flådd av og med offentlig hjelp.

Anonymkode: f0ccc...23b

AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Levde i mange år i Oslo på 50%-stilling, tok ikke imot støtte fra NAV eller Husbanken i denne perioden. Klarte likevel å spare mye penger ved å leie det billigste krypinnet jeg fant, og leve billig.

Til og med jeg klarte å kjøpe leilighet i Oslo. Selv om jeg hadde beskjeden inntekt, ikke har arvet penger, ikke fikk hjelp av Husbanken og ikke hadde garantist. Har spart jevnt og trutt i BSU, selv med veldig lav inntekt. 

Banken så på spareevnen min og valgte å satse på meg som lånekunde. Dette var riktignok før endringene i boliglånsforskriften, men poenget mitt er at man kan få til mye dersom man er motivert.

Verden er mye lettere for de som er privilegerte, og som har mye penger på bok. Det kan føles urettferdig. Men vi andre kan ikke legge oss ned og gi opp av den grunn. 

I dag har jeg betalt ned ganske mye på lånet. Dersom jeg hadde hatt høye krav til standard og beliggenhet ville det ikke ha gått. Leiligheten jeg kjøpte var et oppussingsobjekt, så jeg har lagt mye arbeid (og penger) på å få den i bedre stand.

Har fortsatt lav inntekt, men målet er å betale ned boliglånet i løpet av de neste 13 årene. Gleder meg til å bli gjeldsfri! 

Anonymkode: 139c3...e53

Akkurat! Du er nok et eksempel på at det er mulig. 

Jeg hadde også lav inntekt, på grunn av at jeg var alene med barn. Hadde ikke vært så "lur" at mannen jeg hadde fått barn med betalte barnebidrag, og måtte ha jobb som passet inn med barnehage og så skole, siden far var ikke eksisterende i livet vårt. 

Ved fullstendig krise pusset jeg opp møbler jeg hadde fått gratis, og solgte. Innimellom til og med møbler vi gjerne skulle hatt selv, men stolte på at jeg klarte å erstatte dem med "nye". Et par hundrelapper var til tider akkurat det som var forskjell på å kunne kjøpe mat og ikke, så kunne ikke være for knyttet til ting. Jeg ofret dem ved behov. 

Nå synes jeg det er ganske utrolig det jeg klarte, men i situasjonen var det bare slik, og jeg hadde et helt klart mål som lyste så fint der fremme. 

Nå er jeg der. Føler ikke at jeg ofret for mye heller. Vi var aldri sulten, vi hadde det av klær og utstyr vi trengte, barn var trygge og glade, og at jeg måtte bruke alle triks for å få oss gjennom dette merket de ikke som noe negativt. 

De er større nå, og minnes disse årene som fine år. En flott oppvekst. Vi gjorde mye kjekt, det kostet bare ikke mye. 

Anonymkode: 19e2e...d4a

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en menneskerett å ikke bli flådd av og med offentlig hjelp.

Anonymkode: f0ccc...23b

Nei, det er det ikke. Det er en menneskerettighet å ha bolig. Det har de fleste i Norge.

Man får relativt romslige leiligheter i drabantbyene i Oslo til drøyt kr 3 000 000,-. Mange tre roms leiligheter til denne prisen på Holmlia, Tveita, Lambertseter, Teisen m.m. Det vil gi en bokostnad på ca. 12 500,- pr måned uten å ha regnet inn rentefradrag (kapitalkostnad og fellesutgifter).

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Levde i mange år i Oslo på 50%-stilling, tok ikke imot støtte fra NAV eller Husbanken i denne perioden. Klarte likevel å spare mye penger ved å leie det billigste krypinnet jeg fant, og leve billig.

Anonymkode: 139c3...e53

Min erfaring er at bankene strekker seg temmelig langt hvis du dokumenterer betalingsevne og -vilje gjennom sparing. 

Jeg kjente et ungt par som leide leilighet, og som klaget på at de ikke fikk lån til kjøp.

De betalte 8000 kr mnd i leie, sparte litt sporadisk, men ikke noe fast. (De hadde grei egenkapital oppspart)

Jeg anbefalte dem å betale husleie + spare så mye at det tilsammen utgjorde renter, avdrag, og opptil 5% renteøkning på den lånesummen de tenkte seg for å bevise betalingsevne og vilje.

De begynte å spare 8000 kr fast i tillegg til husleien, det tilsvarte lån,potensiell renteøkning, og buffer.  Ett år senere kjøpte de sim første bolig sammen.

Anonymkode: 7f552...885

• Liker 2
Skrevet

Og til alle som klager over utleiepriser i Oslo. Lei denne. https://www.finn.no/realestate/lettings/ad.html?finnkode=182831010 Super leilighet for alle unge (to kan fint bo sammen dersom stua brukes som soverom av den ene., men de vil vel heller bo midt i Oslo sentrum.

Leilighet som sikkert koster rundt 2 500 000. Å eie den vil koste ca. 10 000,- i måneden i rene kostnader. I tillegg kommer slitasje både innvendig og utvendig. Man får leie til drøyt 13 000,-. Helt uten risiko for verdifall og slitasje. Et kupp!. NB. Eier ikke leiligheten, men fant den tilfeldig på finn.no. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Folk gjør business ut av alt som går an, sånn er det bare. Mener du at andre skal drive veldedighet ved og leie ut gratis eller altfor billig til andre? Slik fungerer det bare ikke. Det er ingen som MÅ bo i Oslo. Er det der all familien din bor og der jobben din er? Ok, det var kjipt men det er ingen menneskerett og bo i Oslo. Flytt utenfor bykjernen, få deg noe bedre og rimeligere. 

Bor selv i en av Norges største byer, eller rettere sagt, så bor jeg rett utenfor. Min nærmeste familie bor 30 min unna med bil. Jobben min er 25 min unna med bil. Men her har jeg råd til hus. I byen hadde jeg hatt råd til en 50 kvm leilighet med lav standard. Jeg eier, men det er billigere og leie her jeg bor sammenlignet med byen. Skulle gjerne bodd nærmere familie og jobb, men da har jeg ikke råd til et hus med den standarden jeg ønsker. Slik er det, man kan ikke få i pose og sekk. 

Anonymkode: c0c37...0ca

• Liker 3
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
1 time siden, Brunello skrev:

Da var det helt andre tider. Hvorfor skal egentlig det offentlige bidra til at noen skal få bo billig?

Hvorfor skal det offentlige bidra med noe som helst, egentlig? Det offentlige bidrar jo til at vi f.eks har gratis utdanning, (nesten) gratis helsevesen osv. Synes ikke at et sted å bo er mindre viktig enn de nevnte. Så med mindre du er i mot all offentlig støtte generelt, blir jo dette en litt rar påstand.

Skrevet
4 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Hvorfor skal det offentlige bidra med noe som helst, egentlig? Det offentlige bidrar jo til at vi f.eks har gratis utdanning, (nesten) gratis helsevesen osv. Synes ikke at et sted å bo er mindre viktig enn de nevnte. Så med mindre du er i mot all offentlig støtte generelt, blir jo dette en litt rar påstand.

Du kan ikke kjøpe ditt eget sykehus dersom du blir syk eller ditt eget universitet dersom du vil studere. Du kan imidlertid kjøpe eller leie deg ditt eget hjem. Alle gjør det. Det er kun noen få som ikke klarer å ordne det selv, og da har vi gode ordninger som gjør at staten stiller opp og betaler. Litt for gode vil mange hevde.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Like artig hver tråd her inne eller kommentarer på bolihaier og folk som leier ut er grisk etc. Jeg driver selv med utleie og lever av dette, eier flere bygårder med mange leiligheter. Tenker de som ikke får kjøpt seg eget skal være glad noen faktisk leier ut. Det er vel omtrent kun i Norge en nesten blir sett ned på om en ikke eier bolig, men det er faktisk vanvittig mange som trenger å leie seg bolig. Fatter ikke hvorfor det skal være så galt at noen tjener penger på dette ? De som leier ut driver ikke veldedighet, og for min del er dette jobben min. Jeg leier ut leiligheter  og kontorlokaler og det er et stort marked. Utrolig mange bitre folk der ute når det kommer til folk som eier boliger og som leier ut . Er det er problem så kjøp deg ditt eget sted , ikke verre  enn det

Anonymkode: b7573...1c9

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, O.G. skrev:

Vel, det er ikke slike som deg vi vil ta, først og fremst.

Men hvem vil dere ta da ? Herregud. Jeg eier 3 utleiegårder med tilsammen 32 leiligheter, alle med god standard og god størrelse, alle med balkong og alle med parkeringsplass . Hos meg bor de aller fleste i år etter år, ligger under hva som er normalt å ta for tilsvarende kun fordi jeg ønsker folk skal bli boende og tegne ny kontrakt når den de har utløper. I Norge så er det vanvittig mange som ikke kommer seg inn og får kjøpt så hva er alternativet da ?

Anonymkode: b7573...1c9

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, Gullik said:

Que? Hvorfor i alle verden skulle utleie skattlegges lavere enn annen næringsvirksomhet og lønn? Kjøper du en leilighet for å leie den ut, skattlegges dette som kapitalinntekt (22 prosent). Det er kun overskuddet det betales skatt på. Alle utgifter kan trekkes i fra.

Næringsdrivende driver vanligvis gjennom aksjeselskap. Det må først betale skatt av overskuddet på utleie, og så må eierne betale skatt for å ta ut utbytte (ca 30%). Det kan totalt bli nesten 50%. Hvis private driver utleie i stor skala kan Skatteetaten skjære gjennom og si at man må betale tilsvarende skatt selv om ikke man leier ut gjennom et selskap.

Anonymkode: 3a08a...eb4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg arvet leilighet av foreldrene mine. Jeg synes ikke det å eie skal være noen menneskerett, men belønning for de som har jobbet eller jobber hardt. Husk på at ikke alt er gratis her i livet.

Anonymkode: 3ae90...b73

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husk på at ikke alt er gratis her i livet.

Tydligvis for noen 😆

Anonymkode: 0c3e6...684

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg arvet leilighet av foreldrene mine. Jeg synes ikke det å eie skal være noen menneskerett, men belønning for de som har jobbet eller jobber hardt. Husk på at ikke alt er gratis her i livet.

Du arvet leilighet, men vil samtidig at det å eie bolig skal være belønning for de som jobber hardt....

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, O.G. skrev:

Du arvet leilighet, men vil samtidig at det å eie bolig skal være belønning for de som jobber hardt....

Ja, og de som jobber hardt må da kunne gi verdiene sine til barna. Jeg ser ingenting galt i det jeg skrev.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, og de som jobber hardt må da kunne gi verdiene sine til barna. Jeg ser ingenting galt i det jeg skrev.

Det du skrev og det du fikk i arv er motsetninger. 

Hvorfor?

Fordi du har ikke jobbet en skit for den leiligheten. Du fikk den etter dine foreldres død.

AnonymBruker
Skrevet

Spar så godt du kan til en leilighet i Oslo/omegn. Gjerne en du kan gjøre om til f.eks en studenthybel.

Du kan få opppussingsobjekter til 2,5-3 Mill i Oslo, og enda billigere litt utenfor. Området rundt Gardermoen f.eks. Trenger ikke være så stor. I beste fall kan du leie ut til to studenter, ta f.eks 8000 for hver sitt rom og fellesarealer.

Lei ut, og betalt ned banklån, og bruk overskuddet på å leie der du ønsker. Beste er å ha en kjæreste i samme situasjon. Lei ut begge leilighetene, og bruk pengene på å leie et attraktivt sted i f.eks Oslo. Kan få flotte leiligheter i sentrum til rundt 16 000. Blir 8000 på hver. Med inntekt fra utleie oglønn kan dere leve bra, betale ned på lån og kjøpe enda større neste gang. Pluss boligpris stiger konstant.

Alle kan klare å få tak i den første leiligheten. Du MÅ ikke bo der, lei den ut! Og så leier du et bedre sted selv. Veldig bra hvis man er to 

Anonymkode: 473ed...4a7

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, O.G. skrev:

Det du skrev og det du fikk i arv er motsetninger. 

Hvorfor?

Fordi du har ikke jobbet en skit for den leiligheten. Du fikk den etter dine foreldres død.

Nei, mine foreldre er i livet, så det du sier er helt feil. Jeg kan si det på en annen måte da. Det å eie bør være noe for hardtarbeidende familier.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...