AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #1 Skrevet 1. juli 2020 Hei Er det nokon her som har blitt helsefagarbeider i vaksen alder som kan fortelje meg litt om korleis de gjekk fram? Har lest ein del på nettet , men det var ikkje så lett å bli klok på.. Td. 23/5 regelen, då må eg jobbe 8500 timar, eg har kun 6500 timar relevant praksis. Andre stader står det at man må vere over 25 år, men det står ikkje noko om kor mykje erfaring ein må ha. Vurderte å ta fagbrev på jobb gjennom Fagforbundet i fjor, men dei hadde ikkje starta opp med det i kommunen endå. Då må eg ha jobba på den aktuelle arbeidsplassen i minst eitt år. Skal flytte til hausten og må finne meg ny jobb, jobbe der i eitt år for å søkje om plass. Må eg bite i det sure eple og ta to år på vgs og deretter to år som lærling? Er 30 år no og har lyst å stifte familie snart.. Sånn som eg ser det no, kan eg ikkje tenkje på det før eg er 34-35 år! Så ja, kva ville du gjort? Anonymkode: 50de4...c36
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #2 Skrevet 1. juli 2020 23/5 regelen gjelder så vidt jeg vet ikke for helsefagarbeider siden dette er fagbrev. 23/5 regelen er en form for generell studiekompetanse for å komme inn på høyere utdannelse. For å ta fagprøva som helsefagarbeider må du ha jobbet tilsvarende 5 år i 100% stilling. Det er også et eller annet med at hvis man over en viss alder (sikkert 25), så kan man ta utdannelsen via jobb på to år. Har flere hos oss som gjør det på den måten, men usikker på nøyaktig hvordan. Jeg ville tatt kontakt med opplæringskontoret i din fylkeskommune, og spurt der. Det finnes mange måter å ta fagbrev på, som det ikke nødvendigvis står så mye om på nett. Anonymkode: 3dc86...999
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #3 Skrevet 2. juli 2020 Tusen takk for svar 😊 Skal ringe opplæringskontoret i morgon, må få fortgang i det no 🤷♀️ Anonymkode: 50de4...c36
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #4 Skrevet 2. juli 2020 Har du 6500 timer, så har du ikke mye igjen før du kan ta fagprøven. Du må uansett melde deg opp til privatistesamen til høsten og ta HEA3102. Du kan få fratrekk på inntil 2 år for vg1 og vg2 helsearbeider med allmennfagene. Du kan også få fratrekk fra vg1 og vg2 bare allmennfag. Du kan f.eks melde deg opp som privatist til både HEA3102 og helsefagene på vg1: HSF1001, HSF1002, HSF1003 og HSF1004. Gjør du det trenger du ikke 8900 timer. Da holder det gjerne med 7120 timer, som du sikkert har innen slutten av året. Anonymkode: 959e2...d3c
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #5 Skrevet 2. juli 2020 Hvilke linje tok du på vgs? Bestod du alt? Anonymkode: 959e2...d3c
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #6 Skrevet 2. juli 2020 Jeg gikk frem til i år AOF sitt kurs for helsefagarbeider. Og bestod privatisteksamen nå i juni. Jeg har jobbet i ni år som assistent og har praksis i lange baner. 3 timer skole en kveld i uka. Fordelt på to semester. Var en veldig god støtte for meg. Koster cirka 25.000 totalt men får tilbake halvparten fra LO siden jeg er medlem i Fagforbundet. For noen passer det å lese til privatisteksamen helt alene, andre trenger litt undervisning. Nettbaserte studier er jeg noe skeptisk til, bedre å møte opp i et klasserom. Det er også kommet noe nytt som heter Fagbrev på jobb. Sjekk om det er tilgjengelig i ditt fylke. Da skriver man en kontrakt, og går en redusert lærlingetid. Men har full lønn for lærlingetiden. Anonymkode: 4e1b1...fa6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå