Gå til innhold

Mobilavhengige besteforeldre

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt besøk av mine foreldre i en uke nå (de bor i en annen landsdel) og hjulpet til med barnepass, husarbeid, hagearbeid osv. mens jeg og mannen har hatt hjemmekontor. Jeg er supertakknemlig for det, men det er en ting jeg synes er litt sårt.

Jeg tar pauser for å spise litt og bevege meg i løpet av dagen og titter da naturligvis inn i stua for å se hvordan det går. Da ser jeg begge foreldrene mine helt oppslukt i iPaden sin mens barna leker på gulvet. Så fort jeg og mannen er ferdig med legging av barna og setter oss i sofaen, så sitter de der med hver sin iPad helt til de legger seg. Jeg ser de ikke så ofte, og synes det er hyggelig å kunne prate litt på kveldstid uten barna til stede. Jeg har gitt utrykk, kanskje på en litt fleipete måte, at de kan legge vekk iPaden når vi er sammen, men det ser ikke ut til at de har samme oppfatning. I bunn og grunn så kan ikke jeg bestemme over voksne mennesker, men synes samtidig det er litt sårt. 

Hva tenker dere? Er det også deres oppfatning av at 60+ generasjonen er oppslukt i iPad/telefon?

Anonymkode: 1233e...349

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt besøk av mine foreldre i en uke nå (de bor i en annen landsdel) og hjulpet til med barnepass, husarbeid, hagearbeid osv. mens jeg og mannen har hatt hjemmekontor. Jeg er supertakknemlig for det, men det er en ting jeg synes er litt sårt.

Jeg tar pauser for å spise litt og bevege meg i løpet av dagen og titter da naturligvis inn i stua for å se hvordan det går. Da ser jeg begge foreldrene mine helt oppslukt i iPaden sin mens barna leker på gulvet. Så fort jeg og mannen er ferdig med legging av barna og setter oss i sofaen, så sitter de der med hver sin iPad helt til de legger seg. Jeg ser de ikke så ofte, og synes det er hyggelig å kunne prate litt på kveldstid uten barna til stede. Jeg har gitt utrykk, kanskje på en litt fleipete måte, at de kan legge vekk iPaden når vi er sammen, men det ser ikke ut til at de har samme oppfatning. I bunn og grunn så kan ikke jeg bestemme over voksne mennesker, men synes samtidig det er litt sårt. 

Hva tenker dere? Er det også deres oppfatning av at 60+ generasjonen er oppslukt i iPad/telefon?

Å ja! Min mamma er helt oppslukt i Facebook, og bruker MYE tid der når hun er med oss. Gjerne høytlesning av statuser som ingen av oss bryr oss noe om. Utrolig provoserende... 

Anonymkode: 97345...a15

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å ja! Min mamma er helt oppslukt i Facebook, og bruker MYE tid der når hun er med oss. Gjerne høytlesning av statuser som ingen av oss bryr oss noe om. Utrolig provoserende... 

Anonymkode: 97345...a15

Haha! Nøyaktig samme med min mor.

Verken pappa eller svigermor har det problemet, men også svigerfar er ram på å forsvinne ned i mobilen. Med ham går det i sport. Så vi har en i hver vår familie. 

Anonymkode: ffb9f...926

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Min mor er også slik, dessverre. Opplever gjerne eldre mennesker som mer avhengig og opptatt av mobilen enn de unge 🤔 Det er en skikkelig uting. 

Anonymkode: d2b41...48d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ta det opp på en ordentlig måte. Si du gjerne vil dere skal legge bort elektronikken og snakke sammen. Ha vin og øl og kose dere sammen, kanskje litt god mat?

Anonymkode: 8105a...0e9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Moren min er helt lik, skulle tro livet hennes foregikk på Facebook. 

Anonymkode: 73351...e00

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er samme her også. Hver mulighet de har til å sitte på iPhone/iPad, bruker de nettopp på det. Far bruker med tid der enn å snakke med de rundt seg. Uting ja! Men hva skal man si til sine foreldre over 70 år da? En ting er at de bør bruke tiden med barnebarna når de er våkne. Men vi vil også gjerne snakke med de på kveldstid, uten iPad og iPhonen i trynet på dem.

Anonymkode: 0ab19...5c2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

La dem holde på. Den dagen de blir alene, er det godt å vite at de har selskap. Moren min sier hun hadde blitt gal uten sosialiseringen det gir,  etter å ha blitt enke.

Anonymkode: 182c4...6b9

AnonymBruker
Skrevet

Samme her, mor er verst. Hun er pensjonist, og hjemme hele dagen, men det første hun gjør når hun kommer til oss, er å sjekke facebook osv.

Til og med ungene kommenterer at hun sitter på telefonen hele tiden.

Jeg orker ikke å ta diskusjonen, for det er sikkert min feil uansett....

Anonymkode: c6ac7...aa4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Samme her, alle besteforeldrene sitter med nesa i mobilen, det som irriterer meg mest er når de gjør det foran ungene..

Anonymkode: 2509e...072

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det også deres oppfatning av at 60+ generasjonen er oppslukt i iPad/telefon?

Irriterer meg mest over telefaks-fikserte oldeforeldre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå tilhører jeg nesten samme generasjon selv (50+), og jeg spiller candy crush på nettbrettet når jeg setter meg ned for kvelden.  Jeg gjør det så klart ikke når jeg har besøk, men ellers gjør jeg det.  Mobilen derimot er på lydløs, og henger pent og pyntelig på kjøleskapet til den må brukes, enten til samtaler, eller til å besvare sms.  Facebook, snap, og andre sosiale medier er jeg ikke på.  Min nettid er stort sett på morgenen, når jeg har litt tid for meg selv.

Min mor (70+) bruker noen minutter når vi er sammen til å sjekke nyheter og facebook på kvelden, men ellers lar hun mobilen ligge.

Min datter (20+) er som min mor når hun er sammen med oss, men hun er i tillegg ofte i samtaler med vennene sine, og finner frem mobilen når hun må besvare meldinger i tillegg.

Dette er ikke en generasjonsting, men en personting.

Anonymkode: 2dbdc...a09

• Liker 1
Skrevet

Individuelt. Når jeg besøker min mor på 80 så har hun riktignok en kosestund med iPad og FB om morgenen og om kvelden men hun er fullt ut i stand til å legge den vekk også. 

Gjest Albbas
Skrevet

Pappa drar frem telefonen i tide og utide. Spesielt irriterende når han ser på videoer med HØY lyd. Han ser all slags ræl på snap... 

Men mamma og svigers er ikke sånn i det hele tatt. Mamma bruker mye tid på pc, men aldri når hun har besøk. 

AnonymBruker
Skrevet

Både min mor og eks-svigermor er lite på nett. De betaler regninger og kan svippe innom facebook. De henger ikke med nesa nedi mobilene sine heller, men har par tv-program de følger på vinterhalvåret. 

Anonymkode: fb7de...866

AnonymBruker
Skrevet

Mine foreldre er også sånn, særlig min mor på straks 60. Helt ærlig syns jeg det er litt sårt. Vi sees én gang i uken, i noen timer. Barna gleder seg til å være med dem, men er for små til å forstå hvorfor mormor plutselig stopper leken og tar opp mobilen for å svare på en snap/melding. Samme når vi sitter og prater, plutselig MÅ hun sjekke face. Veldig sært.

Anonymkode: 1de4e...78b

Skrevet

Åh, jeg irriterer meg skikkelig over folk som absolutt må dra fram mobilen sin i tide og utide når de er på besøk eller når man er på besøk hos de. Det må vel kunne gå an å legge den vekk for en time eller to liksom. 

AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke brydd meg. I gamle dager var de opptatt med aviser, strikking eller frimerkesamlingen; det var ikke som om mine besteforeldre satt seg ned på gulvet med Transformers og Ninja Turtles heller.

Anonymkode: 4499e...572

AnonymBruker
Skrevet

Moren min er i femtiårene og fullstendig besatt av Pokémon Go. Det føles sårt at et spill er viktigere enn datteren min. 

Anonymkode: 1c947...0ff

AnonymBruker
Skrevet

Her i huset har vi "forbud" mot mobiler etc i salongen i stua. Og selvfølgelig rundt spisebordet. Også når vi ikke har gjester. Det er selvfølgelig lov å surfe på nett, men da må man gå til et rom det ikke sitter andre folk, eller være alene i stua. Stort hus, så null problem.

Anonymkode: 4b52d...014

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...