AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #1 Skrevet 1. juli 2020 Jeg er blitt sykemeldt i to uker, skulle egentlig ha ferie nå. Når man blir sykemeldt i ferien har man rett til å flytte ukene og ta de igjen senere. Men jeg starter i ny jobb til høsten, så jeg rekker ikke å ta ut ferien senere. Er allerede blitt trukket for ferien (har fastlønn). Kan jeg kreve å få utbetalt ferie for de to ukene jeg var sykemeldt? Så kan jeg evt. ta ulønnet ferie hos ny arbeidsgiver til høsten? Anonymkode: 93792...b23
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #2 Skrevet 1. juli 2020 Mener du har rett på å få igjen pengene for ferien i sluttoppgjøret ja. Men sjekk med HR om dere har det. Anonymkode: 20195...836
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #3 Skrevet 1. juli 2020 For det første så er vel ikke så smart og begynne på ny arbeidsplass og be om ferie med engang. Du kan jo søke om ulønnet ferie. Arbeidsgiver kan kreve at du avvikler ferien før du slutter. Du må jo snakke med arbeidsgiver hvordan dere skal løse dette Anonymkode: 49b47...975
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #4 Skrevet 1. juli 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: For det første så er vel ikke så smart og begynne på ny arbeidsplass og be om ferie med engang. Du kan jo søke om ulønnet ferie. Arbeidsgiver kan kreve at du avvikler ferien før du slutter. Du må jo snakke med arbeidsgiver hvordan dere skal løse dette Anonymkode: 49b47...975 Har ikke tenkt å be om ferie med en gang på nytt sted. (Men vil tro det er mulig å ta ut noe mellom midten av august og desember) Planen var å ta ut ferie nå i sommer, men er nå blitt sykemeldt. Må jobbe de siste to første ukene i august for å lære opp etterfølger før jeg slutter. Rekker derfor ikke å ta ut alle ukene som var tenkt. Jeg skjønner jeg må avtale med arbeidsgiver/ HR men er jo greit å vite hva man har krav på i en slik situasjon. Anonymkode: 93792...b23
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #5 Skrevet 1. juli 2020 Husk at det er frister for å kreve utsatt ferie pga. 100% sykmelding. Dersom du blir sykmeldt før ferien må du gi beskjed til arbeidsgiver at du ønsker ferien utsatt sendt siste arbeidsdag før du begynner ferien. Dersom du blir sykmeldt i ferien må du kreve utsatt ferie innen første dag etter sykmeldingen. Følger du ikke fristene anses ferien som avviklet. Anonymkode: 05756...92c
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #6 Skrevet 1. juli 2020 Og for å svare på spørsmålet ditt skal ikke-avviklet ferie du har blitt trukket for utbetales på sluttoppgjøret. Hos ny arbeidsgiver blir all ferie ulønnet permisjon, da ferie er ulønnet og det er feriepengene fra året før som skal dekke lønnstapet. Så ferien du har til gode har du krav på å avvikle i ferieåret, men du må gi i dialog med arbeidsgiver angående når ferien skal tas ut (du har dog krav på 3 uker sammenhengende i hovedferieperioden fra juni til september) Anonymkode: 05756...92c
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #7 Skrevet 1. juli 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Og for å svare på spørsmålet ditt skal ikke-avviklet ferie du har blitt trukket for utbetales på sluttoppgjøret. Hos ny arbeidsgiver blir all ferie ulønnet permisjon, da ferie er ulønnet og det er feriepengene fra året før som skal dekke lønnstapet. Så ferien du har til gode har du krav på å avvikle i ferieåret, men du må gi i dialog med arbeidsgiver angående når ferien skal tas ut (du har dog krav på 3 uker sammenhengende i hovedferieperioden fra juni til september) Anonymkode: 05756...92c Jeg har fått høre at man ikke har krav på å få tilbakebetalt for de ukene man har blitt trukket da man har lønn under sykemelding, og man slutter i jobben. Synes det høres rart ut. Anonymkode: 32659...94b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå