AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #1 Skrevet 1. juli 2020 Jeg er sykemeldt og blir muligens borte ut året. Siden jeg har fastlønn så får jeg ikke utbetalt feriepenger på fast dato men får ‘vanlig lønn’ når jeg tar 4 uker ferie. Men de tar jeg ikke ut når jeg er sykemeldt. Gr vanskelig økonomisk situasjon og samlivsbrudd så har jeg stort behov for disse pengene. Kan jeg kreve å få de utbetalt selv om jeg ikke tar ut ferie? Hva skjer om jeg blir borte resten av året? Får jeg de da ikke i det hele tatt? Anonymkode: a81ff...1df
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #2 Skrevet 1. juli 2020 Du skal jo ha feriepengene dine i år uansett sykemelding vel? Dette er jo penger du tjente opp ifjor! Anonymkode: 14387...c23
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #3 Skrevet 1. juli 2020 Ja. Det mener jeg også. Men fikk beskjed om at jeg er pliktig til å ta 4 uker ferie og jeg får de når jeg gjør det. Men det hjelper meg lite når jeg har behov for de nå. Har jeg noen rettigheter slik jeg kan få de utbetalt selv om jeg er sykemeldt? Anonymkode: a81ff...1df
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #4 Skrevet 1. juli 2020 Ta ut ferie i sykemeldingen. Kryss av for 'ferie' i sykmeldingen. Avtal dette med arbeidsgiver. Eller ta fire uker 'pause' fra sykmeldingen for å ta ut ferie. Du får ikke overført ferien til neste år, med mindre du er for syk til å ha ferie (krever gjerne innleggelse på sykehus type alvorlighet), og du får ikke feriepengene utbetalt uten å faktisk ha ferie. Anonymkode: 745b5...adb
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #5 Skrevet 1. juli 2020 Her var det mye rart... Det er ikke lov til å utbetale ikke-avviklet ferie, nei. Ferien skal avvikles i ferieåret, og overføres til neste år dersom den ikke blir avviklet. Rådet om å avvikle ferie i sykmeldingsperioden laget ingen mening, med mindre TS nærmer seg maksdato for sykepenger og vil bruke ferie for å utsette overgang til arbeidsavklaringspenger. Anonymkode: 6e6a4...a74
Fireflies Skrevet 1. juli 2020 #6 Skrevet 1. juli 2020 Ferieloven åpner for at arbeidsgiver og arbeidstaker skriftlig kan avtale overføring av inntil 12 virkedager ferie (2 uker) til påfølgende ferieår. https://arbinn.nho.no/arbeidsrett/arbeidstid-ferie-og-permisjon/ferie/overforing-av-ferie/ Ferie kan også tas ut i sykemelding.
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #7 Skrevet 1. juli 2020 2 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er sykemeldt og blir muligens borte ut året. Siden jeg har fastlønn så får jeg ikke utbetalt feriepenger på fast dato men får ‘vanlig lønn’ når jeg tar 4 uker ferie. Men de tar jeg ikke ut når jeg er sykemeldt. Gr vanskelig økonomisk situasjon og samlivsbrudd så har jeg stort behov for disse pengene. Kan jeg kreve å få de utbetalt selv om jeg ikke tar ut ferie? Hva skjer om jeg blir borte resten av året? Får jeg de da ikke i det hele tatt? Anonymkode: a81ff...1df Du kan si opp jobben. Da får du utbetalt feriepenger du har tilgode. Du kan ikke få både feriepenger og sykepenger samtidig for å få mer utbetalt. Men om du er k knipe kan du gøre med arb.giver om mulighet for forskudd på lønn. Anonymkode: 933e9...7c3
Fireflies Skrevet 1. juli 2020 #8 Skrevet 1. juli 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Du kan si opp jobben. Da får du utbetalt feriepenger du har tilgode. Du kan ikke få både feriepenger og sykepenger samtidig for å få mer utbetalt. Men om du er k knipe kan du gøre med arb.giver om mulighet for forskudd på lønn. Anonymkode: 933e9...7c3 Vet ikke om en arbeidsgiver som forskutterer lønn til en som er sykemeldt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå