AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #1 Skrevet 1. juli 2020 Jeg har ei frøken på 3 uker som er så storspist av seg! Hun får mme, da jeg ikke hadde nok melk. Hun spiser nå 120 ml, og det er jo i og for seg greit - men det er så ofte.. Hun vil gjerne ha mat etter 2 - 2 1/2 time! På natta går det kanskje 3 timer Og veiledningen på MME-pakken står det at de skal ha fem måltider om dagen, og hun er jo spiser jo tydeligvis mer enn anbefalingene da. Vi tar rapepauser etter måltidene og hun har noe luft i magen til tider, men ikke noe hun sliter med. Gulper litt her og der etter mat, og har en bæsjebleie til dagen. Men ikke noe tegn på magevondt egentlig. Er dette noe jeg må tenke på - eller skal jeg prøve å ikke stresse med det? Anonymkode: 9e717...24d
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #2 Skrevet 1. juli 2020 Hva skjer om du tar henne til brystet i stedet? Mange spedbarn vil ha denne nærheten, og ikke nødvendigvis mat Anonymkode: 202ba...c23 3
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #3 Skrevet 1. juli 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva skjer om du tar henne til brystet i stedet? Mange spedbarn vil ha denne nærheten, og ikke nødvendigvis mat Anonymkode: 202ba...c23 Hun er på brystet eller i armene mine dagen lang 😅 eneste måten hun sover på dagtid. Anonymkode: 9e717...24d 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #4 Skrevet 1. juli 2020 Får hun smokk? Nyfødte har ofte et enormt sugebehov og er designet for å søke brystet HELE tiden de første ukene, fordi da øker morens melkeproduksjon. Babyen vet jo ikke at det er forskjell på pupp og flaske, og vil gjerne søke brystet (vise sulttegn) hyppig selv om det får mme (uten egentlig å være så sulten). Prøv å gi smokk mens du bærer/koser/ gir nærhet? Anonymkode: ba08f...a9c 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #5 Skrevet 1. juli 2020 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Får hun smokk? Nyfødte har ofte et enormt sugebehov og er designet for å søke brystet HELE tiden de første ukene, fordi da øker morens melkeproduksjon. Babyen vet jo ikke at det er forskjell på pupp og flaske, og vil gjerne søke brystet (vise sulttegn) hyppig selv om det får mme (uten egentlig å være så sulten). Prøv å gi smokk mens du bærer/koser/ gir nærhet? Anonymkode: ba08f...a9c Hun får smokk og, altså. Det fikk hun i det vi fant ut at jeg ikke kunne amme 😊 Anonymkode: 9e717...24d
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #6 Skrevet 1. juli 2020 Hvordan kan du være så sikker på at du ikke kan amme? Jeg følte ofte at jeg var tom for melk, men barnet la på seg. Puppene kjentes tomme ut, men babyen koset seg med puppen. Økedøgn kan få den mest drevne ammer til å bli fortvilet, men babyen er ikke så misfornøyd som man kanskje skulle tro.. 😊 En jeg kjenner ammet og gav mme på siden. Babyen endte opp med magevondt, og overvekt. Når babyen var 5 mnd, var han så stor og tung at han ikke klarte å åle seg, rulle rundt eller noe... Sier ikke at du ikke skal gi mme, men historien her endte med at hun måtte slutte med flaske og heller kun amme. For hun hadde nok melk. Anonymkode: 22d67...20d
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #7 Skrevet 1. juli 2020 Dette høres helt normalt ut. Jeg ammet heller ikke, og babyen drakk vanligvis en liten flaske (120 mL) hver 3.time. Anonymkode: 0f459...280 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #8 Skrevet 1. juli 2020 Jeg har ikke erfaring med mme, så vet ikke om det er annereldes enn morsmelk (og aner selvsagt ikke mengdene morsmelk de drakk)- men mine barn har også tidvis vært sultne hver 2. time, gjerne oftere også. Anonymkode: fe176...2b4
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #9 Skrevet 1. juli 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: En jeg kjenner ammet og gav mme på siden. Babyen endte opp med magevondt, og overvekt. Når babyen var 5 mnd, var han så stor og tung at han ikke klarte å åle seg, rulle rundt eller noe... Sier ikke at du ikke skal gi mme, men historien her endte med at hun måtte slutte med flaske og heller kun amme. For hun hadde nok melk. Anonymkode: 22d67...20d Dette trenger ikke ha noe med mme å gjøre. Anonymkode: 0f459...280 3
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #10 Skrevet 1. juli 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan kan du være så sikker på at du ikke kan amme? Jeg følte ofte at jeg var tom for melk, men barnet la på seg. Puppene kjentes tomme ut, men babyen koset seg med puppen. Økedøgn kan få den mest drevne ammer til å bli fortvilet, men babyen er ikke så misfornøyd som man kanskje skulle tro.. 😊 En jeg kjenner ammet og gav mme på siden. Babyen endte opp med magevondt, og overvekt. Når babyen var 5 mnd, var han så stor og tung at han ikke klarte å åle seg, rulle rundt eller noe... Sier ikke at du ikke skal gi mme, men historien her endte med at hun måtte slutte med flaske og heller kun amme. For hun hadde nok melk. Anonymkode: 22d67...20d Ts sier hun gir mme, respekter det og ikke kom med slike irriterendes kommentarer. Anonymkode: 61c51...ee3 6
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #11 Skrevet 1. juli 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan kan du være så sikker på at du ikke kan amme? Jeg følte ofte at jeg var tom for melk, men barnet la på seg. Puppene kjentes tomme ut, men babyen koset seg med puppen. Økedøgn kan få den mest drevne ammer til å bli fortvilet, men babyen er ikke så misfornøyd som man kanskje skulle tro.. 😊 En jeg kjenner ammet og gav mme på siden. Babyen endte opp med magevondt, og overvekt. Når babyen var 5 mnd, var han så stor og tung at han ikke klarte å åle seg, rulle rundt eller noe... Sier ikke at du ikke skal gi mme, men historien her endte med at hun måtte slutte med flaske og heller kun amme. For hun hadde nok melk. Anonymkode: 22d67...20d Jeg skulle gjerne ammet om jeg hadde mulighet! Jeg har tatt brystreduksjon, og de fleste av melkekjertlene mine er skadet. Vi prøvde så godt vi kunne å amme på sykehuset, og gi litt i tillegg fra kopp når det var tomt. Men innholdet i koppen økte ettersom dagene gikk, mens jeg ikke produserte mer melk. Så til slutt - etter anbefaling av jordmor, så valgte vi å prøve kun MME. Jeg kunne ha prøvd å delamme, men jordmoren sa at på grunn av mine melkekjrtler ville dette bli vondt for meg på grunn av melkespreng og eventuelt brystbetennelse. Sammenhengen mellom at sønnen til vennen din er overvektig og MME tror jeg er liten. Mitt forrige barn fikk MME, men hun er helt normal i kroppsbygningen. Ts Anonymkode: 9e717...24d 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #12 Skrevet 1. juli 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette høres helt normalt ut. Jeg ammet heller ikke, og babyen drakk vanligvis en liten flaske (120 mL) hver 3.time. Anonymkode: 0f459...280 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke erfaring med mme, så vet ikke om det er annereldes enn morsmelk (og aner selvsagt ikke mengdene morsmelk de drakk)- men mine barn har også tidvis vært sultne hver 2. time, gjerne oftere også. Anonymkode: fe176...2b4 Hmm.. får høre på helsestasjonen 😊 hun er jo blid og fornøyd, egentlig. Og vi prøver å gi sutt og kos om vi vil drøye tiden litt, men den syntes hardt på i noen sekunder, så spyttes den ut med sultne gryntelyder. Ikke alltid hun spiser opp alt i flasken heller, så føler hun spiser til hun er mett og ikke mer. Ta Anonymkode: 9e717...24d
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #13 Skrevet 1. juli 2020 Ville spurt HS. Har ikke erfaring med mme, men mine mm-barn spiste hver 1-2 time i den alderen Anonymkode: 6e4d8...aca
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #14 Skrevet 1. juli 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan kan du være så sikker på at du ikke kan amme? Jeg følte ofte at jeg var tom for melk, men barnet la på seg. Puppene kjentes tomme ut, men babyen koset seg med puppen. Økedøgn kan få den mest drevne ammer til å bli fortvilet, men babyen er ikke så misfornøyd som man kanskje skulle tro.. 😊 En jeg kjenner ammet og gav mme på siden. Babyen endte opp med magevondt, og overvekt. Når babyen var 5 mnd, var han så stor og tung at han ikke klarte å åle seg, rulle rundt eller noe... Sier ikke at du ikke skal gi mme, men historien her endte med at hun måtte slutte med flaske og heller kun amme. For hun hadde nok melk. Anonymkode: 22d67...20d Jeg er ikke ts, men det vet man da? Jeg veide babyen før og etter hver amming (fordi vi mistenkte at hun ikke drakk). Hadde da gjerne fått i seg 5 gram på 45 minutter. (Men jeg forsatte å amme de usle grammene i over et år uansett, tilknytningen og nærheten og litt immunforsvar boost er det jo alltids...) Anonymkode: 61317...c13
Flamme Skrevet 2. juli 2020 #15 Skrevet 2. juli 2020 Du skal selvfølgelig gi babyen mat hver gang den er sulten uavhengig av hva som står på pakken! Helt unormalt at en baby spiser bare 5 ganger om dagen. En nyfødt spiser ofte hver time / hver andre time og 8-12 ganger pr dag. 1
Flamme Skrevet 2. juli 2020 #16 Skrevet 2. juli 2020 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Hmm.. får høre på helsestasjonen 😊 hun er jo blid og fornøyd, egentlig. Og vi prøver å gi sutt og kos om vi vil drøye tiden litt, men den syntes hardt på i noen sekunder, så spyttes den ut med sultne gryntelyder. Ikke alltid hun spiser opp alt i flasken heller, så føler hun spiser til hun er mett og ikke mer. Ta Anonymkode: 9e717...24d Hun har veldig liten magesekk enda så selv om hun spiser til hun er mett kan hun bli sulten igjen etter 15 min / halvtime. 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #17 Skrevet 2. juli 2020 1 minutt siden, Flamme skrev: Du skal selvfølgelig gi babyen mat hver gang den er sulten uavhengig av hva som står på pakken! Helt unormalt at en baby spiser bare 5 ganger om dagen. En nyfødt spiser ofte hver time / hver andre time og 8-12 ganger pr dag. Enorm forskjell på mm og mme. At barn ammes 8-12 ganger pr døgn er normalt, men de kan ikke gis ubegrenset med mme! Babyer kan fint overspise på mme, og få både magevondt og vektproblemer. Her er mm og mme som natt og dag. Morsmelk kan de få så mye de vil, når de vil uten at man må stresse med noen ting - men ikke erstatning. Anonymkode: ba08f...a9c
Flamme Skrevet 2. juli 2020 #18 Skrevet 2. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Enorm forskjell på mm og mme. At barn ammes 8-12 ganger pr døgn er normalt, men de kan ikke gis ubegrenset med mme! Babyer kan fint overspise på mme, og få både magevondt og vektproblemer. Her er mm og mme som natt og dag. Morsmelk kan de få så mye de vil, når de vil uten at man må stresse med noen ting - men ikke erstatning. Anonymkode: ba08f...a9c Man kan gi opp til 1 liter MME pr dag fikk jeg beskjed om på helsestasjonen og selvfølgelig skulle barnet få mat når det var sultent. Anbefaler TS å melde seg inn i "Flaskebarna" på FB for å få gode svar på dette. Mange flinke folk der med erfaring. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå