Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Gruer meg til neste år, ettersom det blir lite feriepenger på meg, da jeg er langtidssykemeldt i år. (Nav betaler jo ikke feriepenger av sykepenger.) Hvordan blir det neste år, kan arbeidsgiver kreve at jeg avvikler full ferie når jeg ikke får så mye feriepenger? Og hvis jeg ikke orker/klarer å jobbe hele året uten ferie, hva da?

Anonymkode: b4a69...1b4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Slik er det også for nyansatte. Særlig da om man er i sin første jobb. Da gjelder det å være obs på dette og spare opp litt penger ila året slik at man har mulighet til å ta seg hvertfall et par uker ulønnet ferie. Du vet jo heldigvis om dette ett år i forveien og har da lang tid til å sette av litt penger hver mnd til ferie neste år :) 

Anonymkode: 7e4e4...559

AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke avvikle mer ferie enn det du har opptjent feriepenger for. 
Hvis du blir syk, kan du bli sykmeldt. 
Ellers er dette en helt vanlig problemstilling, også hvis man er nyansatt/nyutdannet. Enig i at du bør begynne å spare penger allerede nå. 

Anonymkode: d900c...dbf

AnonymBruker
Skrevet

Du er pliktig til å ta ut ferie, og arbeidsgiver er pliktig til å sørge for du tar ferie. Uavhengig om du har opptjent feriepenger. Mitt råd er å sette av penger nå, så du har penger de ukene du blir trekt neste år

Anonymkode: c00c7...bc7

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er pliktig til å ta ut ferie, og arbeidsgiver er pliktig til å sørge for du tar ferie. Uavhengig om du har opptjent feriepenger. Mitt råd er å sette av penger nå, så du har penger de ukene du blir trekt neste år

Man er ikke pliktig å avvikle mer ferie enn man har opptjent feriepenger for å dekke lønnstap.

Anonymkode: a3e37...e7e

• Liker 4
Skrevet (endret)
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er helt feil. Hvorfor svarer du når du ikke har peiling? Hvis man taper penger på å ta ferie pga ikke full opptjening av feriepenger, plikter man ikke å ta ut all ferien. Unntaket er om arbeidsplassen holder helt eller delvis stengt, slik at det ikke er noe jobb til deg. 

Endret av Ullvott
  • Liker 7
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Gruer meg til neste år, ettersom det blir lite feriepenger på meg, da jeg er langtidssykemeldt i år. (Nav betaler jo ikke feriepenger av sykepenger.) Hvordan blir det neste år, kan arbeidsgiver kreve at jeg avvikler full ferie når jeg ikke får så mye feriepenger? Og hvis jeg ikke orker/klarer å jobbe hele året uten ferie, hva da?

Anonymkode: b4a69...1b4

Hvos du er langtidssykemeldt, så kam du vel utsette årets ferie til neste år? Du trenger ikke ta ut mer av neste års ferie enn du får dekket av feriepengene du tjener opp i år.

AnonymBruker
Skrevet
På 1.7.2020 den 15.03, AnonymBruker skrev:

Nei! Feil!

Anonymkode: 58e13...772

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 1.7.2020 den 15.03, AnonymBruker skrev:

Du er på jordet. 

Anonymkode: c8e94...4fd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...