tussi84 Skrevet 1. juli 2020 #1 Skrevet 1. juli 2020 Jeg har fått beskjed om at jeg enten må føde på Rikshospitalet, Ullevål sykehus eller Drammen sykehus da de har barneavdeling. Dette fordi jeg har diabetes. Reise messing for meg er det omtrent like langt til alle sykehusene, så det har ikke noe å si for hvilket sykehus jeg kommer til å velge. Jeg er derfor mer ute etter å høre andres erfaringer rundt dette å føde på noen av disse tre sykehusene, for å kunne sammenligne litt. Det jeg lurer på angående disse sykehusene er.. 1. Følte du deg ivaretatt under fødselen og etter? Var legene og jordmødrene flinke? 2. Hvordan var det med smertestillende under fødselen? Hva kunne sykehuset tilby? 3. Er det noen barsel hotell eller rom på sykehuset hvor far også kan være/evt sove over? 4..andre opplysninger som kan komme til nytte.. Takk
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #2 Skrevet 1. juli 2020 Fødte på Ullevål midt i mai i fjor og har kun lovord om oppholdet der 1. Hadde verdens kosligste og roligste jordmor som var tilstede under hele fødselen. Hun var veldig avslappet og utrolig flink. Hadde drømmefødsel og tror hun bidrog til at det ble det. Dagen etter kom hun inn på rommet mitt og da satt vi å pratet om fødselen. Alle andre jeg traff med unntak av én jordmor var veldig hyggelig (var ei som var litt gretten.. men flink likevel). Fikk mye hjelp med amming, og de hadde kontroll på alt. Kom hyppig innom rommet for prøver, informasjon osv. Nå har det jo mye å si hvem som er på jobb når akkurat du skal føde og dagene etter, men jeg var hvert fall fornøyd med alle jeg traff og fikk hjelp av. 2. Jeg fikk bruke badekar til smertelindring. Trengte ikke noe annet, så usikker på hva de tilbyr. Men på fødselsforberedende kurs på sykehuset hadde de en oversikt. Vet hvert fall at de tilbyr epidural, lokalbedøvelse og sånne saltvannsgreier. Var noe mer og men husker ikke i farten. Har ikke lystgass. 3. Ullevål har barselhotell som man får bo på hvis fødselen og timene etter går normalt. Far kan bo på rommet mot betaling. Da får man et dobbeltrom med eget bad. Telefon med direktenr til jordmødrene. Vi ringte myyye siden vi slet sånn med ammingen hehe. Alt i alt stråålende fornøyd med Ullevål. Litt vemodig at neste fødsel ikke blir der siden vi flytter til andre siden av landet før termin. Anonymkode: c859b...44e 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #3 Skrevet 1. juli 2020 Fødte på riksen for to måneder siden. Min erfaring er jo preget av koronasituasjonen. Oppfølging rundt fødsel var bra. Barsel var helt krise. De hadde ikke tid til å følge meg opp i det hele tatt. De er vant til å fedre der til å avlaste dem, men nå hadde de ikke det. Det er ikke noe barselshotell der. Anonymkode: cc577...44a
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #4 Skrevet 1. juli 2020 Fødte også på Ullevål og har bare fine ting å si. Hadde 3 stk fantastiske jordmødre som virkelig hjalp meg gjennom. Endte opp på barsel på ABC klinikken med enda flere fantastiske jordmødre, veldig bra oppfølging til tross for at det var helt i starten av korona tiltakene. Far fikk overnatte, vi hadde dobbeltseng og eget bad. Jeg hadde ikke smertestillende, men det eneste Ullevål ikke har er lystgass pga ventilasjonen. Riksen har ikke barselshotell så der er det bare mulighet for overnatting for far hvis det er veldig tomt. Hadde valgt Ullevål igjen pga det, men den medisinske kompetansen er også veldig høy på Riksen, der er det vel en større nyfødt intensiv såvidt jeg vet. Anonymkode: 5d862...7fc 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #5 Skrevet 1. juli 2020 5 timer siden, tussi84 skrev: 1. Følte du deg ivaretatt under fødselen og etter? Var legene og jordmødrene flinke? 2. Hvordan var det med smertestillende under fødselen? Hva kunne sykehuset tilby? 3. Er det noen barsel hotell eller rom på sykehuset hvor far også kan være/evt sove over? 4..andre opplysninger som kan komme til nytte. Drammen, to fødsler. En i 2018 og en i 2020. 1:følte meg veldig ivaretatt. Jordmor var der så også hele tiden Og barnepleiere og leger også kom for å hjelpe under selve fødselen. Legene kom også underveis og vurderte på fødsel nr1. Fødsel nr to var en drømme fødsel og jeg hadde en student. Hun var stort sett alene men det føltes trygt for hun var flink og ringte på jordmor veilederen sin med engsng det var noe. Alt i alt upåklagelig! Flinke, rolige tolmodige og mye kunnskap! 2) fikk epidural på fødsel 1. Og akupunktur. (Og badekar (om det tells?) ) ellers har jeg ikke oversikt over smertestillende. 3) det er rom på sykehuset. Fleste rommene er rom du deler med andre men det er også noen familie rom. Hvis dere ønsker familie rom hvor mannen også kan være (koster typ 400kr eller noe) gjør de alt for at dere skal få det vi fikk det begge ganger. Legg trykk på feks lang reise vei, din diabetes osv for en ekstra grunn til at du ønsker far der. nærhet til mat og ellers stille og rolig på barsel avdeling. 4) lett å ringe på for hjelp til amming, dusj hva enn du måtte ønske. Og de passer gjerne baby om du vil dusje/sove veldig fornøyd ville ikke født noe annet sted. Du får også være så lenge du vil ingen press om å dra hjem. Jeg ble 3 dager etter begge fødsler fordi jeg ikke følte meg helt klar og trygg noe de bare var possitive til. Anonymkode: 1cb97...c74
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #6 Skrevet 1. juli 2020 Fødte begge mine på Riksen og var veldig fornøyd med det. Et barn i november og et i juli. Far kunne ikke sove over, men være der hele dagen med unntak av 2 timer siesta på ettermiddagen. Det gikk helt fint for meg, hadde ikke behov for at han skulle være der på natt. Fikk god hjelp på barsel ved behov. Delte rom med en annen kvinne. Nå er jeg en sånn som tar ting litt som de kommer, selv om ikke alt er optimalt. Jeg hadde ingen forventninger om at hverken fødsel eller amming skulle være enkelt, eller at sykehusopplevelsen skulle gå på skinner. Med mitt andre barn måtte jeg ligge på gangen på barsel etter fødsel, fordi det rett og slett var fullt. En slik opplevelse kan være et mareritt for noen, men jeg synes det gikk helt greit. Her er alle forskjellige. Av de 3 jordmødrene totalt som jeg hadde ved mine 2 fødsler, var jeg mest fornøyde med den siste jordmoren jeg hadde på min første fødsel. Her kommer det mest an på hvem som er på vakt. Det jobber gode og mindre gode jordmødre overalt. Hvordan man synes dette er, vil også være personavhengig og selvfølgelig også avhenge av fødselen i seg selv. Jeg brydde meg ikke så mye om dem som var i rommet, så lenge ungen kom ut 😅 hadde epidural ved begge fødsler, men den virker kun på første fødsel. Anonymkode: 5850d...297
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #7 Skrevet 1. juli 2020 Jeg fødte på riksen i september. Hadde en ukomplisert fødsel, fikk epidural ved ankomst. Rolige jordmødre, til tross for at det visstnok var en hektisk kveld. Men det er jo veldig personavhengig. Barsel var greit, men jeg hadde uflaks med hun jeg delte rom med. (Hun krevde å ha på masse lys om natta, snorket og ville helst ha TV på hele dagen). Så har vel knapt sovet så dårlig noen gang, og det var ikke på grunn av babyene 😂 Anonymkode: 69f74...b62
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #8 Skrevet 2. juli 2020 20 timer siden, tussi84 skrev: Fødte på Riksen nå i juni. 1. Følte du deg ivaretatt under fødselen og etter? Var legene og jordmødrene flinke? Ja, veldig! Hadde en rask fødsel, og kun jordmor og barnepleier, men veldig god kjemi med jordmor, god oppfølging og hjelp og veldig fornøyd. 2. Hvordan var det med smertestillende under fødselen? Hva kunne sykehuset tilby? Jeg ønsket å føde uten smertestillende denne gangen, men hadde epidual og pudentalblokkade sist, og de tilbyr fortsatt begge deler på Riksen. Snakket med jordmor om ønskene mine da jeg kom inn. De tilbyr ikke lystgass, men ellers har de vel både mulighet for akupunktur, TENS, saltvannspopler, bruk av vann o.l., tror det står info om dette på nettsidene. 3. Er det noen barsel hotell eller rom på sykehuset hvor far også kan være/evt sove over? ikke hotell på Riksen, men ved kapasitet skal det visst være mulig å få flytte over på hotellet på Ullevål. Med et barn hjemme var det uansett ikke aktuelt for oss. De fleste rommene er dobbelrom (men du kan være heldig å få det for deg selv om det ikke er så travelt eller ved spesielle behov (men vanskeligere nå med koronatiltakene, tror jeg). Per nå er besøkstid for far bare noen timer daglig, men det endres sikkert igjen til du skal føde. 20 timer siden, tussi84 skrev: 4..andre opplysninger som kan komme til nytte.. Takk Veldig fornøyd med Riksen, og velger de glatt igjen. Vær forberedt på å «mase litt» på barsel om du trenger det, feks hjelp med ammingen, men det er bare å ringe på om det er noe. Anonymkode: 09f43...ffb
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #9 Skrevet 2. juli 2020 5 hours ago, AnonymBruker said: ikke hotell på Riksen, men ved kapasitet skal det visst være mulig å få flytte over på hotellet på Ullevål. Med et barn hjemme var det uansett ikke aktuelt for oss. De fleste rommene er dobbelrom (men du kan være heldig å få det for deg selv om det ikke er så travelt eller ved spesielle behov (men vanskeligere nå med koronatiltakene, tror jeg). Per nå er besøkstid for far bare noen timer daglig, men det endres sikkert igjen til du skal føde. Veldig fornøyd med Riksen, og velger de glatt igjen. Vær forberedt på å «mase litt» på barsel om du trenger det, feks hjelp med ammingen, men det er bare å ringe på om det er noe. Anonymkode: 09f43...ffb Pga barn hjemme gjorde jeg alt for å bli så lenge som mulig 😅 Anonymkode: 7d5b9...a7d 3
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #10 Skrevet 2. juli 2020 Har født på Ullevål tre ganger. Første gangen var komplisert og endre med tang. Hadde dessverre sagt ja til studenter, så var vel sikkert 10-15 på stua til slutt 😱 ikke si ja til studenter om du ikke må.... Andre gang var overstått på 20 min, med tredje ringte vi så snart ting startet opp, og fikk komme inn tidlig (tok da tre timer). Veldig fine opplevelser begge gangene. De har veldig flinke folk på Ullevål, følte meg godt ivaretatt, og så synes jeg det var topp å ha mannen med på barselhotellet! God mat og lett å få hjelp om man trenger det. Har ikke erfaring fra Riksen og Drammen, men antar det er bra der også 😊 Anonymkode: 2c8e9...9ea
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #11 Skrevet 2. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Pga barn hjemme gjorde jeg alt for å bli så lenge som mulig 😅 Anonymkode: 7d5b9...a7d Meg du siterte - tenkte da mtp at ikke så nøye med barselhotell siden far uansett ønsket å dra hjem til storesøskenet Anonymkode: 09f43...ffb
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #12 Skrevet 2. juli 2020 Fødte på Drammen tidlig i mai. Fødeavdelingen var helt fantastisk. Følte meg så trygg, ivaretatt og sett. Barselavdelingen var ikke så bra. Hadde samme opplevelse i 2018. Anonymkode: 91db9...ed0
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #13 Skrevet 2. juli 2020 Det jeg lurer på angående disse sykehusene er.. 1. Følte du deg ivaretatt under fødselen og etter? Var legene og jordmødrene flinke? Jeg fødte på Ullevål for snart 2 år siden. Jeg følte meg veldig godt ivaretatt, hadde to fantastiske jordmødre som var empatiske, dyktige og tilrettela slik at jeg alltid følte meg trygg og ivaretatt. Legene som var der var også flinke og empatiske. 2. Hvordan var det med smertestillende under fødselen? Hva kunne sykehuset tilby? Jeg fikk epidural, de tilbyr ikke lystgass på Ullevål. Et av rommene har badekar, men ikke det rommet jeg lå på. 3. Er det noen barsel hotell eller rom på sykehuset hvor far også kan være/evt sove over? De har et kjempefint barselhotell hvor både jeg og far sov, god mat og fint rom. De ansatte var litt 50/50 om var hyggelige eller ikke, noen av de var veldig omsorgsfulle og hjelpsomme og andre ikke så veldig... Men alt i alt var det fint å være der. Anonymkode: 1df64...51c
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #14 Skrevet 2. juli 2020 Jeg har født på ullevåll. Er veldig fornøyd. Men med risikosvangerskap ville jeg valgt Drammen. Ene og alene basert på et foredrag jeg deltok på hvor lederen for nyfødtintensiven på Drammen var. Jeg ble imponert. Jeg har desverre et opphold på barneintensiven på Ullevål, og har ikke noe vondt å si om det heller. Så egentlig ville jeg kanskje basert valget mitt på hvor det er lettest å komme i rushen. Anonymkode: 7d5b9...a7d
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #15 Skrevet 2. juli 2020 På 1.7.2020 den 12.41, tussi84 skrev: Jeg har fått beskjed om at jeg enten må føde på Rikshospitalet, Ullevål sykehus eller Drammen sykehus da de har barneavdeling. Dette fordi jeg har diabetes. Reise messing for meg er det omtrent like langt til alle sykehusene, så det har ikke noe å si for hvilket sykehus jeg kommer til å velge. Jeg er derfor mer ute etter å høre andres erfaringer rundt dette å føde på noen av disse tre sykehusene, for å kunne sammenligne litt. Det jeg lurer på angående disse sykehusene er.. 1. Følte du deg ivaretatt under fødselen og etter? Var legene og jordmødrene flinke? 2. Hvordan var det med smertestillende under fødselen? Hva kunne sykehuset tilby? 3. Er det noen barsel hotell eller rom på sykehuset hvor far også kan være/evt sove over? 4..andre opplysninger som kan komme til nytte.. Takk Fødte på Ullevål i februar. 1. Veldig flinke og veldig fornøyd! Var gjennom flere vaktskift (igangsatt fødsel med tvillinger). Under pressfasen måtte jeg ha både jordmødre, lege, gynekolog, barnepleiere tilstede. Alle hadde sin oppgave og alle var kjempefine! Hadde også 2 kjempeflinke jordmorstudenter under fødsel. 2. Epidural! Er vel også anbefalt under tvillingfødsel. Var i aktiv fødsel fra kl 13:50. Anestesilegen kom i 15tiden. Kjente hverken at han satt bedøvelse eller epiduralen (hadde grudd meg en del til det); veldig dyktig! 3. Ullevål har barselhotell På vanlig barsel kan ikke pappaen sove over. Du deler dobbeltrom med en annen dame og baby. 4. Kommer egentlig ikke på noe spesielt 🤔 De var kjempefine og hyggelige alle jeg hadde både før og under fødsel. De var flinke på barsel også! Dro i snora og synes jeg fikk god hjelp! Både til amming samt at jeg fikk smertestillende når jeg spurte hehe (hver 6. Time kunne jeg vel få, tror jeg 🤔). Spaghetti bolognese var ikke så verst 😂 Og synes de hadde godt utvalg av pålegg, rundstykker, juice etc. Nå skal ikke jeg føde igjen, men hadde definitivt valgt Ullevål igjen. Anonymkode: 62012...793
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #16 Skrevet 3. juli 2020 Jeg har fått ett barn på Riksen, ett på Ullevål og ett på et lite sykehus langt fra Oslo. Riksen var helt ok. Følte meg ivaretatt og var fornøyd, bortsett fra at jeg delte rom med ei som skravla i tlf hvert ledige sekund😖 På Ullevål var det ferieavvikling og litt kaos da jeg var der. Opplevde at hun jeg delte rom med på barsel selv måtte minne personalet på tider ift oppfølging av noe matgreier barnet hennes skulle kontrolleres på. Jeg som hadde født før ble også litt "glemt" fordi de regnet med at jeg var erfaren. Barselhotellet var topp, da, men fikk såvidt være der 1 natt. Da måtte vi hjem, og så tilbake igjen for føllingstest. Bare stress, og jeg var sliten og gråt. Beste erfaring var imidlertid nr 3, som ble født på et lite lokalsykehus. Rolig, ble godt ivaretatt både under og etter fødsel, og fikk være "så lenge vi ville". Ikke bokstavelig da, men ikke noe stress💕 Anonymkode: 5898e...29e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå